Cinci feluri de plictiseală

Publicat în Dilema Veche nr. 843 din 4 - 10 iunie 2020
Cinci feluri de plictiseală jpeg

De la Platon citire, starea de plictiseală, o sincopă de la viața activă, a fost un turnesol filozofic și poetic, un punct de plecare pentru discuții existențiale. Astfel, Schopenhauer considera viaţa ca o „oscilaţie mai mică sau mai mare între durere şi plictiseală”. În Cartea amăgirilor, Cioran scria: „Oamenii care suferă nu se plictisesc. În scara stărilor negative, care începe de la plictiseală şi sfîrşeşte în disperare, trecînd prin melancolie şi tristeţe, omul care suferă încearcă atît de rar plictiseala, încît pentru el prima treaptă este melancolia. Plictiseala o cunosc numai oamenii care n-au un conţinut lăuntric mai adînc şi care nu se pot menţine vii decît prin stimulente exterioare”. Pentru Heidegger, „plictiseala profundă rătăcind ici și colo în abisurile existenței noastre, ca o ceață înabușitoare, smulge și duce cu ea toate lucrurile și oamenii, într-o remarcabilă indiferență. Această plictiseală descoperă ființa ca întreg”. Pentru Ionesco, plictiseala este un „simptom al siguranței”.

Pragmatic, un grup internațional de cercetători a publicat, în 2006, un studiu care a tranșat chestiunea plictiselii. Inițial, studiul, condus de Thomas Goetz, profesor doctor la Universitatea Konstanz din Germania, a propus patru categorii de plictiseală (indiferentă, de calibrare, de căutare și reactivă), urmînd ca, după cîțiva ani, să mai fie adăugată o categorie: plictiseala apatică.

Cum sînt caracterizate de cercetători cele cinci feluri de plictiseală?

Plictiseala indiferentă: este, probabil, cea mai benefică, descriind acea stare de relaxare, de calm și de sihăstrie asumată. Plictiseala indiferentă este dată de un sentiment de detașare, în care balanța este perfect echilibrată: nimic din ceea ce se întîmplă în exterior nu te poate tulbura, dată fiind împăcarea senină cu existența ta în lume.

Plictiseala apatică: la celălalt pol al indiferenței se află starea de letargie. Lipsa de energie, însingurarea neasumată, incapacitatea de a acționa – un tip de plictiseală identificat de Thomas Goetz mai ales în rîndurile studenților și elevilor de liceu. Sentimentul de neajutorare și de inadecvare care provoacă, de cele mai multe ori, depresie.

Plictiseala de calibrare: survine mai ales în rîndul celor care sînt prinși într-o rutină care nu le mai aduce satisfacții. Apare, de cele mai multe ori, în rîndul angajaților cu meserii care presupun repetitivitate. Este o plictiseală conștientizată, activă. Realizezi nevoia de schimbare și de detașare de un mediu care nu îți mai corespunde. Chiar dacă nu știi exact încotro să te îndrepți (ceea ce provoacă o stare de amorțire), știi că trebuie să pleci (iar aici intervine nevoia de acțiune). Senzațiile asociate acestei stări sînt, de cele mai multe ori, cele de frustrare și de nemulțumire.

Plictiseala de căutare: este, de fapt, o criză existențială în care de multe ori te lansezi cu febrilitate în experiențe noi care să îți acopere un gol (neidentificat). Te agiți, nu poți sta locului, te arunci cu capul înainte pentru a găsi un răspuns, o satisfacție. De multe ori, deși acest tip de plictiseală aduce mai mult cu isteria acțiunii de dragul acțiunii, este și un teren propice creației.

Plictiseala reactivă: decrie o stare generală de lehamite. Nimic din viața ta nu te mai mulțumește, toți oamenii din jurul tău sînt motive de dezamăgire și tot ce ți se întîmplă generează emoții negative. Simți că nimic nu mai contează, dar, spre deosebire de plictiseala indiferentă, nu este vorba despre o detașare senină, ci de o încleștare contorsionată, o stare în care vrei de fapt să ți se întîmple lucruri frumoase, să întîlnești oameni și situații inspiraționale, dar ai impresia că totul este în van.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.