Cum a fost, cum o să fie educația-n pandemie?

Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
Un decalog sau mai multe? (VIII) jpeg

Ca o poezie dadaistă. Ca un Coșbuc tradus de un Tzara. Ca un memento imperativ și ultimativ cum că românu-i făcut, nu născut poet. Deja zorii vremilor covidulare în educație mi se par azvîrliți, hăt, în cețurile istoriei. Cînd a-nceput? Cum a-nceput? Ignoranța privitoare la ce s-o fi întîmplat în acest răstimp în școlile și universitățile din România pare a avea întunecimile unui abis fără fund. Poate doar neștiința privitoare la ce-o fi să urmeze de acum încolo să-i depășască adîncul. Mă văd așadar în incapacitate de a promite altceva decît o fluturare fugară a, precum se spunea, luminiței de la capătul tunelului. Și aș vrea să precizez sus și tare, din capul locului, că e vorba despre propriul tunel și propria luminiță.

Începuturi edenice

Lucrurile, după cum se știe, s-au precipitat subit. De pe-o zi pe alta ni s-a spus „Stați acasă!” – ba, mai apăsat, „Stați în casă!”. Pentru mulți oameni – între ei, atît profesori, cît și studenți –, privarea de libertatea de mișcare a avut un impact traumatic. Nu și pentru mine. Avînd norocul unei grădini în spatele casei mi-am umplut zilele cu muncile horticole, cărînd aproape zilnic de la piață, unde eram trimis în misiunea de asigurare a celor necesare supraviețuirii, semințe, bulbi, răsaduri pe care le împămîntam seara, iar dimineața mă desfătam cu priveliștea permanent revigorată. Era chiar ceva paradiziac în această redirecționare culturală de la celestele litere către cultura solului. I-am lăsat baltă și pe Hesiod, și pe Gide cu ale lui fructe ale pămîntului pentru crăițe, garofițe, pansele, gura-leului, regina-nopții, nalbe, vanilii, salvii și multe altele al căror nume deja le-am uitat chiar dacă îl rosteam cu voluptăți de început de lume atunci cînd îi destinam fiecăreia locul cuvenit în grădină. Ce mai, m-am simțit logothet, părtaș la creație, în perioada restricțiilor celor mai severe. Am avut norocul să împărtășesc aceeași acalmie solară și cu soața mea, poate fiind, și unul, și celălalt, într-o perioadă în care încercam să ne dezvățăm treptat de vuietul și trepidațiile caznelor cotidiene: Dana, experimentîndu-și statutul de proaspătă pensionară cu numai jumătate de normă la școală, eu descărcat de obligații administrative după 16 ani de prestări ca decan și ca prorector. Uneori chiar tăifăsuiam unul cu celălalt despre ce-ar trebui să facem – sau să nu facem – ca să nu ne trezim expulzați pe negîndite din acest Eden pandemic. În treacăt fie zis, mi-e clar că n-am fost nicidecum singurii oameni de pe planetă și nici măcar din modesta noastră țărișoară care să se fi delectat cu restricțiile din perioada de austeritate. O bună prietenă, de pildă, ne povestea despre fiul ei, care a jubilat la vestea că nu va mai avea voie să iasă din casă și-și făcea griji ca chestia asta să nu se termine prea repede.

Bun. Precum spuneam – scriam, de fapt – habar n-am în ce măsură ce am trăit eu se pupă cu ce au trăit și alții în aceleași împrejurări. Asist și eu, uneori chiar particip, la zumzăiala de interacțiuni sociale de pe net și, din această postură, am putut degusta fabuloasa diversitate de reacții cauzate de carantinarea generală a populației – de la negaționismul rabiat la submisiunea servilă, de la maxima frustrare la delicii precum cele împărtășite de mine și Dana, și tot așa. Însă asta nu m-a ajutat în nici un fel ca să îmi pot forma în minte un peisaj global cît de cît coerent. Și tocmai asta încerc să spun de la începutul acestui eseu și voi repeta, probabil, pînă la sațiu: problema COVID-19 nu este, din punctul meu de vedere, în primul rînd una emoțională sau comportamentală, ci una cognitivă: habar n-avem nu numai cu ce avem de a face, nu pricepem nici măcar cum reacționăm noi înșine la ce ni se întîmplă. Ceea ce pentru mine, ca universitar și, ipso facto, „om de știință” – m-am zbătut în mai multe ocazii să acreditez ideea că mintea unui filolog este mobilată, în esență, cu aceleași resorturi funcționale ca aceea a unui matematician –, este foarte, foarte, foarte inconfortabil.

