Cum poate supravieţui cultura în vremuri de criză financiară?

Publicat în Dilema Veche nr. 263 din 2 Mar 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Actuala cădere economică declanşată de criza financiară e foarte strîns legată de ceea ce experţii numesc problema guvernanţei globale " creşterea diferenţelor dintre forţele globalizării şi capacitatea guvernelor naţionale de a conduce şi legifera în aceste condiţii. Nu doar criza însăşi e problema, ci, de multe ori, şi reacţiile politice nefericite. Nici un guvern naţional şi nici o instituţie internaţională (incluzînd aici şi Uniunea Europeană) nu sînt capabile să se confrunte cu slăbirea economiei globale. Răspunsul guvernelor este în cel mai rău caz concentrat doar asupra gestionării propriei imagini politice, iar în cel mai bun caz şi asupra tratării unui sindrom. La un alt nivel, multe se pot face în plus în termeni de politici proactive şi de reacţii ale management-ului, chestiuni asupra cărora acest articol se concentrează în mod special. Nu putem prezice viitorul, dar putem face o extrapolare a tendinţelor de dezvoltare din ultimii zece ani în domeniul artelor şi culturii: ● Cererea mai mare de bunuri şi servicii culturale combinată cu scăderea fondurilor publice alocate. ● Aplicarea modelelor competiţionale (care au fost extinse şi pentru sănătate, educaţie sau servicii sociale) în domeniul artelor şi culturii, cu punerea accentului mai mult pe controlul costurilor, decît pe calitatea rezultată. ● Căutarea de noi modele de afacere pentru sectorul non-profit în mai multe domenii, incluzînd şi artele, şi cultura, pentru a compensa sprijinul redus din partea guvernelor. ● Profesionalizarea financiară, a management-ului şi a serviciilor oferite, adesea în combinaţie cu o anume inhibare în ceea ce priveşte susţinerea cauzei artei şi culturii. ● Căutarea unor motive de legitimare a acestor activităţi în termenii unei mai mari angajări civice şi transparenţe fiscale. ● Fluctuaţia şi inconstanţa sprijinului din partea donatorilor privaţi. ● Aşteptări prea mari în privinţa a ceea ce pot face fundaţiile pentru arte şi cultură. Aceste tendinţe continuă chiar şi în condiţii de criză. Acum se adaugă o combinaţie de provocări la ceea ce era deja un set complex de probleme: ● La nivelul societăţii, încrederea în "sistem" a scăzut şi în rîndul publicului a apărut un sentiment general de insecuritate, în vreme ce actorii politici au devenit mai oportunişti. ● Măsurile luate de guvernele europene au ca rezultat masive programe de cheltuieli, de investiţii publice (din care doar puţine se referă la artă şi cultură) în combinaţie cu reducerea bugetelor curente, ceea ce creează subfinanţări care de multe ori sînt pasate organizaţiilor non-profit. ● Afacerile sînt orientate spre profit pe termen scurt, în timp ce se încearcă o calmare a acţionarilor. Sînt eliminate şi programele pentru artă şi cultură. ● Fundaţiile de caritate constată o scădere, cum n-a mai fost de decenii, a valorii bunurilor lor, avînd ca rezultat reducerea granturilor, îngrijorare în privinţa posibilităţii de a susţine programele curente şi creşterea preocupării pentru protecţia averilor. Pentru instituţiile de cultură şi artă, toate acestea pot însemna o mai mare instabilitate financiară, incertitudine pentru conducere şi personal şi riscul de a nu îndeplini complet programele şi obligaţiile. Reacţia conducerii şi a consiliilor de administraţie poate derapa într-una din cele două obişnuite extreme: fie nu se ia nici o măsură din cauza negării crizei sau a fatalismului, fie se ajunge la forme de reacţie exagerate şi la acţiuni orbeşti. Există cîteva ponturi pentru învingerea furtunii, pe termen scurt: ● Reconsiderarea valorilor organizaţiei. ● Consolidarea resurselor în jurul misiunii