Cine este PisicaPătrată?

Publicat în Dilema Veche nr. 434 din 7-13 iunie 2012
Cine este PisicaPătrată?  jpeg

- interviu cu Alexandru CIUBOTARU -


Ce reprezintă pentru tine un personaj de bandă desenată?

În prima fază, adică acum mulţi ani, credeam că personajele sînt indispensabile pentru crearea unei benzi desenate. Erau foarte prezente, în viaţa noastră, personaje ca Pif, Asterix, Spirou, Rahan şi altele şi populau paginile benzilor desenate pe care le îndrăgeam. Apoi am descoperit că o bandă desenată nu are nevoie neapărat de personaje şi poate fi orice fel de poveste. De fapt, asta şi este o bandă desenată, o modalitate de a spune o poveste. Aşa că, la fel ca şi creaţia mea, ea se împarte în două universuri la fel de dragi mie – unul populat de personaje bine conturate, clasice şi haioase, ca Titeuf sau Captain Biceps, şi unul experimental, mai sumbru, mai grafic.

Ce contează mai mult la un personaj desenat – felul în care arată, atitudinea, acţiunile pe care le face?

Conturarea personajelor e cam primul lucru pe care îl faci cînd începi o bandă desenată, deci este foarte important fiecare aspect: şi felul în care arată, şi atitudinea, şi modul cum este îmbrăcat şi expresia, şi particularităţile fac un personaj unic şi memorabil. Apoi trebuie avute în vedere abilitatea şi disponibilitatea ta ca artist de a relua, de fiecare dată, personajul, ori de cîte ori este nevoie (uneori de sute de ori pentru o poveste), în căsuţele benzii desenate, cu expresii, unghiuri, atitudini, mişcări, iluminări din cele mai diferite. Personajul trebuie ţinut într-o cheie care să-l facă recognoscibil pe întreaga desfăşurare a poveştii.

Care sînt paşii prin care creezi un personaj de BD?

La mine funcţionează primul instinct. Din momentul în care am povestea (scenariul) conturată, personajele pe care le creez sînt impulsul primului instinct. Adică, aşa cum îmi vine. Apoi adaug elemente sau elimin lucruri care mă pot ajuta în a spune cît mai bine povestea. Pornind de la acest „schelet“, te poţi gîndi la expresii, la vestimentaţie, la detalii. Este o etapă frumoasă din întregul lanţ al creării unei benzi desenate. De altfel, munca de Character designer este una de sine stătătoare şi, chiar dacă o întîlnim mai mult în industria animaţiei şi cea a jocurilor video, ea poate fi găsită şi în cea a benzii desenate. Unul dintre cele mai bune site-uri în acest sens este un blog condimentat cu interviuri şi portofolii ale celor mai cunoscuţi character-designeri din lume (characterdesign.blogspot.com). De urmărit.

Care sînt personajele din viaţa reală care te inspiră?

Nu mă inspiră în mod direct nimic din viaţa reală imediată. Probabil, toată inspiraţia vine din realul meu, dar cumva sedimentat, decantat şi interpretat ulterior. Uneori am impresia că sînt un simplu executant golit de orice şi doar fac nişte lucruri cărora nici eu nu le mai pot desluşi provenienţa. Oricum, formele şi personajele îmi populează non-stop gîndurile şi viziunea şi îmi trebuie doar timp pentru a aşterne toate aceste fantasme care mă bîntuie.

Care este personajul de care te-ai ataşat cel mai tare?

Păi, cred că pot spune că este PisicaPătrată. Şi nu pentru că este, probabil, cel mai cunoscut personaj al meu, ci pentru că s-a născut dintr-un proces foarte sincer cu mine. Cînd am creat PisicaPătrată, am folosit-o pentru lucrările mele din spaţiul public, din stradă şi am vrut – sub acest nou nume – să fac lucruri care să mă elibereze de „povara“ unor studii de specialitate sau de o pseudocunoştere a mea ca artistul Alexandru Ciubotariu. Voiam să fiu altcineva, într-un mediu nou. Şi a funcţionat. A început ca o joacă şi încerc să rămîn în acea zonă. Fără încrîncenare, fără efort se pot face lucruri extraordinare. Cu fiecare lucrare, încerc să-i descopăr PisiciiPătrate noi faţete, practic încerc să mă descopăr pe mine...

Te consideri un personaj?

