Comunism vîndut online

Lucia Simona DINESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 142 din 13 Oct 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Comunismul se vinde astăzi, cînd totul e de vînzare pretutindeni în lume şi cînd capitalismul a pătruns chiar şi în ţările totalitare, în numeroase forme. Comunismul este nu doar vandabil, ci şi profitabil chiar la el acasă, adică în statele care continuă să fie comuniste. China s-a deschis spre economia globală, dar, în acelaşi timp, controlează cetăţenii prin monitorizarea reţelei, prin filtrarea conţinutului online sau prin încurajarea (auto)cenzurării. Economia statului chinez totalitar este prosperă mulţumită accederii la beneficiile mijloacelor informaţional-comunicaţionale. Dar cărţile şi site-urile despre comunism sînt căutate inclusiv în Statele Unite, cu atît mai mult cu cît interesul americanilor pentru comunism este unul dintre multele constructe culturale corecte politic. În circumstanţele corporatismului economic şi ale supravegherii guvernamentale, multe voci critice afirmă, din interior, legătura dintre comunism şi capitalism. Vandabilitatea comunismului este o realitate pînă şi în ţările fost-comuniste, inclusiv în România. Adesea, internauţii intră în afaceri spontane, încropite instant şi fluctuant sau postează anunţuri de mică publicitate în acelaşi scop. www.igu.ro/latrecut este o arhivă a obiectelor şi a iconografiei comuniste. Dacă pe Internet circulă multe produse capitaliste piratate (de la CD-uri cu muzică şi filme, la soft-uri de calculator), produsele comuniste care se vînd în reţea sînt... originale! În timp ce capitalismul este incriminat de simulare şi pierderea ideii de original, comunismul este echivalat cu autenticul, documentarul, adevăratul. O insignă comunistă pe care o puteţi cumpăra online nu poate fi decît originală, pe cînd un DVD achiziţionat online sau o fotografie cu un VIP sînt biete cópii dintr-un şir inepuizabil de reproduceri. Asta în timp ce în comunism cultura şi produsele ei "autentice" erau făcute pentru massă şi distribuite în massă. "Vînd cîteva medalii comuniste plus poze cu Ťtovarăşii». Preţul este de 1.500.000 tot pachetul." Iată un anunţ de la "vînzări diverse" de pe http://forum.softmedia.com. Între afaceri imobiliare care încearcă să se închege online şi e-comerţul cu gadget-uri, produsele materiale ale comunismului, de la insigne, la fotografii cu Ceauşeştii, de la albume, la carnete de partid, toate au un preţ în economia postcomunistă capitalistă. Pe site-ul www.e-piata.ro o cerere de cumpărare a decoraţiilor comuniste specifică: "dacă se poate să fie şi în cutia lor originală". Filatelişti, numismaţi şi bibliofili interesaţi de "antichităţile" comuniste ajung fani nostalgici ai comunismului, în sensul în care produsele materiale şi simbolice ale comunismului devin obiecte de cult. Idolii lor sînt Elena Ceauşescu, şoimii patriei sau uteciştii anonimi. Sînt aceştia exemple singulare, de deviere de la societatea capitalistă sau se ataşează de aceste obiecte pînă la redeşteptarea ideologiei comuniste? Îşi construiesc ei un stil de viaţă neoproletar şi îşi asumă o identitate socială de stînga sau pasiunea lor rămîne un joc cultural fără atingere cu existenţa lor în societate? În comunism oferta de produse nu era doar săracă, ci şi "unilateral dezvoltată" pentru a sluji scopurilor propagandei oficiale, în sensul că economia centralizată era o reflectare a politicii. Într-una din interpretările posibile, vînzările de obiecte, imagini şi simboluri comuniste online este o subminare a mirajului capitalist, o modalitate de rezistenţă şi opoziţie la standardizarea specifică "societăţii spectacolului". Problema intervine în momentul în care comerţul cu obiecte comuniste devine o altă faţă a consumismului, şi încă una cu o ideologie viciată. Pe vremea lui "Ceaşcă", cumpărai produse autohtone pentru că nu aveai de ales. Acum însă, preferinţa pentru astfel de obiecte înseamnă libertatea de a alege. Produsele comunismului se vînd nostalgicilor vechiului regim, tinerilor curioşi, cercetătorilor sau altor categorii de oameni prinşi pînă în pînzele albe de firele capitalismului. Rău aţi făcut dacă aţi aruncat la gunoi rămăşiţele trecutului politic. Aţi fi putut deschide o afacere virtuală cu comunismul, şi - cine ştie -, în scurt timp, aţi fi devenit miliardar capitalist!

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Patroni de restaurant, șantajați cu recenzii false pe internet. Cum au reacționat
O rețea mică de restaurante independente se confruntă cu un atac cibernetic de tip șantaj. Criminalii informatici îi amenință pe proprietari cu recenzii negative pe platformele online, forțându-i să plătească sume mari de bani pentru a le evita.
image
Șoșoacă nu se dezminte: a lăudat Rusia în primul discurs din Parlamentul European VIDEO
Eurodeputata SOS Diana Șoșoacă a spus, în primul discurs din Parlamentul European, că Federația Rusă este singura care își dorește pacea în războiul din Ucraina.
image
Reacția unui medic legist după ultimul festival de la mare: „Nu reprezintă nimic altceva decât deschiderea către o viață de consumator”
Medicul legist Cristian Paparau a transmis că, deși organizatorii festivalului de muzică hip-hop „Beach, Please!” se laudă cu rezultatele evenimentului, situația este cu totul alta. „Nu faci nimic altceva decât să încurajezi consumul de droguri”, arată el.

HIstoria.ro

image
Lucruri știute și neștiute despre Mănăstirea Arbore și ctitorul ei
Pe ruta mănăstirilor din Moldova, din cel mai recent proiect de turism cultural – „România Atractivă” –, cunoaștem profund patrimoniul românesc, construit, meșteșugit sau povestit. Străini și români deopotrivă, suntem chemați de sunetul de toacă și ne plecăm capetele la auzul cântărilor din zori. Ne
image
Încălzirea politică globală
Poate că 2024 va depăși recordul lui 2023 și va fi cel mai călduros din istorie, record pe care nu și-l dorește nimeni.
image
Pe vremea când nu exista cod roșu și aer condiționat: în 1911 canicula a făcut prăpad în Europa și SUA
Chiar dacă valurile de căldură devin din ce în ce mai intense și mai frecvente ca urmare a încălzirii globale, acestea nu reprezintă un fenomen nou în istorie. Un exemplu tragic este vara anului 1911, când Franța a fost lovită de un val de căldură devastator. În acea perioadă, peste 40.000 de oameni