Ce se vede dinspre beneficiari

Publicat în Dilema Veche nr. 174 din 9 Iun 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Radu MATEESCU Preşedinte executiv Fundaţia CONCEPT 1) Un răspuns simplu este "da, există deschidere". Pentru un răspuns mai elaborat cred că trebuie, în primul rînd, să privim problema în ansamblu. În primul rînd, să facem o diferenţă între tipurile de "deschidere" (sau de manifestare a acesteia). Putem să discutăm de implicarea de tip ajutor/suport - adică finanţare de proiecte culturale sau educaţionale - şi putem să discutăm de un interes real în acest domeniu. Este o practică des întîlnită încă din anii ’90. Fie că este sub formă de acte de caritate sau de finanţări pentru proiecte selectate după proceduri uneori foarte stricte, mediul economic este, de multe ori, doar un finanţator. În ultimii cîţiva ani, companiile au început să identifice potenţialul de consolidare a imaginii de care pot să beneficieze implicîndu-se în proiecte culturale şi educaţionale. Şi acest mod de abordare a condus, nu de puţine ori, la proiecte importante. După aceste etape, relaţia dintre mediul de afaceri şi cel cultural/educaţional a făcut un pas extrem de important în ultimii 2-3 ani, dezvoltînd o importantă abordare pe care o consider extrem de oportună şi necesară. Nu cred că este locul şi momentul să dezvolt aici subiectul responsabilităţii sociale a companiilor. Este un concept extrem de complex şi în permanentă dinamică. Nu numai în România, ci în întreaga lume. Amintesc însă despre acest lucru fiindcă este baza de la care companiile au început să se uite puţin mai departe decît scopul lor direct (profitul) sau să găsească noi căi pentru consolidarea poziţiei lor pe pieţele specifice sau de dezvoltare strategică. Din ce în ce mai multe companii şi manageri ai acestora (în special multinaţionalele) încearcă să găsească anumite demersuri educaţionale sau proiecte culturale care să întoarcă investiţia nu numai la nivelul satisfacţiei (de tip caritate) sau la cel al imaginii. Uneori se ajunge chiar la identificarea companiei cu o cauză socială. Cred că este un lucru extrem de important şi, în acelaşi timp, o soluţie pentru multe proiecte. Se pot da aici foarte multe exemple. În loc de concluzie a răspunsului meu, aş vrea să remarc faptul că abordarea în parteneriat (sector de afaceri/cultură/educaţie) a proiectelor cu efecte pe termen lung în comunitate este un mecanism pe care îl consider în plină dezvoltare şi chiar ca pe una dintre soluţiile funcţionale la problemele societăţii. 2) Statul poate şi trebuie oricînd să facă ceva. Eu cred că acesta şi este rolul statului. Nu întotdeauna, din păcate, istoria îmi poate susţine această convingere. Îmi este realmente dificil să răspund la întrebarea "ce anume?". Practic orice. Orice care să încurajeze implicarea. De la facilitate fiscală, la politici publice în domeniile amintite, care să includă şi mediul de afaceri. De multe ori am întîlnit poziţii diverse pe acest subiect. Se poate spune că un parteneriat între stat şi mediul economic este absolut necesar pentru dezvoltarea domeniilor de cultură şi educaţie. La fel de bine se poate spune că e treaba statului să se ocupe de asta, din taxele pe care le adună de la companii şi din alte surse. Sau putem alege calea de mijloc şi să lăsăm lucrurile să se lege firesc, de la caz la caz, de la proiect la proiect. Cred că acest subiect este abia la începutul căilor de rezolvare şi o soluţie enunţată (sau chiar mai multe) pur şi simplu nu este... o soluţie. Întîi trebuie să ajungem la nivelul la care toate "părţile" amintite să fie în mod real interesate să acţioneze. Împreună sau separat - dar pentru acelaşi scop. Cultura şi educaţia sînt un scop comun? Îmi doresc să cred că pot fi! Ştefania FERCHEDĂU Director executiv Asociaţia ECUMEST Deşi contextul în care se lucrează astăzi în domeniul cultural a înregistrat un progres vizibil prin comparaţie cu - să zicem - 4-5 ani în urmă, în sensul unei înţelegeri din partea autorităţilor publice a necesităţii de a susţine noile practici artistice, nu se poate discuta despre o tradiţie a sprijinului privat consistent pentru proiectele artistice sau educaţionale. Nu este o noutate tendinţa sponsorilor de a susţine evenimente punctuale care le aduc o vizibilitate imediată (concerte etc.), mai degrabă decît proiecte care nu au un impact imediat, ci reprezintă o investiţie şi o construcţie pe termen lung, cum se întîmplă în mod special în cultură. De asemenea, sînt sponsorizate cu prioritate evenimente de amploare din zona culturii tradiţionale, probabil din reticenţă, teamă sau neînţelegere pentru zona de artă contemporană, dar şi din lipsa unei profesionalizări a felului în care organizaţiile culturale îşi promovează proiectele în faţa unui potenţial