Cînd s-a născut mama lu’ Ștefan cel Mare?

Raluca FEHER
Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

Ștefan cel Mare a domnit între anii 1279 și 1573.

Munții noștri au zăcăminte de bauxită în valoare de 67.893.456.982 de miliarde de lei.

În războiul din Afganistan (oricare din ele) au murit 6.983.124 de civili.

Muștarul conține 12 emulsificatori, coloranți, E-uri și P-uri și F-uri.

Sîntem copiii erei informaționale, zilnic tîrîndu-ne prin hățișul de date, în întuneric, fără lanterna referințelor care ne-ar putea ajuta să ne orientăm, cărînd greoaie plase pline cu cifre/numere/ecuații pe care trebuie să le rezolvăm.

Sîntem consumatori de date, ni s-a spus. Sîntem animale raționale, capabile să deducem, analizăm, rezumăm, să observăm erorile, să depistăm constantele.

Dar, hei, 80% din chelneri nu țin minte nimic după al doilea lucru pe care l-ai comandat, în cazul în care nu și l-au notat.

Sînt chelnerii proști? Au probleme de memorare sau noi, oamenii, trebuie să găsim vehicule pe care să cățărăm informațiile, așa cum creatorii de pastile pentru copii învelesc miezul amar în coating-ul dulce?

De ce m-ar interesa că Ștefan cel Mare a domnit între anii 1540-1696, cînd eu nu știu cînd s-a născut maică-mea și nici care e numărul de telefon al prietenului cel mai bun, în caz că îmi crapă bateria de la mobil?

De ce aș vrea să știu că apa cutare trece 165 de ani prin roca vulcanică y și aduce z minerale?

Tema acestui text este: importanța poveștii în comunicarea comercială, adică în reclame. Dar e ca și cum aș scrie despre importanța buteliei de oxigen atunci cînd faci scuba într-o piscină cu apă sărată față de scuba în piscina cu apă dulce sau piscina cu vodcă.

Povestea e necesară în comunicare, că e politică, religioasă, comercială sau educațională.

Înainte să fim raționali (ceea ce nu sîntem, decît pe hîrtie), creierul nostru funcționează empatic, sîntem toți ecouri ale emoțiilor trăite de cei dinaintea noastră. Învățăm din exemple. Deci învățăm din povești.

Pot să îți spun: cumpără pateul acesta pentru că este făcut din carne de porc de York, cu ingrediente speciale, după o rețetă austro-ungară, sau pot să-ți spun că pateul ăsta conține fainoșag, cel mai șmecher ingredient din Ardeal.

Pot să îți spun să cumperi laptele dat de văcuțele (neapărat diminutiv, darling-ul departamentelor de marketing) care pasc iarbă transilvăneană, pusă de nemți pe vremea lui Ștefan cel Mare (1369-1562) sau pot să-ți spun „Ce vacă sînt, am uitat să mă prezint. Sînt Fulga“.

Pot să-ți spun să iei credit de la banca mea, că ai DAE de numai 6,78% și comision de analiză de 200 de lei sau poți să spun: Da, poți, orice ți-ai pus în creier poți dacă vii să iei credit de la mine.

Poveștile sînt dialoguri. Sînt spații tridimensionale în care ești poftit, intri ca la o vizionare de case. IKEA spune o poveste atunci cînd te lasă să te sui în pat, să probezi fotoliul sau perna din showroom-urile lor.

Poveștile dau context, acoperă zgomotul informațional care te bulversează.

În ăștia 24 de ani de cînd lucrez în publicitate, am învățat că sînt doar două tipuri de comunicare: aceea care vinde și aceea dictată de clienții care știu ei mai bine.

A doua categorie este plină de monologuri. De oameni care cred că noi, cei care ne uităm la televizor, ne dăm pe net, căscăm ochii pe TikTok, sîntem niște simpli receptori.

Pe terenul viran al minților noastre, cred ei, pot să arunce orice gunoi, din el va crește plopu’ cu bani.

