Consumaţi cafea responsabil

Publicat în Dilema Veche nr. 716 din 9-15 noiembrie 2017
Consumaţi cafea responsabil jpeg

În urmă cu cincisprezece ani, cuvîntul „sustenabil“ avea o sonoritate stranie şi era folosit de o mînă de oameni care duceau ceea ce se chema atunci „un stil de viaţă alternativ“. Între timp, am devenit conştienţi cu toţii, producători şi consumatori deopotrivă, că locuim pe o planetă cu resurse finite, afectată de activităţile noastre, iar „sustenabil“ a devenit un concept la zi în funcţie de care ne gîndim viitorul. Dicţionarul defineşte „sustenabilitatea“ ca fiind „calitatea unei activități antropice de a se desfășura fără a epuiza resursele disponibile și fără a distruge mediul, deci fără a compromite posibilitățile de satisfacere a nevoilor generațiilor următoare.“ Cum spunea cineva: planeta nu e a noastră, ci e împrumutată de la urmaşii noştri.

Un articol intitulat „Ce înseamnă să cumperi un produs sustenabil?“ din The Guardian citează un expert care explică cum, în ultimul deceniu, această nouă practică & aspiraţie a schimbat complet faţa lucrurilor: „Companiile au costuri mai mici în ceea ce priveşte consumul de apă şi energie, asta în timp ce produc lucruri mult mai reciclabile destinate unor consumatori din ce în ce mai preocupaţi de grija producătorilor faţă de mediu. Spaţiul tot mai amplu dedicat în ultimii cinci ani în mass-media aspectelor legate de mediu reflectă nivelul de interes al oamenilor. Această creştere a conştiinţei faţă de mediu este, de fapt, o schimbare culturală.“

AAA Sustainable Quality

O majoră schimbare culturală a avut loc şi în industria cafelei atunci cînd relaţia cu fermierii şi impactul plantaţiilor asupra mediului a fost potențată de colaborarea proactivă cu organisme internaţionale precum Fairtrade sau Rainforest Alliance. Parte a unei alegeri individuale de a colabora cu aceştia din urmă, Nespresso a lansat în 2003 un program numit „AAA Sustainable Quality“ tocmai pentru a le garanta micilor fermieri remunerații mai mari decît prețurile practicate în piață, respectînd, în același timp, mediul înconjurător. De atunci, peste 70.000 de fermieri din 12 ţări s-au alăturat programului care se desfăşoară sub îndrumarea a 350 de agronomi, iar astăzi peste 80% din cafeaua verde folosită de Nespresso este obținută astfel, intenția fiind ca, pînă în 2020, procentul să devină integral.

Ce presupune programul „AAA Sustainable Quality?“ În primul rînd, investirea în infrastructurile comunităţii; finanţare, asistenţă tehnică şi formarea fermierilor în adoptarea unor practici agricole eficiente pentru îmbunătăţirea permanentă a calităţii, sustenabilităţii şi productivităţii (cei trei piloni reprezentaţi de triplul A din denumirea programului); dar şi drepturile fermierilor la condiţii de muncă şi de plată corecte (toleranţă zero faţă de munca copiilor, munca forţată şi abuzul asupra lucrătorilor), inclusiv planuri de pensionare; precum şi protejarea biodiversităţii şi întreţinerea unui ecosistem sănătos. De altfel, studiile arată deja impactul pozitiv al acestui program în comparaţie cu agricultura convenţională: fermierii columbieni au avut condiţii sociale, economice şi de mediu mai ­bune cu 22% pînă la 52%. Citat de The Guardian, fostul CEO de la Rainforest Alliance a numit acest program drept „unul dintre cele mai riguroase şi complete din industria cafelei.“ Ca exemple concrete, Nespresso a plantat pînă acum 1,4 milioane de copaci în Etiopia pentru a reîmpăduri fermele de cafea şi pentru a consolida rezistenţa naturală la schimbările aduse de încălzirea globală. Iar în Jardín, Columbia, a construit o Moară Comunitară pentru procesarea boabelor, care i-a ajutat pe fermieri să-şi dubleze volumul de cafea vîndut conform standardelor de calitate şi sustenabilitate, în timp ce consumul de apă s-a redus cu 63% şi a eliminat poluarea cauzată de procesare. De asemenea, Nespresso este primul brand de cafea care a creat un serviciu de reţea socială, numit Kakaxi, pentru o conexiune directă între fermieri şi consumatori. Dispozitivul Kakaxi permite consumatorilor să observe în timp real plantaţiile din Columbia şi să afle mai multe despre originea cafelei lor.

Din acest motiv, noua campanie intitulată „Alegerile noastre“ nu-l mai are în prim-plan pe actorul George Clooney (devenit între timp acționar, fiind membru al consiliului de consultanţă Nes­presso în materie de sustenabilitate) decît ca narator al poveştilor a trei fermieri din Jardín, Columbia, a căror viaţă s-a schimbat semnificativ de cînd s-au alăturat programului „AAA Sustainable Quality“, şi nu doar în sensul veniturilor obţinute, dar şi al timpului economisit în sezonul de recoltă, timp reinvestit în familie, în comunităţi, în pasiunile personale. Spre exemplu, Humberto, unul dintre fermierii de la Moara Comunitară, povesteşte cum a reuşit să susţină pasiunea pentru fluturi a fiicei lui, care acum studiază biologia la universitate.

Positive Cup

Nespresso a introdus în 1986 capsula, inovaţie care a transformat major cultura cafelei. Spre deosebire de alte branduri de cafea care folosesc capsule din plastic, capsula din aluminiu, închisă ermetic, păstrează în condiții optime și previne oxidarea celor aproape 900 de arome, extrem de volatile și de sensibile, prezente în cafeaua proaspăt măcinată. În plus, aluminiul este un material reciclabil la nesfîrșit, iar zațul de cafea poate fi reutilizat ca îngrășămînt natural sau ca sursă de energie pentru producția de electricitate ori pentru încălzirea locuințelor. Programul de reciclare a capsulelor a fost demarat în 1991, iar în 2014 capacitatea de reciclare a ajuns la peste 86%. Chiar dacă este folosită o foarte mică cantitate de aluminiu (într-o capsulă de cafea se foloseşte 1g de aluminiu, spre deosebire de o doză de băutură răcoritoare în care intră 14g), astăzi există o sută de mii de puncte de coletare a capsulelor în 39 de ţări. Spre exemplu, începînd de anul trecut, australienii pot trimite capsulele spre reciclare printr-un serviciu special al poştei, iar londonezii pot folosi serviciul local de reciclare.

Oricum, contrar percepţiei generale, cel mai mare impact asupra mediului nu îl are ambalajul, i.e. capsula, ci procesul creşterii cafelei, urmat de activitatea consumului, adică folosirea energiei de către espressor şi al apei, pentru spălarea ceştii. De aceea, aparatele Nespresso nu sînt doar deosebit de elegante, ci şi eficiente, căci datorită funcției de oprire automată au un consum energetic redus. Demarată în 2014, strategia numită Positive Cup îşi propune reducerea şi mai mare a amprentei de carbon a fiecărei ceşti de cafea, care a scăzut în ultimii ani cu pînă la 28 %.

Ce se află într-o ceașcă de cafea? După cum se vede, foarte mult. Nu doar gust, textură și aromă, dar și pasiune, experiență și viziune, precum și un ecosistem împrumutat de la cei care vor veni după noi.

Foto: M. Chivu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.