Corpul - cel mai democratic obiect de hiperconsum cultural

Gabriel JDERUL
Publicat în Dilema Veche nr. 491 din 11-17 iulie 2013
Corpul   cel mai democratic obiect de hiperconsum cultural jpeg

Sînt cunoscute controversele generate de expoziţia The Human Body găzduită de Muzeul „Grigore Antipa“. Nu voi face referire la acestea, ci la contextul social care determină un astfel de consum cultural, pornind de la experienţa personală de vizitator şi de cercetător al corpului din perspectivă sociologică. Expoziţia în cauză reprezintă un produs cultural bine marketizat şi adaptat la imaginarul corporal actual. De cum intri, tineri în halate albe, studenţi la medicină îţi spun din capul locului că nu ai voie să faci fotografii sau să filmezi exponatele şi că totul este monitorizat prin camere video, iar persoanele care sînt surprinse făcînd aceasta vor fi invitate să părăsească expoziţia. Corpul este bine ambalat, prin tehnici de marketing, într-un cocon de mister care să întreţină interesul pentru „grozăviile“ dinăuntru. Nu poţi decît să povesteşti altora ce ai văzut şi să-i faci să devină şi mai curioşi, în lipsa unor fotografii drept mărturie. Intru ca într-o sală de cinema cu lumină difuză; în jur, multă lume care priveşte cu uimire exponatele. Dau şi de un grup de copii, conduşi, probabil, de un profesor care le explică cu voce tare sistemul osos. Normal, educaţia se face cu voce tare! Trec pe lîngă un bărbat şi două femei în vîrstă, probabil pensionari, care se uită la un ficat şi-mi trece pe la ureche o întrebare aruncată aproape în şoaptă, de către domn: „Care-i cancerul?“ „Cred că ăsta mic şi negru, nu vezi că scrie aici?“ a răspuns femeia tot în şoaptă, indicînd cu degetul. Cum altfel ai putea să vorbeşti despre cancer?! Mă îndepărtez de ficat, gîndindu-mă imediat cum o arăta ficatul meu suferind. Mai la dreapta, văd vitrina cu plămînii şi, din nou, cancerul. Desigur, mă gîndesc că sînt fumător! Imediat lîngă plămîni se află o urnă transparentă, care are înăuntru o grămadă de pachete de ţigări şi pe care este afişat un mesaj îndeamnînd la renunţarea la fumat. Lîngă fiecare exponat se află cîte o proiecţie tridimensională fluorescentă a organului care plasează vizitatorul într-un univers tehnico-ştiinţific ce-i oferă perspectiva din interior a corpului. Totul pare astfel regizat încît să te transpună într-un actor dintr-un documentar de pe Discovery. Este ca şi cum stăteai liniştit într-un fotoliu şi urmăreai documentarul despre „lumea de sub piele“ şi, dintr-odată, ca prin miracol, treci dincolo de ecran şi te plimbi printre plămîni, ficaţi, intestine, aorte, rinichi, creiere, (ne)oameni plastinaţi, fragmentaţi, despieliţaţi, plasaţi în poziţii dinamice şi caraghioase. Aceste ipostaze  nefireşti pentru corpurile unor persoane decedate au rolul de a mai atenua din stranietatea situaţiei. Modul de a dramatiza corpul în cadrul acestei expoziţii îl transformă pe vizitator dintr-un consumator-spectator în consumator-actor. Capitalismul îţi oferă o excursie, contra cost, prin propriul corp. Trec destul de repede pe lîngă celelalte exponate, dîndu-mi seama că doar ficatul şi plămînul mi-au dat suficientă porţie de reflexivitate.

Corpul pare că a devenit cel mai democratic obiect de consum, judecînd după numărul foarte mare de vizitatori ai acestei expoziţii. Tema sănătăţii, prezentă în toate produsele societăţii de hiperconsum, pare să devină un argument principal în promovarea produselor, iar expoziţia nu face excepţie.

Sănătatea ca valoare socială devine obiect de consum pentru turboconsumator, dovadă fiind multitudinea de produse culturale accesibile publicului – de la produsele prezente în chioşcurile de ziare şi pînă la emisiunile TV dedicate. Expoziţia The Human Body împinge acest proces înspre corpul fragmentat, disecat, expus şi comodificat. Plăteşti un bilet şi ai acces direct la „lumea de sub piele“, la ficat, plămîni, la cancer. Turboconsumatorul descris de Lipovetsky în Fericirea paradoxală. Eseu asupra societăţii de hiperconsum este, prin excelenţă, un consumator reflexiv – consumă orice îi poate alina fiorul dualist pe care i l-a determinat modernitatea, tot ce-l poate face să creadă că are un corp. Perspectiva bolii, în lipsa unui sistem simbolic care să-i dea sens social, determină o creştere a angoasei legate de corp şi reorientează consumul dinspre direcţia prestigiului către preocupările legate de sănătate şi corp. Rezultatul este nevoia permanentă de autosupraveghere, pentru a preîntîmpina boala. Individul devine un fel de homo medicus care-şi evaluează în permanenţă starea de sănătate. Îşi adaptează în permanenţă practicile legate de consum, în funcţie de imperativul sănătăţii, şi devine reflexiv la ce mănîncă, la ce îmbracă, la poluare, la semnele bătrîneţii, la tot ce reprezintă un potenţial risc de boală. Consumînd astfel de produse, individul nu caută atît să-şi exprime apartenenţa de clasă, cît să-şi reconfirme proprietatea asupra corpului său.  

