Coșul neterminat al casei mele

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Coșul neterminat al casei mele jpeg

Înainte de a trece la subiectul nostru de azi, care implică o retrăire a unei experiențe, una din multele dobîndite în cursul construcției casei mele, aș dori să purtăm o scurtă discuție care să ne plaseze corect în lumea în care trăim acum, la început de secol XXI. Vreau să spun că nu credeam că voi apuca să trăiesc vremuri atît de interesante sub aspectul superficialității și amatorismului în care începe să intre viața noastră. Rețelele de socializare ne ajută enorm. Ele sînt cele care ne-au adus, cu posibilitățile de a comunica și de a împărtăși informație, în niște dimensiuni nebănuite. Pur și simplu, sîntem la o apăsare de buton de orice persoană de pe planetă, după cum putem avea la îndemînă orice informație despre orice, în timpi pe care nici nu i-am visat altădată. Ca fiecare om care se respectă, sînt posesorul unui cont pe o rețea de socializare. Facilitățile pe care mi le oferă telefonul mobil plus cele oferite de rețeaua respectivă îmi par a fi ceva incredibil. Asta o spun eu, ca parte a unei generații care atunci cînd dădea un telefon acasă trebuia să-și planifice părinții la oficiul poștal la care suna, iar convorbirea în sine era o mare aventură. Așteptai la o coadă de zeci de minute sau chiar de cîteva ore, coadă care se termina invariabil cu un apel al unei telefoniste, țipat-agresiv-rece, care te invita la cabina 3 „să iei Caracalul”. Era ceva primitiv și urît în modul în care se comunica în România sfîrșitului de secol trecut. Erai mereu într-o așteptare. Atunci cînd scriam scrisori acasă, deși între destinații nu era decît o distanță de cîteva zeci de kilometri, mai întotdeauna ajungeam eu acasă înaintea scrisorilor. De aceea, a comunica azi în termeni reali, de secunde, pe orice loc al planetei Pămînt, mi se pare ceva de ordinul unui film SF. Și tocmai pentru că știu și cealaltă față a comunicării, mă bucur foarte mult.

Există însă și neajunsuri ale situației pe care o descriu. Unul dintre ele vizează o democratizare a accesului la informație și la informare care dăunează profund oamenilor care nu au școală și ale căror creiere nu sînt structurate. Ei nu numai că nu pot deosebi informarea de dezinformare, dar pur și simplu nu știu la ce folosesc și cum se folosesc cunoștințele care le sînt la îndemînă. Problema acestor oameni este aceea că pot afla cu o simplă apăsare de buton care este numele ultimei planete descoperite în galaxia 17, dar nu știu ce este o galaxie. Capacitatea lor de a procesa informația este redusă și astfel cad în capcana atoateștiutorului care de fapt nu știe nimic.  Acești oameni cred că, dacă pot afla numele planetei respective, pot fi egalii astrofizicianului care a descoperit-o. Așa se face că dacă îl au prieten pe Facebook pe astrofizicianul respectiv, atunci cînd acesta va face o afirmație despre planeta în cauză, ei îl vor contrazice rapid, cu suficiența celui care crede că știe totul. Această democrație a accesului la informație nivelează în sens rău lumea în care trăim. Apare un om nou, analfabet și repetent la școală, dar care crede despre sine că este deștept. Efectul în plan social este acela al unei egalități pe care acești oameni o revendică în raport cu oricine și cu orice. Or, indiferent cum am gîndi viitorul, dacă analfabetul reclamă egalitatea cu astrofizicianul, atunci este clar că ne aflăm într-un mare pericol. Despre un asemenea om, la propriu, aș dori să vorbim azi. Este vorba despre constructorul coșului casei mele, adică despre un om care ține în mînă un telefon extrem de performant, dar care, din cauza infatuării pe care i-o oferă dispozitivul respectiv, a uitat că nu știe și nu poate ști meserie.

