Autostrăzi lipsă, bani pierduţi

Ana Otilia NUŢU
Publicat în Dilema Veche nr. 619 din 24 decembrie 2015
Autostrăzi lipsă, bani pierduţi jpeg

Recent, s-a anunţat o performanţă unică în istorie: vom avea la sfîrşitul anului acesta mai puţini kilometri funcţionali de autostradă decît la început. 

R ecent, s-a anunţat o performanţă unică în istorie: vom avea la sfîrşitul anului acesta mai puţini kilometri funcţionali de autostradă decît la început. Prin toamnă, s-a închis o secţiune din autostrada Sibiu-Orăştie, finanţată pe bani europeni, şi s-a început demolarea unui segment de 200 de metri, inaugurat prematur anul trecut în campania electorală şi care între timp a lua­t‑o la vale. Ca dezastrul să fie complet, la sfîrşitul anului mai şi pierdem cel puţin un sfert din cei 1,8 miliarde de euro pe care ni i-a dat Uniunea Europeană gratis pentru autostrăzi în 2007-2013.

Imaginea şoselei proaspăt inaugurate pe bani europeni şi demolate e emblematică pentru delăsarea şi lipsa de responsabilitate din sectorul rutier de mai bine de 15 ani. La început, prin anii ’90, autostrăzile nu erau o prioritate, că abia dacă se putea circula pe reţeaua de drumuri naţionale şi mai important era să existe măcar o conexiune decentă între oraşe; drept urmare, la acea vreme era realmente mai urgent să se investească în reabilitarea drumurilor. Apoi, cînd ne-am mai revenit puţin economic, ne‑am fi dorit să facem autostrăzi – dar fiecare ministru îşi dorea altă şosea, şi am avut în ultimul deceniu cam anul şi ministrul, fiecare cu propria lui hartă colorată în carioca. Numai în 2005-2007 am avut vreo trei strategii diferite de autostrăzi şi „drumuri expres“, în funcţie de cine venea la vîrful ministerului.

Cum s-a ajuns aici şi de ce am rămas atît de deconectaţi de Europa într-o chestiune aşa de importantă ca infrastructura de transport, esenţială tocmai pentru a ne lega mai bine de ţările din jur? Uniunea Europeană îşi stabilise în anii ’90 nişte priorităţi (faimoasele „coridoare“), la care am contribuit şi noi, chiar dinainte să devenim membri cu drepturi depline. Ne-am angajat încă de atunci că vom face o reţea care să asigure mobilitatea la standarde europene, în primul rînd pe rutele relevante atît pentru noi, cît şi pentru Europa, iar UE ne-a şi dat bani pentru asta, înainte şi după aderare. Dar asta nu ne-a împiedicat să stabilim o mulţime de alte priorităţi pe bugetele naţionale, precum autostrada Transilvania, cu faimosul şi controversatul contract Bechtel; autostrada Bucureşti-Braşov, prevăzută în diverse variante, ca parteneriat public-privat sau cu finanţare de la buget, sau aşa-numitele „drumuri expres“ gîndite în 2007-2008 şi concretizate pînă acum doar în studii de fezabilitate de zeci de milioane de euro, deja expirate.

E xasperată de lipsa de previzibilitate şi de faptul că în România se începeau proiecte care în anii următori rămîneau fără buget sau, mai rău, consumau şi banii necesari pentru cofinanţările pentru proiecte europene, Comisia Europeană ne-a cerut să avem un plan clar. Acesta ar fi fost un Master Plan de Transport, cu tot ce vrem să construim, indiferent dacă din bani europeni, împrumuturi, parteneriate public-private sau bani de la buget. Iniţial, fusese vorba ca acest Master Plan să fie făcut încă dinainte să ni se aloce banii europeni pe 2007-2013. Dar întîrzierile şi calitatea proastă a primelor încercări de Master Plan au făcut ca, practic, să nu avem de facto vreo strategie de transport, în afară de cîteva proiecte prioritare acceptate şi bătute în cuie cu Comisia în Programul Operaţional 2007-2013, restul proiectelor rămînînd într-o perfectă stare fluidă. În programul pe bani europeni s-ar fi construit 370 de kilometri de autostrăzi, care să lege în primul rînd portul Constanţa de graniţa de vest cu Ungaria. De reţinut că proiectele europene de autostrăzi pe bani europeni însemnau doar proiecte de construcţie de infrastructură, fără a se avea în vedere şi nevoile de bani de după construcţie, cum ar fi întreţinerea, pentru care aveam nevoie de bani de la buget alocaţi clar sau măcar de vreun plan de finanţare, de pildă prin taxe pe autostradă. Pe lîngă aceste proiecte – singurele realmente stabile ca priorităţi în ultimul deceniu –, Ministerul Transporturilor şi compania de drumuri CNADNR au mai desenat pe hartă alte propuneri, din care s-au construit în cele din urmă doar două segmente: autostrada Bucureşti-Ploieşti, cu excepţia unei intrări decente în Bucureşti, şi o bucată de 52 de kilometri din autostrada Transilvania, construită înainte de anularea contractului Bechtel şi care nici nu leagă încă oraşe importante.