sponsor. Nu în ultimul rînd, în lipsa unei legislaţii coerente şi funcţionale a sponsorizării actului cultural, avantajele obţinute de companii nu sînt îndeajuns de motivante pentru a depune efortul acestei deschideri şi asocieri. Acesta este unul din demersurile necesare pe care administraţia publică este obligată să le susţină, dincolo de a face funcţionale chiar instrumentele deja existente de colectare a unor fonduri private. Un singur exemplu, Fondul Cultural Naţional ar trebui să se hrănească din taxe care, în fapt, nu ajung niciodată în bugetul său, în lipsa unui mecanism funcţional de colectare a acestora. Monica MOCANU Preşedinte ARDOR (Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică) 1) Experienţa noastră de interacţiune cu mediul privat economic vine în contra-curent cu ideea că este esenţial să "cunoşti pe cineva" pentru a obţine susţinerea pentru un proiect educaţional. Nu cred că cei cu care am relaţionat noi au reacţionat atît de prompt ca urmare doar a unui "suflu nou" în conceptul de responsabilitate socială; poate ne-a avantajat şi specificul asociaţiei noastre, acela de promovare a educaţiei prin dezbateri. Sînt sigură că, după ce îşi verifică o listă scurtă de condiţii obligatorii ale ONG-ului pe care îl au în faţă, luarea deciziei finale de implicare este decisă de mecanisme flexibil "amenajate" ca importanţă, de la capacitatea de argumentare a interlocutorului pînă la tipul de activitate culturală/educaţională descrisă, trecînd în final prin viziunea pe care o au reprezentanţii companiei asupra rostului educaţiei pe termen lung. 2) Aici apare şi răspunsul la a doua întrebare, măcar pentru faptul că marketingul de calitate costă şi nu e întotdeauna la îndemînă, cred că orice facilitate fiscală rezonabilă şi eventual probată în alte locuri, care să încurajeze susţinerea mediului educaţional & cultural, ar merita încercată. Sînt sigură că reacţia mediului privat de afaceri, foarte prompt de altfel, nu va întîrzia să apară. Cătălin GHEORGHE Director comunicare ARC (Asociaţia pentru Relaţii Comunitare) 1) Răspunsul este categoric da! Proiectele educaţionale sînt printre favoritele mediului de afaceri românesc, iar cele culturale ocupă şi ele un loc important. Motivele sînt destul de clare: sprijinirea proiectelor culturale oferă un anumit statut celor care se implică în susţinerea lor, îi asociază automat unei anumite elite. În plus, anumite proiecte culturale pot oferi şi o vizibilitate foarte mare celor care le sprijină. În domeniul proiectelor educaţionale, motivaţiile sînt oarecum diferite, dar la fel de importante: foarte multe proiecte educaţionale sprijinite de sectorul de afaceri se adresează grupurilor-ţintă ale respectivei firme sau companii: fie că vorbim de potenţiali clienţi, fie că vorbim de potenţiali angajaţi. Este foarte important pentru companii să îşi construiască o imagine puternică şi pozitivă în ochii potenţialilor angajaţi sau ai clienţilor. În plus, sprijinirea programelor educaţionale ajută şi procesul de recrutare al multor companii. Există o serie de parteneriate care au devenit deja "tradiţionale". Rompetrol sprijină Festivalul de Film de la Sf. Gheorghe, Raiffeisen sprijină programele educaţionale ale Junior Achievement Romania, iar exemplele pot continua. 2) Aici trebuie să facem o distincţie între sursa fondurilor private: există fonduri din zona sectorului de afaceri - de la firme, fie ele mici sau mari, şi există fonduri de la persoane private. În zona fondurilor de la sectorul de afaceri există unele facilităţi fiscale (deducerea sponsorizării din impozitul pe profit prin credit fiscal în limita a 0,3% din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul datorat). Nu pare foarte mult, dar la firme mari discutăm de sume considerabile - sute de mii de euro. Un lucru important care ar fi de făcut ar fi crearea unor facilităţi fiscale pentru persoanele fizice care doresc să sprijine proiecte inclusiv din domeniul culturii şi al educaţiei - aici nu există nici un fel de facilităţi fiscale. Sigur, există sistemul 2%, dar el nu este o facilitate fiscală, ci un sistem de redirecţionare a banilor publici. În multe ţări, mecenatul - contribuţia persoanelor fizice - este o sursă foarte importantă pentru proiectele culturale şi educaţionale, în timp ce la noi reprezintă încă o ciudăţenie. Aici ar fi mult de lucru, vestea bună este că există deja unele inţiative realizate prin mecanismul organizaţiilor de utilitate publică. Rămîne să vedem cum se vor concretiza. O idee care merită preluată: în unele ţări există mecanismul cofinanţării (de exemplu, în Marea Britanie): dacă o firmă sau o persoană contribuie la un proiect considerat prioritar, statul cofinanţează cu o sumă egală.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image