Căutări în singurătatea loială a bătrînului

Larisa VASILE
Publicat în Dilema Veche nr. 880 din 18 - 24 februarie 2021
Căutări în singurătatea loială a bătrînului jpeg

Aș putea merge la nesfîrșit pe un fir imaginar, unde singurătatea bătrînului poet este mereu și mereu tulburată de un copil care abia descoperă cuvinte și înțelesuri. M-am mirat de pălăria lui de pai devenită laitmotiv pentru locuitorii Jimboliei în momentul descălecării lui la granița de vest? Sau poate de geanta mare, de piele, în care-și purta cuvintele așezate pe foile întotdeauna fidele și pure confidente? Sau poate era chiar perioada cînd îi fuma pipa lui Magritte în versuri și eu mă holbam insistent. Poate că strategiile culturale pregătite pentru micul oraș de graniță îi amestecau gîndurile. Poate că am auzit oamenii strigîndu-l Petre, Pedro, Don Pedro, Don Pedro Pedrino, Petrică. Să fi tras cu urechea la discuțiile adulților, aparent rigide, printre care se afla și el?

Singurul aspect ancorat în realitate a fost drumul casă – școală primară și invers pe care-l parcurgeam cu aceiași pași mărunți și nesiguri, zi de zi, în cele trei anotimpuri, mai mult sau mai puțin blînde cu mine. Dimineața, un drum de cincisprezece minute cu diferite dimensiuni temporale, trasee limitate de geometria perfectă a orașului și multiple opriri nevinovate la prînz. Treceam, și aveam să conștientizez mai tîrziu, pe lîngă Fundația culturală româno-germană și, totodată, locuința lui Petre Stoica, iar la capătul drumului intram în imensa curte a școlii, care va deveni la scurt timp comună cu cea a Muzeului Presei „Sever Bocu”.

Port ghimpele vinovăției, o dojană pentru memoria care n-a păstrat nici măcar o frîntură din imaginea lui Petre Stoica, scriitorul pe care negreșit l-am întîlnit de-a lungul străzii Lorena sau în curtea școlii pregătind meticulos viitorul spațiu muzeal.

A trecut de atunci mult timp pînă să descopăr constructorul de strofe asimetrice, de cuvinte gazetărești sau constructorul de instituții care îl vor purta viu pe umerii noilor generații. Acum pot să-i simt prezența în tot ceea ce a lăsat moștenire spațiului cultural pe care l-a închegat timp de paisprezece ani – Simbolia, parte din Banatul copilăriei lui, dar și a istoriei literaturii mereu înfometată.

Așa cum orice regret se poate estompa dacă găsim soluții de remediere, am pornit la drum cu încercări naive, încercări cu nuanțe (poate) superficiale în paginile lucrărilor de licență și disertație. Dar n-am renunțat.

p10 jos ib jpg jpeg

Anacronic, într-o vie poezie

Petre Stoica, cel care a scris despre obiecte îmbibate în animism, într-un stil pe care l-a cultivat de-a lungul timpului și l-a iubit, devine subiectul unei cercetări ample, o monografie a omului, poetului, publicistului, traducătorului și bibliofilului. Și un împătimit colecționar de presă. A fost și rămîne poet al lucrurilor, al faptelor, al cotidianului, care a crescut în grădina lui A.E. Baconsky.

Cu o notă informativă, recurg la o scurtă prezentare wikipediană: născut la 15 februarie 1931 în Peciu Nou, termină liceul la Timișoara, ca mai apoi să urmeze drumul spre Capitală pentru a studia în cadrul Facultății de Litere. Acceptă postul de corector la ESPLA și devine tînărul poet cu debutul în revistele Steaua și Tînărul scriitor. Trăiește boema anilor ʼ50 cu tovarăși precum Nichita Stănescu, Modest Morariu, Grigore Hagiu, Matei Călinescu, Anghel Dumbrăveanu, Cezar Baltag, Mircea Ivănescu, Nicolae Breban. După ani în care a fost corector, redactor, traducător, scriitor, gazetar, iubitor de vechi, a ales să renunțe la agitația Capitalei în favoarea unui oraș de graniță căruia să-i resuscite viața culturală.

