„Cinci prietene geniale” (echipa proiectului Zilele Sofia Nădejde)

Publicat în Dilema Veche nr. 936 din 17 – 23 martie 2022
„Cinci prietene geniale” (echipa proiectului Zilele Sofia Nădejde) jpeg

 Liliana BASARAB, artistă vizuală

Sînt artistă vizuală, iar contribuția mea constă în a „traduce" în imagini identitatea Premiilor „Sofia Nădejde“. Realizez identitatea vizuală, dar și trofeele care sînt oferite cîștigătoarelor în fiecare an. Trofeele au mereu alte imagini, dar același suport: ca o mică ironie, am propus un obiect casnic, o farfurie care poate fi folosită în bucătărie. Imaginea diferă în fiecare an, himere, vrăjitoare, preotese păgîne, Meduze și alte „fete rele” sînt recuperate din punct de vedere feminist. Prefer personajele care în scrierile clasice sînt personaje negative și încerc să le schimb „destinul” în imaginarul contemporan. Chiar dacă simt că am o mare responsabilitate, apreciez enorm libertatea pe care o am în cadrul proiectului. Tot timpul am în cap întrebarea dacă e relevant proiectul nostru în general și contribuția mea în particular și, sincer, visez la ziua cînd echitatea și cota de gen în diverse proiecte va fi suficientă, astfel încît ce facem noi să fie redundant. Din păcate, mai e pînă atunci.

 Ruxandra GHIȚESCU, regizoare de film, scenaristă

În 2020 am fost invitată să prezint Ana se întoarce, primul scurtmetraj pe care l-am realizat după terminarea facultății, în cadrul programului de scurtmetraje curatoriat de Flavia Dima pentru proiectul Zilele Sofia Nădejde. Cred că atunci am cunoscut-o pe Elena Vlădăreanu, inițiatoarea proiectului, și de atunci nici că ne-am mai despărțit. Energia pe care Elena, Liliana, Alexandra, Cătălina și Corina o imprimă evenimentelor din jurul proiectului și solidaritatea pe care o propovăduiesc au definit pentru mine ultimii doi ani. Proiectul Zilele Sofia Nădejde mi-a amortizat șocul pandemiei și al schimbărilor profunde prin care am trecut și a dat sens unui demers conex ariei mele de lucru. Anul trecut a fost înființată și Asociația AntiFragil, care continuă activitatea de promovare și reprezentare a literaturii scriitoarelor, precum și pe cea de integrare în discursul mainstream, într-un mod aș spune mai degrabă subversiv, al microistoriilor, al poveștilor marginale. Personal, mă motivează în proiectul acesta latura sa educațională și încercarea de a pune în discuție identitatea de gen, nu prin diferență, ci prin empatie și transsubiectivitate. Nu am găsit încă un mod articulat, fie în cuvinte sau altfel, de a exprima recunoștința pe care o am pentru această întîlnire.

 Alexandra TURCU, scriitoare și traducătoare

Acum aproape cinci ani, o întîlneam pe Elena Vlădăreanu în Gara de Nord și ne miram că, deși scriam amîndouă, nu ne întîlniserăm pînă atunci. O jumătate de an mai tîrziu, cele 16 nominalizate la prima ediție a Premiilor „Sofia Nădejde“ luau masa la un restaurant din București și se întrebau (retoric) cum de nu s-au mai aflat niciodată împreună în aceeași încăpere. Răspunsul cred că nu mai are sens să fie discutat aici. Pe mine asta mă determină să rămîn an de an în proiectul ăsta – faptul că putem crea un loc sigur de întîlnire între scriitoare, între artiste, între artiste și scriitoare, un spațiu din care se nasc colaborări, oportunități, legături, mici și mari revelații. Și mai e și faptul că, odată cu proiectul ăsta, m-am ales cu (cel puțin) cinci prietene geniale.

 Cătălina STANISLAV, scriitoare și traducătoare

Am ajuns la proiectul „Sofia Nădejde“ chiar cînd aveam nevoie de el, iar el s-a născut chiar cînd aveam toate nevoie de el. Aveam 24 de ani cînd mi-a propus Elena Vlădăreanu să intru în echipă și am acceptat cu bucurie imensă. Ca scriitoare la început de drum, îmi doream un astfel de proiect atît pe plan profesional, cît și pe plan personal, pentru că înseamnă mult să oferi spațiu și platformă unor scriitoare, mai ales că atunci cînd s-a născut acest proiect nu erau atîtea oportunități în acest sens, și mai ales într-o țară de la periferia Europei, unde lucrurile se mișcă mai greu, unde nedreptățile iau forme diferite și sînt frecvente mai ales în rîndul femeilor și al minorităților. În același timp, e minunat să faci parte dintr-o astfel de echipă, în care să te simți în permanență sprijinită, acceptată, înțeleasă.

