Cui i-a folosit? - naşterea sistemului de putere post-comunist

Alexandru GUSSI
Publicat în Dilema Veche nr. 592 din 18-24 iunie 2015
Cui i a folosit?   naşterea sistemului de putere post comunist jpeg

Lungile zile de 13, 14 şi 15 iunie 1990 au fost decisive pentru traiectoria României post-comuniste şi ocupă un loc privilegiat în memoria noastră colectivă. Totuşi, filtrul utilizărilor politice, al propagandelor, al deformărilor de tot felul îngreunează aproape pînă la imposibilitate accesul la autenticitatea acelor momente. Aceasta este soarta evenimentelor care sînt copleşite de importanţa consecinţelor pe care le produc, copleşite fiind şi de „ceea ce reprezintă“ în detrimentul înţelegerii diverşilor actori, în detrimentul realităţii istorice primare. Există însă şi riscul ca aceasta din urmă, reconstituită printr-o multitudine de detalii şi de mărturii impresionante, să pună în planul doi esenţialul. Iar în acest caz esenţială este naşterea oficială a noului sistem de putere. 

Dar înainte de a vedea ce scria pe certificatul de naştere al sistemului post-comunist trebuie dat un răspuns la întrebarea-cheie: „Cui a profitat crima?“. Cu alte cuvinte, cine a avut de cîştigat din „evenimentele din 13-15 iunie“? Aceasta este şi întrebarea pe care o pune chiar Ion Iliescu de fiecare dată cînd revine problema politico-penală a responsabilităţii domniei sale. Constant, răspunsul este „în nici un caz FSN-ul“ sau el însuşi, pentru că tocmai cîştigaseră zdrobitor „primele alegeri libere“. Pe cît de corect, chiar definitiv, poate să pară la prima vedere acest argument, pe atît de fals se dovedeşte el dacă observăm că tot ceea ce a provocat ratarea startului ieşirii din comunism a contribuit şi la consolidarea puterii iliesciene. Iar ceea ce s-a întîmplat în 13-15 iunie, adică „Negativul sumbru al zilelor revoluţiei din decembrie“, aşa cum îl sintetiza, pe 17 iunie, Monica Lovinescu în

său din exil – era tocmai semnul că forţele inerţiale provenite din vechiul regim erau cele care dădeau tonul, ceea ce ne diferenţia net de restul ţărilor în care căzuse comunismul, poate cu excepţia Bulgariei. 

Violenţele şi provocările din iunie au fost răspunsul dur la tentativa de constituire a unui, poate utopic, spaţiu public în sens habermasian, fiind deci vizaţi producătorii de discurs critic şi publicaţiile, asociaţiile, partidele care puteau instituţionaliza apariţia unei opoziţii democratice. Fenomenul Piaţa Universităţii denunţa tocmai divorţul manifest între declaraţiile şi legitimitatea revoluţionară a FSN din decembrie 1989 şi realitatea sociologică a piramidei puterii statale din 1990. Această putere a perpetuat principalele trăsături ale culturii politice ale PCR din anii 1980 începînd cu naţionalismul şi logica piramidală care privilegia rolul preşedintelui republicii. Un preşedinte pentru care în 20 mai nu se organizează alegeri, ci un adevărat plebiscit. În plus, atunci nu aveam o nouă Constituţie, deci tipul de alegere a şefului statului ar fi trebuit să fie decis ulterior de către Adunarea Constituantă. Acest exemplu este important pentru a sublinia puterea şi implicit responsabilitatea preşedintelui de atunci în acţiunile instituţiilor publice din perioada 13-15 iunie. 

E util să amintim aici că unul din specialiştii în „viaţa şi opera“ lui V.I. Lenin, Dominique Colas, observa că principala strategie pe care o folosea părintele revoluţiei bolşevice împotriva adversarilor săi era aceea de a acuza „fanatismul“ şi „isteria“ acestora. O isterie care presupunea că vor deveni violenţi, ceea ce trebuia să justifice folosirea violenţei pentru a împiedica declanşarea iminentei lor violenţe. O astfel de logică leninistă domina şi mentalitatea grupului Iliescu. În primul său volum de memorii,

(publicat în 1994), Ion Iliescu îşi aduce aminte de anul 1990 în termenii unui fel de război pe care l-ar fi purtat împotriva forţelor obscure antirevoluţionare, plătite de afară şi susţinute de mass-media occidentale. Iar cine spune „război“ spune şi suspendarea regulilor civile, conflictul nefiind văzut ca unul între puterea politică şi protestatari, ci între cei loiali statului şi trădători. 