Timp de paisprezece ani, pînă la plecarea sa într-o vie poezie, a înființat și îngrijit Fundația culturală româno-germană care-i poartă numele, o cafenea literară, a organizat evenimente de tot soiul, dar a și publicat alte volume de poezie sau articole în diferite ziare. Iar visul lui, pe care n-avea curajul nici măcar să-l rostească, ci îl purta în imaginație ca pe un gînd intim și rușinos, a prins viață în 2007: înființarea Muzeului Presei „Sever Bocu”. Un spațiu prăfuit de comorile pe care le-a agonisit în ani și apoi a fost luminat de poet și de oamenii care i-au trecut și încă îi trec pragul.

Nu că o fundație culturală româno-germană ar fi ceva cu totul nemaivăzut, dar faptul că Petre Stoica era și administrator, președinte, secretară, dar și grădinar sau femeie de serviciu, la o vîrstă la care trebuia să-și odihnească gîndurile, tocmai acest lucru o face să fie ieșită din comun. O instituție fără angajați, cu scopul de a redescoperi valorile culturale, spirituale germane și române din Banat și a le promova prin intermediul evenimentelor organizate de marele poet. Fundația găzduia evenimente culturale, întîlniri și expoziții de mare amploare, acolo, printre rafturile cu mii de cărți colecționate într-o viață de om și aduse din București.

În vara anului 2003, Petre Stoica inaugurează la Jimbolia Cafeneaua literară „Apunake”, numele unui personaj îndrăgit din care recita cu multă pasiune în anii studenției. Cafeneaua literară era o mai veche obsesie care a avut un succes răsunător la scurt timp de la inaugurare, devenind punct de atracție. Aici se organizau lansări de carte, cenacluri literare, expoziții, întîlniri pentru oamenii care împărtășeau opinii și iubeau cuvîntul. Oameni care descopereau orașul Jimbolia și istoria lui.

Muzeul Presei își deschide porțile în 2007, cu doi ani înainte de plecarea lui Petre Stoica cu totul în poezie. Un spațiu care așază pe aceleași rafturi, fără vreo confruntare de statut, presa de pe teritoriul României și presa diasporei, indiferent de limbă. „Presați de o realitate tot mai grăbită, captivi ai unui imperiu mediatic tot mai afundat în robia senzaționalului efemer, vă invităm să punem împreună piatra unghiulară și de temelie a unei instituții ce a construit o lume în adevăr și responsabilitate”, afirmă Petre Stoica în ziua inaugurării, privind deopotrivă spre reprezentanții mass-media, cît și spre ceilalți devoratori de știri.

Muzeul Presei a fost un proiect care s-a măsurat în luni de muncă și zeci de planuri schimbate, toate sub meticulozitatea poetului; întîlniri cu arhitecta Mihaela Șchiopu, planuri cu primarul orașului, schițe cu tîmplarii, căutarea altor obiecte vechi, logistica ziarelor și să nu mai vorbim de interminabilii pași birocratici. Dar iată că, în pofida parcursului anevoios, poetul a lăsat „un munte de valori” unui oraș în care, la vîrsta senectuții, a electrizat viața culturală, devenind amfitrionul Jimboliei.

Petre Stoica, protagonist într-o viața demnă de roman circular, unde traseul inițial devine și ultimul, a trăit mereu anacronic. Volumele de poezii sînt mărturiile trecerii poetului prin temporalitate și spațialitate, unde locul i-a definit statutul poetic. Ca un nomad, a ales alte și alte cărări, dar toate au devenit simboluri ale lumii pe care a lăsat-o încleștată în cuvinte. De-a lungul timpului, a tras după el umbra locurilor, a oamenilor și a lucrurilor – o umbră pe care a purtat-o cu atenție și a transpus-o meticulos în versuri.

Stilul poeziei lui își are originile în solemnitatea cugetării vieții ca un spectacol, transformat adesea în banalul existențial. A supraviețuit prin mărturisirea trecutului și a prezentului, folosindu-se de cuvîntul izvorît din cotidian: mirosul prăjiturii cu mac, calendare ilustrate, crescătoria de iepuri, mărarul, iarba în mișcare, dansul stropilor de ploaie. Cîte și mai cîte fire de banal.

Despre poetul și poetica sa, criticul Alexandru Cistelecan consemna: „Amestec de ironie bonomă și sentimentalism, de candoare și blazare, intuind miracolul, dar parodiindu-l în același gest, poetica lui Petre Stoica s-a dovedit, cu tot aerul său inofensiv, una dintre cele mai fertile în spațiul poeziei noastre contemporane, principiile sale reactivînd cu o mult mai mare eficiență decît cele ale altor formule cotate la bursa criticii cu entuziasme nestînjenite”.

