Brâncuşi se îmbracă de la Puma

Julien BRITNIC
Publicat în Dilema Veche nr. 541 din 26 iunie - 2 iulie 2014
Brâncuşi se îmbracă de la Puma jpeg

- despre mîndria de a fi sheepster -

Abia terminase de făcut primele teste la imprimanta 3D pe care şi-o cumpărase de pe un site nemţesc, cu cîteva săptămîni înainte, pentru atelierul său, şi, în principiu, Constantin era destul de mulţumit: coloanele pe care le plămădise lent şi sigur aparatul electronic (pe care artistul începuse deja să-l alinte „Cuminţenia pămîntului“) arătau chiar mai bine decît primele sale versiuni sculptate.

Se uită încă o dată la schiţa desenată pe iPad şi avu, pentru o secundă, viziunea Coloanei... ridicate printr-o hologramă în Piaţa Revoluţiei din centrul Capitalei, în timp ce mii de blitz-uri de smartphone-uri încearcă să îi prindă într-un .jpeg infinitul efemer. O alarmă de SMS îl trezi din reverie: o prietenă curatoare îl invita neapărat, în seara aceasta, la un vernisaj (şi ţinuse să precizeze cu un smiley: „ştiu că nu obişnuieşti să dai attend la event-urile de pe Facebook“). Aşa era. Deşi folosea des mesageria online, avea în plan o instalaţie, Masa Tăcerii, unde vizitatorii să se aşeze, lăsîndu-şi în prealabil mobilele la garderobă, pentru cîteva clipe de linişte şi abstinenţă social media. Se mai gîndea să aducă un elogiu selfie-ului feminin, printr-o altă instalaţie, Domnişoara Pogany, dar toate la timpul lor. Îi răspunse pozitiv curatoarei, uitîndu-se la jacheta Puma cu imprimeu folcloric, pe care o primise cadou aseară printr-un curier, aparent de la o admiratoare misterioasă. Diseară părea o ocazie bună să o poarte în public. Cu un zîmbet, deschise iTunes-ul şi dădu play la Murder To Excellence, îl amuza destul de mult cum Kanye West şi Jay-Z se jucau samplînd cîntecul Fetelor de la Căpîlna pe care bunicii săi obişnuiau să i-l pună la pick-up cînd era de-o şchioapă. Zîmbi şi mai larg cînd deschise un link trimis de un amic în care trendul purtatului de barbă era descris ca un „flagel al pilozităţii barbare“.

Ficţiunea de mai sus ori ceva asemănător o aveam în cap atunci cînd, anul trecut, am decis, împreună cu designerul vestimentar Lana Dumitru, să facem o blasfemie soft şi să ni-l imaginăm în format tricou pe Brâncuşi prezentat ca un om al Timeline-ului de azi, un tip de artist pe care unii l-ar fi catalogat admirativ iar alţii depreciativ, folosind aceeaşi formulă: hipster. Dintr-o nişă destul de discretă, valul motivelor etno luaseră avînt (jacheta cu motive tradiţionale a Lanei fusese îmbrăţişată de brandul Puma, într-o ediţie limitată) şi atunci – de ce să nu ne apucăm să-i facem un nou styling personalităţii româneşti care a remixat în stilul său fondul patriarhal al ţării în care se născuse? Desigur, e ironie, e şi omagiu în cantităţi bine dozate ca în orice Oreo (cremă sau biscuit sau şi şi?). Fantezia noastră a fost întîmpinată cu puţine unlike-uri şi, deşi am creat alte zeci de modele de tricouri, vizualul cu Brâncuşi a rămas cumva chintesenţa esteticii noastre textile. Iar ceva ne spune că, undeva acolo sus, printre eoni, barba Maestrului surîde şi ea.

Şi cum hainele Lanei au fost un factor important al propagării acestui curent folcloric, devenit peste noapte trendy, am luat la disecat antropologic tipul socio-uman cu simpatii rurale care s-a format pe scheletul osos cu mustaţă al hipsterului urban şi l-am denumit academic şi popular sheepster, formulă pe care am afişat-o pe un alt tricou din seria noastră, decorat firesc de pattern-ul trademark al Lanei. Cum trăim oricum într-o cultură globală dominată de branduri de fashion aspiraţionale, am împachetat această viziune locală drept Romanian Apparel, un nume ce face insolent cu ochiul la adresa unei mărci care defineşte în mare măsură imaginea hipsterului american – American Apparel. Iar ficţiunea continuă.

Era mai puţin de o oră pînă să înceapă vernisajul la care promisese că va ajunge (se anunţa destul de atipic, atît timp cît în deschidere era programat concertul live al unei trupe numite Subcarpaţi) şi Constantin primi pe Gmail încă o invitaţie la a-şi face un cont pe Twitter. Se uită prelung la desenul din logo-ul site-ului cu limită de caractere şi o altă imagine începu să i se contureze uşor pe display-ul minţii: o „Pasăre Măiastră“ al cărei mesaj să îl înţeleagă toată lumea, fie ea sumeriană, afro-americană sau androidă.

Dădu un save mental ideii, în folderul său de proiecte, dar abia trecu o secundă şi pe e-mail primi deodată, bing-bing-bing, trei invitaţii de colaborare cu nişte branduri mainstream din partea a trei agenţii de PR. Deşi nu le cunoştea personal pe account-ele care îi făcuseră propunerile, invariabil toate cele trei e-mail-uri se încheiau friendly cu un „Te pup!“ Constantin, uşor intrigat de adresarea excesiv de familiară, căzu iarăşi pe gînduri şi văzu o poartă unde „Te pup!“ era expus minimalist în esenţa sa interumană, ca un act de comunicare intim între două fiinţe aparent opuse. Îi puse numele provizoriu de „Poarta Sărutului“ şi salvă ferm şi această idee. 

Julien Britnic este copywriter şi remixer cultural. Împreună cu designerul Lana a lansat o serie de tricouri pop-art sub umbrela Lana X Britnic ce poate fi admirată pe facebook.com/Lanaa.ro.

Legendă foto: Tricouri de Lana

Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.