Un univers anomic

După această necuviincios de lungă introducere, aș vrea să revin la ideea cu care am plecat la drum. Ceea ce s-a întîmplat în mod fundamental în educație din cauza pandemiei și va avea consecințe și în viitor nu ține de restricțiile impuse pentru a limita contagiunea virusului, nu ține nici de modul în care persoanele  implicate au reacționat la aceste restricții, ci, în primul rînd, de incapacitatea sistemului și a instituțiilor din cadrul său de a genera seturi noi de reguli, adecvate noilor condiționări. Învățămîntul, spre deosebire de alte sectoare de activitate – apărare, ordine publică, justiție, economie etc. – funcționează mai degrabă pe baza unor reguli laxe, complinite cel mai adesea prin uzanțe și prin cutume. La un moment dat, Universitatea din București a aplicat pentru un certificat de calitate ISO 2000 sau cam așa ceva, care s-a soldat prin producerea a aproximativ un camion de hîrtie imprimată cu proceduri, între altele și cu răspunsul oferit de cele 19 facultăți din UB la întrebarea referitoare la reglementările de reciclare a rebuturilor.

Școlile, universitățile încă și mai abitir, nu prea seamănă, din punctul de vedere al regulilor, cu unitățile militare, nicăieri pe glob. Totuși, într-un fel sau altul, există și în fiecare unitate de învățămînt o serie de repere care dau de înțeles actorilor participanți – profesori, elevi, studenți – că cutare lucru se petrece așa și nu altfel. Pentru universități, de pildă, orice program de studii funcționează pe baza unui plan de învățămînt și a unui orar în așa fel încît profesorul X știe că miercurea, de la 16 la 18, are un curs/seminar la sala Y cu studenții din anul Z, seria Q, grupa P. E adevărat că, în calitate de decan, am avut de a face și cu situații în care un grup de studenți se prezenta ca să îmi semnaleze că între 1 octombrie și, să zicem, 10 decembrie, nici un cadru didactic nu apăruse la sala Y miercurea la 16, drept care studenții din anul Z, seria Q, grupa P începuseră să se îngrijoreze cu privire la finalizarea cerințelor didactice ale programului de studii cu pricina. Astea sînt excepțiile inerente. Altminteri, însă, fiecare cadru didactic știe că, în anumite zile ale săptămînii și în anumite marje orare, are de prestat niște activități specifice într-un anumit loc. Studenții, la rîndul lor, știu că, pentru a se achita de obligațiile regulamentare, trebuie să frecventeze cursul/seminarul/atelierul profesorului X într-o proporție variind între 0% și 100%, că au de alcătuit și depus 0, 1, 2, 3... lucrări compuse la domiciliu, de prestat 0, 1, 2, 3... intervenții în discuțiile inițiate de către cadrul didactic ș.a.m.d.

Odată cu izbucnirea pandemiei și declararea stării de urgență, toată această arhitectură regulativă, oricît de vălurită ar fi fost ea, precum conturele proiectelor unui Gaudí, a intrat în colaps. Fiecare cadru didactic, cel mai adesea într-o deplină singurătate, a avut de decis asupra recontrucției regulilor din starea de „normalitate”. Rezultatul, din punctul meu de vedere, a fost o pulverizare a instituțiilor de învățămînt, atît din  perspectiva educatorilor, cît și din cea a educabililor. Atunci cînd, odată cu instalarea stării de urgență, s-a dat comanda trecerii tuturor activităților didactice în mediul virtual, atît cadrele didactice, cît și instituțiile de învățămînt s-au mărginit, în cel mai bun caz, să se focalizeze asupra aspectelor tehnice ale acestei schimbări radicale. Care sînt instrumentele care ne stau la îndemînă? Folosim Moodle, Google Classroom, WhatsApp, Skype, Zoom sau ce alte aplicații? Cum fac ca să pot pune un text sub ochii studenților cu care interacționez online în timp real? Cum pot scrie pe tablă la distanță? Și tot așa... Chestii care, oricît de spăimoase ar părea cuiva mai puțin dedat la folosirea computerului, s-au rezolvat relativ ușor și rapid, mai prin încercare și eroare, mai prin schimburi de experiență, mai prin întrajutorări în cursul interacțiunii înseși – „E un buton, dom’ profesor, în stînga jos a ecranului” etc.

