Calitatea ce-am poftit, dar și tihna ce-am tihnit

Emanuel-Mihail SOCACIU
Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
image

Avem norocul să trăim, cel puțin în lumea occidentală, în cea mai îndestulată perioadă din istoria umanității. Ne spun acest lucru toate măsurătorile care își propun, cu variat succes, să contureze o imagine obiectivă a calității vieții. Aproape indiferent la care dintre criteriile standard ne referim (speranța de viață, puterea de cumpărare, accesul la educație și servicii de sănătate, siguranța personală etc.), în oricare dintre cele mai citate rapoarte (cum sînt „Indexul calității vieții” de la Numbeo, „Best Countries Report” realizat de US News în colaborare cu Universitatea din Pennsylvania, „Indexul dezvoltării umane” al UNDP), lucrurile stăteau incomparabil mai bine în 2021 decît, să spunem, în 1970, ca să nu mai vorbim de o comparație cu perioada medievală sau cu zorii revoluției industriale. Sigur, scorurile unor țări pot să cunoască variații de la an la an, locurile în clasamente se mai schimbă, dar tendința generală a ultimelor secole a fost continuu crescătoare. 

Dacă ne uităm la țările care se regăsesc pe primele poziții în toate aceste clasamente, este cel puțin plauzibil să spunem că acest progres este rezultatul unui anumit tip de instituții economice, politice și sociale. Elveția, spre exemplu, este pe primul loc în topul Numbeo, pe locul 5 în cel al US News și pe locul secund, la egalitate cu Irlanda, în indexul UNDP. Alți „suspecți de serviciu” sînt Islanda, Danemarca, Suedia, Olanda, Germania, Finlanda sau Norvegia. Combinația piețelor relativ libere (un detaliu interesant pentru cei care discută intens despre socialismul nordic: în „Indexul libertății economice” al Heritage Foundation, care ne spune în esență cît de liberă este o economie, Finlanda, Suedia, Danemarca și Norvegia se regăsesc toate între primele 20 de poziții, în timp ce SUA se află abia pe locul 25, iar România pe 47) cu democrația liberală însoțită de un stil de guvernare mai curînd sobru, predictibil și precaut și cu un solid sistem de protecție socială pare să fie cheia succesului. Cu cît o țară reușește să aproximeze mai bine acest model, cu atît șansele ca cetățenii săi să se bucure de o calitate mai bună a vieții cresc, deși cu siguranță pot interveni în joc și alte variabile.

România, privită prin lupa statisticilor despre calitatea vieții, stă surprinzător de binișor. În ultimul index publicat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, în 2020, scorul ponderat era de 0.828, ceea ce o plasa pe locul 49 – coincidență sau nu, aproape aceeași poziție cu cea din indexul libertății economice. Văzute în evoluție, datele arată chiar mai bine. Spre exemplu, în anul 1990 scorul României era 0.708, semnificativ mai scăzut. În perioada scursă de la căderea comunismului, speranța de viață a crescut cu mai bine de șase ani, iar produsul intern brut pe cap de locuitor este mai mult decît dublu, cu creșteri semnificative, de asemenea, pentru toate celelalte criterii luate în calcul.

De ce, atunci, senzația persistentă în societățile contemporane că traiul nostru este, de fapt, mai puțin bun? E suficient să deschizi televizorul sau Facebook-ul, ca să plonjezi într-un ocean adînc de insatisfacții legate de calitatea vieții. Să fie vorba de o deficiență fatală a statisticii, ca în faimoasa butadă atribuită lui Grigore Moisil: „Dacă stai cu o fesă pe un bloc de gheață, iar cu cealaltă pe o plită încinsă, în medie ți-e bine”? Ne spun atît de puțin statisticile macro despre realitatea vieților noastre? Nu cred, deși meritele acestei abordări ca subiect al unei discuții de cafenea, berărie sau metrou sînt incontestabile…

O ipoteză mai plauzibilă ar putea fi construită pornind de la o idee populară printre economiștii care văd uneori fericirea (mulțumirea, i-aș zice mai curînd) ca rezultat al soldului dintre viață și așteptări. Dacă viața noastră o ia înaintea așteptărilor, senzația subiectivă va fi că trăim bine, dacă rămîne în urmă, vom fi nemulțumiți. Foarte probabil, o perioadă lungă de relativă stabilitate și prosperitate ne generează așteptări într-un ritm mai susținut decît creșterea capacității sociale de a le satisface. Nu vrem doar o slujbă care să ne dea un venit, vrem o carieră care să ne împlinească intelectual și în care să ne regăsim. Nu vrem doar oportunitatea de a comunica facil, ci ne dorim să o facem de pe ultimul model de smartphone. Același lucru l-am putea spune despre aproape orice, de la mașini și vacanțe la școli și servicii medicale. Cînd descoperim că cineva (adică noi) trebuie să ocupe și slujbele neplăcute sau mecanice, de exemplu, soldul dintre viață și așteptări devine negativ. Nu vreau în nici un caz să sugerez că nu există suferință reală și dramatică în societate, ci doar să indic faptul că, într-o astfel de interpretare, o calitate „obiectiv” decentă a vieții este perfect compatibilă cu o percepție personală mai degrabă negativă despre ea.

Cu siguranță, putem încerca și alte explicații, la fel de (im)plauzibile și incomplete. Aș mai adăuga doar un posibil ingredient lipsă din metodele de calcul al calității vieții, poate pentru că am ajuns în acel moment al existenței mele în care îi pot aprecia cu adevărat importanța: tihna. Așa cum observa în jurnalul său regretatul profesor Mihail Radu Solcan, tihna este mai curînd facilitată de o viață simplă (însă, aparent doar paradoxal, poate fi compatibilă cu excese izolate și cu încălcări locale ale unor reguli). Dar viețile noastre mai lungi și mai îndestulate nu s-au simplificat, ba dimpotrivă. E greu, de pildă, să supraestimăm progresul adus de tehnologiile comunicării. Pe de altă parte, tot ele ne-au făcut accesabili oricînd și vizibili oriunde, cu toate neajunsurile care decurg de aici. Vreau să am tot ceea ce îmi spun statisticile că pot avea, dar să mă bucur de toate în tihnă. Un ideal greu realizabil, poate imposibil chiar, dar posibilitatea de a face planuri utopice ar trebui să-și aibă și ea locul într-o viață de calitate.

Emanuel-Mihail Socaciu este conferențiar univ. dr. și prodecan la Facultatea de Filosofie a Universității din București, membru fondator al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată din cadrul aceleiași universități (www.ccea.ro). Cea mai recentă carte publicată: A cui este casa mea? Preliminarii la o etică a restituției, Editura ALL, Bucureşti, 2014.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.