Bunul-simț al bunelor simțuri

Alexandru DINCOVICI
Publicat în Dilema Veche nr. 970 din 10 noiembrie – 16 noiembrie 2022
image

O perioadă destul de lungă de timp, pentru mine bunul-simț a fost un spectru care m-a bîntuit și mi-a alimentat periodic sindromul impostorului. Aveam impresia că am ajuns unde am ajuns nu pentru că eram mai bun decît alți oameni din jurul meu, mai deștept sau mai activ, ci pentru că am fost toată viața obedient și am urmat regulile jocului. Cu alte cuvinte, pentru că am avut bun-simț, și organizațiile, fie că vorbim despre cele din învățămînt sau cele din sectorul economic, par să valorizeze de cele mai multe ori oamenii care respectă regulile. 

Cu cîțiva ani în urmă însă, am primit o ofertă de loc de muncă, pe care am și acceptat-o după ce am fost convins de ofertant că nu trebuie să dețin cine știe ce cunoștințe de specialitate. Cel mai important lucru pe care trebuia să îl posed pentru acea poziție era bunul-simț. În mod surprinzător, pînă în acel moment nu aș fi asociat o poziție de conducere cu noțiunea de bun-simț și nici nu mi-ar fi trecut prin minte că bunul-simț poate reprezenta un asemenea atu pe piața muncii. Mai ales după ce, în tinerețe, mi se spusese cel puțin o dată că am prea mult bun-simț, de parcă ar fi fost un lucru rău.

În franceză, le bon sens, la fel ca echivalentul său din engleză, common sense, descrie un soi de capacitate practică de judecată. Este abilitatea de a percepe, de a înțelege și de a evalua ceva într-un mod împărtășit de majoritate. Este un simț comun, pe care se presupune că îl au aproape toți oamenii. Sau cel puțin cei din grupul de apartenență, simte nevoia să precizeze antropologul din mine. În română, însă, înțelesul bunului-simț capătă o dimensiune morală mult mai puternică. Bunul-simț este decență, în fond tot o abilitate (practică), dar care are drept punct de referință un anumit standard moral exterior și este exersată mai ales în raport cu semenii, nu atît în situații practice, din cotidian. Cu toate că există și reguli de bun-simț, un soi de moduri implicite de conduită, care ar trebui să fie atît de evidente încît să nu aibă nici un rost enunțarea sau întărirea lor.  

Cînd este prezent, de altfel, bunul-simț se caracterizează de cele mai multe ori prin invizibilitate. Nimeni nu îl pune sub semnul întrebării, dacă nu există în grup și un celălalt, căruia această capacitate îi lipsește, sau dacă nu se remarcă o lipsă evidentă de bun-simț într-un anumit tip de context, asociată, de exemplu, cu birocrația. 

Expertul în branding Martin Lindstrom a publicat o carte intitulată Ministerul Bunului-Simț, despre cum să scapi, printre altele, de birocrația excesivă și limbajul de lemn corporativ. În carte, Lindstrom își etalează de fapt abilitățile de consultant, pe care le mută pe scena organizațiilor, unde promite soluții care să elimine lipsa bunului-simț dintr-o sumedenie de instituții în care ea persistă.  

Dar de ce am avea nevoie de un expert care să ne învețe ceva atît de evident cum este bunul-simț? Dacă e atît de evident și împărtășit de (aproape) toată lumea, cum ajunge să ne lipsească și cum ajunge să lipsească, de exemplu, în instituții și organizații? Care sînt, pînă la urmă, create și populate tot de oameni, deci ființe care trăiesc în această lume a bunului-simț. 

image

Să presupunem că oamenii pot avea bun-simț, dar nu și organizațiile. Însă pot avea bun-simț alte vietăți? Dar alte produse ale imaginației noastre, precum roboții sau algoritmii? Ronald Brachman și Hector Levesque speră că un astfel de simț ar putea fi dezvoltat și în domeniul inteligenței artificiale, pentru a putea obține niște Mașinării asemenea nouă, titlul unei cărți în care încearcă să ajungă la o soluție în acest sens. Tehnoscepticismul mă face să mă încrunt însă în fața unei astfel de încercări, cvasi-puerile, cu atît mai mult cu cît există deja un domeniu al cunoașterii preocupat de studiul comparat al bunului-simț, după o definiție mai îndrăzneață dată de Michael Herzfeld – antropologia. 

Pentru că bunul-simț nu este nici universal, nici imuabil. Fie că ne referim la acesta în sensul larg, de simț comun, fie în sensul restrîns, privilegiind dimensiunea sa morală, bunul-simț rămîne un simț și, ca atare, nu poate fi gîndit altfel decît ca o combinație de biologic, ecologic, fenomenologic, cultural și social. 

