Cîteva repere ştiinţifice

Publicat în Dilema Veche nr. 543 din 10-16 iulie 2014
De ce urîm recuperatorii? jpeg

Într-un studiu publicat de Chicago Journals, „What Makes Things Cool? How Autonomy Influences Perceived Coolness“, autorii, doi profesori americani – Caleb Waren (profesor de marketing la Mays Business School, Universitatea A&M, din Texas) şi Margaret C. Campbell (profesor de marketing la Leeds School of Business, Universitatea din Colorado) aprofundează atitudinea şi conceptul cool, din punct de vedere economic, vorbind despre impactul pe care această percepţie îl are asupra creşterii sau scăderii vînzărilor anumitor produse. „Comportamentul autonom, independent, denotă un caracter cool – dar doar dacă manifestările acestei independenţe sînt decente“ – ar fi o primă concluzie.

„Piaţa apreciază brandurile cool. Imaginea cool a ajutat un brand precum Harley Davidson să facă istorie, a revigorat vînzările Pabst Blue Ribbon şi a propulsat Apple în topul celor mai «mari brand-uri internaţionale» din 2013. Un brand cool exaltează cumpărătorii, adaugă un plus valoare simbolică produselor, şi programează direcţiile de consum. Conform Kerner şi Pressman, «societatea noastră este mistuită de brizbizurile conceptului cool. (...) Toată lumea îşi doreşte să fie cool, dar nimeni nu poate defini foarte clar ce este de fapt acest concept.» Citatul sintetizează două aspecte interesante ale ideii de a fi cool.

În primul rînd, dorinţa de a fi cool aparţine atît consumatorilor, cît şi vînzătorilor. În al doilea rînd, în afara faptului că stîrneşte dorinţa, nu se ştie prea bine ce înseamnă să fii cool.

Pe parcursul a şase experimente, am demonstrat cum consumatorii percep diferite acte culturale, branduri şi oameni ca fiind cool, dacă aceştia îndeplinesc condiţia autonomiei (de exemplu: îşi urmăresc propriile interese indiferent de normele şi aşteptările impuse de alţii). Independenţa pare a fi legitimă şi astfel conduce către o perspectivă asupra conceptului cool. (...)

Ce este cool?

Deşi cercetătorii nu au ajuns la o definiţie clară a conceptului cool, putem extrage patru caracteristici definitorii.

În primul rînd, atitudinea cool este o construcţie socială. Un obiect sau o persoană nu pot moşteni trăsătura de a fi cool, ci sînt înzestrate cu aceasta prin percepţia acordată de către public. Din acest punct de vedere, a fi cool este echivalent cu trăsăturile construite social precum popularitatea sau status-ul; produsele sau persoanele devin cool doar dacă alţii le consideră astfel.

În al doilea rînd, conceptul cool este subiectiv şi dinamic. Lucrurile pe care consumatorii le consideră a fi cool se schimbă atît temporar, cît şi după gustul consumatorilor. În ciuda naturii subiective a principiului cool, consumatorii nu prea au probleme în a recunoaşte imaginea cool cînd o întîlnesc. În plus, ideea de cool este stratificată, iar consumatorii care au un numitor comun, provenind, de exemplu, din acelaşi mediu, înclină să cadă de acord asupra a ceea ce este, dar şi a ce nu este cool în special înlăuntrul unui context social. Astfel, poţi înţelege cel mai bine conceptul folosind tehnica unei evaluări consensuale, prin chestionarea unui grup de consumatori despre limitele acestuia.

(...) În al treilea rînd, trăsătura de a fi cool are conotaţie pozitivă. Puţinele, dar consistentele studii asupra acestui subiect confirmă faptul că oamenii cool par a deţine anumite trăsături dorite de grupul care a evaluat conceptul.

În al patrulea rînd, deşi a fi cool are conotaţie pozitivă, atitudinea sau trăsătura cool implică mai mult decît simpla percepţie că ceva este pozitiv şi dorit. Conform Pountain şi Robins, «cînd spui despre ceva sau cineva că este cool, nu este ca şi cum ai spune pur şi simplu că îţi place. A fi cool implică mult mai multe trăsături definitorii.»“

Conform studiului, există păreri împărţite şi numeroase despre aceste trăsături: devii cool prin imitarea altor oameni cool sau prin a te conforma normelor, standardelor şi idealurilor unei subculturi sau ale unei găşti. Alţii sînt de părere că atitudinile rebele, nonconformismul, individualismul, sfidarea, aroganţa sau împotrivirea de a te supune unui curent construiesc o atitudine cool. Alte păreri înclină către latura sexuală, permisivă, către hedonism şi detaşare – ca fiind potenţiale antecedente. Iar cel mai interesant este faptul că toate aceste trăsături care încearcă să definească atitudinea cool au un numitor comun: independenţa.

