Cultura în criză. Iar?...

2 martie 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Va trebui să ne hotărîm repede: cultura e un lux la care putem renunţa atunci cînd nu ne ajung banii sau e o necesitate a omului modern, pentru care merită să facem eforturi şi sacrificii? Bineînţeles, e aproape imposibil de dat un răspuns, dar putem măcar să medităm la asta. Criza economică ne oferă o bună ocazie. Aşa cum e organizat acum, "sistemul culturii" funcţionează datorită banilor publici şi datorită sponsorizărilor private. De cînd a început criza financiară, veştile proaste cuprind şi spaţiul cultural: guvernele pompează bani în bănci, pentru a le salva de la faliment, ori în industriile cu mare impact economic şi social (de pildă, cea de automobile). Sponsorii privaţi au probleme sau, chiar dacă nu au, manifestă prudenţă, aşa încît au şi anunţat diminuarea bugetelor pentru susţinerea proiectelor culturale şi artistice. În SUA, de pildă, Orange County Opera Pacific a anunţat suspendarea stagiunii, orchestra din Pasadena şi-a anulat o serie de concerte, iar cele mai mari muzee, care au bugete de miliarde de dolari, şi-au redus substanţial cheltuielile, anunţă The Art Newspaper (http://www.theartnewspaper.com/article.asp?id=16705), pentru că sponsorii nu au mai putut dona fondurile necesare. Cîteva zeci de scriitori irlandezi au protestat pentru că Guvernul a decis să nu mai finanţeze The Writers Centre din Dublin (http://www.writerscentre.ie/press.html). În Marea Britanie, se estimează că sponsorizările private pentru cultură vor scădea în 2009 cu 30-35% faţă de anul anterior. Şi exemplele ar putea continua. În România, lucrurile stau " ca de obicei " puţin diferit. Cultura oricum avea parte de un buget mic, an de an " nici în 2009 nu va fi altfel. Cît despre sponsorizările private, nu avem statistici foarte clare, dar e limpede că marii donatori (printre care pe primul plan se află băncile ori fundaţiile susţinute de acestea) vor fi mai strînşi la pungă. În domeniul editurilor " care funcţionează pe baze comerciale, nu pe bază de donaţii! " se anunţă concedieri şi revizuirea "în scădere" a planurilor editoriale. Se aşteaptă o scădere a vînzărilor de carte, iar căderea monedei naţionale a afectat deja editurile (dat fiind că drepturile de autor pentru cărţile străine se plătesc în euro, ba chiar şi unele costuri tipografice, deoarece destule edituri tipăresc în străinătate). Aici intervine însă o necunoscută: care va fi comportamentul de consum al publicului în vremuri de criză. Chiar dacă, deocamdată, lipsa de bani încă nu se simte în buzunare, oamenii încep să facă economii şi să renunţe la ce se poate. Întrebarea este dacă vor renunţa la cărţi, spectacole ori concerte sau dacă, dimpotrivă, avînd bani mai puţini, vor descoperi că bunurile culturale nu costă atît de mult, oferă satisfacţii spirituale şi morale numai bune pentru a mai alina depresiile provocate de ratele la casă, astfel încît se vor reapropia de literatură, muzică, teatru, film, renunţînd la plăcerile infinit mai scumpe, precum vacanţele exotice ori maşina nouă (cumpărată nu de nevoie, ci doar pentru a afişa standing-ul!). Marea Britanie, Germania şi ţările nordice au un răspuns la această întrebare, oferit de situaţii asemănătoare din trecut: s-a constatat că bunurile culturale sînt printre ultimele la care oamenii renunţă cînd nu au bani. Dacă am lua în considerare experienţa noastră de pînă în 1989, ar trebui să fim şi noi liniştiţi: nu s-a spus de atîtea ori că "în vremea comunismului se citea mai mult", că oamenii făceau cozi la teatru şi că "am rezistat prin cultură"? Cultura însă este un domeniu important, care produce bani şi oferă locuri de muncă. Centrul de Studii şi Cercetări de pe lîngă Ministerul Culturii a realizat recent primul raport naţional despre industriile creative (sau "bazate pe copyright"). Acestea produc 5,55% din produsul intern brut şi oferă peste 180.000 de locuri de muncă. "Cele mai importante contribuţii le-au avut activităţile de radio şi TV (21,2%), cele fotografice (14%), cele de print (14%), producere de software (13,6%), editare de programe (13,4%), editarea cărţilor (4,5%) şi tipărirea ziarelor (3,1%)" " România liberă, 19 februarie. Bineînţeles, aici sînt amestecate activităţile care aparţin în mod tradiţional sferei culturale cu altele (mass-media, software), dar semnificativ este că, în ansamblu, "procentul adus la PIB este apropiat de cel din construcţii şi imobiliare şi mai mare decît cel din turism sau industria prelucrătoare de produse chimice, cauciuc şi mase plastice". Or, despre imobiliare şi turism se bate toba toată ziua, fiind considerate domenii de cea mai mare importanţă pentru ţară, în timp ce despre industriile creative se aminteşte din an în Paşte, şi atunci sînt tratate ca a cincea roată la căruţă... Despre "criza culturii" se vorbeşte, în România, din 1990, uneori în termeni catastrofici ("am ajuns o ţară de analfabeţi" etc., etc.). Criza financiară de azi, concretă şi măsurabilă, ne face să ne dăm