 Corina SABĂU, scriitoare și jurnalistă

Manualele de literatură română sînt teritoriul bărbaților. O carte în care un tînăr occidental seduce o tînără indiancă de șaisprezece ani și o alta în care un filozof în devenire afirmă că un bărbat înșelat își poate omorî nevasta sînt considerate momente importante în dezvoltarea romanului românesc, povești emoționante de iubire. Și Facebook-ul e plin de bărbați care știu foarte bine care-i treaba cu literatura și care se dezlănțuie mai ales în preajma decernării Premiului „Mihai Eminescu“. Iau poemele nominalizatelor și le analizează vers cu vers, ca în final să-și anunțe prietenii: nu, asta nu e literatură. Doar ei știu să prefacă în artă „cuvintele licențioase”, femeilor nu le iese. Sigur, dacă te aliniezi perspectivei lor, acești bărbați sînt gata să te ajute să-ți îmbunătățești scrisul. Ne spun, în cronicile lor, „ce mai scriu fetele”, fac parte din comitete și jurii (și nu se simt deranjați de lipsa aproape totală a femeilor), organizează cursuri, dau sfaturi. Evident, ar fi mult mai eficienți dacă ar scrie cărți bune. Cum spune Elfriede Jelinek, „bărbatul este norma, femeia este cealaltă”. De aceea sînt necesare premiile „Sofia Nădejde“, pentru că fac un pic mai mult auzite și vocile acestor „celelalte”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

euro istock jpg
Bulgaria nu va adopta moneda euro de la 1 ianuarie 2026. Ce a decis guvernul de la Sofia
Noul Guvern al Bulgariei a renunțat la planul de aderare la zona euro începând cu 1 ianuarie 2026. Ministrul de Finanțe, Temenuzhka Petkova, a anunțat că nu va solicita rapoarte extraordinare de convergență de la Comisia Europeană și Banca Centrală Europeană, relatează Novinite.
chris brown getty jpg
Chris Brown, rapperul devenit celebru după ce a bătut-o pe Rihanna, acuză un "documentar defăimător" și cere o sumă colosală
Cântăreţul Chris Brown a intentat un proces împotriva Warner Bros, Discovery şi a altor companii pentru realizarea unui „documentar defăimător”, după cum a anunțat pe contul său de Instagram. Documentarul „Chris Brown: A History of Violence", difuzat în 27 octombrie 2024
howard david johnson the wooing of emer jpg
Căsătoria în Lumea Celtică: de la prețul al virginității, la poligamie și protecția copiilor
Căsătoria celtică era foarte diferită de ceea ce înțelegem astăzi prin acest concept. Rar era vorba de iubire; cel mai adesea, căsătoria avea scopuri politice, fiind un mijloc de câștig pentru familiile sau triburile implicate. Nu era un eveniment religios, ci mai degrabă un acord contractual. (Lege
netflix pixabay png
Filmul de pe Netflix care te va ține pe marginea scaunului. Nu vei dormi nopți întregi din cauza lui
Într-o eră cinematografică în care filmele de groază sunt tot mai diverse și mai inovative, Orphan reînvie fricile adânc înrădăcinate și aduce o poveste de groază care te va urmări mult timp după ce luminile se sting.
channels4 profile jpg
Vedeta din România care a luptat pentru visul ei într-un internat. Avea 10 ani și a trecut prin momente cumplite: „Trebuia să mă bat cu ceilalți pe mâncare”
Oana Ioniță a făcut dezvăluiri inedite despre copilăria sa. Vedeta visa să devină balerină încă de la vârsta de 4 ani și a trecut prin momente grele atunci când a încercat să își urmeze pasiunea.
Obiceiuri sanatate  Sursa foto shutterstock 2175402793 jpg
Dacă ai aceste obiceiuri, eşti mai sănătos decât crezi!
Ce eşti dispus să faci pentru a obține sănătatea fizică și mentală? Ceea ce faci cel mai des este ceea ce vei deveni. Anumite obiceiuri te menţin într-o formă bună.
Ilie bolojan Inquam Photos / Octav Ganea
Huiduieli la Focșani. Acolo Ilie Bolojan a fost singurul demnitar prezent de Ziua Unirii
La ceremonia de Ziua Unirii, Ilie Bolojan a fost întâmpinat cu huiduieli din public, în ciuda faptului că a fost singurul demnitar de rang înalt prezent. Prezent și în centrul unor controverse recente legate de concedieri, Bolojan a fost criticat de participanții la eveniment.
atac ucraina uzina rusia FOTO Captura video
Atac masiv al ucrainenilor în Rusia. Forțele Kievului au lovit cu drone o importantă rafinărie de petrol
Peste 100 de drone ucrainene au fost direcționate către ținte din 11 regiuni rusești, lovind rafinăria de petrol Reazan și o centrală termică, într-unul dintre cele mai mari atacuri ucrainene desfășurate în cursul nopții de vineri.
Tedros Adhanom Ghebreyesus, captura video jpg
OMS trebuie să-şi reducă masiv cheltuielile după ce Donald Trump a anunţat retragerea SUA din cadrul organizației
Organizația Mondială a Sănătății se vede nevoită să reducă masiv din cheltuieli, dat fiind faptul că Donald Trump a decis că SUA, cel mai important susţinător financiar al OMS, se vor retrage din cadrul organizaţiei.