Buna distanţă de însoţire a adolescentului " interviu cu Vera ŞANDOR, preşedinta Fundaţiei "Generaţia” "

Publicat în Dilema Veche nr. 294 din 2 Oct 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Pentru unii dintre ei poate fi adevărat! Traumele " nu neapărat demonstrabile, evidente sau listate în tratate de traumatologie " pot genera stări de extremă fragilitate afectivă. O teorie a microtraumelor repetitive din relaţiile de familie, de exemplu, descrie geneza acestui tip de suferinţă. Aceste stări pot fi transformate într-un mesaj şi într-o "ideologie" scoţînd astfel persoana din suferinţa singulară şi permiţîndu-i comunicarea cu "lumea" şi cu alte fiinţe avînd aceeaşi suferinţă, cu acelaşi profil, cu aceeaşi nevoie de a transmite un mesaj. Pentru un alt grup, fenomenul emo poate fi rezultatul unei contagiuni " ca în toate fenomenele de grup, în special cele referitoare la adolescenţi ", rezultatul unui ecou, al nevoii de apartenenţă sau de identitate. Aceasta este moda! Pentru grupul să-l numim "ideologic", protestul împotriva a ceea ce în psihanaliză se numeşte "personalitate operatorie" " refuzul emoţiilor, incapacitate de percepţie, elaborare, decriptare a propriilor emoţii, refuzul sau incapacitatea de a fi empatic şi intuitiv, refuzul logicii afective " poate fi la baza adoptării celeilalte extreme: devalorizarea adaptării exclusiv raţionale, "corporatiste", afirmarea exclusivă a trăirii, a afectivului, a emoţiei. Citez din vocabularul identificărilor extreme utilizate chiar de ei: "distruşii" vs "corporatiştii" sau "cei cool" vs "cei cuminţi". Mai există, desigur, şi grupul celor care au o patologie depresivă gravă. "Distruşii" sau cei "cool" sînt, de obicei, adolescenţi cu personalitate puternică sau, mai degrabă, persoane cu o patologie depresivă? Pot face parte şi dintr-o categorie, şi din cealaltă. Nu acest diagnostic este esenţial, ci mai degrabă căutarea unei forme proprii, a unei identităţi acceptate şi puternice. În adolescenţă, regăsirea de sine trece prin idealizare şi imitaţie, şi adesea imitaţia naşte faţade false. Lupta pe care ei o duc pentru a face faţă avalanşei de emoţii şi provocări ale vîrstei poate găsi soluţii tranzitorii. În false faţade "prea reci" sau, dimpotrivă, "prea calde". Aţi avut cazuri clinice din aceste tipuri adolescentine? Vin ei spre psihoterapeut, sau sînt aduşi de părinţi? Ei cer foarte rar ajutor pentru că nu consideră că este ceva în neregulă cu ei. În multe cazuri chiar au dreptate şi viaţa lor ia un făgaş bun după ce trec de această etapă turbulentă şi de căutare. Cei ale căror căutări trec prin momente de intensitate şi manifestare patologică sînt adesea trimişi la medic pentru psihoterapie şi psihanaliză. Unii pot accepta ajutorul, alţii nu. Cei care îl pot primi şi pot face o alianţă cu terapeutul sînt însoţiţi spre ieşirea din (eventuala) boală sau din criza acestei etape a vieţii lor. Părinţii sînt însă cel mai adesea primii alarmaţi de schimbările pe care le văd la copilul lor. Adolescenţa copiilor este o perioadă foarte solicitantă emoţional pentru părinţi. Toate angoasele personale ale părinţilor din adolescenţă sînt evocate şi reactualizate de comportamentul copiilor lor şi asta pe lîngă toate angoasele parentale. Uneori alarma este nejustificată şi aceşti părinţi intuiesc rapid, într-o primă consultaţie, care ar trebui să fie "buna distanţă de însoţire" a copilului lor devenit adolescent sau trăind o etapă vulnerabilă a vieţii lui. Alţi părinţi percep direct şi precis nuanţa de patologic din atitudinile, discursul, opţiunile fiicei/fiului lor. Ei vin adesea singuri să ceară ajutor. Apoi încearcă să-şi convingă şi copilul să accepte o consultaţie. Uneori reuşesc... Există (în psihologie, psihanaliză) o bibliografie de specialitate dedicată acestor urmaşi ai punkiştilor sau sînt trataţi, alături de alţii, printre tendinţele unei anumite vîrste? Există o bibliografie bogată referitoare la adolescenţă şi manifestările adolescenţei care include şi aspectele patologice sau/şi ale fenomenelor de grup: accesul la