Reţeta leninistă a fost folosită de noua putere împotriva adversarilor săi politici şi civici încă din ianuarie 1990. Violenţele din iunie au apărut ca fiind aprobate sau acceptate de majoritatea românilor în condiţiile dominaţiei mediatice exercitate de un discurs oficial concentrat pe o criminalizare a opoziţiei. 

Încă din noaptea de 28 spre 29 ianuarie, muncitori de la întreprinderi bucureştene, apoi mineri, erau încolonaţi pentru a ocupa Piaţa Victoriei, locul unde se desfăşurase primul miting al partidelor istorice. A urmat episodul din 18-19 februarie, în care telespectatorii au putut să asiste la cucerirea de scurtă durată a clădirii Guvernului de către manifestanţi, apoi la venirea minerilor în apărarea „cuceririlor Revoluţiei“. 

Cu ajutorul monopolului asupra Radioului şi Televiziunii române, imaginea manifestanţilor din Piaţa Universităţii era fidelă calificativului de „golani“ pe care îl dăduse Ion Iliescu chiar de la pupitrul Parlamentului provizoriu (CPUN), pe care acesta îl prezida în buna tradiţie a fuziunii puterilor în stat. Putem observa strategia discursivă a FSN reluînd colecţiile ziarului

(organ oficial al Frontului) sau oficioasele

şi mai ales influentul

. În paginile acestor publicaţii, Piaţa Universităţii era calificată drept „cuib ceauşisto-legionar“, acolo se aflau oameni „plătiţi cu mulţi bani, printre ei erau şi drogaţi“, iar aceştia „vor sînge“, „vor răzbunare“ etc. Piaţa trebuia deci „curăţată“ şi va fi curăţată pe 13, apoi pe 14 iunie, atunci cînd se valorifică întregul capital de ură socială, provocat şi acumulat în perioada ianuarie-iunie 1990. 

O stare colectivă particulară, greu de înţeles azi, a făcut credibil discursul proaspăt alesului preşedinte, care, în intervenţia sa televizată producătoare de panică din 13 iunie, vorbea despre „intensificarea violenţelor extremiste de tip legionar“ şi făcea „un apel la cei care votaseră pentru libertate şi stabilitate“ de „a lichida rebeliunea legionară“ care ar fi avut loc în acele momente. Apoi emisia TVRL a fost întreruptă pentru a confirma gravitatea situaţiei. Pe 14 iunie, realitatea paralelă descrisă de Iliescu va fi confirmată şi de ziarul

, care va relua teza steagurilor legionare şi a rebeliunii într-un număr care va rămîne în analele manipulării. 

După ce fusese construită în decembrie imaginea adversarului numit „teroriştii“, pe care FSN-ul în mod eroic i-a învins, în 1990 au fost găsiţi alţi adversari ai Revoluţiei, ai bunilor români. Aceştia erau golanii, ultima stavilă în calea liniştii promise prin instaurarea „democraţiei originale“. Meritau o pedeapsă exemplară. Bătăile, arestările abuzive, anchetele ilegale de la Măgurele, devastarea de sedii, întreruperea apariţiei multor publicaţii care susţinuseră Piaţa Universităţii erau astfel justificate. Minerii şi susţinătorii lor se aflau într-o istorie în care credeau că acesta este preţul apărării Revoluţiei şi al evitării riscului cuceririi puterii de către forţe „antiromâneşti“. 

Definirea românilor drept o comunitate politică cu aspiraţii democratice porneşte de la această perioadă de şase luni în care 13-15 iunie este numai încununarea unui uriaş efort de redefinire a realităţii în termenii convenabili susţinătorilor reformelor limitate. 

Revenind la întrebarea iniţială, şi anume cui i-a folosit crima, putem răspunde că acelora care doreau să dovedească faptul că România nu e pregătită pentru democraţie, că este deci nevoie de „democraţia originală“ promovată de Ion Iliescu în detrimentul modelului occidental, susţinut de adversarii acestuia, model neadaptat realităţilor româneşti.

Impactul evenimentelor din 13-15 iunie în Occident a fost devastator pentru România, dar faptul că trecem de la statutul de ţară a Revoluţiei de la finalul miraculosului an 1989 la cel de ţară neguvernabilă democratic serveşte interesele celor care se tem de influenţa occidentală, inclusiv de posibilul rol al diasporei anticomuniste. Astfel, intimidarea opoziţiei interne este dublată de descurajarea opoziţiei externe. Factorii schimbării sînt astfel marginalizaţi decisiv în favoarea continuităţii. 

