Cum se cer banii pentru proiecte culturale - cursul scurt -</i>
Sponsorizarea nu este donaţie şi nu reprezintă un act caritabil; este un act care aduce beneficii ambelor părţi: nu numai sponsorizatului, ci şi sponsorului. În România sponsorizarea este reglementată de Legea 32/1994. Dacă eşti persoană fizică, fondurile îţi vor fi acordate printr-un contract de mecenat care va trebui legalizat la notar. Dacă reprezinţi o organizaţie, atunci se va încheia un contract de sponsorizare. Către ce fel de sponsori să te îndrepţi? Trebuie să cauţi acei sponsori despre care ştii că au mai finanţat proiecte similare în trecut. Nu merge la o companie care are numai programe de CSR (Corporate Social Responsability) în domeniul sănătăţii, dacă proiectul tău este cultural. Caută sponsori cu care să fii mîndru că eşti asociat. "Cine se aseamănă se adună" funcţionează chiar şi în domeniul sponsorizării. Nu căuta persoane condamnate penal sau societăţi implicate în scandaluri. Asigură-te că publicul tău ţintă este şi publicul-ţintă al sponsorului. Dacă ai un proiect pentru bătrîni, nu merge la o companie care vinde blue-jeanşi tinerilor. Ce vor sponsorii? Ca să ai şanse maxime să obţii o sponsorizare, este foarte important să cunoşti "inamicul" şi să ştii care sînt aşteptările lui. Strategia de comunicare se bazează pe conceptul american win-win " ambele părţi trebuie să cîştige din această colaborare. În general, sponsorul vrea: vizibilitate (trebuie să pui logo-ul sponsorului pe toate materialele pe care le vei produce cu ocazia proiectului sau a evenimentului " afişe, broşuri, cărţi etc.); apariţii în ştiri; asocierea cu o cauză nobilă; creşterea încrederii publicului " care va duce ulterior la creşterea vînzărilor. Cum convingi? În primul rînd, trebuie să obţii o întîlnire, iar asta ar putea fi partea cea mai dificilă în tot acest proces de obţinere de fonduri. Trimite o scrisoare de intenţie în care să dai cîteva detalii despre proiect şi în care să soliciţi o întîlnire pentru a oferi mai multe informaţii. Dacă nu primeşti nici un răspuns, insistă. Dacă în sfîrşit ai obţinut o întîlnire, este foarte important să fii punctual şi, mai ales, să mergi pregătit. Trebuie să ai o prezentare profesionistă în care să descrii evenimentul sau proiectul, să arăţi clar care sînt beneficiile sponsorului, să prezinţi bugetul total, iar apoi să prezinţi pachetele de sponsorizare. Dacă ai deja un sponsor confirmat, trebuie să anunţi acest lucru. Unele companii concurente nu vor să apară pe aceleaşi afişe. Este foarte important să ai stabilite deja foarte clar pachetele de sponsorizare (Platinum, Gold, Silver), care să conţină beneficii diferite în funcţie de contribuţie. Subliniază foarte clar care sînt avantajele sponsorului din proiectul respectiv: cîte parteneriate media s-au încheiat, unde or să apară ştirile respective, ce persoane importante sînt invitate la eveniment etc. La sfîrşit, după ce proiectul s-a încheiat deja, trimite colete cu informaţii referitoare la felul în care banii au fost alocaţi, dar şi articolele din ziare în care numele sponsorului a fost menţionat. Greşeli pe care e bine să le eviţi Ai grijă la felul în care eşti îmbrăcat. Sponsorul nu va aprecia un solicitant într-un tricou pe care scrie "sexy thing" sau cu ceva arome de transpiraţie... Cunoaşte-ţi interlocutorul. Nu te adresa din greşeală cu alt nume sau altă companie: s-ar putea să îţi ratezi şansa din start. Fii convingător. Nu poţi să convingi pe cineva să-ţi dea bani dacă tu nu crezi în proiectul respectiv. Cere o sumă exactă. Fă o ofertă precisă. Nu funcţionează niciodată cu "daţi-mi cît consideraţi dvs.". Fii sigur că îţi laşi datele de contact în prezentare. E important ca cel pe care l-ai convins să-ţi dea bani să ştie de unde să te ia. Dacă obţii sponsorizarea, asigură-te că oferi sponsorului tot ceea ce ai promis. După eveniment, trimite o scrisoare de mulţumire şi un dosar care să conţină toate apariţiile în presă. Nu uita că s-ar putea să mai ai nevoie de acest sponsor. Tincuţa Baltag este director general al Fundaţiei "Dinu Patriciu".