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Dar dacă ești tînăr, sărac și bolnav?
Salvează tinerețea – vîrsta la care se spune că poți orice – chiar orice nenoroc sau chiar orice nefericire?
p 10 jpg
Povara tinereții
Copilăria se încheie, adesea, abrupt, după o vacanță de vară – tinerețea se consumă lent, se îngemănează cu bătrînețea firesc, insesizabil.
16781709398 92dac8f6bb c jpg
Primăvară în decembrie
„Femeile au devenit mai puțin interesate de machiaj și mai mult de frumusețea în ansamblu, cea care radiază din interior spre exterior, spre ideea de wellness.”
p 11 jpg
Note despre „încă”
De-ar fi să trebuiască să cred totuși în ceva și tot n-aș (putea) crede în Dumnezeu! Intuiție, vanitate, consolare – ține aceasta de vîrstă?
p 12 jpg
Tinerețea are coloană sonoră
Sînt părți de suflet în legătură cu care vom fi mereu subiectivi.
640px Pierre Auguste Renoir The Boating Party Lunch jpg
Simțire și nepăsare
Se spune că tinerețea, la fel ca și copilăria, nu e conștientă de ea însăși, că abia mai tîrziu ajungi să ți le amintești cu nostalgie și să le apreciezi adevărata valoare.
p 13 jpg
Oase ușoare ca ale păsărilor
Îi privesc atentă pe oamenii foarte tineri.
2722374996 d24e7fdf0e c jpg
Tinerii bătrîni și bătrînii tineri Cum mai măsurăm tinerețea?
Cred că merită să pledăm și, mai mult, e destul de limpede faptul că nu există o compartimentare netă a tinereții și a bătrîneții dată de vîrste și condiții, ci ele există simultan, în orice moment al vieții.
50294010101 132de799e7 c jpg
Anii ’90
Anii ’90 s-au încheiat pe 31 decembrie în Piaţa Revoluţiei, cînd deasupra noastră şi sub egida PRO TV-ului s-a înălţat un înger kitsch.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Învățături fără dezvăț
Trăim o vreme în care toți credem cu tărie că educația este esențială.
p 10 credit C  Hord jpg
p 11 credit C  Hord jpg
Pedagogia juridică între învăț și dezvăț
Avizele Consiliului Legislativ, în măsura în care ar fi urmate, sînt o bună premisă pentru creșterea calității legilor adoptate de Parlament.
p 13 credit C  Hord jpg
Seducția. Didactica nova?
Profesorul trebuie să fie el însuși seducător.
p 14 credit C  Hord jpg
Nu mai mîngîiați cercul!
Orice rol este făcut dintr-o continuă modelare a sensibilităţii interioare.
Mîntuirea biogeografică jpeg
Jurnal de glande și hormoni
Glandele endocrine și hormonii sînt o bună metaforă a importanței lucrurilor „mărunte”.
DS jpg
Minunatele isprăvi ale Adrenalinei (basm suprarenal)
Avea în ea atîta energie fata asta cît să transforme repausul într-un motor puternic.
640px Human mind, Human Universals png
p 11 sus jpg
Despre iubire, cu rigla si compasul. O încercare de endocrinologie euclidiană
Omul de știință stă drept, rezistă seducției misterioase și pune problema clar: în ce constă chimia acestei biologii?
p 12 sus jpg
Despre iubire și alte droguri
Iubirea romantică motivează o serie nesfîrșită de alegeri individuale și joacă un rol fundamental în elaborarea planurilor noastre de viață.
p 13 Hans Holbein, Henric al VIII lea WC jpg
Hormonii: „dirijorii” lichizi care ne schimbă corpul fizic și istoria
În epoca de formare a operei italiene, rolurile feminine erau interpretate de bărbați castrați, deveniți astfel eunuci.
640px Bloodletting 1 298x300 jpg
Profilul hormonal
Hormonii îți schimbă comportamentul sau comportamentul îți modifică profilul hormonal?
All Art is Erotic (Unsplash) jpg
Avem erotism în arta românească?
Cum rămîne totuși cu senzația că eroticul și erotismul au ocolit arta românească?
E cool să postești jpeg
Logica bunului-simț
De ce este logic să avem bun-simț chiar într-o societate care își pierde din ce în ce mai mult această noțiune?
p 10 jpg
Drumul în sus
E adevărat că bunul-simț nu poate fi construit fără simțul comun.

Adevarul.ro

petrovaprez jpg
De ce se sinucideau femeile în Primul Război Mondial. Studiul făcut de un profesor în Maramureș
O statistică a morților din Primul Război Mondial din satul Petrova din Maramureș indică faptul că un mare număr de femei se sinucideau, în timpul Primului Război Mondial. Cifrele însă nu arată cu precizie câte dintre decese erau sinucideri, fiind notate sintagme mult mai „blânde”
Nemtoaica jpg
Mondialul „păcătoșilor“: Cât costă să savurezi meciurile cu alcool și femei în bikini, la Doha VIDEO REPORTAJ
Totul are un preț pe această lume, inclusiv „driblarea“ restricțiilor religioase într-o țară islamică.
Culori curcubeu FOTO Shutterstock jpg
Pantone a anunțat culoarea anului 2023. Cum arată nuanța „curajoasă și vibrantă”
Viva Magenta, o culoare în care se îmbină rozul fucsia cu roșu închis și albastru a fost desemnată de Institutul Pantone ca fiind culoare anului viitor. Potrivit reprezentanților institutului, culoarea este „curajoasă și vibrantă” și inspiră optimism.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.