critice. ● Cooperarea numai în jurul programelor ce privesc această misiune centrală. ● Diminuarea riscurilor în ce priveşte sursele de venituri, prin evitarea dependenţelor de Guvern, de donatori şi alţii şi prin diversificarea surselor. ● Desfăşurarea unei campanii de informare asupra planurilor şi a modului în care organizaţia îşi propune să le îndeplinească. Transparenţa şi conştientizarea publicului şi a celor implicaţi sînt importante pentru legitimarea şi succesul oricărei reorganizări pe termen scurt. Răspunsul la criză presupune reducerea incertitudinilor şi însumarea posibilităţilor. Dincolo de toate, depăşirea crizei cere o postură activă din partea celor care dirijează cultura europeană, nu doar prin a cere ca vinul vechi să fie servit în sticle noi (aşa cum au făcut marile firme americane de automobile sau bănci şi fabrici de prin Europa), ci şi prin adoptarea unei poziţii de politică a culturii, în scopul creării unui spaţiu de creativitate şi înnoire şi pentru păstrarea moştenirii din trecut în beneficiul tuturor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

comisia europeana
Bugetul UE: Cine plătește și cine câștigă cel mai mult. Cum stă România
În bugetul UE, națiunile mai bogate din vestul și nordul Europei servesc în principal drept contributori neți, în timp ce membrii Europei Centrale și de Est sunt principalii beneficiari.
Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?
dacii jpg
Originea dacilor este diferită de ceea ce învățăm la școală. O serie de ipoteze arată că erau mai degrabă celto-daci decât geto-daci
Originea etnică a dacilor rămâne și astăzi un mister. Tot mai mulți specialiști spun că geții și dacii erau, de fapt, popoare diferite, cel mult cu un fond comun. Dacii sunt atestați mult mai târziu decât geții și, în plus, ar fi rezultatul unui conglomerat tribal și etnic .
Priveliștile spectaculoase de pe pârtiile Transalpina Voineasa Foto Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa
Cel mai spectaculos domeniu schiabil din țară: pârtii deschise zilnic, înainte de Poiana Brașov. Surpriza sezonului
Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa, din județul Vâlcea, și-a deschis oficial porțile pentru un nou sezon, atrăgând pasionații de aventură pe zăpadă din toate colțurile țării. Cu pârtii deschise încă din 30 noiembrie 2024, acest paradis al sporturilor de iarnă promite experiențe de neuitat.
shutterstock 2367557395 jpg
De ce fierbe luna lui Jupiter. Noi observații ale NASA deslușește un mister vechi de 45 de ani
Nava spațială Juno a NASA a făcut noi descoperiri despre luna de foc a planeti Jupiter, Io, cel mai activ vulcanic corp din sistemul nostru solar, rezolvând o problemă ce intrigă de multă vreme oamenii de știință, relatează CNN.
Pacienţi Covid în Spitalul Găeşti. FOTO
România, cel mai bolnav pacient al Europei. De ce am ajuns în această situație - Concluzia raportului „Health at a Glance”
În comparație cu media Uniunii Europene, în România mor de trei ori mai mulți pacienți din cauza unor boli tratabile, iar speranța de viață sănătoasă este printre cele mai reduse. Cu o medie de 57,8 ani sănătoși, ne plasăm pe locul 22 din 27 de țări UE.
70d089e60bbdf4d2c00cdc56f8dfd5c1 jpg
Luptătorii uiguri din Siria amenință China: „Suntem mujahedinii din Turkistanul de Est”
Un grup militant uigur care a participat la răsturnarea dictatorului Bashar-al Assad a promis că va duce mai departe lupta în țara lor de origine, China.
Palma de Mallorca Spania Sursă foto Dertour
Zboruri directe din Sibiu către destinații populare precum Palma de Mallorca, din 2025
Din vara anului 2025, Aeroportul Internațional Sibiu își va extinde opțiunile de zbor către o nouă destinație îndrăgită de români: Palma de Mallorca, una dintre cele mai apreciate locații de vacanță din Spania.