Cinematografia balcanic─â ├«n ┼či dincolo de cli┼čee

Marian ŢUŢUI
Publicat în Dilema Veche nr. 470 din 14-20 februarie 2013
Cinematografia balcanic─â ├«n ┼či dincolo de cli┼čee jpeg

No┼úiunea de film balcanic a ap─ârut ├«n anii ÔÇÖ80, odat─â cu succesele la marile festivaluri ale lui Theo Angelopoulos, dar mai ales ale lui Emir Kusturica. Acesta din urm─â a impus genul ÔÇ×etnoÔÇť, adic─â un cinematograf cu elemente exotice, care atrag ┼či reu┼česc treptat s─â defineasc─â din nou canonul apusean. Totu┼či, de┼či sintagma ÔÇ×cinematografie balcanic─âÔÇť a fost din ce ├«n ce mai folosit─â, asemenea unora anterioare, precum ÔÇ×film scandinavÔÇť sau ÔÇ×cinematograf latino-americanÔÇť, rareori a ap─ârut vreo ├«ncercare de definire.

├Än mod logic, ÔÇ×cinematografia balcanic─âÔÇť este o component─â a unei culturi comune. Pe de alt─â parte, cinematograful a fost ┼či r─âm├«ne, cu excep┼úia ├«nceputului filmelor sonore, un fenomen mai pu┼úin na┼úional. ├Än alt─â ordine de idei, tr─âs─âturile comune ale filmului balcanic au fost impuse treptat de modelul filmelor occidentale despre Balcani, ca parte a percep┼úiei transfrontaliere, uneori just─â, alteori superficial─â ┼či simplificatoare. ├Änainte de a avea filme importante locale ┼či ┼čcoli cinematografice locale distincte au existat c├«teva opere literare (V─âduva vesel─â, Prizonierul din Zenda de Anthony Hope, Secretul de la Chimneys de Agatha Christie) ┼či filme despre Balcani memorabile (Crima din Orient Express, Masca lui Dimitrios ┼či altele dup─â c─âr┼úile lui Eric Ambler, Topkapi, Midnight Express, Prin┼úul ┼či dansatoarea, America, America, Zorba grecul, DonÔÇÖt Drink the Water al lui Woody Allen). O serie de actori (Elvira Popescu, Charles Millot, Sylva Koscina, Irene Papas, Melina Mercouri), scriitori ┼či scenari┼čti (Nikos Kazantzakis ┼či I.A.L. Diamond), compozitori (Manos Hadjidakis ┼či Mikis Theodorakis) ┼či chiar regizori de origine balcanic─â (Elia Kazan, Jean Negulescu, Henri Verneuil, Michael Cacoyannis, Costa-Gavras) au contribuit la realizarea unor filme str─âine despre Balcani ┼či, astfel, la ├«nt─ârirea unor cli┼čee. Construind sau consolid├«nd cererea, au deschis calea spre Occident a filmelor balcanice.

Analiz├«nd operele literare ┼či filmele despre Balcani, reies o serie de tr─âs─âturi constante ale ┼ú─ârilor ┼či locuitorilor din aceste ┼úinuturi. O parte dintre reprezent─ârile occidentale s├«nt memorabile, iar unele dintre ele au reprezentat cli┼čee preluate de al┼úi creatori, inclusiv din Balcani. Astfel, clima este bl├«nd─â, adesea mediteranean─â (Masca lui Dimitrios, Zorba grecul), dar aspr─â ├«n mun┼úi (Aripi albe peste Serbia de Lawrence Durrell), sau iarna, c├«nd se produc ├«nz─âpeziri (Trenul de Stambul de Graham Greene, Crima din Orient Expres al lui Sidney Lumet). Peisajul s─âlbatic, ├«napoierea ┼či supersti┼úiile locuitorilor apar ├«n Dracula ┼či ├«n unele filme care l-au prelucrat, precum Balul vampirilor (1967, regizor Roman Polanski) ┼či Dracula (1992, regizor Francis Ford Coppola), ├«n Castelul din Carpa┼úi sau Cat People (1942, regizor Jacques Tourneur), ┼či se p─âstreaz─â p├«n─â la aluziile din Harry Potter ┼či piatra filozofal─â. Pe l├«ng─â acestea, se p─âstreaz─â ritualuri arhaice ┼či rela┼úii de clan (Cavalerul din Kruja, 1940, regizor Carlo Campogalliani). ├Än plus, exist─â mult─â corup┼úie (Masca lui Dimitrios, Povestiri din Magrebinia de Gregor von Rezzori, Iarna decanului de Saul Bellow, Expresul de la miezul nop┼úii), persist─â prejudec─â┼úi bazate pe o moral─â tradi┼úional─â (Insula, 1989, Australia, regizor Paul Cox), se practic─â v├«nzarea copiilor (Her Moment, 1918, regizor Frank Beal), violen┼úa conjugal─â (The Woman Who Gave, 1918, regizor Kenean Buel) ┼či violul (A Son of Strife, 1918, regizor Paolo Trinchera, Her Moment). C─âl─âtoria ├«n Balcani poate fi periculoas─â (The Unafraid, 1915, regizor Cecil B. DeMille, Expresul de la miezul nop┼úii, Il carniere, 1997, regizor Maurizio Zaccaro), mai ales ├«n timpul r─âzboiului rece (Sofia, 1948, regizor John Reinhardt, Nu be┼úi apa!, regizor Woody Allen), c├«nd unii locuitori fac parte din rezisten┼úa anticomunist─â (Action of the Tiger, 1957, regizor Terence Young).

