Cruciada lui Torquato Tasso

Corina ANTON
Publicat în Dilema Veche nr. 702 din 3-9 august 2017
Cruciada lui Torquato Tasso jpeg

Figura lui Torquato Tasso (1544-1595), probabil cel mai reprezentativ autor italian din a doua jumătate a secolului al XVI-lea, poartă şi astăzi, cel puţin în ochii publicului larg, nimbul interpretărilor romantice clișeizante, care au văzut în el deopotrivă un geniu însingurat şi o victimă a bolii şi a tiraniei. Mai puţin exaltaţi şi mai lucizi decît predecesorii lor, criticii de dată recentă au ales să descifreze sensibilitatea tassiană (de o factură aparte, fără îndoială) mai degrabă în contextul acelei e­poci de prefaceri şi instabilitate care a fost apusul Renaşterii italiene. Viaţa autorului se desfăşoară sub semnul declinului politic al splendidelor curţi din Peninsulă, care strălucesc decorativ în marşul lor spre golirea de o reală putere politică şi la care poetul veşnic peregrin regăseşte prea puţin din consistenţa şi echilibrul de odinioară. Recluziunea de şapte ani în spitalul Sant’Anna este şi ea emblematică: cu puseurile sale incomode de fervoare religioasă, poetul în delir riscă să atragă atenţia curiei romane asupra curţii din Ferrara, în condiţiile în care mama ducelui Alfons al II-lea d’Este, principesa Renée a Franţei, este de confesiune calvină, iar în anturajul ducelui se află minţile cele mai nonconformiste şi mai iscoditoare, bucurîndu-se de o libertate greu de găsit altundeva în Italia Contrareformei catolice. Climatul mişcării împotriva Reformei protestante marchează puternic destinul lui Tasso: cel mai frapant episod este acela cînd, interiorizînd suspiciunile religioase ale vremii, poetul se autoacuză de erezie înaintea tribunalului Inchiziţiei, dar absolvirea, în loc să i risipească dubiile, i le adînceşte. În fine, epoca sa este dominată de o teamă difuză de pericolul expansiunii otomane în Europa, cu care Tasso se confruntă în 1558, cînd cu greu reuşeşte sora sa să scape cu viaţă dintr-o incursiune otomană la Sorrento. Copil ­fiind, ascultă istorisiri despre faptele eroice ale cruciaţilor, iar victoria de la Lepanto din 1571, cînd Liga Sfîntă zdrobeşte flota otomană, marchează un moment de răscruce, poate mai mult din punct de vedere psihologic decît politico-strategic, în imaginarul colectiv.

Tasso este, prin urmare, martorul unui moment istoric ale cărui contradicţii, tulburări şi aspiraţii se răsfrîng în special în capodopera sa, Ierusalimul eliberat, poem eroic a cărui elaborare i-a ocupat toată viaţa. Prima schiţă datează din anul 1560, proiectul fiind reluat în 1567, apoi în 1573, cînd poemului i se dă titlul de Goffredo (italienizînd numele lui Godefroy de Bouillon, unul din conducătorii primei cruciade). Tasso îl termină în 1575, îl prezintă spre revizuire celor mai de seamă cărturari ai vremii sale, iar în 1577 pune punct Ierusalimului eliberat. Este publicat în 1581 şi 1584, declanşînd o polemică vivace în rîndul teoreticienilor literari împărţiţi în susţinători ai poemului cavaleresc ilustrat de Ludovico Ariosto şi partizani ai poemului eroic de inspiraţie clasică propus de Tasso. În fine, considerînd că opera sa cuprinde prea multe derapaje sentimentale, în 1593 Tasso o rescrie într-o variantă mai rigidă, intitulată neliniştitor Ierusalimul cucerit.

Cu Ierusalimul eliberat, Tasso îşi propune o operă solemnă, conformă canoanelor clasice, în care să se regăsească idealuri eroice, sacrificiu, autentic spirit religios şi un model de erou, Goffredo di Buglione, care să întruchipeze conducătorul înţelept şi pios căruia îi este atribuită o misiune sacră, şi totodată o operă care să evoce un moment de glorie a creştinismului, în condiţiile impasului în care se afla Biserica Catolică după Conciliul de la Trento şi ale eşecului stăvilirii luteranismului. În contextul dublului pericol extern şi intern, al atacurilor otomane şi al schismei protestante, rătăcirile cruciaţilor lui Tasso şi dificila victorie repurtată de ei reflectă greutatea regăsirii consensului religios. În jurul Ierusalimului se înfruntă forţele binelui şi răului, arhanghelii şi demonii care pun umărul la victoria unei tabere sau a celeilalte, într-o luptă care cuprinde întreg universul şi în care ideea de dreptate, deşi nu rareori umbrită de ispitirile la care sînt supuşi eroii creştini, apare indiscutabil biruitoare.

Astăzi, Tasso atrage, mai puţin prin avîntul religios, prin fericita uniune dintre miraculosul de factură creştină şi istorie, prin îmbinarea dintre ficţiune şi adevăr, şi mai mult prin ceea ce este ambiguu, neexprimat sau reprimat în opera sa: tensiunea dorinţelor perpetuu frustrate şi impulsul evadării în paradisuri artificiale efemere, ameninţate invariabil de năvala unei realităţi care cere jertfirea aspiraţiilor personale spre binele colectiv, indiferent de suferinţa individului. Însă mirajul redobîndirii prin luptă a Ierusalimului, centrul sacru cu o puternică simbolistică spirituală şi religioasă, atingea coarda cea mai sensibilă a contemporanilor poetului. Ierusalimul eliberat era, în fapt, visarea cu ochii deschişi a depăşirii divergenţelor, a unificării tuturor aspiraţiilor şi a reconcilierii totale sub semnul crucii, pe care realitatea nu putea să nu le contrazică. 

Corina Anton este lector dr. la Secția de italiană a Facultății de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Megastructura uriașă pentru care Ceaușescu a plătit 60 de tone de aur pur. Este unicat în România și funcționează și astăzi
La granița de nord a României se află una dintre cele mai impresionante mega-structuri a epocii comuniste. Barajul de la Stânca-Costești este un colos de beton care a costat câteva tone de aur și este al treilea ca mărime din Europa. Acum este un adevărat paradis natural.
image
EXCLUSIV. Elena Lasconi: „Dacă voi fi președintele României, voi fi un președinte pentru popor, din popor și nu din colivie”
Candidată la președinția USR și văzută ca potențial candidat la alegerile prezidențiale, Elena Lasconi a vorbit într-un interviu exclusiv pentru „Adevărul” despre relația cu Dominic Fritz, despre cum s-a decis să candideze la președinția USR și dacă e România pregătită să aibă o femeie-președinte.
image
Ce este sistemul Patriot. Plusurile și minusurile armamentului american cu preț exorbitant
Patriot este unul dintre cele mai avansate sisteme de apărare aeriană disponibile, capabil să intercepteze atât rachete cât și aeronave avansate. Principala provocare a sistemului este costul uriaș - o baterie Patriot nouă ajunge la 1 miliard de euro.

HIstoria.ro

image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î
image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns: