Consum şi snobism

Vlad CĂTUNĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 414 din 19 - 25 ianuarie 2012
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Fenomenul snobism este favorizat de dinamica societăţii. Cultura mobilităţii sociale, spre deosebire de societăţile bazate pe ierarhie, permite individului să îşi schimbe în permanenţă locul. Cadrul consumerismului facilitează la rîndu-i snobismul, căci obiectele şi serviciile reprezintă, printre altele, semnele status-ului. Cu ele poţi să faci slalomuri prin societate, cu ele poţi să te distingi, să te diferenţiezi. La fel cum, cu ajutorul obiectelor, îţi creezi o identitate, te afiliezi unor grupuri.

Daca afilierea e făcută fără fond, vorbim din nou de snobism, de o nepotrivire în context şi în relaţionare cu ceilalţi. Snobul autentic se găseşte într-un proces continuu de afişare, etalîndu-şi bunurile, preocupările rafinat artistice şi sistemul de relaţionare. Adoptă o ţinuta superioară, dar fără să înţeleagă neapărat de ce. În termenii lui Bourdieu, am vorbi de etalarea capitalului material, social şi cultural. Nimeni nu scapă de snobism. În societatea consumeristă, fiecare suferă de forme mai uşoare sau permanente de infatuare. Snobul controlează sistemul de diferenţiere şi se afiliază sau impune embargou, asta după ce evaluează contextul în care se găseşte: după maşini, haine, practici, activităţi culturale, sistem de relaţionare etc. 

Snobismul, ca şi clasa socială, este determinat de nivelul resurselor economice, culturale şi sociale. Pentru a avea succes, snobul se îndreaptă spre consum şi spre formele alternative ale acestuia. În continuare am să mă refer la pseudosnobii întîlniţi în tîrgurile de vechituri sau în magazinele second-hand şi despre cei care frecventează happening-uri (expoziţii, vernisaje, seminarii). Pe scurt şi surprinzînd doar o mică parte din cadrul complex al fenomenului. Pe snobul de vechituri îl prinzi în plasă dacă îi vorbeşti de vechime, originalitate, unicitate şi despre asocieri. Obiectul achiziţionat are un rol precis – să aducă prestigiu, să nască discuţii, să sublinieze discursul anticonsumerist. Acest discurs, ca şi în cazul unora dintre consumatorii  de haine second-hand, se formează în jurul antistandardizării, însă e un discurs care poate fi tradus uşor în pretenţia pentru unicitate, de individualizare şi diferenţiere. Nevoia de exprimare prin diferenţiere este atinsă printr-o formă de consum atent urmărită şi analizată de practicant.

Cumpărătorul snob de vechituri nu merge la capătul Bulevardului Timişoara, în tîrgul Valea Cascadelor. Le preferă pe cele de pe Aviatorilor, Kiseleff, pe cele organizate la Muzeul de Istorie Bucureşti. Aici, deşi plăteşte un preţ de cîteva ori mai mare, atmosfera e de burghezie, obiectele sînt de soi, oamenii sînt aleşi. Tîrgurile sezoniere de vechituri reprezintă cadrul perfect de desfăşurare a snobilor. Printre intelectuali, colecţionari, negustori de artă, ţigani, pensionari şi bişniţari.  

Dacă ce e sofisticat şi reflexiv (gramofon, bijuterii, ceasuri, fotografii de colecţie) este pus în valoare de elite, pămîntescul şi firescul întîlnite în tîrg (ochelari, ventuze, chei, aparatul de fotografiat) sînt revendicate de noua generaţie de snobi. Generaţia de hipsteri reuşeşte, printr-o sacoşă de obiecte şi un concept, să transforme  realitatea tîrgului în evenimentul săptămînii. Dincolo de promovarea cunoaşterii,  happening-ul reprezintă un bun prilej de admirare şi imitare fără discernămînt a modei, a practicilor şi obiceiurilor din „sferele  înalte“. Iar imitarea – cum spune Proust – pe termen lung duce la inhibarea originalităţii şi sterilizarea inspiraţiei.

Evenimentele, vernisajele, expoziţiile, seminariile, conferinţele însoţite de o diversitate de status-uri reprezintă cadre unde fenomenul de etalare şi practicare a snobismului atinge cote îngrijorătoare. Dacă îţi strecori urechea în discuţii, dacă eşti atent la vestimentaţie şi accesorii,  dacă observi dinamica întîlnirilor, tragi concluzia că snobismul e parte integrantă a paradigmei în care trăim.