Ei sînt cei care ne arată cum funcționează pastila de constipație, ne spun care este prețul la mărar, parizer și detergent, ei sînt cei care pun gospodine pe tocuri, fardate la 5 dimineața, făcînd sendvișuri cu ce îți place ție (cu p..dă, era o caricatură superbă a lui Mardale, de acum aproape douăzeci de ani).

Ei sînt cei care ne arată cîte rotații pe minut are mașina de spălat, care ne spun că pîinea e făcută cu Dumnezeu (da, am văzut asta, jur) și ne mitraliază cu informații despre particulele conținute de pasta de dinți.

Sînt cei care au inventat Call to action-ul, biciul verbal care ne mînă spre raft. Cumpără, simte, încearcă, trăiește. Și, favorita mea, „Bucură-te!!!“.

Bucură-te, la comandă, de la răcoarea AC-ului la bulele din coci-cole.

Bucură-te că nu ai pete pe cămașă sau pe față.

A doua categorie presupune mecanizarea gîndirii. Unui computer nu îi spui o poveste, îl hrănești cu o cartelă cu date și aștepți rezultatul.

Pentru tipul acesta de marketeri, cei care știu mai bine, oamenii sînt mașini. Sisteme de calcul care mereu vor da la adunarea 2 + 2 răspunsul 4, căci, nu-i așa, matematica e imuabilă și imutabilă.

Dăcît că nu sîntem roboți. Ne vine ciclul, avem febră, draci pe noi, dormim la birou și stăm treji noaptea-n pat. Sîntem cu mințile alandala cînd ne îndrăgostim, cînd ne certăm cu șefu’, cînd pierdem la păcănele. Ne emoționează scheciurile lui Toma Caragiu, filmele rusești din anii ’70 și ne lasă rece Barbie. 

2 + 2 face -8 sau face 23. 

În marea de date de plastic, poveștile sînt dinghy-urile în care ne cățărăm, sperînd să ajungem la mal. La malul tot de plastic – dar unul mai solid sub călcătura noastră.

Deși nu pare că ar fi o știință, comunicarea, la fel ca fizica cuantică, este nu numai o știință, ci una nouă, care crește sub ochii noștri.

La fel ca fizica cuantică (ador cacofonia), comunicarea de marketing e plină de reguli, axiome, teoreme care mai de care mai riguroase și rigide care îți spun: nu începe o propoziție cu Nu. Repetă numele brand-ului a cărui reclamă o faci de 12 ori în 30 de secunde, nu spune vacă, spune văcuță, încheie cu un Call to action (aș vrea să știu cum se manifestă acest „Bucură-te!!!“, trebuie să sar într-un picior, să mă pun cu burta-n sus, să hohotesc). Favorita mea rămîne: nu folosi cuvinte care conțin CUR. Da-da, ați citit bine: precursor, bucurie, parcurs, curcubeu sînt de nefolosit în reclamele românești, conform oamenilor de știință români din domeniul comunicării. 

Nimeni, însă, nu zice nimic de poveste. Nici o regulă nu ne învață că trebuie să fie o expozițiune, o desfășurare, un punct culminant, un deznodămînt. Sau un deznodămînt, o expozițiune, un punct culminant și nici o desfășurare.

Sau o desfășurare și un deznodămînt. 

Măcar un personaj, un caracter, cum se zice pe la noi, în romglișul agresiv promovat în birourile de marketing.

Kurt Vonnegut a predat aici (https://www.youtube.com/watch?v=GOGru_4z1Vc&t=493s) un curs despre povești. L-aș arăta ziariștilor, politicienilor, dar mai ales specialiștilor în comunicare, cei de la client și cei din agenții. Favoritul meu este acela despre Metamorfoza lui Kafka.

Puterea poveștii nu stă în raționamentul din spatele ei, ci, întristați-vă iute, în stîrnirea imaginației pe care o produce.

Ștefan cel Mare a domnit între 1482 și 1712.

El s-a bătut cu turcii și avea o mamă pe care o chema Mama lu’ Ștefan cel Mare.

Ne distrăm pe cinste în fiecare an cu perlele de la Bac – și eu rîd, nu sînt ipocrită. Dar asta doar pentru că mi s-a spus de atîtea ori să mă bucur, încît, obedientă, mă bucur de prostie.

