Citește, scrie, vorbește! (în această ordine)

Alin COMȘA
Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Citește, scrie, vorbește! (în această ordine) jpeg

Copilul rîde

„Înțelepciunea și iubirea mea e jocul”

Tînărul cîntă

„Jocul și înțelepciunea mea e iubirea”

Bătrînul tace

„Iubirea și jocul meu e înțelepciunea”

LUCIAN BLAGA

Aș fi vrut să încep acest eseu prin definirea exactă a ceea ce, generic vorbind, numim „comunicare eficientă”. Mi-am dat seama însă că, pe lîngă faptul că nu am o formulă inatacabilă de definire a conceptului, nu-mi sună bine însăși ideea de comunicare eficientă. Cuvîntul „eficient” alături de cuvîntul „eficace” au fost importate mult prea mult în dialogul specific corporațiilor și în lumea de business din România. Cred că mai potrivită este formularea de „bună comunicare”.

De ce „bună” în loc de „eficace”? Pentru că într-adevăr în comunicare se poate întîmpla ca mesajul transmis să fie eficient – adică să fie transmis astfel încît să fie înțeles cuprinzînd toate datele necesare situației cerute și totuși comunicarea să nu fie bună, neaducînd starea de bine căutată sau neproducînd efectul benefic așteptat.

Buna comunicare este înnăscută sau se poate dobîndi? Aceasta este una dintre cele mai bune întrebări pe care le-am primit în cadrul cursurilor mele. Este clar că primim la naștere abilități uimitoare de relaționare. La numai trei luni de la naștere, copiii pot recunoaște zîmbetul autentic al celor din preajmă. Un alt lucru uimitor este că avem în bagajul nostru nativ abilitatea de a ne juca. Înțelegem conceptul de joc și-l folosim pentru dezvoltarea abilităților de comunicare – în special a celor non-verbale. Jocul în sine este cel care presupune trei mari comportamente: curiozitatea, adaptarea și starea de bine. Aceste trei manifestări care implică jocul ca formă a existenței duc spre creșterea și dezvoltarea capacității de a comunica sau de a relaționa. Prin joc și curiozitate învățăm să mergem, să vorbim, să ne facem auziți. Prin adaptare neîncetată ducem comportamentele noastre spre gesturi obișnuite care devin subînțelese manifestărilor de zi cu zi. Această adaptare ca parte a „jocului” implică zîmbetul și starea de bine. N-o să vedem niciodată un copil care învăță să meargă fără să cadă și mai ales fără să zîmbească.

Într-una dintre lucrările sale, Solomon Marcus explică necesitatea de a ne păstra deschiderea spre ideea de joc, indiferent de vîrstă. Această căutare a jocului promite curiozitatea atît de necesară cunoașterii și, în special, cunoașterii de sine. Poate că una dintre explicațiile derapajului discursului public românesc își are rădăcinile tocmai în lipsa acestei curiozități care nu se mai manifestă la nivel de adult. Pare că pentru unii dintre noi a fost uitată importanța cunoașterii și a jocului.

Asistăm la o degradare constantă a ceea ce numim generic comunicare în viața de zi cu zi. Această nouă normalitate este de fapt un sistem de redare a ceea ce sîntem, în limita unei expresii care n-a mai fost hrănită prin cunoaștere și curiozitate. Însingurarea de care vorbesc Albert Camus, Eugène Ionesco sau Charles Bukowski ca fiind starea necesară pentru regăsirea sinelui nu se mai petrece. Sau, mai bine zis, se petrece, dar într-un spectacol în care oricine poate deveni martor activ. În rețelele de socializare sîntem martori la o reprezentație cu public a milioane de singurătăți – care, din acest motiv, uneori își pierd autenticitatea. Este nevoie de o anume introspecție pentru ca dialogul să ducă la înțelegere. Aș spune că poate una dintre cerințele de bază pentru a realiza buna comunicare este tocmai comunicarea cu sinele în primul rînd. Doar așa se pot așeza anumite direcții care conduc către buna comunicare.

Capacitatea de comunicare primită la naștere este un dar prețios care se pierde dacă nu este întreținut de exercițiu. Ne naștem cu abilități extraordinare pentru a întemeia buna comunicare, dar aceste abilități au nevoie să fie cultivate pentru a fi folosite. Tot mai des întîlnesc oameni trecuți de 25 sau 30 de ani care afirmă cu seninătate: „Eu n-am citit niciodată vreo carte”. Acești oameni au poziții de conducere și decid pentru alții, acești oameni își dau cu părerea pe rețelele de socializare, acești oameni țin discursuri publice sau vorbesc cu cei din jur avînd dorința de a fi înțeleși. În mod firesc apar prescurtările și frazele lipsite de coerență. Expresia publică în mediul electronic este privită cu lejeritate. Spre deosebire de citit, vorbitul este la îndemîna oricui. Iar în momentul în care se petrece și la adăpostul unei tastaturi, totul este permis. Din ceea ce este necesar bunei comunicări a dispărut curiozitatea. Cred că una dintre cele mai bune strategii pentru susținerea unui discurs public sau pentru ca vorbind să fim înțeleși este aceasta: citește, scrie, vorbește! În această ordine. În primul rînd este necesară instruirea, apoi punerea în bună rînduială a ceea ce știm (sau credem că știm), de-abia în al treilea rînd putem lua în calcul vorbirea. Uneori, după ce parcurgem primii doi pași, s-ar putea să avem revelația faptului că vorbirea nu mai este potrivită. Pentru că, da, ca să ne facem înțeleși este uneori nevoie doar de un gest sau de o privire însoțită de o tăcere grăitoare.

