Cum ar fi dac-ar fi să fie

Publicat în Dilema Veche nr. 118 din 27 Apr 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cum ar arăta totuşi şcoala ideală, una de care nu s-ar mai plînge nimeni, adică una aflată deocamdată doar pe culmile imaginaţiei, vizualizată tot deocamdată şi tot doar cu ochii minţii? Pe muchie de sărbătoare, pe coridoarele prelungi sau în holul unde "se face" de serviciu, un reportaj despre dorinţele celor mici întru reformarea celor mari. Despre ce "în primul rînd" ar schimba cei afectaţi în mod direct şi despre ingredientele pe care le-ar pune la temelia acestei şcoli. O şcoală struţo-cămilă a viitorului, dominată de ideea "pauzele lungi şi dese, cheia marilor progrese", pigmentată însă puternic şi de visul american. În primul rînd: Programa Alina este elevă în clasa a opta. Îmi vorbeşte de stres (o boală pe care o credeam rezervată exclusiv adulţilor). Şi-ar dori "mai puţine lecţii de făcut". Pentru că după şcoală "ajung acasă, mănînc şi sînt prea obosită să mai fac ceva." Dimineaţa, cînd se apucă de lecţii, o apucă panica; pur şi simplu n-are timp. Aşa că ar schimba... materia încărcată, orarul făcut aiurea - 36 de ore pe săptămînă... 5 zile pe săptămînă, de la 8 la 15 - ar scoate evaluările multe şi profesorii neînţelegători. "Să se introducă un regim mai-de-facultate." Codruţa, elevă într-a zecea, Liceul "Marin Preda". Ce-ar fi, începe visul ei, dacă pornind, hai să nu zică dintr-a cincea, dar măcar de la liceu, fiecare să-şi poată alege materiile pe care le vrea. Aici o liniştesc, spunîndu-i că nici la facultate nu este chiar aşa... Ridică însă din umeri, în fine, şi continuă, amintindu-şi cu revoltă de ea (ca să mi se dea drept exemplu viabil), elevă într-o clasă de "uman", nevoită să tocească "inuman" la mate, fizică sau chimie, irosindu-şi astfel timpul cu nişte lucruri pe care oricum le va uita, deci inutile. (O colegă o susţine, peste umăr, spunîndu-mi că "la materii din astea" oricum înveţi pentru "sfîntul cinci", doar cît să treci clasa, iar asta îţi mănîncă din timpul pe care ai putea să-l aloci studiului materiilor preferate. "De multe ori nici nu merităm cinciul... dar profesorii se fac că nu-şi dau seama, iar noi că-l merităm...") În primul rînd, predarea materiei "Mi-ar plăcea ca lucrurile pe care le învăţăm în teorie, să ni se predea... mai în practică. Adică să mai ieşim şi noi dintre patru pereţi şi să facem mai mult studiu de teren". Mircea, clasa a XI-a, Liceul "Tudor Vianu" din Capitală. Iar asta i-a băgat în cap un amic de-al lui, un norocos de la Şcoala Americană. "Orice înveţi, fie că e vorba de o formulă de matematică sau un eveniment istoric, are aplicabilitate. Sau ar trebui să aibă. Profesorii trebuie să găsească o cale să-ţi demonstreze asta, că orice înveţi în şcoală, te poate lovi oricînd în viaţa de zi cu zi." (Mulţi mi-au împărtăşit "primul lor rînd" despre şcoala ideală, relaţionîndu-l la sistemul american, aşa cum îl pot percepe de la televizor. Cu săli de sport dotate cu piscină, vestiare, săli de dans, sală de mese, pauza de o oră pentru a lua masa. Unii merg şi mai departe, visînd şi autobuzul american al şcolii care să-i ia şi să-i aducă de-acasă.) În primul rînd, profesorii ..."Profesorii nu încurajează copiii să vorbească, nu există nici un fel de spirit competiţional, iar asta cred că ar fi cel mai important pentru o şcoală a viitorului." (Irina, clasa a XI-a) ..."Profi care să vrea să te stimuleze pe bune... s-o facă dîndu-ţi note mari... că acum sînt unii care, chiar dacă tu ştii lecţia la perfecţie, tot 9 sau 8 dau... io, personal, n-am fost niciodată stimulat cînd am luat o notă mică... din contră, îmi venea să-mi bag picioarele în ea de materie." (anonim, clasa a XII-a) "Mi-ar plăcea ca profesorii să fie mai apropiaţi de noi, mi-ar plăcea să avem, aşa, ca la americani, un psiholog al şcolii sau un îndrumător de carieră... mi-ar plăcea să nu ne mai fie frică de teze şi de lucrări de control şi să vin la şcoală mai puţin stresată." (Mihaela, clasa a IX-a) În primul rînd, şcoala? (propuneri anonime, curtea Liceului "Marin Preda", Bucureşti) ..."Şcoala? E bună şi-acum... în pauze; naşpa e cînd trebuie să toceşti... altfel, la ore... noi ne distrăm copios cînd luăm note mici sau cînd răspunde un bou ca o cizmă." ..."Aş băga muzică în pauză şi aş amenaja un loc de fumat pentru elevi." ..."Aş băga cursuri de graffiti, înot, scrimă şi skateboard." ..."Mi-ar plăcea să avem o cantină." ..."Şcoala ideală: fără profesori, fără lecţii şi teme, fără note... doar un loc de relaxare. Pauze lungi şi între ele alte pauze lungi." ..."Mi-ar plăcea să avem şi noi echipe de fotbal şi campionate între licee şi... majorete..." ..."Să nu mai stăm ca tîmpiţii 8 ore pe zi, ca oamenii muncii, în bănci, neclintiţi şi geniali." ..."Şcoala ideală? Una la care să nu simt că pierd timpul..."

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea – mai ambițioși ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi înțelese și nici respectate dacă uităm că tragedia merge de braț cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate să aibă umor
În ţările cu colectivism puternic şi concentrare a puterii, cum este țara noastră, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
Să rîzi? Să plîngi? Despre rîsu’-plînsu’ lumii noastre
Rîsul poate fi socotit drept un fel de soluţie terapeutică pentru a ieşi din marile şi micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creangă cel afectuos
După spectacole, pe scena frumosului Teatru „Regina Maria“ din Oradea au urcat dnii George Banu și Marcel Iureș pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisică
„Toate pisicile sînt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisică”.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?