Ar putea fi cel mai mare poet postbelic. Am împărțit cîndva străzile, pe cînd nu știam că orașul Jimbolia a devenit modul lui de a trăi literatura, de a-și trăi cărțile, visul, dar și somnul. Mă obsedează gîndul că numele lui încă are nevoie de susținere intensă. Pornesc pe urmele lui cu încrederea că voi toarce firul vieții muritorilor precum Clothos și nu voi țese pînza Penelopei.

Larisa Vasile este masterandă a Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Universitatea de Vest din Timișoara.

Foto: arhiva personală (sus), Ion Barbu (jos)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Priveliștile spectaculoase de pe pârtiile Transalpina Voineasa Foto Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa
Cel mai spectaculos domeniu schiabil din țară: pârtii deschise zilnic, înainte de Poiana Brașov. Surpriza sezonului
Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa, din județul Vâlcea, și-a deschis oficial porțile pentru un nou sezon, atrăgând pasionații de aventură pe zăpadă din toate colțurile țării. Cu pârtii deschise încă din 30 noiembrie 2024, acest paradis al sporturilor de iarnă promite experiențe de neuitat.
shutterstock 2367557395 jpg
De ce fierbe luna lui Jupiter. Noi observații ale NASA deslușește un mister vechi de 45 de ani
Nava spațială Juno a NASA a făcut noi descoperiri despre luna de foc a planeti Jupiter, Io, cel mai activ vulcanic corp din sistemul nostru solar, rezolvând o problemă ce intrigă de multă vreme oamenii de știință, relatează CNN.
Pacienţi Covid în Spitalul Găeşti. FOTO
România, cel mai bolnav pacient al Europei. De ce am ajuns în această situație - Concluzia raportului „Health at a Glance”
În comparație cu media Uniunii Europene, în România mor de trei ori mai mulți pacienți din cauza unor boli tratabile, iar speranța de viață sănătoasă este printre cele mai reduse. Cu o medie de 57,8 ani sănătoși, ne plasăm pe locul 22 din 27 de țări UE.
70d089e60bbdf4d2c00cdc56f8dfd5c1 jpg
Luptătorii uiguri din Siria amenință China: „Suntem mujahedinii din Turkistanul de Est”
Un grup militant uigur care a participat la răsturnarea dictatorului Bashar-al Assad a promis că va duce mai departe lupta în țara lor de origine, China.
Palma de Mallorca Spania Sursă foto Dertour
Zboruri directe din Sibiu către destinații populare precum Palma de Mallorca, din 2025
Din vara anului 2025, Aeroportul Internațional Sibiu își va extinde opțiunile de zbor către o nouă destinație îndrăgită de români: Palma de Mallorca, una dintre cele mai apreciate locații de vacanță din Spania.
craciunul 2024, preturi in piata slatina brazi, aranjamente si legume   foto alina mitran (8) jpg
Brazii de Crăciun sunt apreciați, dar nu se cumpără. „Trece lumea ca la muzeu. Poate va fi mai bine săptămâna viitoare”
Ofertă bogată de brazi și ornamente pentru Crăciun în piețe. Clienții vin, se uită, întreabă, își bucură ochii, dar nu se grăbesc să cumpere. „Trece lumea ca la muzeu. Poate o fi mai bine săptămâna viitoare. Ieri și alaltăieri nici taxa nu am scos-o”, se plâng comercianții.
Mufasa Regele Leu și actorii care dau voce personajelor în varianta dublată Colaj
„Mufasa: Regele Leu” ajunge în România. Cine dă voce personajelor în varianta dublată
Pe 18 decembrie 2024, publicul din România va putea viziona la cinema noul film al studiourilor Walt Disney Pictures, „Mufasa: Regele Leu”, o producție care prezintă (servește ca prequel) evenimentele ce preced povestea binecunoscutului film „Regele Leu”.
masini trafic  Foto carVertical jpg
Ce mașini fac cele mai puține accidente în funcție de culoarea pe care o au
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini poate influența numărul de accidente în care aceasta este implicată, considerând că doar vehiculele viu colorate sunt mai sigure.
carne de porc la sare
Boala gravă pe care o poți face doar gustând în timp ce prepari bunătăți de Crăciun. Au fost 31 cazuri în România, anul trecut
La nivel mondial se înregistrează aproximativ 10.000 cazuri anual, iar în România, anul trecut, au fost tratate 31 cazuri, număr în creștere față de anul anterior. Boala nu se transmite de la om la om, însă te poți îmbolnăvi foarte ușor consumând carne infestată.