Întîmplarea despre care vorbim s-a produs într-o vară în care am luat decizia că este timpul să construiesc un coș casei mele. L-am adus alături de mine, să stea de vorbă cu viitorul meseriaș, pe un prieten inginer care știa ce înseamnă o asemenea construcție. El a început calm să-i explice, pe limba lui, meseriașului meu ce este acela un coș, la ce folosește și care ar fi modalitățile de construcție, de așezare tehnică. Meseriașul meu însă, posesor de telefon mobil performant, l-a întrerupt brusc, cu aerul că știe exact limba în care i se vorbește. În final, la capătul unui dialog aproape imposibil, a părut că a înțeles ce dorim de la el, deși dialogul se purta fragmentat. Omul dădea din cap în semn că înțelege ce i se spune, în timp ce cu un alt ochi își vizualiza pagina de Facebook. La un moment dat, a deschis chiar telefonul mobil la „sobe și coșuri” și s-a apucat să citească cu voce tare indicațiile de construire a unui coș. Am avut o strîngere de inimă, ca unul care a ascultat de-a lungul timpului mulți oameni care citesc texte. Nu știa ce citește. Îmi dădeam seama din intonația, aritmică, sacadată, pe care o avea, dar și din citirea eronată a unor cuvinte. Omul a construit o adevărată demonstrație actoricească, arăta imagini și încerca să fie critic în legătură cu ce prezenta. În sfîrșit, afișa o siguranță de sine ciudată, forțată, care venea mai ales din modul abil în care folosea telefonul mobil decît din cunoașterea problemei.

A urmat apoi un proces de pregătire, în care meseriașul meu a deschis telefonul, din nou, și a început să-mi dicteze un necesar de materiale. Erau acolo de toate, de la cărămizi la mortar, dar și fier. Fier? Ce faci cu fierul? am întrebat curios, fără să-mi consult propriul telefon mobil. Lăsați, nu este nevoie să vă explic acum în detaliu, îmi trebuie și fier, mi-a răspuns. Totul a decurs cu bine pînă în acest moment, pentru că materiale sînt peste tot. Meseriașii sînt cam puțini. Lucru pe care aveam să-l constat și cu această ocazie. Am adus materialele cerute și, cu o întîrziere de mai multe săptămîni, timp în care am bănuit că au apărut oameni pe care nu-i putea refuza, cu lucrări mult mai complexe decît a mea, a venit și omul la lucru. Era însoțit de un tovarăș. Am dat să deschid discuția, din nou, despre cîteva elemente tehnice, despre cum ar trebui construit coșul, dar încă de la primele cuvinte, noul venit a simțit nevoia să-mi alunge și el orice temere, spunîndu-mi pe un ton ușor apăsat că trebuie să am încredere în ei, că ei știu ce fac. Sigur, așa va fi, am gîndit ca omul de bună credință, fără să anticipez în nici un fel catastrofa care urma.

Din motive de întîrziere a lucrării, nu am putut să rămîn lîngă ei în acea vară și să-i văd trecînd efectiv la lucru. Cînd m-am întors acasă, cîteva săptămîni mai tîrziu, o construcție masivă din cărămidă, înaltă de aproape nouă metri, se înălța pe una dintre laturile casei mele. Oamenii care lucraseră acolo îl construiseră destul de drept, numai că, la întîlnirea cu acoperișul casei, făcuseră pur și simplu un decupaj fără a asigura o minimă izolare la contactul coșului cu lemnul. Era acolo un fel de improvizație peste care am trecut pe moment, sperînd s-o remediez la prima ocazie. Asta nu m-a împiedicat să-i plătesc pe respectivii și să le mulțumesc în termeni călduroși pentru epocala lucrare pe care mi-au făcut-o. Nu am rămas cu inima îndoită, crezînd că arătarea din cărămidă de pe exteriorul casei mele își va face treaba pentru care a fost construită. Adică va fi capabilă să evacueze, în bune condiții, fumul sobei de la parterul casei mele.

M-am liniștit, în legătură cu al meu coș. Dar asta nu a durat foarte mult timp. Prietenul meu, inginerul contrazis de constructorul de coșuri, mi-a făcut o vizită. Cînd a văzut coșul, a zîmbit larg, atenționîndu-mă pe un ton relativ neutru asupra defectului de construcție pe care îl văzusem și eu. Coșul meu nu era izolat deloc la contactul cu lemnul acoperișului. Cînd m-a invitat să-i facem un test, deja eram foarte agitat. Am făcut focul în sobă, deși era vară, și am văzut minunea. Fumul ieșea prin toate sutele, chiar miile de îmbinări ale tuturor cărămizilor care-l alcătuiesc. Era un spectacol aparte, dacă nu ar fi fost vorba despre banii și efortul meu, poate că l-aș fi apreciat. Cînd a văzut că așa stau lucrurile, prietenul meu a trecut la o analiză mai detaliată. Așa am aflat că un coș nu este chiar un „coteț de păsări” (expresia lui) și că celui despre care vorbim îi lipseau destule elemente pentru a putea fi numit coș: nu avea înălțimea necesară; nu avea, la bază, sistem de evacuare a posibilului condens; nu era izolat pe exterior și nici tencuit la interior. Mă opresc aici cu enumerarea.

