Creșteri și descreșteri

Publicat în Dilema Veche nr. 999 din 1 iunie – 7 iunie 2023
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg

Noi, românii, avem vorba aceasta despre noi înșine, „Ce-am fost și ce-am ajuns”, formulată uneori și cu privire la alții: „Ce-au fost și ce-au ajuns”. Este un fel de scurtă și tăioasă meditație, rostită adesea ca un fel de oftătură, cu privire la diferența dintre măreția de altădată și precaritatea prezentului. Ideea creșterii și descreșterii tuturor lucrurilor de pe lumea asta nu este, bineînțeles, nouă. Observația că toate răsar și apun nu ni s-a năzărit nouă – o găsim în Vechiul Testament și în mai toate scrierile antice. Totuși, noi, românii, avem o oarecare întîietate în materie. Nicolae Iorga spunea că primul istoric care a povestit istoria unui imperiu în termenii „creșterii și descreșterii”, ca într-un fel de dramaturgie, în care fenomenul apare în actul I, crește în actul II și descrește în actul III, a fost Dimitrie Cantemir, cu a sa Historia Incrementorum atque Decrementorum Aulae Othomanicae, scrisă între 1714 și 1716. Astăzi, e aproape un clișeu să povestești istoria unui imperiu după ideea creșterii și descreșterii. La începutul veacului al XVIII-lea, pesemne că nu era. Revendicăm, așadar, o oarecare preempțiune în materie și nu e de mirare, căci „Ce-am fost și ce-am ajuns” ne este atît de propriu nouă, românilor, care ne plîngem de milă atît de des. Însă, „Ce-am fost și ce-am ajuns” nu e doar un suspin. Este și un instrument de lucru. Este, cum s-ar spune astăzi, o grilă de lectură pe care, cel mai adesea, ne-o aplicăm nouă înșine. 

Această ediție a Conferințelor Dilema veche, găzduită de prietenii noștri din Oradea, a făcut acest exercițiu – a încercat să spună lucruri esențiale pentru viețile noastre lucrînd cu – și, în același timp, confruntînd – această grilă pe lectură. Cu precizarea că „Ce-am fost și ce-am ajuns” poate fi foarte bine și observația unei creșteri, nu doar a unei căderi, am atacat tema din cît mai multe puncte de vedere, așa cum facem deja, în consacratul spirit dilematic. 

Istoricii Cosmin Popa și Mihai-Răzvan Ungureanu au conferențiat despre măreția și decăderea Rusiei – primul; respectiv, despre modul în care violența conjugală era o trăsătură firească a vieții sociale moldovenești în veacul al XIX-lea, lăsîndu-ne să reflectăm la situația de azi – cel de-al doilea. Profesorul Valeriu Stoica a vorbit în termenii de creștere și descreștere despre relația istorică dintre ideea imperială și ideea democratică. Bogdan Tătaru-Cazaban a conferențiat despre cea mai mare cădere din istoria omului – alungarea lui Adam și a Evei din Rai. Eu am încercat să aduc în atenție chestiunea decăderii publicului de cultură din România, sperînd la creșterea lui. Conferințele s-au încheiat cu un concert de chitară clasică și o discuție despre acest superb instrument cu tînărul muzician Ovidiu Pintilie. Au fost trei seri cu totul speciale în splendida Sinagogă Neologă din Oradea – cel mai frumos spațiu în care au ajuns vreodată conferințele noastre!