Raluca Feher este scriitoare și director de creație în publicitate. Cea mai recentă carte publicată: Te iubesc, dar nu pe tine (Editura Trei, 2021).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ședință la Guvern cu Cabinetul Bolojan FOTO  Inquam / Octav Ganea
Cum a ajuns România la sporuri de mii de lei, în timp ce Legea salarizării este amânată. Analist: „S-au mărit veniturile prin diverse artificii, în funcție de lobby”
Discuția referitoare la sporurile mari din sistemul bugetar omite o altă anomalie a sistemului de salarizare de la stat. Anual, în contextul unor derogări și anulări, salariile angajaților din sistem sunt completate de sporuri. Acestea pot fi transformate ușor în momeală în context electoral.
turcia epava vase jpg
Epavă foarte bine conservată, descoperită în apropiere de Antalya. Turcia va construi un muzeu subacvatic
Turcia a făcut publică descoperirea unei epave remarcabil de bine conservate, datând din perioada elenistică târzie – romană timpurie, în largul coastei Antalya, una dintre cele mai populare destinații estivale de pe Riviera turcească.
Portugalia Madeira Wikipedia jpg
Cât cheltuie românii pe vacanțele exotice și ce destinații preferă
Sezonul estival 2025 vine cu tendințe noi în preferințele turiștilor, o bună parte dintre români dorindu-și vacanțe mai lungi, bugete mai mari și destinații exotice care de multe ori le oferă experiențe noi, potrivit unui studiu de piață.
Masa la restaurant Foto Freepik com jpg
Tinerii sunt optimiști legat de bani, deși nu reușesc să pună ceva deoparte
Tinerii din Generația Z sunt cei mai optimiști privind viitorul lor financiar, deși peste 63% spun că nu reușesc să pună niciun ban deoparte și doar 16% cred că s-ar descurca în situația unor cheltuieli neprevăzute.
teacher 4784916 1280 jpg
„România e țara în care tai de unde poți. Nu de unde trebuie”. Reacție la noile măsuri din educație
Ore suplimentare, norme mărite și risc de concedieri. În timp ce inflația scade veniturile reale, profesorii se tem că statul taie tocmai din ce ține școala în viață: oameni, timp și sens.
Drumul expres Dex4 intre Autostrada Transilvania A3 si Tureni, Cluj  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (27) JPG
Mini-autostrada Clujului, pregătită de inaugurare. Imagini de pe șantierul primului drum expres din nord-vestul României
Lucrările la primul drum expres din nord-vestul României au ajuns la final, după doi ani de șantier. Șoseaua de mare viteză va scoate traficul greu din municipiul Turda, facilitând accesul spre Cluj- Napoca și legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania.
Orașul Avrig  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (71) jpg
Fostul oraș al sticlei, reanimat de autostrăzi. Palatul său era numit cândva „Edenul Transilvaniei”
Două autostrăzi în șantier ar putea reanima unul dintre micile orașe din centrul României. Aflat la 25 de kilometri de Sibiu, orașul Avrig este o poartă de intrare în Munții Făgăraș și pe Valea Oltului, însă, în ultimele decenii, a avut și el de suferit de pe urma declinului industrial.
rushmore america shutterstock 2572226605 jpeg
Povestea Muntelui Rushmore, simbolul american din Vestul Sălbatic. De ce consideră triburile indigene că este un monument profan
De 4 iulie, când America celebrează libertatea și valorile fondatoare ale republicii, privirile se îndreaptă inevitabil spre unul dintre cele mai iconice simboluri naționale: Muntele Rushmore.
CharacterLineup jpeg
Povestea unui copil dintr-un cămin-spital care a văzut lumea exterioară doar 24 de ore. „Tot ce puteam vedea pe geam era un câmp complet gol“
„Izidor“ este numele unui copil care și-a petrecut prima parte a vieții într-unul dintre fostele cămine-spital pentru „irecuperabili“ din România comunistă, dar și numele scurtmetrajului care redă cea mai fericită amintire a lui: preț de 24 de ore, viața a avut gust, miros, căldură și libertate.