Cealaltă Românie - natură vie cu administraţie locală

Publicat în Dilema Veche nr. 217 din 13 Apr 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Asociaţia "Pro Democraţia" a realizat o cercetare privind efectele aderării la Uniunea Europeană asupra cîtorva categorii-cheie: funcţionarii din administraţia locală, producătorii agricoli şi persoanele care lucrează în IMM-uri. A rezultat un portret interesant al "României profunde", din care publicăm cîteva fragmente. Felul în care va arăta administraţia locală după 1 iunie 2008 depinde, în mare măsură, de percepţiile, dorinţele şi cunoştinţele oamenilor din "Cealaltă Românie", aceea care nu prea apare la televizor, căci "nu face rating". Probabil că pentru emisiunile TV oamenii aceştia sînt cam plicticoşi; dar viaţa lor de toate zilele decide, măcar o dată la patru ani, soarta partidelor şi a politicienilor care se înghesuie să "facă rating"... Succesul în UE trece prin primării Capacitatea României de a face faţă cu succes cerinţelor integrării în UE, precum şi de a beneficia de oportunităţile acestei integrări va depinde în mod crucial de capacitatea administraţiei locale din România de a administra la un nivel de calitate adaptat cerinţelor europene. Reforma administraţiei locale presupune organizarea sa în raport cu cerinţele populaţiei, introducerea standardelor de calitate în baza cărora să poată fi monitorizată şi evaluată activitatea funcţionarilor publici. De asemenea, va fi necesară stabilirea unor mecanisme de planificare strategică pentru fiecare autoritate publică locală, în raport cu serviciile publice pe care le furnizează. La nivelul fiecărei comunităţi, administraţiile locale vor fi cel mai important instrument prin care se vor putea accesa finanţările europene. De aceea promovarea de parteneriate, asocieri şi cooperări zonale între autorităţile administraţiei publice locale şi ceilalţi actori sociali va da măsura gradului de succes al diferitelor comunităţi pe viitor. În acest sens, misiunea administraţiilor locale în cadrul proceselor declanşate de integrarea în UE este mai complexă decît cea a sectorului IMM-urilor şi a producătorilor agricoli. Nu numai că trebuie să se organizeze astfel încît funcţionarea şi standardele de calitate să corespundă cerinţelor UE, dar trebuie să fie capabile să ofere şansa comunităţilor locale de a beneficia de oportunităţile apărute în cadrul acestui proces. Întrebaţi în legătură cu măsura în care consideră că sînt informaţi cu privire la schimbările legale datorate implementării acquis-ul comunitar în România, 64% dintre respondenţii reprezentînd administraţia locală se consideră foarte bine informaţi, în timp ce procentul scade la 45% în cazul persoanelor din sectorul IMM şi 32% din producătorii agricoli. Aproximativ 39% din totalul respondenţilor consideră că finanţarea europeană de pînă acum a avut un impact semnificativ asupra domeniului lor de activitate, cu o creştere la 47% în cazul personalului din administraţia locală. Per ansamblu, diferenţele dintre cele trei grupuri sînt normale, personalul din administraţia locală fiind, prin natura muncii sale, la curent cu schimbările legislative de orice natură, în timp ce producătorii agricoli, şi datorită nivelului de educaţie mai scăzut, vor avea acces cu mai mare dificultate la înţelegerea felului în care legislaţia europeană interacţionează cu cea naţională. De asemenea, dacă personalul din administraţia locală este chemat să transpună în practică armonizarea legislaţiei, celelalte două grupuri au o poziţie reactivă faţă de necesitatea adaptării la normele europene. Numărul celor care declară că au un grad de cunoaştere ridicat al aspectelor legate de condiţiile de accesare, dificultatea, capacitatea tehnică necesară pentru accesarea de fonduri structurale diferă semnificativ la cele trei grupuri. În timp ce procentul pentru personalul din administraţia locală ajunge la aproape 