Reconstrucția ethos-ului muncii academice

Am descoperit însă destul de rapid că dexteritățile manevrării diverselor tehnologii erau departe de a fi totul. Mai aveam și de (re)construit ethos-ul muncii academice ce se transformase radical sub ochii și sub mîinile noastre. Încep cu o serie de exemple aparent simple. Interacțiunea la distanță modifica reperele spațio-temporale cu care eram deprinși. De aici și întrebarea: în ce măsură e cazul să ne străduim să le păstrăm cît mai puțin alterate sau, dimpotrivă, să le regîndim radical în acord cu noile împrejurări? Începusem semestrul al doilea cu un orar prestabilit. Mai rămînea acesta valabil? În ce fel? Eu, unul, am optat, instinctiv, pentru cea dintîi variantă, modificînd doar ce era de modificat. Cînd? – scrie în orar. Unde? – scrie în invitația pe Zoom pe care o primiți săptămînal. Alți colegi se pare că au procedat sensibil diferit, bazîndu-se în principal pe un flux de comunicare scriptică – nu sîntem doar la Litere? – fără granițe stricte de timp: răspundeți – i.e. trimiteți înapoi rezolvarea solicitărilor formulate de profesor – cînd puteți, pînă săptămâna viitoare.

Nu știu nici azi care abordare a fost mai adecvată și asta mă irită enorm. Știu doar că eu m-am bazat, în alegerea făcută, pe intuiția că schimbarea bruscă a modului de viață trebuie să fi suscitat, atît pentru studenți, cît și pentru profesori, nevoia de a avea un ghidaj cît de cît predictibil pe traseul celor 24 de ore ale fiecărei zile. Am împins îndărătnicia acestei intuiții într-atît de departe încît am reușit, în lunile de izolare, ce nu izbutisem mulți ani de-a rîndul: un jour fixe pentru discuțiile cu doctoranzii. Culmea ironiei este că, înainte de COVID-19, tentativele mele de a stabili o oră de consultații pe săptămînă la dispoziția doctoranzilor se izbiseră în primul rînd de criza endemică a spațiilor de învățămînt de la Litere. Unde să stabilești locul de rendez-vous? În biroul departamentului, unde se țin cursuri de dimineața pînă seara? În cafenelele din preajma universității? Pandemia a eliminat dilemele: see you on Zoom, unul dintre locurile de întîlnire cele mai generoase!

Mai rău încă decît în practicile de predare, pandemia a izbit în punctul cel mai vulnerabil al educației autohtone: evaluarea. Distanțarea socială s-a dovedit mai drastică decît cea deontologică. Măsura de a pune, la examene, studenții în băncile din amfiteatre cu cîte un loc liber între ei, pentru a nu ceda ispitei de a trage cu ochiul la vecin, a fost declarată sub standardele de siguranță epidemiologică. Deci contagiunea prin care un subiect de sinteză ajungea să producă, în ciuda manevrelor de distanțare, rezolvări convergente cu o rată alarmantă de difuziune a fost surclasată de virtuțile de proliferare ale COVID-19. Realitatea examenelor la care unii titulari de curs, în calitate de supraveghetori, se adînceau la catedră în lectura jurnalului, iar alții vînau cu nesațiu fițuicile ascunse în diverse zone umbroase și intime s-a destrămat. Cum gestionăm evaluări online? Cu camera de luat vederi manipulată de studentul examinat? Cu efortul sisific de a transfera orice probă într-un dialog individual online, candidat după candidat, în ciuda văditei incapacități de a controla corectitudinea acestui interviu la distanță? Gîndiți-vă, de pildă, că pentru o serie de curs de 150 de studenți, examinatorul are nevoie de vreo 50 de ore de audiere, adică vreo șase zile de muncă full time pentru doar un examen.

Poate, ne-am spus cu acest prilej, ar fi util să schimbăm premisele evaluării. Ca, de pildă, aceea că, orice ce am face, un număr mare de studenți, poate chiar majoritar, vor încerca să fraudeze probele de evaluare la care sînt supuși. Da, a trebuit să regîndesc și eu, împreună cu asistentul de seminar, variantele transferului evaluării în spațiul virtual. Nu a fost foarte simplu și nu sînt sigur că am luat, sub toate aspectele, deciziile cele mai potrivite. Da. A trebuit să reconstruim în permanență agenda obișnuințelor noastre neclintite, iar faptul că fiecare cadru didactic și-a asumat pe cont propriu această operațiune bănuiesc că, pentru studenți, a ridicat pitoresca anomie academică cutumiară la cote greu suportabile.

Sîntem, la Litere, peste 120 de cadre didactice titulare și cam tot atîția profesori asociați. Pentru licența în filologie se adaugă, în ceea ce privește contactul cu studenții, cam tot atîția colegi de la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, implicați în gestionarea celei de a doua specializări. Cu atîtea puncte de inflexiune poți deja construi un labirint redutabil, în care studenții să se agite din greu pentru a găsi, vreme de trei ani, ieșirea.