identitate, la rolul sexual, social şi profesional, regăsirea de sine, devenirea ca subiect, patologii specifice acute, cronice sau tranzitorii. De la Sigmund Freud la Anna Freud, Raymond Kahn, François Ladame, Evelyne Kestemberg, Moses Laufer şi desigur mulţi alţii. Sînt pubertatea şi adolescenţa terenuri propice pentru construcţii identitare intens "emoţionale"? Sigur! Pubertatea şi adolescenţa sînt perioade de transformare somatică şi identitară însoţite de o fragilitate psihică sau afectivă mai intensă sau mai puţin intensă, în funcţie de istoria persoanei şi de echipamentul ei vital, somatic şi genetic. La ce diagnostic v-ar face să vă gîndiţi un tablou clinic care include "deprimare constantă, melancolie, nefericire asumată" şi un aspect fizic în care negrul, deghizarea, părul coborît mult pe faţă, slăbiciunea fizică extremă sînt elementele esenţiale? Aş avea mai multe ipoteze diagnostice, nu numai o singură ipoteză. Diagnosticul final ar putea fi pus numai după o investigaţie atentă, în mai multe şedinţe, adică ceea ce se numeşte "consultaţie terapeutică". Dintre ipoteze ar putea face parte: depresia nevrotică, personalitatea demonstrativă isterică, depresia psihotică/atipică, eul fals "as if", o traumă recentă sau rememorată recent, un fenomen de adolescenţă tranzitoriu etc. Diagnosticul nu este însă important decît pentru a aborda terapeutic o suferinţă sau o persoană. De obicei însă, aceste persoane nu apelează la terapie. Familia şi prietenii sînt cei care se alarmează. Pentru persoanele care au aderat la şi au exaltat atitudinea emo, această exaltare în sine, mesajul ei reprezintă o încercare de afirmare şi de vindecare... uneori reuşită. "O nebunie de tinereţe" care naşte adesea poezie şi muzică, sfidează durerea, teama de viaţă, de celălalt, de falsificarea adusă inevitabil de "adaptarea la realitate", aşa cum sînt văzute acestea de majoritatea oamenilor. În cazurile într-adevăr grave este vorba despre categoria patologiei borderline în care integritatea psihică şi cea fizică a persoanei sînt în pericol grav şi pot duce la automutilare, anorexie, toxicomanie, suicid... Ne puteţi descrie un asemenea caz clinic, desigur fără devoalarea identităţii persoanelor implicate? Din păcate, normele deontologice şi de confidenţialitate îmi cer să am acceptul pacientului, pentru a scrie sau vorbi despre el. Nu l-aş putea obţine în timp scurt. În general, chiar pacientul are nevoie de un răgaz de timp ca să se gîndească dacă acceptă sau nu. Adolescenţii sînt cei mai reticenţi, şi pe bună dreptate. Cazurile pe care le public ţin cont întotdeauna de această regulă. Pe lîngă această regulă, mai există una: cazul trebuie scris în aşa fel încît pacientul să fie singurul care să se poată identifica. Trebuie ajutaţi aceşti copii încă din faza de curiozitate faţă de moda emo, trebuie protejaţi încă înainte de a se ajunge la comportamente extreme, cum au fost diverse cazuri de sinucidere colectivă în America Latină? În ce fel? Evident! Strategia este de a urmări cu discreţie şi vigilenţă evoluţia interesului, de a interveni cu un autentic interes pentru ceea ce simte adolescentul faţă de această modă sau ideologie, şi formele lor de artă, de a nu manifesta dispreţ faţă de opţiune, ci doar faţă de anumite aspecte, de a-l ajuta să le înţeleagă şi mai ales de a calma jocul. Părintele şi educatorul nu au voie să manifeste angoasă sau dispreţ şi trebuie să facă un imens efort să menţină adolescentul legat afectiv de familie, să evite cu orice preţ ruptura. Cazurile de patologie gravă ajung la asistenţa psihiatrică şi psihoterapeutică. Unele cazuri însă disimulează suferinţa sau se ascund în spatele ideologiei ca sub un scut. Distructivitatea şi autodistructivitatea înving uneori sfidînd orice efort. În acest caz, contagiunea de grup este periculoasă. Cunoaşteţi cazuri clinice de acest tip decompensate care au ajuns aproape de sau chiar la sinucidere? Da, dar sînt cazuri patologice grave şi cauza nu este aderenţa la fenomenul emo. Atît racolarea în secte, cît şi fenomene de grup ca emo presupun persoane