Ce mai înseamnă azi „publicul tînăr”?

Ana DUMITRAȘCU
Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
image

Tinerii de astăzi, cunoscuți sub numele de Generația Z, sînt percepuți ca avînd o relație dificilă cu cinematograful sau teatrul, o problemă ridicată în special din cauza unui presupus deficit de atenție de care dau dovadă. Preocupările oamenilor s-au modificat generațional odată cu influența platformelor precum TikTok, Instagram și YouTube care oferă un flux constant de conținut efemer. În era digitală, în care ecranele clipesc non-stop și conținutul se swipe-uiește, există o undă de îngrijorare că cinema-ul și teatrul vor duce lipsă de tineri spectatori. Că generația tînără, crescută cu Instagram, s-ar lupta să găsească consolare în ritmul deliberat al unui film de lungmetraj. Faptul că atenția lor s-a diminuat, modelată de caracterul imediat al Internetului, nu exclude faptul că atenția nu le poate fi captată sau intrigată. Ca observator al acestei evoluții, sînt captivată de perspectiva explorării impactului său asupra viitorului teatrului și filmului. Printr-o examinare a modului în care tinerii interacționează cu artele, fie ei consumatori sau creatori, îmi propun să aprofundez atitudinile și valorile schimbătoare ale generației Z și modul în care vor modela peisajul cultural în prezent și în viitor. 

Generația Z s-a născut cu acces la tehnologie și informație într-un mod care nu a fost niciodată posibil înainte. Sînt nativi digitali, născuți și crescuți într-o lume interconectată și au un nivel de cunoștințe tehnologice care este de neegalat în istoria umanității. Posedă un avantaj competitiv într-o lume fragmentată de idei politice și sociale și le oferă instrumentele de care au nevoie pentru a aborda probleme complexe. Publicul tînăr este unul capricios, cu gusturi rafinate și așteptări stricte. Tînjește după o experiență cinematografică aptă să le satisfacă distinct dorințele și, dacă nu reușește, își pierde rapid interesul. Aspiră la narațiuni create de contemporanii lor, căutînd să se reflecte într-o oglindă a propriei vieți și a oamenilor din proximitatea lor. Ei sînt cineaștii de mîine, își selectează judicios preferințele și preferă să plece din sala de cinema dacă nu simt că iau parte la capodopere mindblowing, ca să ne folosim de un termen specific generației. Sînt ușor de vrăjit cu excentric și neortodox, rezonînd cu viziunile imaginative ale cineaștilor japonezi și europeni, dar și cu filmele atemporale ale lui Lynch sau Tarantino. Cei mai mulți dintre ei au văzut toate filmele produse de A24, din nevoia lor de a descoperi cinematografia contemporană și relevantă pentru universul lor. Cu 128 milioane de membri anticipați în grupele de vîrstă 17-24 de ani pînă în 2029, industria cinematografică deține o piață captivă, plină de potențial de creștere și triumf. Deși judecați ca avînd un comportament flegmatic și lipsit de respect, tinerii se bucură de experiența cinematografică pentru ceea ce este, îmbrățișînd atît triumfurile, cît și neajunsurile. Oferă rapid feedback-uri constructive, dornici să-și împărtășească gîndurile pe site-uri de recenzii, cum sînt Rotten Tomatoes, Letterboxd și IMDb. Aprecierea lor autentică inspiră un schimb de opinii pline de viață și o analiză profundă și verosimilă a filmelor la care se uită.

Cu toate acestea, în această eră a streaming-ului și a divertismentului rapid, viitorul rămîne incert. Deși există optimism pentru o renaștere a cifrelor de prezență pre-pandemică în sala de cinema, tentația ecranului mic se poate dovedi irezistibilă. Totuși, publicul tînăr rămîne o prezență formidabilă, o licărire de speranță pentru viitorul cinematografiei. Tînăra generație de astăzi tînjește după o experiență cinematografică diferită de oricare alta, căutînd filme care să înglobeze narativ și metanarativ probleme cu care se confruntă societatea. Responsabilitatea de a inova și de a captiva interesul tinerilor revine industriei și cineaștilor, nu publicului. Cinematografele servesc drept spațiu de experiență comunitară și introspectivă, plus un mediu vizual și audio ce nu poate fi reprodus acasă. Încă. 

Cît despre teatru, ei sînt în căutare de experiențe intime și care să îi conecteze la comunitate, care mai curînd să îi educe și să îi provoace decît pur și simplu să îi distreze. Preferă să caute producțiile de teatru independente și experimentale, pentru că sînt mai susceptibile de a le oferi spectacole inovatoare și imersive. Atașați standardelor înalte pe care impun pentru producțiile teatrale, tinerii nu se tem să-și exprime nemulțumirea față de spectacolele care nu reușesc să le satisfacă așteptările. Preferă calitatea în locul cantității și nu sînt ușor de mulțumit cu spectacole convenționale. 

Tinerii de azi sînt mai preocupați de a construi o societate echitabilă, un mediu de apreciere al artelor la adevărata lor valoare. Ei nu se vor mai ridica în picioare să aplaude spectacole slabe și nu vor mai merge la filme de duzină. Manifestă o sensibilitate sporită la problemele sociale și își doresc ca filmele și spectacolele de teatru să abordeze aceste probleme. Fervoarea, proactivitatea și ingeniozitatea lor în a-și imagina un viitor mai bun îi disting de predecesorii lor și nu le este frică să conteste normele stabilite. Ca o forță crucială și influentă pentru bine, generația tînără deține un potențial imens de a modela viitorul cinema-ului și teatrului în moduri noi și palpitante. Capacitatea lor de a stimula creșterea și progresul servește ca o sursă de inspirație pentru artiști și ca o sursă de speranță pentru societate în general.

Ana Dumitrașcu este actriță și scrie articole pentru Film Menu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.