„Chirie? Nu ți-au dat părinții apartament?”

Publicat în Dilema Veche nr. 993 din 20 aprilie – 26 aprilie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Schimbasem deja multe locuri de muncă. Job-ul de arhivar l-am abandonat după doar o zi, mai conștientă de limitele și limitările mele, pe altele le-am tolerat cîțiva ani pentru că găseam cîte ceva bun în împletitura de rele pe care trebuia să le tolerez dacă voiam un acoperiș deasupra capului și o masă și mîine. Nu-mi mai plîng de milă, vă spun doar că e tare greu să pornești în viață de la un prag aflat sub zero, fără sprijin și, culmea, cu cîteva bețe debilitante printre spițele monociclului.

Erau începuturile mele la radio. Fără experiență, dar renumită că învăț repede și probabil pe lista scurtă și pentru că doritorii de salariu sub minimum pe economie nu asaltau porțile marelui trust de provincie, mă trezesc în biroul proprietarului de radiouri și televiziuni, deopotrivă om politic controversat și mielușel milog în raporturile cu angajații săi. Este foarte posibil ca imaginația mea să suplinească totul cu „sărut-mîini” aruncate de angajați, dar asta doar pentru că atmosfera generală era de așa natură. Genul de om impunător, în preajma căruia subalternii folosesc neironic cuvinte precum „prestanță”.

Ne-am așezat pe canapelele de piele din biroul din casa domnului respectiv, pe o întindere considerabilă – sau să fi fost eu încă atît de mică, încît open space-ul lui să-mi pară palat? –, străjuit de biblioteci mai pline de trofee, brizbizuri și nimicuri decît de cărți, și-am auzit prima întrebare, urmată imediat de o îndelungă justificare: „Ce-ți trebuie ție salariu așa de mare, ce faci cu banii? Am auzit că vrei 3.000 de lei. Păi, ăștia-s bani! Iar eu n-am, uite, o duc greu și eu”... Moment din care creierul mi s-a deconectat puțin pentru că am început să mă uit în jur, sigur că ostentativ, la ușile capitonate, la cele cîteva canapele de piele, la mobila scumpă. Și m-am simțit prost să-i explic cum trei sferturi din banii ăia s-ar duce pe chirie, că-n rest mă pasionează și măcar o masă zilnică, vreau deseori cărți noi pentru că am pasiunea asta complet neproductivă pentru citit.

Acum mi-amintesc cu jenă de scena din biroul marelui magnat. Rușine pentru că mi-a fost rușine atunci de nevoile mele, dar și pentru că nu am spus că nu vreau să fiu plătită în funcție de acestea, ci de capacitățile mele în raport cu munca pe care urma să o depun. Pentru că m-am simțit eu prost cînd m-a întrebat: „Chirie? Nu ți-au dat părinții apartament?” și în mod special pentru că nu m-am ridicat atunci, mulțumind frumos, ca să nu mă mai întorc niciodată.

Deși am început să lucrez imediat ce am împlinit 18 ani și-am avut cam un deceniu de sărit de la un job la altul cu o viteză pe care cei din jur, confundînd-o cu o doză ireală de curaj, o invidiau, n-am știut decît după acest ultim deceniu care este modul sănătos de raportare la un loc de muncă, dar și care sînt drepturile și obligațiile mele, precum și ale angajatorului. Cum de acasă n-am învățat relaxarea, organizarea finanțelor sau planificarea, a trebuit să o dau în bară susținut ca să pricep de ce nu-ți face bine nici ție, nici business-ului care te-a angajat să fii stresat, indispus, negativist, prost organizat chiar și-n viața personală, prea tolerant în fața nedreptății sau, din contra, degrabă aducător de „gîlceavă” într-un mediu relativ echilibrat.

Nici nu știu dacă mi-am dorit să devin freelancer sau dacă asta „am ajuns”, aproape peiorativ o spun, din cauza neadaptării mele la alte sisteme. În primul rînd pentru că nu știam neapărat ce însemna atunci, cu primele ocazii cînd am întîlnit cuvîntul. Poate că „liber-profesionist” mi-ar fi fost mai la îndemînă, dar în copilăria mea am auzit doar de cîteva ori referirea la liber-profesioniști: la bărbați însemna pierde-vară, la femei era mult mai rău de atît… Astfel că nu mi-am pus problema de a face ceva pe cont propriu decît foarte tîrziu, cred că trecusem de 25 de ani și acumulasem deja frustrările aferente tuturor întîmplărilor similare celei anterior rememorate. 

Însă toate relele astea, văd acum, n-au fost exclusiv rele. Și-am învățat mult, tare mult din ele. Pare să-și găsească sens vorba aia cu a nu face altora ce nu-ți place să ți se facă ție, dar nu aș vrea nici să justific seria întreagă de tîmpenii pe care le-am trăit prin altă vorbă prea des folosită, pentru că poate m-a făcut mai puternică ceea ce nu m-a omorît, dar a fost un drum mult prea greu, de care n-am avut neapărat nevoie. Putea fi și simplu, nu-i așa?

Am avut șefi teribil de prost organizați, așa că am învățat să deleg, să-mi aleg bine oamenii pe care să mă bazez, să accept cînd îi judec greșit, să le dau ceva mai potrivit de făcut cînd îi subevaluez și să ajustez munca atunci cînd îi supraevaluez. Am avut și modele de verticalitate, motiv pentru care mi-am întărit și mai mult structura de inflexibilă în fața nedreptății evidente, mai ales cînd am ajuns eu în postura de a-l înțelege pe cel din fața mea. Ce știu sigur astăzi și mi-e teamă că voi uita cîndva este că e teribil de greu și totodată înduioșător de simplu să fii de oricare dintre cele două părți. Sau că părțile acestea nu există, de fapt, și că noi nu avem încă acces la nivelul de conștiință necesar pentru a nu ne răni unii pe ceilalți, aproape definitiv, la locurile de muncă. 

Dar cel mai sigur știu ce mi-am promis: că eu nu o să-l întreb niciodată pe un om pe care-l angajez sau cu care semnez orice fel de colaborare clară, în care specific ce așteptări am și ce ofer în schimbul cunoștințelor și priceperii omului respectiv, de ce vrea „atîția bani”, cum „Chirie? Nu ți-au dat părinții apartament?”.

Anca Zaharia este redactor-șef la Revista GOLAN. Cea mai recentă carte publicată: Eu n-am trăit războiul, Editura Casa de Pariuri Literare, 2020.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.