Se poate spune ca sînt un personaj. Multă lume mă cunoaşte sub numele de PisicaPătrată. Şi e bine. Personajul acesta s-a născut tot din numeroasele mele încercări de conturare a unor personaje care îmi vor popula benzile desenate. Am foarte multe personaje care nu au ajuns niciodată să „joace“ într-o bandă desenată. PisicaPătrată se poate spune că a fost mai norocoasă. De altfel, prima mea expoziţie personală (la galeria StreetWise, în 2007, curatori: Ştefan Tiron şi Vlad Nancă) s-a intitulat „Personaje“ tocmai din dorinţa de a expune toate aceste căutări de personaje care mă obsedează şi mă definesc.

Alexandru Ciubotariu este grafician şi autor de bandă desenată. Mai multe despre Ciubi puteţi afla pe CiuBLOGtariu: http://undergroundbd.blogspot.com.

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambiția pare să fie una dintre cele mai dilematice și contrariante trăsături de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri şi poturi ale ambiţiei
Ambiţia devine o poftă de mărire şi faimă pe care nimic nu ar putea-o vreodată ostoi.
Silk route jpg
Ambîț strategic Made in China
Supremația Chinei este pe cît de „inevitabilă“, pe atît de „naturală“.
p 12 jpg
De-a dreapta și de-a stînga ambiției: a plăcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adevăratul creștin este un străin pentru această lume, adevărata lui țintă fiind viața cerească.
p 10 jos jpg
Scurte considerații psihologice despre ambiția la români
Ambiția nu este pozitivă (bună/funcțională) sau negativă (rea/disfuncțională).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
„Dacă eu n-am putut, măcar tu să poţi. Răzbună-mă, copile, şi o să fiu fericit. O să pot închide ochii cu inima împăcată.”
p 14 WC jpg
Ieșirea din „Machu Kitschu” / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucureşti, realizată în 1951, deşi se aseamănă izbitor ca planimetrie şi tipologie a decoraţiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joasă decît acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
Văd în Ion D. Sîrbu un fel de „ambasador” necesar acelora dintre noi care au obosit să tot empatizeze cu colaboratorii Securității.
p 11 J  Habermas WC jpg
Între think-tank și Denk-Panzer: intelectualul german
Sincronizarea limbajului educațional cu îmbogățirea limbajului specializat este imposibilă.
p 12 sus WC jpg
Turma minților independente
Multe se iartă în America. Mai multe decît în Europa.
p 23 jos jpg
Rusia și cultura ei (neo)imperială sau despre cum se autoîndeplinesc profețiile politice
În realitate, nimeni nu-i pune la colț pe clasicii ruși, fie ei scriitori, compozitori sau poeți.
p 22 jos jpg
Ecou (nu prea) îndepărtat. Intelectualii și puterea la 1996
Ar fi util cititorului dilematic de azi să vadă cum gîndeau acest subiect, acum aproape 30 de ani, stîrniți de revista noastră, trei intelectuali români majori: Ștefan Augustin Doinaș, Livius Ciocârlie și Ion Vianu.
E cool să postești jpeg
Un examen de conștiință
MeToo poate însemna mai mult decît mediatizare, scandal, procese: poate fi un real examen de conștiință.
p 10 sus Alyssa Milano WC jpg
MeToo, scurt istoric
Incriminarea hărțuirii sexuale nu a început cu mișcarea MeToo, iar cazul Weinstein nu a fost primul.
p 11 jpg jpg
De ce stîrnește abuzul sexual atîtea reacții contradictorii?
Reacția la trauma sexuală este una socială, cu rădăcini și ramificații profunde.
p,12 jpg
#MeToo, din nou. Tot despre putere, recunoaștere, dar și hermeneutică
Încercările de delegitimare a mișcării #MeToo înseamnă și o lipsă de recunoaștere a victimelor abuzurilor sexuale și conferă putere abuzatorilor.

HIstoria.ro

image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.
image
Şiretlicurile lui Vlad Țepeș: Începutul războiului cu otomanii
În 1460, câțiva dintre boierii nemulțumiți de Vlad Țepeș au sosit la Curtea lui Mahomed al II-lea și i-au prezentat situația din Valahia și probabil unele povești exagerate de-ale lor. Chemat imediat la Edirne/Adrianopol pentru a duce tributul și 500 de băieți, Vlad a trimis vorbă sultanului...
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.