Ce înseamnă rîsul?

Henri BERGSON
Publicat în Dilema Veche nr. 946 din 26 mai – 1 iunie 2022
p 1 jpg

Ce se află în străfundul rizibilului? Ce element comun am putea găsi între strîmbătura unui măscărici, un joc de cuvinte, quiproquo-ul unui vodevil, o scenă de comedie fină? Prin ce distilare anume vom obţine esenţa, mereu aceeaşi, de la care produse atît de diverse îşi împrumută fie aroma indiscretă, fie delicatul parfum? Cei mai mari dintre gînditori, începînd cu Aristotel, au atacat această măruntă problemă care se ascunde în faţa efortului de cunoaştere, alunecă, ne scapă şi se redresează, impertinentă sfidare aruncată speculaţiei filosofice. Scuza noastră, atunci cînd abordăm subiectul, la rîndul nostru, este aceea de a nu viza să închidem comicul într-o definiţie. Noi vedem în comic, înainte de toate, un lucru viu. De aceea, vom trata subiectul, oricît de facil ar părea, cu respectul pe care îl datorăm vieţii. Ne vom mărgini să-l privim crescînd şi înflorind. De la o formă la alta, prin gradaţii imperceptibile, el va îndeplini sub ochii noştri metamorfoze cu adevărat singulare. Nu vom dispreţui nimic din ceea ce vom fi văzut. Poate că vom cîştiga, de altfel, prin acest contact susţinut, ceva mult mai suplu decît o definiţie teoretică – o cunoaştere practică şi intimă, precum cea care se naşte dintr-o lungă prietenie. Şi poate vom descoperi, de asemenea, că am făcut cunoștință, fără voia noastră, cu o noţiune utilă. Raţională, în felul său, pînă şi în amplele sale transgresiuni, metodică în nebunie, visînd (aş vrea să fie aşa), dar evocind în vis viziuni care sînt imediat acceptate şi înţelese de o întreagă societate, cum ar fi posibil ca fantezia comică să nu ne înveţe despre procedeele de travaliu ale imaginaţiei omeneşti şi, în chip particular, ale imaginaţiei sociale, colective, populare? Ieşită din viaţa reală, înrudită cu arta, cum ar fi cu putinţă să nu-şi rostească pentru noi cuvîntul său asupra artei şi asupra vieţii? Vom prezenta, mai întîi, trei observaţii pe care le considerăm fundamentale. Ele se referă mai puţin la comicul în sine, cît la locul unde acesta trebuie căutat.

Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc. Un peisaj poate fi frumos, graţios. sublim, insignifiant sau urît, dar nu va fi niciodată rizibil. Vom rîde de un animal, dar pentru că am surprins la el o atitudine caracteristică omului sau o expresie omenească. Vom rîde de o pălărie, dar ceea ce luăm în rîs atunci nu este bucata de fetru sau de pai, ci forma pe care i-au dat-o oamenii, capriciul omenesc al cărui mulaj îl reprezintă. Mă întreb cum de un fapt atît de important, în simplitatea sa, n-a fixat într-o măsură mai mare atenţia filosofilor. Mai mulţi sînt cei care au definit omul drept „un animal care ştie să rîdă“. Ar fi putut, la fel de bine, să-l definească drept un animal care provoacă rîsul deoarece, dacă un alt animal sau un obiect lipsit de viaţă declanşează o astfel de reacţie, acest fapt se datorează unei asemănări cu omul, prin efigia pe care omul o imprimă sau prin tipul specific de folosinţă. Aş vrea acum să semnalez, drept un simptom nu mai puţin vrednic de a fi remarcat, insensibilitatea care însoţeşte de obicei rîsul. Despre comic putem afirma că nu-şi poate produce efectul decît cu condiţia de a se năpusti din senin asupra unei suprafeţe sufleteşti cuprinse în mod statornic de calm, unificată. Indiferenţa este mediul său natural. Rîsul nu are un duşman mai mare decît emoţia. Nu vreau să spun că nu putem rîde de o persoană care ne inspiră milă, de exemplu, sau chiar afecţiune: numai că atunci, pentru cîteva clipe, va trebui să uităm această afecţiune, să înăbuşim acea milă. Într-o societate a inteligenţelor pure, nu vom mai plînge, probabil, dar, cu siguranţă, vom rîde; în timp ce sufletele invariabil sensibile, acordate la unisonul vieţii, în care orice eveniment se va fi prelungit în rezonanţă sentimentală, nu vor mai cunoaşte, nici nu vor mai înţelege rîsul. Încercaţi un moment să vă interesaţi de tot ceea ce se spune, de tot ceea ce se face, să acţionaţi, în imaginaţie, împreună cu cei care acţionează, să simţiţi împreună cu cei care simt, acordaţi, în sfirşit, capacităţii dumneavoastră de a simpatiza, şansa unei depline înfloriri: ca sub puterea unei baghete magice, veţi vedea cele mai uşoare obiecte căpătînd greutate, precum şi o coloraţie severă întinzîndu-se asupra tuturor lucrurilor. Detaşaţi-vă acum, asistaţi la spectacolul vieţii ca un spectator indiferent: nenumărate drame se vor preschimba în comedii. Este de ajuns să ne astupăm urechile în faţa sunetelor muzicii într-un salon în care se dansează, pentru ca dansatorii să ne pară dintr-odată ridicoli. Cîte dintre acţiunile omeneşti ar rezista unei încercări de acest gen? Şi nu vom vedea oare multe dintre ele trecînd într-o clipită de la gravitate la glumă, dacă le vom izola de muzica sentimentului care le însoţeşte? Comicul necesită, în sfirşit, pentru a produce întregul său efect, ceva asemănător unei anestezii de moment a inimii. El se adresează inteligenţei pure.