Am primit de nenumărate ori invitația de a da un sfat care să ajute la realizarea unei bune comunicări în viața de zi cu zi. Cred că buna comunicare implică un soi de grijă pentru cei aflați lîngă noi – o grijă care are în vedere în primul rînd să nu facem rău, să nu producem neajunsuri. Asemănător cu ceea ce Hipocrat cere în prima frază a jurămîntului său – Primum non nocere. Mai întîi, fii preocupat să nu faci rău. Un fel de „păzește-te” de această posibilitate – de a face rău căutînd să faci binele din comunicare. Este ceva asemănător și în procesul de comunicare. În fond, dorim să vorbim pentru a ne face înțeleși într-un demers ce se vrea a fi orientat pozitiv. Este important să ne ferim în primul rînd de face ceva rău căutînd să comunicăm – iată unul dintre primele sfaturi pentru a ajunge la buna comunicare.

Problemele vorbitului apar, din păcate, și în discursul politic. Tot mai des expresia politică arată reale neajunsuri: lipsă de coerență, pierderea punctului de interes sau folosirea unui limbaj sărac și lipsit de culoare și eleganță. Îmi vine în minte faptul că pe cupola Ateneului, alături de nume ilustre ale culturii românești, sînt scrise domenii ce exprimă știința, cunoașterea și civilizația. Printre acestea, alături de matematică, fizică, chimie, literatură, este marcată elocința. S-a considerat că discursul grăitor, plin de înțeles, expresiv, frumos și convingător este necesar pentru a fi un om de succes. Mă întreb ce s-ar scrie acum pe cupola Ateneului dacă am construi ceva asemănător cu ceea ce am reușit să clădim în 1888. Pare că azi politicianul are ca principal obiectiv doar să anunțe ceea ce e de interes pentru sine, fără să ia în seamă impactul sau efectul pe care discursul îl produce. Și, da, lipsesc de cele mai multe ori puterea de redare și eleganța. Acestea nu pot veni decît din curiozitate care, la rîndul ei, să formeze un cadru de cunoaștere.

Pe lîngă aceasta, lipsește adaptarea. Una dintre cele mai importante cerințe ale școlii de comunicare de la Palo Alto spune că înțelegerea unei informații condiționează capacitatea de transmiterea a acesteia. Mai simplu spus, puterea de a vorbi coerent este direct proporțională cu ceea ce știm. Cu cît cunoaștem mai bine un anumit subiect, cu atît mai mult vom putea adapta mesajul la capacitatea de înțelegere a publicului. Așadar, în momentul în care nu reușesc să redau mesajul decît într-un singur registru, este foarte probabil ca în fond să nu stăpînesc foarte bine acea informație. Așa se explică de ce uneori omul politic pierde coerența și simplitatea, implicit pierde puterea de redare a ideilor. Lucrurile se complică și mai mult dacă luăm în calcul o anumită nepăsare care apare în discursul politic. Parcă totul este spus doar ca să fie spus. Uneori apare un soi de nonșalanță izvorîtă din lipsă de asumare și de înțelegere. Am văzut deseori politicieni care au trecut cu o lejeritate extraordinară peste gafe monumentale de pronunție sau de expresie. M-am întrebat și eu cum de reușesc să treacă atît de ușor peste astfel de momente. Singurul răspuns pe care îl am este legat de faptul că nu-și dau seama de gravitatea greșelilor făcute și, în acest caz, totul este privit cu multă autoîngăduință.

În paralel însă, din fericire, apar oameni politici care înțeleg importanța discursului public și fac eforturi pentru a aduce în expresia lor termenii unei abordări rezonabile. Chiar în cursurile de comunicare pe care le susțin, m-am bucurat să văd tineri politicieni interesați de subiect. Mulți dintre ei au întrebat ce înseamnă în fond buna comunicare. Nu există o definiție care să acopere în întregime acest concept așa de vast, însă știm că ar trebui luate în calcul idei precum cele ce țin de o exprimare scurtă, clară și concisă. Pentru aceasta este nevoie de o temeinică înțelegere a ideilor expuse. Mai este nevoie de putere de observare, iar pentru aceasta este necesară abilitatea de a asculta. A asculta pentru a afla, nu pentru a răspunde.

În fine, mai este nevoie de încă o condiție. Este vorba despre realul interes față de cei din jur. În fond, această a treia cerință a bunei comunicări poate fi considerată și cea mai importantă. Fără să ne pese de ceilalți este foarte greu de întemeiat o bună comunicare. În funcție de cît de importantă este pentru noi comunicarea cu ceilalți vom acorda energie, efort și mai ales timp pentru a ne face înțeleși.

Alin Comşa este fondator al companiei de training şi formare profesională All in Trust Attitude. Predă cursuri de oratorie și retorică la Fundația Calea Victoriei.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.