Camerele pline creează multă securitate 
și, uneori, tot atîta fragilitate...

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
image

„Cînd copilul a fost doar un copil, 

  A venit timpul pentru aceste întrebări: 

  De ce sînt eu eu, și nu tu? 

 De ce sînt aici, și nu acolo?

 Cînd începe timpul și unde se termină spațiul?

 Există viață sub soare? Nu e doar un vis?“

Peter Handke

Pare imposibil azi să mai căutăm conotațiile religioase adînci pe care le au sărbătorile cînd spiritul lor (parcă dintotdeauna) a fost numai de extracție economică și socială. Apoi, e cît se poate de limpede că întregul context îmbracă haina plină de noroi a comerțului care mai degrabă alienează decît încîntă. Și mai e preambulul sau așa-zisa „febră a sărbătorilor“, mai degrabă motiv de anxietate decît de jubilație. Crăciunul e un paradox în sine, căci e straniu să ne imaginăm cum o sărbătoare care are în centru o naștere cît se poate de umilă și austeră e înghițită de consumerismul compulsiv. Pe de altă parte, dincolo de aceste ritualuri protocolare excesive, cronofage și absolut gratuite, mai există întîlnirile vii cu oamenii, discuțiile sustrase de sub exigențele timpului. Iar dacă e să abandonăm atitudinile prăpăstioase în ceea ce privește Crăciunul sau alte ocazii festive, cred că sensul lor ar trebui căutat aici, nu în hățișul de pregătiri infinite, ci în chermezele unde timpul e blînd, unde se șterg toate frontierele și care, de multe ori, sînt un pretext pentru cele mai sincere discuții și comportamente. Sărbătorile sînt un moment bun pentru intimitate și poate că tocmai această intimitate pe care o prilejuiește tot contextul creează, paradoxal, cînd o căldură securizantă, cînd un vertij psihologic. Camerele pline cu oameni supun la un exercițiu delicat și prilejuiesc momente de reflecție uneori crude și inconfortabile: Cît de real e ceea ce trăim? Unde se situează viețile noastre în marea schemă de convenții și așteptări familiale? Care sînt limitele instituției sacre numite familie? Cît de mult ne dorim să fim aici și nu acolo? Cît de mult ne dorim să fim noi noi și nu altcineva? Unde sîntem și unde ne este locul, de fapt? Cît de mult masa de Crăciun se rezumă la stresul chestionării despre inadmisibilitatea unei vieți nearanjate la aproape treizeci de ani? Cît de absenți putem fi de multe ori chiar în sînul familiei? 

Stresul real al sărbătorilor adesea se află dincolo de ușile magazinelor, dincolo de cozi, beteală și rețete tradiționale. Deși tindem să ne raportăm cu multă asertivitate la ritualul Crăciunului – și pe bună dreptate –, cumva, momentul „de a fi împreună cu“ aneantizează tot ce a fost înainte și ce urmează. Pentru unii, e la îndemînă și un paravan bun să legăm haosul din Ajun de aspectele cele mai vizibile și neplăcute pe care le implică acest act social și familial pentru a obscuriza adevăratele generatoare și mobile ale „stresului“. „A fi împreună cu oamenii de sărbători“ se traduce prin momentele în care developăm imagini din viețile noastre mici la o masă. Pentru un om de aproape treizeci de ani, cu o situație socială fragilă și care ridică suspiciuni, „stresul sărbătorilor“ se resimte la alt nivel. Nu e alergătura, nici pozele de familie cu copiii, nici măcar potrivirea betelii sau conținutul de orez din sarmale. Există oameni pentru care stresul arată altfel. Îmi amintesc aici de una dintre povestirile volumului Zile de Crăciun. 12 povestiri și 12 rețete pentru 12 zile de sărbătoare de Jeanette Winterson. O tînără încercată de singurătate și neliniști în cele 12 zile de sărbătoare vede Crăciunul asemenea unei perioade „care reglează lupa ce se focaliza asupra lucrurilor importante în viață (slujbă bună, familie, bani... și mai mulți bani)“. Dacă ai toate acestea, te poți simți deosebit, apreciat de familie și satisfăcut în cele 12 zile de sărbătoare. Dacă nu le ai, te simți ca un outsider și ajungi în strîmtoarea de sfaturi și bune practici ale familiei pentru a le avea cît mai curînd. Așa ajung cumva camerele pline cu oameni un ocean de neliniști și dezamăgiri la care asistăm absent, asistăm la viața noastră acolo, fără să fim acolo, dorindu-ne să fim în altă parte, cu altcineva, într-un alt timp, în alte locuri.

„Stresul sărbătorilor“ nu începe la cozile din magazin, nu se rezumă nici la lungile așteptări din gări sau aeroporturi și nici măcar la cadouri, dichis sau alte accesorii cu care le cosmetizăm. Poate e impropriu să numim mesele inconfortabile în familie un stres, ci mai degrabă e vorba de anxietatea pe care o creează camerele pline cu oameni apropiați și atît de străini totodată. A fi singur și totuși a suporta tot zgomotul. O singurătate mult prea zgomotoasă, cred, sînt sărbătorile sensibililor, ale oamenilor singuri, ale oamenilor fără copii, ale divorțaților, ale oamenilor în zigzag, ca să-l citez pe David Grossman, ale căror vieți nu îmbracă nici un șablon oval, nici unul pătrat. Sărbătorile sînt stresante atunci cînd ceilalți, fie și apropiați, încearcă să ne deslușească prezentul și viitorul, înlăturînd poleiala de pe viețile noastre, lucruri care laolaltă ne fac să visăm teribil de mult la un Crăciun în singurătate și tihnă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.