Istoria filmului ├«n Balcani a confirmat existen┼úa unor curente na┼úionale (Crni film ├«n Iugoslavia), ┼čcoli na┼úionale (cinematografia greac─â, ┼čcoala de anima┼úie de la Zagreb, ┼čcoala de anima┼úie de la Skopje etc.) ┼či chiar a unor genuri bine adaptate (melodrama ├«n Turcia ┼či Grecia, vezi fustanela) sau specifice (filmul cu haiduci, filmul cu partizani).  

Putem recunoa┼čte o sensibilitate specific balcanic─â, una caracterizat─â cel pu┼úin de vitalitate ┼či umor negru, generat de o percep┼úie oximoronic─â a unei realit─â┼úi pline de contraste.

Raportarea filmelor balcanice la cele despre Balcani a fost inevitabil─â ├«n contextul deficitului de imagine al na┼úiunilor din aceast─â regiune, al unui veritabil complex de inferioritate fa┼ú─â de Occident ┼či al ├«ncerc─ârilor de sincronizare cu Apusul. Reg─âsirea setului de imagini occidentale despre Balcani, ├«n filmele balcanice, va confirma existen┼úa unor particularit─â┼úi locale, indiferent dac─â acestea s├«nt negative, pitore┼čti, transna┼úionale sau nu.

Marian ┼óu┼úui este critic de film. Director al celei de-a patra edi┼úii a Festivalului ÔÇ×Divanul degust─âtorilor de film ┼či art─â culinar─âÔÇť, organizat ├«n Portul Cultural Cetate.

Foto L. Muntean

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea ÔÇô mai ambi╚Ťio╚Öi ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi ├«n╚Ťelese ╚Öi nici respectate dac─â uit─âm c─â tragedia merge de bra╚Ť cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate s─â aib─â umor
├Än ┼ú─ârile cu colectivism puternic ┼či concentrare a puterii, cum este ╚Ťara noastr─â, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
S─â r├«zi? S─â pl├«ngi? Despre r├«suÔÇÖ-pl├«nsuÔÇÖ lumii noastre
R├«sul poate fi socotit drept un fel de solu┼úie terapeutic─â pentru a ie┼či din marile ┼či micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creang─â cel afectuos
Dup─â spectacole, pe scena frumosului Teatru ÔÇ×Regina MariaÔÇť din Oradea au urcat dnii George Banu ╚Öi Marcel Iure╚Ö pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisic─â
ÔÇ×Toate pisicile s├«nt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisic─âÔÇŁ.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cump─âr─âturi la u╚Öa ta, ajutor ├«n lupta cu COVID 19, ├«nv─â╚Ťare online jpeg
Educa╚Ťia ├«ntre dou─â crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educa╚Ťie, un adev─ârat cataclism care a scos la iveal─â, f─âr─â cosmetizare, situa╚Ťia dramatic─â a educa╚Ťiei.
E cool să postești jpeg
Starea fireasc─â a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat rela╚Ťiile de ├«ncredere, ci, mai nou, ╚Öi r─âzboiul din Ucraina, dezbinarea ideologic─â ├«mp─âr╚Ťind lumea ├«n dou─â tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesar─â, dar dificil─â ÔÇ×├«nr─âd─âcinareÔÇť democratic─â
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democra╚Ťiei.
p 1 jpg
E normal s─â fim normali?
Tinerilor de azi trebuie s─â le spunem ÔÇ×Z├«mbi╚Ťi ÔÇô m├«ine va fi mai r─âu!ÔÇť.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomic─â
Via╚Ťa social─â nu ├«nseamn─â doar armonie perfect─â, iar rolul solidarit─â╚Ťii nu este de a suprima competi╚Ťia, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea s─â mearg─â la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educa╚Ťiei
├Änchiderea ╚Öcolilor ╚Öi pandemia de COVID-19 au avut consecin╚Ťe negative at├«t asupra progresului educa╚Ťional al copiilor, c├«t ╚Öi asupra s─ân─ât─â╚Ťii emo╚Ťionale a acestora ╚Öi, mai mult, asupra siguran╚Ťei lor online.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma s─â fie cea de A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma s─â fie cea de-A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acas─â ╚Öi ├«n ╚Ť─ârile subjugate), dar ├«nc─â ╚Öi mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu ╚Üarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin m─ârturiile familiei, am cunoscut prima fa╚Ťet─â a URSS-ului. A doua fa╚Ťet─â am descoperit-o prin cercetare ╚Öi jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO jpeg
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â-tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
ÔÇ×Comunismul p─âtrunde ├«n societate precum cancerul ├«ntr un corpÔÇť ÔÇô interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului ÔÇô trei ├«ntreb─âri pentru Thierry WOLTON
ÔÇ×Pentru Putin, Marele R─âzboi pentru Ap─ârarea Patriei a asigurat prestigiul URSS ├«n secolul XX ╚Öi, prin urmare, al Rusiei.ÔÇŁ
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV jpeg
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV
ÔÇ×Pentru ╚Ť─âri precum Polonia, Rom├ónia, Slovacia, r─âzboiul va continua s─â fie o ╚Ötire pentru c─â se ├«nt├«mpl─â chiar la grani╚Ťele lor.ÔÇť
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa ar─âdean─â
Frumosul municipiu de pe malul Mure╚Öului a devenit ├«n mod natural capitala conferin╚Ťelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Exist─â indiscutabil o rela┼úie ├«ntre fenomenul ideologic ┼či fenomenul transform─ârilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?