Certuri la televizor

Publicat în Dilema Veche nr. 167 din 23 Apr 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Corneliu Vadim Tudor: (...) Păi, în ce calitate vine primarul general al Capitalei, preşedinte executiv al PD? Gabriela Vrînceanu Firea: De preşedinte executiv al PD (...) Corneliu Vadim Tudor: Din care nu face parte doamna Monica Macovei, că se tot laudă. Gabriela Vrînceanu Firea: Dar e susţinută, dar e susţinută de PD. Corneliu Vadim Tudor: E susţinută cînd merge pe trei cărări. Gabriela Vrînceanu Firea: Şi propusă. Corneliu Vadim Tudor: Ca să nu cadă, sigur şi se poate susţine şi de ziduri şi de burlane. (...)" Consiliul a constatat că realizatoarea emisiunii nu şi-a îndeplinit obligaţiile legale care îi reveneau, în sensul că nu a pus în vedere invitatului emisiunii, dl senator Corneliu Vadim Tudor, să probeze afirmaţiile acuzatoare... * Pentru emisiunea Între bine şi rău din 13 februarie 2007, CNA a sancţionat Societatea Română de Televiziune cu obligaţia de a citi mesajul CNA pe post. Iată motivaţia CNA şi discuţia în cauză: "Dl Gabriel Liiceanu a adus acuzaţii neprobate, foarte grave, la adresa fostului preşedinte Ion Iliescu, despre care a afirmat că n-a avut Ťnimic comun cu democraţia (...), a rupt ţara în două de 17 ani cu venirea minerilor în Bucureşti şi care are pe conştiinţă o spun cool, cum se spune astăzi, vieţi de oameni, a omorît oameni, acel partid are căderea să declanşeze cu preşedintele fost în spate să declanşeze o procedură de suspendare a unui preşedinte, tocmai partidul care a produs un preşedinte care a ucis oameni...». De asemenea, dl Mircea Toma a afirmat despre majoritatea parlamentară că este Ťreprezentanta crimei organizate din România». La aceste afirmaţii, moderatorul emisiunii, care avea obligaţia de a pune în vedere invitaţilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice probele pe care le susţin în acest sens, nu a avut nici un fel de reacţie din care să rezulte că dezaprobă astfel de atitudini sau să încerce să oprească formularea unor astfel de acuzaţii." * Pentru emisiunea Fabrica din 29 ianuarie 2007, CNA a sancţionat Realitatea TV cu impunerea difuzării unui text în care să-şi descrie greşeala. Iată ştirea incriminată de CNA şi motivarea deciziei: "(...) postul de televiziune Realitatea TV a prezentat în cadrul emisiunilor Fabrica (ediţiile de la orele 11,40 şi 14,10), Realitatea de la 18,00 şi Realitatea zilei (de la ora 18,58) rezultatele unui sondaj CURS, fără a se preciza data sau intervalul în care a fost efectuat sondajul şi metodologia utilizată; dimensiunea eşantionului şi eroarea maximă de eşantionare. Astfel, în cadrul emisiunii Fabrica de la ora 11,40, s-a difuzat următoarea ştire: Andreea Creţulescu: ŤConform unui sondaj realizat de CURS, scandalul biletului a afectat în primul rînd imaginea Partidului Social Democrat, mai mult decît au fost atinse credibilitatea premierului sau cea a preşedintelui Traian Băsescu. (...). Sebastian Lăzăroiu a precizat însă că nu poate să facă publice rezultatele exacte ale acestui sondaj şi nici să precizeze cine l-a comandat... ». Prin prezentarea în acest mod a rezultatelor sondajului, radiodifuzorul a încălcat şi principiul asigurării imparţialităţii şi a echilibrului în cadrul programului audiovizual difuzat (...)" * CNA a sancţionat cu somaţie postul Acasă TV pentru emisiunea Poveştiri adevărate din 8 martie 2007: "Tema emisiunii a vizat situaţia dnei Lucreţia Agapi, o bătrînă în vîrstă de 71 de ani, care, potrivit declaraţiilor acesteia, ar fi fost agresată sexual de către un bărbat pe numele său Zlatcu Gheorghe pe care l-a primit în casa ei pentru o sumă de bani. În emisiune a fost difuzat un reportaj în care au fost prezentate imagini cu casa bătrînei şi un dialog între aceasta şi reporterul Acasă TV, dialog în care dna Lucreţia Agapi a folosit un limbaj vulgar şi injurios la adresa presupusului agresor (Ťa ejaculat», Ťonanist», Ťbestie», Ťescroc nenorocit», Ťbandit», Ťcriminal»). După difuzarea acestui reportaj, discuţiile cu privire la acest subiect au continuat în studio, ocazie cu care dna Lucreţia Agapi a folosit acelaşi limbaj vulgar: ŤDe cîte ori venea în curte acolo, în grădină, în spatele containerelor, urca scările de la canal şi cînd mă prindea între glasvand şi uşă, atunci dînsul a venit într-un şort negru, şi pe crac şi-a scos şi m-a aplecat de cap aşa ca să mă... », Ťsă mă reguleze»."

Viețile netrăite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
Păsările par că știu mereu unde să se ducă. Nu e nimic neclar în zborul lor. E o limpezime care mă emoționează.
p 10 jpg
Muze. Gemüse*
La sat e important ce ai, unde ai, cît ai, de unde ai. Prezența ta este vizibilă celorlalți, iar întrebări care sînt mai mult decît evitate la oraș devin aici punctele principale în funcție de care ești privit.
foto  Daniel Mihăilescu jpg
„O grădină cu deschidere la mare și ocean” – interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Grădina de la țară a bunicilor Ana și Nicolae, magică. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfumați, după care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
„Începutul a fost nevoia de evadare în afara cotidianului urban” – interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului „Ierburi uitate”
„Ierburi uitate. Noua bucătărie veche”, apărută toamna trecută la Editura Nemira, este o încununare, după o decadă, a muncii mele de cercetare și experimentări culinare, una dintre manifestările fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O grădină ca o viață. De la ghivecele studențești cu violete de Parma și cactuși la grădina apocalipsei și cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Dmitri Nabokov's garden in Montreux jpg
„Să nu uităm că toate formele sînt în natură” – interviu cu artista vizuală Chantal QUÉHEN
Grădina face parte dintr-o construcție, o compoziție ca un tablou. Monet a excelat în asta la Giverny. Poate că asta m-a adus la peisaj, dar imaginația mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascinația lucrurilor mici
Într-o notă similară, îmi place să folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urmări viața dincolo de ceea ce vedem în grabă.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinată, ca pe o mare vrăjitoare, și eram convinsă că și ele o înțelegeau.
p 21 jpg
„Sălbăticia devine un vis de intimitate, siguranță, control și libertate” interviu cu Oana Paula POPA, cercetătoare la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“
Micuții care astăzi stau să ne asculte poveștile cu animale sperăm să se transforme în adulți responsabili, în sufletele cărora au fost sădite, de la vîrste fragede, semințe din care vor rodi respect și dragoste pentru natură.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?

HIstoria.ro

image
Prea multe crize pentru o singură planetă
Luna în care vin scadenţele nu e niciodată plăcută, dar, când toate notele de plată se strâng în aceeași zi, ea este greu de depășit. Și ziua aceea pare să fi sosit, la nivel mondial.
image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.