Alături de revista noastră și de Grupul pentru Management și Mediere Culturală, această ediție a Conferințelor Dilema veche a fost organizată de Primăria Municipiului Oradea și de Visit Oradea, în parteneriat cu Oradea Heritage. Le mulțumim mult, așa cum mulțumim și inimosului nostru prieten Michael Bulzan, care ne-a fost și acum alături. (Sever Voinescu)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Wilmark, invitat de seamă la Ambasada Columbiei
Wilmark, invitat de seamă la Ambasada Columbiei Ce s-a întâmplat la evenimentul unde a participat și Giovanni Becali
Wilmark (48 de ani) a fost invitat să petreacă o după-amiază plăcută la Ambasada Columbiei în România, chiar pe 5 decembrie, acolo unde s-a inaugurat muralul “Columbia și România: artă și fotbal, uniunea culturilor”.
incendiu la spitalul de psihiatrie din hunedoara foto radio color png
Incendiu la Secția de Psihiatrie a Spitalului Județean din Hunedoara. Planul Roșu de Intervenție, activat
Planul Roșu de Intervenție a fost activat luni, 8 decembrie, după ce un incendiu izbucnit la Secţia de Psihiatrie a Spitalului Judeţean din Hunedoara. S-au autoevacuat 26 de pacienți și 4 cadre medicale.
Carmen Bruma, foto captura video, Instagram  jpg
Visul care i-a schimbat viața lui Carmen Brumă: „O însemnătate emoțională pentru mine”. Cum a inspirat-o
Carmen Brumă (48 de ani) a rememorat un vis care i-a schimbat viața. Ea a ținut cont de semnele primite și simte că a făcut alegerile potrivite. Iată despre ce este vorba!
haine lana istock jpg
Știai că poți scăpa de mirosurile neplăcute din haine cu vodcă? Trucul rapid care te ajută să le împrospătezi fără să apelezi la spălări complicate
Dacă ai avut vreodată parte de mirosul persistent de „stătut” în haine, dacă naftalina din dulap te-a „lovit” când ai ieșit pe ușă sau dacă ai stat prea mult într-o cameră cu fumători, acest articol este pentru tine. Îți prezentăm un truc simplu pentru a îndepărta orice parfum neplăcut de pe textile
banner marina almasan jpg
Marina Almășan îi dă exemplu pe americani, după ninsoarea din Chicago: „Cu băieții de la deszăpezire...” Totul despre reîntâlnirea cu Laura Bretan
Marina Almășan îi laudă pe americani, după ninsoarea din Chicago: „Cu băieții de la deszăpezire” Totul despre reîntâlnirea cu Laura Bretan
Pier Bertig, foto Facebook jpg
Povestea românului care s-a întors definitiv în țară după aproape două decenii de muncă în Torino: „Epoca de aur pare să fi trecut”. Orașul care i-a redat speranța
Un român, care a locuit timp de 20 de ani în Torino, s-a întors definitiv acasă și spune că nu regretă alegerea făcută. El consideră că „epoca de aur” a Italiei a trecut, iar România oferă astăzi adevărate oportunități pe piața muncii.
Nicuşor Dan și Claude Wiseler FOTO Administrația Prezidențială jpg
Nicușor Dan, întâlnire cu președintele Parlamentului din Luxemburg. „Avem un dialog de apărare foarte activ”
Președintele Nicușor Dan a discutat, luni, cu președintele Parlamentului din Luxemburg, Claude Wiseler. Întâlnirea a avut loc la Palatul Cotroceni.
homemade pickles 9061458 1280 png
Rețetele de murături pe care gospodinele de azi le-au uitat. Cum preparau strămoșii românilor gutui, pepene roșu, prune sau țelină întreagă
În lumea murăturilor, varza și castraveții nu sunt singurele vedete. Odinioară, gospodinele ingenioase transformau în conserve pentru iarnă fructe și legume care astăzi par aproape imposibile: gutui întregi, pepene roșu acrișor, țelină întreagă, prune sau morcovi în toată splendoarea lor.
mamaliga shutterstock 2040870758 jpeg
De unde vine, de fapt, mămăliga. Cum a ajuns din mâncare pentru săraci, o delicatesă culinară reinterpretată în bucătăria modernă
Mămăliga, adesea percepută ca un simplu preparat rustic, are o istorie fascinantă. Strămoșii românilor o pregăteau încă din vremuri străvechi, dar nu din porumb, căci rețeta inițială folosea mei sau alte cereale locale.