70%, acesta scade sub 40% pentru celelalte două grupuri. De asemenea, acelaşi pattern se menţine şi atunci cînd respondenţilor li s-a cerut să-şi exprime opinia cu privire la măsura în care finanţările europene sînt adaptate capacităţii de cofinanţare a beneficiarilor şi răspund nevoilor reale din domeniul lor de activitate în mare şi foarte mare măsură. Dacă persoanele din administraţia locală au o atitudine pozitivă faţă de aceste aspecte, în proporţie de aproape 80%, acest procent scade sub 60% în cazul producătorilor agricoli şi sub 50% în cazul sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii. Chestionaţi în legătură cu modalităţile în care integrarea în Uniunea Europeană se va manifesta în domeniu, funcţionarii publici au menţionat, în general, posibilitatea accesului la programe de instruire oferite în cadrul diferitelor programe europene, precum şi posibilitatea de a petrece perioade semnificative de timp în cadrul unor programe de schimb la nivel european. Nu în ultimul rînd, existenţa unor viitoare creşteri substanţiale ale nivelului de salarizare prin "armonizarea politicilor salariale" este menţionat ca un efect important al integrării europene. Dacă posibilitatea accesului la informare şi pregătire profesională din ce în ce mai bună este menţionată şi de ceilalţi respondenţi, existenţa unei migraţii continue a forţei de muncă este menţionată destul de des. Din acest punct de vedere, cea mai mare îngrijorare este legată de limitarea posibilităţii de recrutare de forţă de muncă la un nivel de salarizare competitiv. Coerent cu această îngrijorare, aproximativ 46% dintre respondenţi consideră că aderarea la Uniunea Europeană va duce la o creştere a numărului de cetăţeni străini care vin în România să lucreze, aproximativ 65% dintre respondenţi considerînd că, pe termen mediu şi lung, creşterea imigraţiei va avea mai degrabă efecte pozitive. De altfel, atunci cînd au fost chestionaţi cu privire la posibilitatea ca, pentru bunăstarea românilor, cetăţenii străini să deţină o proporţie din valoarea afacerilor din România mai mare sau mai mică decît deţin acum, 62% au fost de acord cu posibilitatea ca proporţia să crească. Se modernizează administraţia locală?... Aprecierea impactului UE în primul an asupra funcţionării administraţiei locale din România este foarte diferită între cele trei subgrupe. Dacă 45% din personalul din administraţie consideră efectele mai degrabă negative, acest procent creşte la 66% în cazul producătorilor agricoli şi scade la numai 17% în cazul sectorului IMM-urilor. Existenţa unei diferenţe atît de mari poate fi explicată prin faptul că, dacă producătorii agricoli s-au aşteptat să primească un sprijin semnificativ din partea administraţiilor de la nivelul comunelor, reprezentanţii sectorului IMM-urilor au nevoi mult mai reduse legate de administraţie. În chestionarele aplicate persoanelor din administraţia locală au fost introduse două întrebări care se refereau strict la activitatea lor. În primul rînd, acestea au fost întrebate în ce măsură cred că o mai mare descentralizare va ajuta la creşterea calităţii serviciilor oferite de instituţiile publice la nivel local. Faptul că 84% dintre respondenţi au considerat că acest lucru se va întîmpla în mare şi foarte mare măsură arată un grad ridicat de încredere în capacitatea administraţiei locale de a face faţă noilor cerinţe într-un mod mult mai autonom. Chestionaţi în legătură cu influenţa UE asupra modului în care diferite principii de bună practică în administraţie vor fi aplicate în mod îmbunătăţit, respondenţii din cadrul administraţiei locale au pus accentul pe deschidere, transparenţă şi responsabilitate. N. red.: "Cealaltă Românie" este o cercetare efectuată în cadrul proiectului "Un an în UE", realizat de Freedom House România şi finanţat de Reprezentanţa Uniunii Europene la Bucureşti.

Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.