De atunci tot caut o echipă de meseriași pentru a repera și a face din acel coteț de păsări un coș real, funcțional. S-au perindat mulți oameni prin curtea mea. Vin, văd și pleacă fără a mai da un semn. Am realizat că ceva nu este în regulă și pe ultimii chiar i-am întrebat ce este atît de greu de reparat de fug toți. Mi s-a explicat că meseriașii fug de reparații de acest gen pentru că sînt costisitoare ca timp și că oricum există pericolul ca finalul să nu fie tocmai unul fericit. Adică să nu se mai poată obține o lucrare în parametrii posibili inițial (dacă nu ar fi fost greșită). Înțeleg asta și continui să caut, meditînd la nivelul de pregătire și cunoaștere ale meseriașului posesor de telefon mobil performant, legat la rețelele de socializare și care îl contrazicea pe inginerul constructor. Este un fel de iluzie a cunoașterii pe care o trăiesc acești oameni și sînt sigur că nu sînt singura victimă a lor. Mă gîndesc că prin această democratizare a cunoașterii, în viitor, asemenea oameni se vor apuca să construiască și poduri sau avioane, nu numai coșuri nevinovate în curțile fraierilor. Avioanele se vor prăbuși peste noi, iar podurile vor cădea vesele la primul contact cu pasul unui trecător. Nimeni nu va fi surprins și nimeni nu va fi contrariat. Poate doar fețele acestor impostori ai cunoașterii se vor schimba puțin. Se vor întreba și ei unde au greșit, că doar au respectat cele spuse de Google.

Dorel Dumitru Chirițescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu Jiu. Cea mai recentă carte a sa este Pe patul lui Procust. Reflecții despre construcția socială postdecembristă, Editura Institutul European, 2018.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

calorifer electric in sala de curs FOTO Corina Macavei
„Căldura nu este o materie opională”: Elevii din Focșani cer să intre în on-line pentru că învață în frig de două săptămâni
Elevii din județul Vrancea, care învață în frig de când s-au întors din vacanță, cer să intre în on-line. Consiliul Județean al Elevilor Vrancea a transmis că situația nu mai poate fi tolerată.
banner elena caragiu png
A murit a doua soție a lui Toma Caragiu! Unde locuia și câți ani avea. „Acum s-a întâlnit cu Toma”
A murit Elena Caragiu, cea de-a doua soție a marelui actor Toma Caragiu.
profesoara Antoaneta   Iozefina Ciobanu Foto Centrul Cultural Vrancea jpg
O cunoscută profesoară de pian a murit la spital după ce a fost lovită de o mașină de gunoi care mergea cu spatele
O profesoară din județul Vrancea a murit în spital după ce a fost accidentată, sâmbătă dimineața, de o mașină de salubritate. Șoferul executa manevra de mers cu spatele, moment în care a acroșat-o pe femeie.
Miss Universe Danemarca 2 jpeg
Cine este tânăra care a câștigat Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani. VIDEO
S-a decis Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani.
sinner fritz facebook jpg
belgia suedia profimedia jpg
Care a fost decizia UEFA la ultimul meci abandonat din Europa, anul trecut
Partida România - Kosovo a fost întreruptă de oaspeți.
Ședință de guvern la Palatul Victoria din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Ciolacu, în vizită de lucru la Bruxelles. Întâlniri cu Mark Rutte, Roberta Metsola şi António Costa
Premierul Marcel Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Bruxelles, luni, 18 noiembrie, unde va avea o întâlnire cu Mark Rutte, noul secretar general al NATO, marcând prima întâlnire cu un oficial român de la preluarea mandatului de conducere a alianței.
netflix pixabay jpg
Filmul genial de pe Netflix care rupe topul din România! Este un thriller captivant, iar în rolul principal joacă un actor legendar
Filmul care rupe toate topurile pe platforma Netflix este "Un spion care știa prea multe". Acest thriller captivant despre spionajul din Războiul Rece reprezintă povestea unui agent englez revenit la MI-6 și bănuit de colaborare cu sovieticii.
bela karoly pe coperta cartii fara teama amazon com
Bela Karolyi, despre primii ani de antrenorat: „Erau copii sălbatici. Era înspăimântător să stau în faţa lor și să-i îndrum”
Bela Karolyi, antrenorul Nadiei Comăneci, s-a stins din viață la vârsta de 82 de ani, în Statele Unite ale Americii. Bela și Marta Karoly au făcut istorie în gimnastica internațională, însă povestea lor ca antrenori a început în anii ‘60, în Valea Jiului.