Cum se cer banii pentru proiecte culturale - cursul scurt -</i>

Tincuţa BALTAG
Publicat în Dilema Veche nr. 281 din 5 Iul 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Sponsorizarea nu este donaţie şi nu reprezintă un act caritabil; este un act care aduce beneficii ambelor părţi: nu numai sponsorizatului, ci şi sponsorului. În România sponsorizarea este reglementată de Legea 32/1994. Dacă eşti persoană fizică, fondurile îţi vor fi acordate printr-un contract de mecenat care va trebui legalizat la notar. Dacă reprezinţi o organizaţie, atunci se va încheia un contract de sponsorizare. Către ce fel de sponsori să te îndrepţi? Trebuie să cauţi acei sponsori despre care ştii că au mai finanţat proiecte similare în trecut. Nu merge la o companie care are numai programe de CSR (Corporate Social Responsability) în domeniul sănătăţii, dacă proiectul tău este cultural. Caută sponsori cu care să fii mîndru că eşti asociat. "Cine se aseamănă se adună" funcţionează chiar şi în domeniul sponsorizării. Nu căuta persoane condamnate penal sau societăţi implicate în scandaluri. Asigură-te că publicul tău ţintă este şi publicul-ţintă al sponsorului. Dacă ai un proiect pentru bătrîni, nu merge la o companie care vinde blue-jeanşi tinerilor. Ce vor sponsorii? Ca să ai şanse maxime să obţii o sponsorizare, este foarte important să cunoşti "inamicul" şi să ştii care sînt aşteptările lui. Strategia de comunicare se bazează pe conceptul american win-win " ambele părţi trebuie să cîştige din această colaborare. În general, sponsorul vrea: vizibilitate (trebuie să pui logo-ul sponsorului pe toate materialele pe care le vei produce cu ocazia proiectului sau a evenimentului " afişe, broşuri, cărţi etc.); apariţii în ştiri; asocierea cu o cauză nobilă; creşterea încrederii publicului " care va duce ulterior la creşterea vînzărilor. Cum convingi? În primul rînd, trebuie să obţii o întîlnire, iar asta ar putea fi partea cea mai dificilă în tot acest proces de obţinere de fonduri. Trimite o scrisoare de intenţie în care să dai cîteva detalii despre proiect şi în care să soliciţi o întîlnire pentru a oferi mai multe informaţii. Dacă nu primeşti nici un răspuns, insistă. Dacă în sfîrşit ai obţinut o întîlnire, este foarte important să fii punctual şi, mai ales, să mergi pregătit. Trebuie să ai o prezentare profesionistă în care să descrii evenimentul sau proiectul, să arăţi clar care sînt beneficiile sponsorului, să prezinţi bugetul total, iar apoi să prezinţi pachetele de sponsorizare. Dacă ai deja un sponsor confirmat, trebuie să anunţi acest lucru. Unele companii concurente nu vor să apară pe aceleaşi afişe. Este foarte important să ai stabilite deja foarte clar pachetele de sponsorizare (Platinum, Gold, Silver), care să conţină beneficii diferite în funcţie de contribuţie. Subliniază foarte clar care sînt avantajele sponsorului din proiectul respectiv: cîte parteneriate media s-au încheiat, unde or să apară ştirile respective, ce persoane importante sînt invitate la eveniment etc. La sfîrşit, după ce proiectul s-a încheiat deja, trimite colete cu informaţii referitoare la felul în care banii au fost alocaţi, dar şi articolele din ziare în care numele sponsorului a fost menţionat. Greşeli pe care e bine să le eviţi Ai grijă la felul în care eşti îmbrăcat. Sponsorul nu va aprecia un solicitant într-un tricou pe care scrie "sexy thing" sau cu ceva arome de transpiraţie... Cunoaşte-ţi interlocutorul. Nu te adresa din greşeală cu alt nume sau altă companie: s-ar putea să îţi ratezi şansa din start. Fii convingător. Nu poţi să convingi pe cineva să-ţi dea bani dacă tu nu crezi în proiectul respectiv. Cere o sumă exactă. Fă o ofertă precisă. Nu funcţionează niciodată cu "daţi-mi cît consideraţi dvs.". Fii sigur că îţi laşi datele de contact în prezentare. E important ca cel pe care l-ai convins să-ţi dea bani să ştie de unde să te ia. Dacă obţii sponsorizarea, asigură-te că oferi sponsorului tot ceea ce ai promis. După eveniment, trimite o scrisoare de mulţumire şi un dosar care să conţină toate apariţiile în presă. Nu uita că s-ar putea să mai ai nevoie de acest sponsor. Tincuţa Baltag este director general al Fundaţiei "Dinu Patriciu".

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambiția pare să fie una dintre cele mai dilematice și contrariante trăsături de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri şi poturi ale ambiţiei
Ambiţia devine o poftă de mărire şi faimă pe care nimic nu ar putea-o vreodată ostoi.
Silk route jpg
Ambîț strategic Made in China
Supremația Chinei este pe cît de „inevitabilă“, pe atît de „naturală“.
p 12 jpg
De-a dreapta și de-a stînga ambiției: a plăcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adevăratul creștin este un străin pentru această lume, adevărata lui țintă fiind viața cerească.
p 10 jos jpg
Scurte considerații psihologice despre ambiția la români
Ambiția nu este pozitivă (bună/funcțională) sau negativă (rea/disfuncțională).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
„Dacă eu n-am putut, măcar tu să poţi. Răzbună-mă, copile, şi o să fiu fericit. O să pot închide ochii cu inima împăcată.”
p 14 WC jpg
Ieșirea din „Machu Kitschu” / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucureşti, realizată în 1951, deşi se aseamănă izbitor ca planimetrie şi tipologie a decoraţiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joasă decît acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
Văd în Ion D. Sîrbu un fel de „ambasador” necesar acelora dintre noi care au obosit să tot empatizeze cu colaboratorii Securității.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.