mai vulnerabile din diverse motive, pe care am încercat să le descriu în răspunsuri anterioare. Tendinţa emo este o modă printre altele sau, din cauza conotaţiilor mortifere, un pericol? Este, desigur, şi un fenomen de grup, dar şi o modă; uneori constituie un pericol prin exaltarea unei sensibilităţi autodistructive pe care în mod normal o persoană încearcă să o vindece/fortifice, şi nu să o accentueze. Uneori această vulnerabilitate nu este uşor vindecabilă. Rareori, în cazuri fericite, ea se sublimează în artă. Veţi găsi în istoria literară modernă şi contemporană mişcări echivalente, dar şi opere poetice. Rimbaud este adesea citat alături de alţi poeţi pentru a descrie fenomene extreme, dar şi o zonă a poeziei legată de suferinţă şi de exaltarea acesteia. Cred că cercetarea fără teamă şi fără prejudecăţi a ceea ce aceşti emo kids iubesc şi consumă ca artă ne poate ajuta să-i înţelegem şi să îi ajutăm dacă şi cum este nevoie. a consemnat Simona SORA

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

ponta antonescu
Victor Ponta susține că refuzul lui Iohannis de a demisiona ajută mişcările anti-sistem: „Îngroapă candidatul coaliţiei”
Fostul premier Victor Ponta a precizat că, prin refuzul de a demisiona, preşedintele Klaus Iohannis nu face altceva decât să ajute valul suveranist şi să îngroape candidatul coaliției la alegerile prezidenţiale.
Turiști rătăciți pe munte Foto Captură Video Salvamont Prahova jpg
Turişti rătăciţi în drum spre Vf. Omu. Au fost căutaţi atât terestru cât și cu ajutorul unei drone și a unui elicopter
Doi bărbaţi s-au rătăcit în Munţii Bucegi, pe un traseu spre Vârful Omu. Au fost căutaţi de salvatorii montani din judeţele Prahova şi Dâmboviţa. Au fost efectuate căutări și cu ajutorul unei drone şi a unui elicopter.
coif tezaur dacic jpg
Tezaurul Dacic al României, furat din Olanda într-o acțiune ca în filme. Hoții au dispărut cu o mare cantitate de aur
Tezaurul Dacic al României a fost ținta unui spectaculos jaf în Olanda, noaptea trecută. Hoții au folosit explozibil pentru a pătrunde în Muzeul Drents din Assen, reușind să fure mai multe obiecte,
helene hadsell captura video jpg
Cum să îți transformi visele în realitate. Metoda femeii care a obținut tot ce și-a dorit
Helen Hadsell, cunoscută și ca „regina concursului”, a materializat în viață absolut orice și-a dorit cu o ușurință de necrezut. Cum? Ei bine, autoarea cărții populare „The Name It and Claim It Game: with WINeuvers for WISHcraft” a apelat la o metodă simplă, ce se numește SPEC.
victor ponta fb  jpg
Ponta întrebat despre divorț: „M-am învățat minte”, apoi pus să aleagă între Donald Duck și Mikey Mouse
Fostul premier Victor Ponta, invitat în emisiunea Insider politic difuzată pe Prima TV, a fost întrebat printre altele pe cine preferă între celebrele personaje de desene animate Donald Duck și Mickey Mouse. Victor Ponta a fost poreclit
buletin jpg
Buletin 2025, modificări importante. Se aplică din martie și e obligatoriu în toată țara
De la 1 martie 2025, românii vor avea parte de o modificare. În toate județele din România va deveni obligatoriu un nou sistem ce va viza actele de identitate.
retete jpg
Preparat din secolul XVII, delicatesă în restaurantele zilelor noastre. Se mânca pe săturate în urmă cu sute de ani
Dacă ne dorim să savurăm gusturile cu adevărat tradiționale ale bucătăriei românești, atunci cea mai simplă metodă este să găsim surse scrise cât mai vechi posibil.
artefacte furate muzeu olanda jpg
Spargere la muzeul din Olanda unde se afla tezaurul dacic. Au fost furate celebrul coif de la Coțofenești și brățările dacice
A avut loc o explozie sâmbătă dimineață, 25 ianuarie, în apropierea Muzeului Drents din Assen, Olanda, fiind posibil legată de o tentativă de spargere.
politia de frontiera bolid jpg
Un bolid de peste 100.000 de euro, căutat de autorităţile din Polonia, a fost descoperit în Portul Constanța
Un bolid de sute de mii de lei, căutat de autorităţile din Polonia, a fost descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanţa, în cooperare cu ofiţeri FRO.