Bunul-simț este, astfel, un simț al lucrurilor evidente. Pentru noi, de exemplu, este evident că dacă încerci să te joci cu focul există riscul să te arzi. Este evident că dacă încerci să traversezi o stradă printr-un loc nesemaforizat și unde nu există trecere de pietoni există riscul să fii lovit de un autovehicul. Este evident că dacă începe ploaia trebuie să te îmbraci într-un anumit fel înainte de a ieși din casă. 

Dacă ne referim strict la dimensiunea morală, este evident – sau de bun-simț – să nu vorbești neîntrebat în anumite situații, după cum este evident că nu este considerat acceptabil să bați la ușa unui vecin la 4 dimineața pentru a-i cere o lingură de zahăr. 

Însă toate aceste lucruri care ne sînt nouă acum evidente nu le sînt și altora. Iar antropologii s-au lovit și se lovesc constant de astfel de provocări în teren, atunci cînd pun întrebări și încearcă să își lămurească lucruri care celorlalți li se par de bun-simț. Pentru că evidența unui lucru, sau chiar a unei situații, nu este un dat. Nu este nici o calitate și nici o sumă fixă de calități. Ea este mai degrabă ceea ce psihologul James Gibson numea permisivitate, capacitatea sa de a permite realizarea unei acțiuni, fiind dependentă nu doar de caracteristicile sale, ci și de abilitățile agentului care urmează să îl întrebuințeze.  

Noțiunea de evident necesită atît un obiect, un context, o situație sau configurație, cît și un agent dotat cu capacitatea de a percepe evidența și a acționa implicit în baza acesteia. Capacitate parțial înnăscută și parțial dobîndită sau educată în urma unui proces de ucenicie în lume. Pentru că bunul-simț necesită și maturitate. 

Bunul-simț se lovește, însă, uneori, de situații problematice în care pare să nu mai funcționeze. Orice schimbare sau noutate apărută în experiența imediată sau în societate ne poate pune la încercare bunul-simț. Și nu vorbim aici doar de schimbări sau noutăți tehnologice, deși pînă și acestea sînt responsabile pentru variații sau schimbări ale sale. În fața lor apar mai multe soluții de bun-simț, chiar dacă extrem de diferite, la situații asemănătoare. 

A vuit tot Internetul, recent, de venirea (infirmată) în România a unuia dintre cei mai bogați și controversați oameni din lume. Fanii gîndirii antreprenoriale autohtone, entuziaștii turismului și critici ai statului, caracteristici care par deseori să se regăsească simultan în aceleași persoane, s-au grăbit să ofere sfaturi, de bun-simț pentru oameni aflați în situația lor, despre cum ar trebui să procedeze guvernanții pentru a-i convinge pe vizitator și pe invitații săi să investească în România. De la scrisori deschise la sugestii năstrușnice care presupuneau deghizări, acrobații și așteptat cu mîna întinsă la poarta castelului Bran, unde se spunea că s-ar afla miliardarul, am întîlnit o plajă foarte largă de soluții la eterna problemă a turismului din România. 

Dar acum, mai ales după ce s-a dovedit că știrea fusese falsă, nu pot să nu mă întreb cum ar fi arătat un șef de stat sau un ministru bătînd la poarta unei petreceri de Halloween a unor oameni de afaceri americani, în propria sa țară, pentru a-i convinge să investească, și aflînd cu stupoare că cel la care spera să ajungă nici măcar nu e acolo? Unde a dispărut deodată bunul-simț din toată povestea? Mai că ne vine să ne întrebăm dacă a fost vreodată acolo. 

Și ajungem astfel să punem degetul pe adevărata rană a bunului-simț contemporan. Faptul că avem soluții atît de diferite, într-o aceeași societate, la situații relativ simple, care par de bun-simț pentru unii, însă uneori de-a dreptul ridicole pentru alții, poate să ne transmită de fapt un mesaj alarmant despre (o lipsă de) coeziune. 

Pentru Clifford Geertz, una dintre principalele mize ale noțiunii de bun-simț era în integrarea sa atît pe verticală, cît și pe orizontală. Identificarea modului în care toate asumpțiile care au această bază duc în practică la crearea unui simț comun al identității, bazat pe idei împărtășite de tot grupul. Dar ce ne facem atunci cînd, în aceeași lume, bunul-simț al cuiva devine ridicolul celorlalți? Ce mai putem împărtăși și cum? 

Bunul-simț apare astfel, în această lumină, ca avînd și o dimensiune politică. Fără a înțelege ce înseamnă bunul-simț pentru toată lumea nu putem merge mai departe împreună. Și poate că de asta tot ne poticnim... Și poate că, în acest caz, adevăratul bun-simț care ne lipsește nu este cel al generațiilor mai în vîrstă, ci este de fapt un meta-bun-simț. Un simț al prezentului și al sensibilităților din jur, dar și o întîrziere în a acționa și a veni cu judecăți de valoare, în ciuda potrivirii lor cu... bunul-simț, desigur. Un bun-simț al bunelor simțuri din jur, care în fond are la bază respectul pentru Celălalt.

Alexandru Dincovici este antropolog și cadru didactic asociat la SNSPA.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.