Dar aceasta este doar o pagină observată din nemărginita lume a snobilor. În utopia socialismului, snobismul nu ar exista. Consumerismul, principalul catalizator al snobismului, recomandăm să fie ţinut în frîie iar sloganul postmodernismului – „oricine poate fi cine vrea“ – să fie moderat. Snobismul vorbeşte despre o lume fragmentată, artificială, orientată către imagine.

Vlad Cătună este cercetător în cadrul Asociaţiei „Make a Point“.

Foto: Andrei PUNGOVSCHI

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Traian Băsescu FOTO Mediafax
Băsescu dezvăluie adevăratul obiectiv al lui Putin și motivul pentru care negocierile de pace vor eșua
Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a comentat la Digi24 perspectivele unor eventuale negocieri de pace între Ucraina și Rusia, exprimându-și scepticismul cu privire la șansele ca acestea să ducă la un acord real.
Adolescentul a murit la circa două sau trei luni după atacul leului (© Veselin Danov)
Un schelet descoperit în Bulgaria dezvăluie un secret șocant: Tânărul care a supraviețuit atacului unui leu
În urmă cu aproximativ 6.200 de ani, un adolescent a supraviețuit unui atac brutal al unui leu, deși găurile adânci din craniul tânărului arată că i-a fost grav afectat creierul, dezvăluie un schelet descoperit în Bulgaria.
rodica stanoiu si partenerul ei marius FOTO Cancan
Misterul morții Rodicăi Stănoiu: apropiații reclamă că nu a fost efectuată autopsia. Vila fostului ministru, vandalizată
Moartea fostului ministrul al Justiției, Rodica Stănoiu ridică tot mai multe semne de întrebare, după ce apropiați ai acesteia au susținut că ar fi avut urme de violență pe corp și ar fi fost înfometată înainte să moară.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni FOTO presidency.ro
Nicușor Dan: Războiul din Ucraina se va încheia când Rusia nu și-l va mai permite economic
Președintele Nicușor Dan a vorbit despre condițiile în care ar putea lua sfârșit războiul din Ucraina și despre miza majoră a acestui conflict pentru ordinea internațională. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”.
sticle coca cola shutterstock 1280723917 jpg
Ce se întâmplă în organism după o doză de Coca-Cola
Coca-Cola se află în centrul unor noi avertismente lansate de specialiști, care atrag atenția asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului frecvent al băuturii.
BeFunky collage   2025 12 14T201653 072 jpg
Cel mai rapid și delicios desert de iarnă. Budincă de fidea cu portocale, rețeta căreia nimeni nu îi poate rezista. VIDEO
Pentru zilele reci de iarnă, când timpul este limitat, dar pofta de ceva dulce rămâne, există soluții simple și eficiente. Una dintre ele este budinca cu fidea și portocale, un desert care se pregătește rapid, într-un singur bol, și nu necesită tehnici complicate sau ingrediente greu de găsit.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu, noi declarații despre situația din justiție. „Nu pensiile speciale sunt problemele reale ale Justiției”
Raluca Moroșanu, judecătoare la Curtea de Apel București, lansează acuzații grave la adresa actualei conduceri a instanței, într-un interviu acordat Recorder. Magistrata susține că independența judecătorilor este afectată și că deciziile se iau netransparent.
consult freepik1 jpeg
Afecțiunea tot mai comună care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența la un loc. Este ucnoscută drept „boala tăcută”
Atunci când vine vorba despre cele mai periculoase boli care afectează omenirea, cei mai mulți dintre noi ne vom gândi la cancer, demență, sau diverși viruși periculoși. Însă, medicii avertizează că există o cu totul altă boală care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența împreună.
mirabela dauer audiata la dna pentru locul de veci de la zisu avocat dansa a apreciat ca este ca o pretuire pentru cariera sa 980697 jpeg
Mirabela Dauer, mărturisiri inedite despre primul ei loc de muncă: „Cred că dacă nu cântam, nu făceam nimic”
Mirabela Dauer rămâne una dintre cele mai emblematice figuri ale muzicii ușoare românești, o artistă a cărei carieră se întinde pe mai multe decenii și care continuă să se bucure de aprecierea publicului. Parcursul său artistic a început devreme, la doar 16 ani, când a urcat pentru prima dată pe sce