Numai că această inteligenţă trebuie să rămînă neîncetat în contact cu alte inteligenţe. Iată cel de al treilea fapt asupra căruia aş vrea să atrag atenţia. N-am mai gusta comicul dacă ne-am simţi izolaţi. Se pare că rîsul are nevoie de un ecou. Ascultaţi-l bine: nu este un sunet articulat, net, desăvîrşit, este ceva care ar vrea să se prelungească, repercutîndu-se din aproape în aproape, ceva care începe cu o izbucnire puternică, pentru a se continua prin rostogoliri, asemenea tunetului în munţi. Şi totuşi, această repercutare nu trebuie să se prelungească la infinit. Ea poate să-şi croiască drum în interiorul unui cerc pe atît de larg pe cît vrem, cercul nu rămîne mai puţin închis. Rîsul nostru este întotdeauna rîsul unui grup. Vi s-a întîmplat poate, aşezaţi într-un vagon sau la o masă de restaurant, să auziţi călători povestindu-şi diverse istorii care trebuie să fi fost comice pentru ei, deoarece rîdeau cu voie bună. Aţi fi rîs şi dumneavoastră, ca şi ei, dacă aţi fi făcut parte din societatea lor. Dar, pentru că nu se întîmpla să fie aşa, nu aveaţi nici un chef să rîdeţi. Un bărbat care a fost întrebat de ce nu plînge la audierea unei predici în timpul căreia toată lumea vărsa lacrimi a răspuns: „Eu nu fac parte din parohie“. Ceea ce acel om gîndea despre lacrimi este cu atît mai adevărat despre rîs…

(fragment din Teoria rîsului de H. Bergson, Editura Institutul European, 1998, traducere de S. Lupașcu)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

toaleta publica pixabay jpg
De ce tinerii din Generația Z evită să folosească toaleta de la serviciu
Generația Z pare să aibă o mulțime de probleme și de ciudățenii, după cum arată unele studii, dar unul dintre ele le întrece pe toate. Presa americană vorbește despre o cercetare care relevă un aspect nebănuit.
adriana bahmuteanu
Adriana Bahmuțeanu, apel disperat către Marcel Ciolacu. Jurnalista vrea să își recupereze copiii după moartea lui Silviu Prigoană: „Vă scriu în numele tuturor părinților”
După ce Silviu Prigoană s-a stins din viață, Adriana Bahmuțeanu a solicitat emiterea unei ordonanțe președințiale prin care să îi ia pe cei doi copii minori la ea, deoarece domiciliul lor trebuie să fie la mamă. Jurnalista are și o avocată care o ajută în acest sens.
Cartofi dulci  jpg
Cartoful dulce, tot mai căutat și în România! Cât costă un kilogram
În ultima perioadă, cartofii dulci sunt tot mai căutați. Au devenit nelipsiți de pe mesele românilor. Dacă în trecut, un kilogram costa zeci de lei, în prezent, în piaţă, un kilogram se cu 15 lei.
shutterstock 2163066657 jpg
Val de agresiuni în Rusia, provocat de deținuții întorși de pe front: „Sunt veteran al operațiunii militare speciale, o să te ucid!”
Deținuții recrutați din închisori pentru a lupta în Ucraina în schimbul libertății și care se întorc teferi din război provoacă probleme acasă. În prima jumătate a acestui an, numărul militarilor condamnați pentru diverse infracțiuni s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.
Oleg Ozerov Foto Arise tv jpeg
Chișinăul îl acuză pe ambasadorul rus că face propagandă împotriva Republicii Moldova
Ministerul Afacerilor Externe al Moldovei îl acuză pe ambasadorul rus la Chișinău, Oleg Ozerov, să înceteze propagandă și să se concentreze pe „soluții reale în beneficiul cetățenilor din ambele țări”. Solicitarea MAE vine după ce diplomatul a acordat un interviu în care a vorbit despre mai multe as
luna 800x450 jpg
Oamenii de știință propun o nouă teorie șocantă pentru originea Lunii. Populara „teorie a coliziunii” ar fi greșită
Oamenii de știință s-au confruntat cu misterul originii lunii de sute de ani. Un nou studiu sugerează că așa-numită teorie a „coliziunii” poate să nu fie cea corectă.
image png
Adriana Bahmuțeanu îi cere ajutorul premierului Ciolacu pentru a-și recupera copiii: „Vă implor să luați măsuri urgente”
Adriana Bahmuţeanu i-a transmis un mesaj premierului Marcel Ciolacu, căruia i-a cerut să ia măsuri urgente cu privire la situația copiilor săi. Fosta moderatoare TV a cerut și emiterea unei ordonanţe preşedinţiale prin care instanţa să stabilească că este unicul reprezentant al celor doi minori.
mircea lucescu jpg
banner divorț png