Creierul este ecranul

Cezar GHEORGHE
Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Ecranul sîntem chiar noi, cei care privim, pare să spună Deleuze într-un interviu faimos (Despre Imaginea-mișcare în Tratative, traducere de Bogdan Ghiu și Ovidiu Țichindeleanu, Editura Idea, Cluj, 2005). Acesta a dat exemplul videoclipurilor (nașterea erei MTV), care reprezentau o nouă modalitate de a folosi audiovizualul în anii ’80, acestea mizînd pe viteza montajului. Dar cinema-ul rămîne singurul care inserează cu adevărat mișcarea în gîndire tocmai pentru că acesta conține deja mișcarea în fiecare plan pe care îl înregistrează. Fiindcă cinema-ul, așa cum îl vedea Deleuze, cartografiază circuitele creierului – gîndirea în mișcare.

E de ajuns să vezi un film precum Babardeală cu bucluc sau porno balamuc pentru a conștientiza această criză actuală a audiovizualului și modul în care cinema-ul o interiorizează critic. La Deleuze era vorba despre estetica MTV, la Jude vorbim despre logica memelor, despre o anumită permeabilitate a mediului. Artă prin excelență socială și politică, cinema-ul va fi la fel de „vulgar“ și de „obscen“ precum societatea căreia i se adresează. Și obscenitatea este una dintre temele centrale ale filmului lui Jude, care pare să spună că pe ecran, care oglindește discursul public, obscenitatea supraviețuiește ca ipocrizie. Ecranele de televiziune românești sînt pline de așa-zise luări de poziții puritane care sfîrșesc prin a fi mai obscene decît „obscenitatea“ pe care o critică. Acestei obscenități cinema-ul nu îi poate răspunde decît cu un anumit tip de violență, o violență la nivelul molecular al imaginii, la nivelul legăturilor dintre imagini (montajului). Nu e de mirare că există de cîțiva ani o redescoperire a arhivelor audiovizuale. Pentru că proliferarea infinită de imagini și de ecrane din epoca actuală ne obligă la un anumit tip de „arheologie“. Dar este vorba despre o arheologie a prezentului și a modului în care noi înșine ne raportăm la trecut din perspectiva actualității. Pentru că imaginarul nostru colectiv este perpetuu re-medializat, gata oricînd să producă efecte de putere asupra corpurilor sociale. 

Anul 1989 a însemnat trecerea de la un singur ecran – autoritar, vizualul opresiv – la mai multe ecrane și la o proliferare a camerelor care își dispută realul, pe care îl amprentează ideologic și îl montează, transformîndu-l în discurs. Aceste schimbări nu au fost conștientizate de o mare parte a spectatorilor români cu o educație audiovizuală insuficientă. 

Ecranele prin care realitatea noastră este astăzi reprezentată și deformată nu pot fi privite în absența legăturii cu mediile de comunicare, fie că acestea sînt filmul, televiziunea, YouTube, Instagram sau TikTok. În cazul aparatului cinematografic (am în vedere sensul dat de Jean-Louis Baudry), este vorba despre grupuri de spectatori care formează o comunitate de cinefili, în care tradiția cinematografică este interiorizată (vezi modelul Langlois). În cazul publicului de televiziune & social media, vorbim despre o masă de spectatori, despre publicul ca demografie și populație, principiul de funcționare fiind acela de data mining, o colecție de ecrane atomizate de conceptul curatoriatului prin intermediul algoritmilor statistici. Dacă adăugăm și Inteligența Artificială la această ecuație, lucrurile chiar se complică. Și în cazul acesta, o funcție critică lipsește. 

Există două poziții dominante: poziția apocaliptică – vom fi transformați cu toții în biți de informație, poziția ultraoptimistă – vom putea elimina o întreagă serie de activități pe care le facem acum manual fiindcă totul va fi preluat de Inteligența Artificială. Poate în sensul acesta, un exemplu concret ar fi de folos. 

Pablo Núñez Palma a creat o IA cu numele de Jan Bot. Jan Bot produce filme experimentale folosindu-se de materiale aflate în arhiva Bits & Pieces de la Amsterdam EYE Film Institute, o colecție found footage pe care curatorii EYE o adună începînd cu anul 1989. Jan Bot folosește algoritmi pentru a selecta știrile care generează cel mai mult interes online. E vorba despre acele trending topics. După ce le studiază, folosește cuvinte-cheie pentru a selecta imagini din arhiva la care este conectat. Principiul este simplu: imaginile trebuie să aibă o legătura cu știrea selectată. Viziunea optimistă asupra lui Jan Bot: un nou mod de a face cinema experimental care explorează estetica noilor media și folosește algoritmii ca unelte ale montajului, o modalitate inovatoare de a prezenta patrimoniul audiovizual și de a valorifica o arhivă. Sună bine pînă aici. Dar trebuie spus că algoritmii lui Jan Bot nu pot realiza filme decît pe baza montajului metric și ritmic, primele două metode de montaj teoretizate de Eisenstein în anii ’20. Motivul e lesne de înțeles: Jan Bot nu poate decît detecta durata unui plan și intensitatea mișcării. Jan Bot greșește: există situații în care IA nu poate detecta ce anume se află în cadru. Adnotările lui sînt inexacte, iar asta arată diferența și gradul de sofisticare dintre o IA și mintea umană. 

Nu știu cum să mă raportez la Jan Bot, care face în felul lui limitat o „arheologie“. 

Am uitat să vă spun. Jan Bot a murit. 

După cinci ani de activitate intensă, în care a produs peste 25.000 de filme, Jan Bot a fost scos din priză pe data de 31 martie 2023. 

O mică selecție din filmele făcute de Jan Bot a fost păstrată ca NFT-uri.

Cezar Gheorghe este critic de film, critic literar și creator al Podcastului Narativ. Predă studii de film la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.