Ce urmează?

Habar n-am. Lumea tot vîntură scenarii între care, în final, vom alege. Fac și eu același lucru. S1: Lucrurile se vor întoarce de unde au plecat. Nu mai crede nimeni în chestia asta. Să uităm. S2: Ne vom adapta, construind, cu chiu, cu vai, o nouă, altă „normalitate”. Trist, obositor, dar plauzibil. S3, cel mai sumbru: Ne vom adapta și, încetul cu încetul, lucrul ăsta o să înceapă să ne placă. Mulțumesc.

Liviu Papadima este profesor de literatură română la Facultatea de Litere, Universitatea din Bucureşti; coautor al manualelor de limba şi literatura română pentru liceu, apărute la Humanitas Educaţional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

jessica riggs calendar nud profimedia (1) jpg
A pozat nud ca să-și plătească tratamentul: „Sufăr de o boală rară”
Jessica Riggs (32 de ani), din Cornwall, Marea Britanie, a fost diagnosticată cu o boală rară, numită Sindromul Neuro-Cranio-Vertebral-Filum, care o poate lăsa paralizată.
apa potabila robinet jpg
UE obligă statele să protejeze infrastructura de energie și apă potabilă
Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației. 
arme ucraina
Legea SUA privind apărarea națională pentru 2025 nu include programul „împrumut-închiriere” pentru Ucraina
Camera Reprezentanților din SUA a adoptat legea privind cheltuielile pentru apărarea națională (NDAA) pentru anul 2025, însă textul final nu include prevederi referitoare la extinderea Legii de împrumut-închiriere pentru sprijinirea Ucrainei.
vizual craciunite jpg
Secretele crăciuniței perfecte. Cum să îți menții plantele frumoase tot sezonul
Pe măsură ce iarna ne prinde tot mai mult în case, crăciunițele devin elementul central al decorului de sărbătoare. Deși renumite pentru întreținerea pretențioasă, aceste plante pot înflori toată iarna, dacă știi câteva trucuri simple.
elevi liceu banca examen FOTO Shutterstock
Elevii de gimnaziu, condamnați la involuție. Rezultatele la TIMSS, comentate de un specialist
Rezultatele elevilor români de clasa a IV-a care au participat anul trecut la testarea TIMSS ne plasează la Matematică pe locul 6 în Europa și pe locul 12 în lume. Dar să nu ne bucurăm prea mult căci performanța elevilor de clasa a VIII-a este cu mult sub așteptări.
netflix craciun shutterstock1 jpeg
Filmul de sărbători care a făcut înconjurul lumii! Este foarte popular pe Netflix
Un nou film a reușit să captiveze atenția publicului din întreaga lume, iar în țara noastră deja a reușit să intre în topul preferințelor! Este vorba despre pelicula de animație „That Christmas”, care s-a lansat pe Netflix cu numai câteva zile în urmă!
Georg Hocevar Foto Daniel Guță ADEVĂRUL jpg
Un austriac a refăcut o bucată din calea ferată spre cetățile dacice. Mocănițele au fost înlocuite cu un tramvai elvețian
Un segment al fostei căi ferate din ținutul cetăților dacice a fost refăcut, la patru decenii de la dezafectarea liniei forestiere, iar în locul vechilor mocănițe va circula un vagon de tramvai folosit în secolul al XIX-lea în Elveția.
Top 5 destinații interne de iarnă potrivit Eximtur Colaj DMS
Valea Oltului a detronat Valea Prahovei. Stațiunile favorite de Crăciun. Top 5 destinații de sărbători
Premieră în turism: Valea Oltului devansează Valea Prahovei! Stațiunea Călimănești-Căciulata, din județul Vâlcea, se transformă în noua regină a destinațiilor de iarnă. Urcă în topul celor mai căutate destinații montane pentru sărbătorile de iarnă.
teatrul mihai eminescu (2) jpg
Bijuteria arhitectonică de lux reabilitată cu milioane de euro. Primele repetiții, după 10 ani, în unul dintre cele mai frumoase teatre din România
Teatrul ”Mihai Eminescu” din Botoșani, o adevărată bijuterie arhitectonică, veche de peste un secol și-a deschis porțile după un deceniu de reabilitări. Actorii s-au reîntors în teatru după 10 și lucrează la o premieră de excepție. Clădirea este unul dintre cele mai frumoase monumente din România.