Gabriel Jderu este sociolog şi coordonatorul masterului „Sondaje de opinie, marketing şi publicitate“ la Departamentul de Sociologie din cadrul Universităţii Bucureşti.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nicușor Dan și Emmanuel Macron la Palatul Élysée Captura video jpg
Nicușor Dan vrea un sistem automat de combatere a dezinformării. Expert: „Dezmințirea nu mai ajunge, s-a afectat capacitatea de discernământ a oamenilor”
În 6 luni, România va putea identifica și combate, automat, dezinformarea, a declarat președintele Nicușor Dan. Expertul în dezinformare Ciprian Cucu susține că pentru a avea efect e nevoie de un sistem complex de măsuri care să privească întreaga societate, iar efectele se vor vedea în 2-3 ani.
icoana jpeg
O icoană pictată de Nicolae Grigorescu s-a vândut cu o sumă record. Piesa are în spate o istorie incredibilă
Este o icoană emblematică, pictată de către renumitul artist român Nicolae Grigorescu. Recent, ea s-a vândut la o licitație cu o sumă record, de zeci de mii de euro. Icoana poartă numele de „Maica Domnului cu Pruncul”, iar recent s-a vândut la o licitație cu o sumă uriașă, un record pentru o icoană.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA jpg
Așa arată în blugi, la 70 și la 80 de ani! Designerul Sonia Trifan dă verdictul: „Blugii sunt o investiție, indiferent de vârstă!” Dietele solistelor din „Generația de Aur”
Așa arată în blugi, la peste 70 de ani! Marina Voica, Irina Loghin și Mirabela Dauer dezvăluie secretul siluetei: „Dietele sunt fițe!” Părerea designerului Sonia Trifan
shibuya jpg
Mii de oameni traversează simultan această intersecție. Este una dintre cele mai emblematice atracții turistice din lume
Atunci când vine vorba despre cele mai emblematice destinații turistice din întreaga lume, nu mulți dintre noi ne-am gândi că printre ele se află și o trecere de pietoni. Însă, orice regulă are și excepții.
MAE
MAE, atenționări de călătorie pentru Spania și Belgia: cod roșu de vreme extremă în Valencia și grevă generală la Bruxelles
Ministerul Afacerilor Externe a emis două atenționări de călătorie pentru cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Spania și Belgia, din cauza unor riscuri majore generate de fenomene meteo extreme și de proteste de amploare.
Masaj FOTO Shutterstock
Femeile depistate cu lepră la Cluj au intrat în contact cu artiștii de la festivalul Untold. DJ Tiesto, printre clienți
Femeile depistate cu lepră în Cluj-Napoca, angajate la un salon Spa din oraș, au intrat în contact cu zeci de clienți. În vară, ele au participat la festivalul de muzică Untold, unde au făcut sesiuni de masaj.
Sarah Dzafce FOTO: Instagram
Miss Finlanda 2025 a fost detronată după un scandal de rasism. Gestul care a lăsat-o fără coroană
Organizatorii concursului Miss Finland au retras oficial titlul deținut de Sarah Dzafce, la doar trei luni după ce aceasta câștigase ediția 2025, în urma unui val de critici generate de o fotografie considerată ofensatoare din punct de vedere rasial.
Alina Ceușan (1) jpg
Gestul care a emoționat internetul. Ce a făcut Alina Ceușan pentru familia bonei sale, înainte de Crăciun
În prag de sărbători, Alina Ceușan a atras atenția printr-un gest care a depășit cadrul obișnuit al relației angajat–angajator. Creatoarea de conținut a ales să își arate recunoștința nu doar față de bona filipineză care o sprijină zilnic, ci și față de copiii acesteia, rămași la mii de kilometri di
horoscop shutterstock jpg
Zodiile care intră într-o perioadă tensionată după Anul Nou. Secrete ascunse ies la iveală
După strălucirea sărbătorilor și entuziasmul începutului de an, pentru unele zodii realitatea vine cu provocări neașteptate. Astrele indică o perioadă delicată, marcată de revelații, tensiuni emoționale și adevăruri care nu mai pot fi ignorate. După Anul Nou, anumite semne zodiacale se confruntă cu