seama că tot ce am spus pînă acum era mai mult sau mai puţin metaforic ori "filozofic" (în sensul că "naturelul simţitor" al culturii şi al intelectului e starea de criză, care stimulează creativitatea...). Dacă vom fi în stare să privim (sună cinic...) avantajele crizei, poate că vom reuşi să înţelegem mai bine ce loc trebuie să ocupe cultura în societate. Am putea, cu această ocazie, să ne schimbăm percepţia asupra artelor, care nu sînt un simplu panaş bun de dres imaginea ţării în lume, ci o necesitate zilnică a omului civilizat. Dar pentru a asuma, la nivel social, o asemenea concluzie, e nevoie de o clarificare a crizei "propriu-zise", din economie şi finanţe. Daniel Dăianu (v. articolul din p. 10) e de părere că "noul" capitalism trebuie aşezat pe baze morale şi pe valori sociale " ceea ce înseamnă că modul nostru de a percepe afacerile, banii, viaţa de toate zilele va trebui să se schimbe. Carl Henrik Fredriksson, redactorul-şef al reţelei Eurozine, are experienţa "modelului suedez" şi e încrezător în capacitatea culturii de a-i apropia pe oameni chiar şi (ori mai ales) în vremuri de criză (v. interviul din p. 11). Sociologi, activişti din ong-uri şi manageri culturali au la îndemînă sfaturi şi reţete pentru a depăşi dificultăţile. Dacă analiştii economici, miniştrii de Finanţe şi chiar guvernatorii băncilor centrale ne "liniştesc" spunînd că "nimeni nu ştie exact cînd şi cum se va sfîrşi criza, pentru că e ceva nemaiîntîlnit pînă azi", ar fi cazul să profităm de ocazie măcar pentru a înţelege mai bine ce ni se întîmplă şi care este locul culturii în viaţa noastră. Nu de alta, dar (şi) sfîrşitul crizei va trebui să ne prindă pregătiţi... (Mircea Vasilescu)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

ARETEX textile jpg
Colectarea deșeurilor textile, obligatorie de la 1 ianuarie. Cum arată recipientele de reciclare
Colectarea separată a textilelor este obligatorie de la 1 ianuarie la nivelul UE, inclusiv în România, inițiativa impactând direct sectorul colectării separate, în condițiile în care românii abia colectează 0,5 - 0,7 kg, față de media țărilor vestice, de până la 16 kg de persoană anual.
bursa indici FOTO Shutterstock
Cine este singurul Grinch pe piețele bursiere? Analiza a 14 burse cu câștiguri mari de Crăciun
Performanța lunii decembrie depășește media celorlalte luni cu 1,06 puncte procentuale, echivalentul a 23% din câștigurile anuale, potrivit unei ample analize privind câștigurile pe cele mai mari 14 burse.
ChatGPT Inteligenta Artificiata FOTO Shutterstock
ChatGPT începe să aibă minte proprie. Cât de periculos poate fi
Cel mai recent model OpenAI, ChatGPT o1, stârnește controverse cu comportamentul său surprinzător, iar unii ar putea spune neliniștitor, dat fiind că pare să nu mai asculte ordinele primite.
ministerul energiei  foto FB ministerul energiei jpg
Intenția de desființare a Ministerului Energiei stârnește reacții dure din partea experților și a prosumatorilor
Intenția de desființare a Ministerului Energiei, prin comasarea cu Ministerul Economiei; a stârnit reacții dure, deopotrivă din partea experților în energie și a prosumatorilor.
63577598 1004 webp
Frigul, arma Rusiei împotriva transnistrenilor
Parlamentul de la Chișinău a instituit stare de urgență în sectorul energetic, pentru ca Guvernul să poată ajuta populația din Transnistria să evite o catastrofă umanitară generată de Rusia în plină iarnă.
hariclea darclee
14 decembrie. Ziua în care soprana română Hariclea Darclée a debutat pe scena Operei Mari din Paris. Sărăcia cruntă în care avea să sfârșească
Pe 14 decembrie, în 1280 a avut loc prima atestare documentară a orașului Sighișoara. În 1918 s-a născut Radu Beligan, iar în 2013 a murit Peter O'Toole. 14 decembrie este și ziua în care soprana română Hariclea Darclée a debutat pe scena internațională.
TikTok aplicatie smartphone steag china SUA FOTO Shutterstock
Android și Apple trebuie să elimine TikTok din toate magazinele de aplicații din SUA. Avertismentul a doi parlamentari
Gigantul american în domeniul tehonologiei, Alphabet, trebuie să fie gata de a elimina TikTok din magazinele mobile de pe Android și Apple din SUA pe 19 noiembrie, au declarat doi parlamentari americani într-o scrisoare adresată directorilor executivi ai companiilor.
junjun1 jpeg
Ursulețul care a cucerit inimile tuturor! Are 11 luni și jucăria lui preferată este o anvelopă
Are numai 11 luni, însă deja a devenit faimos de-a lungul întregii lumi! Este vorba despre noua vedetă de la Zoo Shanghai, ursulețul Junjun! Oameni din toate colțurile Chinei merg în vizită la grădina zoologică a orașului Shanghai pentru a-l admira pe ursulețul Junjun!
dumitru costin foto shutterstock
Președintele BNS anunță restructurări în sistemul bugetar: „Am constatat cu amărăciune că aproape un etaj întreg venea la muncă după ora 10:00”
Preşedintele Blocului Naţional Sindical (BNS), Dumitru Costin anunță că ar putea avea loc restructurări de personal în sistemul bugetar, dacă nu se va aplica o reformă fiscală „consistentă”