La asta se adaugă discrepanţa de informare între intern şi extern. O populaţie copleşită de propagandă, dominată de realitatea narativă produsă de FSN, este durabil prinsă în capcana acestei naraţiuni în care violenţa statală şi cea paralegală erau justificabile. Capcană în care sînt prinse atît societatea, cît şi instituţiile statului. Toţi cei care au participat la aceste abuzuri susceptibile de a fi condamnate de justiţie vor bloca constituirea statului de drept. La responsabilităţile agenţilor statului de dinainte de 1989 s-au adăugat astfel cele din iunie 1990. Aceşti agenţi vor susţine puterea politică ce le va asigura perpetuarea impunităţii. Este şi unul din motivele pentru care independenţa Justiţiei a fost blocată atîta timp. Iată şi de ce procesele penale au ocolit acest moment fondator al sistemului politico-statal post-comunist, iar Miron Cozma şi alţi lideri ai minerilor au fost condamnaţi pentru fapte petrecute ulterior, în 1991 şi 1999. 

Astfel, certificatul de naştere al sistemului de putere post-comunist este definit de complicităţile care au făcut posibile atît abuzurile din prima jumătate a lui anului 1990, cît şi blocarea Justiţiei timp de 25 de ani. Dar faptul că elitele politice, militare, economice nu au putut să se rupă de acest trecut prin identificarea şi pedepsirea vinovaţilor îşi găseşte explicaţia şi în superficialitatea cu care a fost preluat discursul despre democratizare şi europenizare. Raportul cu trecutul recent este principala hîrtie de turnesol care demonstrează adoptarea superficială a valorilor specifice democraţiilor liberale, a valorilor teoretic înscrise şi în Constituţia României. Dacă vrem să înţelegem România de azi şi să o schimbăm, nu trebuie să pornim de la textul constituţional, legea partidelor sau alte realităţi formale, ci trebuie să înţelegem dramele reale rămase nerezolvate. Simpla îndepărtare temporală de acestea nu le scade cu nimic din gravitate.  

Roumanie face a son passé communiste. Mémoires et cultures politiques

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

banner mircea diaconu 1 png
Cariera impresionantă a actorului Mircea Diaconu. Filmele și piesele de teatru care l-au consacrat
Actorul Mircea Diaconu, simbol al teatrului și cinematografiei românești, s-a stins din viață pe 14 decembrie 2024, la vârsta de 74 de ani, după o lungă luptă cu cancerul de colon.
12688059 jpg
Rușii au început să piardă din avantajul în privința artileriei
Avantajul pe care îl avea Rusia în raport cu Ucraina în privința artileriei se diminuează treptat, potrivit lui Nazar Voloșhin, purtătorul de cuvânt al grupului operațional și strategic de trupe Hortiția, relatează presa ucraineană.
image png
Femeia cu care Mircea Diaconu a fost căsătorit 44 de ani. A cerut-o de soție la a doua întâlnire
Lumea artistică, din nou în doliu! Mircea Diaconu, unul dintre cei mai mari actori ai României, s-a stins din viață cu puțin timp înainte de a împlini 75 de ani. Moartea sa îndoliază inimile celor care l-au cunoscut și care l-au iubit.
banner mircea diaconu lumanare png
A murit actorul Mircea Diaconu
Actorul Mircea Diaconu a murit. Anunțul a fost făcut, în această dimineață de soția acestuia, Diana Lupescu.
masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu violent la o fabrică din România. Șase persoane s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit, sâmbătă dimineaţă, la o fabrică de utilaje pentru construcţii din municipiul Câmpina, şase persoane care se aflau în interior autoevacuându-se.
mircea diaconu jpg
A murit Mircea Diaconu. Actorul avea 74 de ani
Distrubuția din cer este azi completată de încă un mare actor. Mircea Diaconu, unul dintre cei mai apreciați actori români cu o carieră de peste 40 de ani,
Yoon Suk Yeol. Foto: captură video
Preşedintele Coreei de Sud va fi suspendat din funcţie şi pus sub acuzare. Peste 200.000 de oameni, așteptați la manifestații
Seul, Coreea de Sud – Președintele Coreei de Sud, Yoon Suk Yeol, se confruntă cu o criză politică majoră după ce Adunarea Națională a votat sâmbătă pentru punerea sa sub acuzare. Decizia a fost luată în urma încercării controversate a liderului de a impune legea marțială la începutul acestei luni.
Au fost furate mai multe bunuri Foto Mănăstirea Râșca Transilvană jpg
O mănăstire din județul Cluj a fost prădată. Hoții au furat mai multe obiecte prețioase
Polițiștii clujeni au deschis un dosar penal după ce mai multe persoane au furat obiecte confecționate din metale prețioase dintr-o mănăstire din zona de munte a județului Cluj.
Ciocan justitie proces FOTO Shutterstock
România a devenit impredictibilă. Viitorul guvern riscă să rămână fără bani de pensii şi salarii bugetare
Ultimele evenimente legate de alegerile prezidenţiale şi parlamentare au alimentat opinia că România a devenit o ţară impredictibilă.