Dacă s-ar fi construit tot ce era în plan pentru autostrăzi pe bani europeni în 2007-2013, am fi avut azi o autostradă aproape completă care să traverseze România de la est la vest, cu excepţia secţiunii Piteşti-Sibiu, mai scumpă şi mai complicată, şi care ar trebui să fie gata pînă în 2020. În total, pînă la sfîrşitul anului ar fi trebuit să avem 370 de kilometri în plus faţă de acum zece ani – dar pînă acum am dus la capăt doar vreo 280. În ciuda planurilor, între timp au apărut diverse probleme pe fiecare proiect în parte: exproprieri – mai dificile de la stat decît de la privat, schimbări de traseu pe motiv de descoperiri arheologice, modificări de proiect din cauza unor probleme de mediu neprevăzute, necesitînd fonduri în plus pentru protejarea mediului. Cel mai frustrant, cele mai multe dintre întîrzieri apar din cauza lipsei de coordonări în interiorul Ministerului Transporturilor sau a coordonării defectuoase a Ministerului cu alte autorităţi publice care trebuie să dea diverse avize: avize de mediu, autorizaţii de construcţie, exproprieri ale unor terenuri sau imobile ale instituţiilor de stat sau întîrzieri în aprobarea bugetului necesar exproprierilor. Apar, desigur, şi probleme contractuale legate de companiile angajate să facă proiectul tehnic şi să construiască autostrada – de pildă, cînd un constructor cîştigă o licitaţie pe bani puţini şi încearcă să obţină de la ­CNADNR să i se suplimenteze semnificativ bugetul, deoarece descoperă în cursul pregătirii proiectului tehnic că ar fi necesare lucrări suplimentare faţă de oferta iniţială. Cumva, în România ne lovim de toate problemele posibil de imaginat, dar care nu par să se întîmple niciodată prin alte ţări din lumea asta; în România, fiecare kilometru de autostradă întîrziat are propria sa poveste. La toate acestea, fireşte, se adaugă şi poveştile de corupţie, cum ar fi scandalul cu Nelu Iordache, care urma să folosească banii europeni de autostradă ca să-şi facă pistă privată de aeroport; şi scandalurile cu lucrări proaste, precum alunecările de teren de pe autostrada electorală Sibiu-Orăştie sau gropile apărute pe centura Aradului. Toate acestea înseamnă bani care trebuie returnaţi la UE, cel puţin 5-6% din ce s-a cheltuit pînă acum.

Dacă nu avem autostrăzi şi pierdem banii pe care europenii ni-i dau gratis, vina e numai a noastră: Comisia chiar a aprobat tot felul de facilităţi speciale pentru România ca să mărească absorbţia de bani europeni. Au acceptat în 2012 să includă în priorităţile europene rute pe unde puteam noi construi mai uşor şi mai repede bucăţi de autostradă, şi din care finanţăm o secţiune din autostrada Transilvania şi o legătură între aceasta şi ruta Arad-Constanţa. Au acceptat să finanţeze proiecte „retroactiv“ – adică să ne dea banii pe proiecte construite din alţi bani, de la buget, dar care să fie eligibile pe bani europeni, de pildă o bucată din autostrada Bucureşti-Ploieşti (centura Ploieştiului). Nu în ultimul rînd, ca să nu ne ceară banii înapoi pe autostrăzile neterminate, au acceptat să ne „fazeze“ proiectele: adică, din ce era planificat să se construiască pînă la sfîrşitul anului, au fost de acord să se împartă proiectele pe bucăţele şi să plătească din bugetul 2007-2013 ce se poate termina pînă în decembrie, împingînd restul pe banii alocaţi pentru 2014-2020.

P artea proastă e că banii pe 2014-2020, 2,7 miliarde de euro, ajungeau la fix doar pentru autostrada Piteşti-Sibiu, un drum expres Ploieşti-Buzău-Bacău şi centura de sud a Bucureştiului. În alte cuvinte, chiar dacă împingem pe viitor 800 de milioane de euro necheltuiţi acum, tot va trebui să scoatem de altundeva 800 de milioane de euro ca să finalizăm ce era programat pentru 2014-2020, sau să nu avem nici în 2020 o autostradă de la est la vest. Lipsa de responsabilitate costă.

Ana Otilia Nuţu este analist pe zona energie, infrastructură şi reglementare la think tank-ul Expert Forum.

Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.
Cavalerismul desuet al războiului jpeg
Cavalerismul desuet al războiului
Așa cum, în plină fervoare creștină, occidentalii au fost capabili de masacre, în plin ev evoluționist au demonstrat că sînt în stare de regresiuni la fel de ample.
În urma tehnologiei jpeg
În urma tehnologiei
Regresul din educație se reflectă în succesul unor agresivi analfabeți funcțional, deveniți influencer-i pentru generațiile de mîine.
Evoluție, involuție, organodinamism jpeg
Evoluție, involuție, organodinamism
Conspiraționismul nu e altceva decît întoarcerea la gîndirea magică paranoidă, în care forțe dincolo de controlul nostru ne controlează și ne manipulează.
Vicisitudinile istoriei, fertilitatea crizelor și alte forme de psihoterapie culturală jpeg
Vicisitudinile istoriei, fertilitatea crizelor și alte forme de psihoterapie culturală
Potopul, cutremure, războaie și alte evenimente majore duc la dispariția dramatică a unor civilizații și culturi, după care lumea reîncepe din nou.
Histria jpeg
Histria
Încălzirea prin pardoseală, atît de utilizată în perioada romană, părea un mare pas înainte în ale instalațiilor anilor 1990.
Arhitectura: aveți puțintică răbdare! jpeg
Arhitectura: aveți puțintică răbdare!
Arhitectural vorbind, ai fi în stare să trimiţi mesaje în viitor.
Economia de război jpeg
Economia de război
Este destulă frică în lume, pentru că nimeni nu se aștepta să trăiască în același timp o pandemie și un război pe care un nebun se chinuie să-l transforme într-unul planetar.
Viețile netrăite jpeg
O după-amiază de vară
Neputința, anxietatea, moartea celor dragi, boala, deznădejdea, felul în care îi protejăm pe copii, despre toate au scris invitații mei.

Adevarul.ro

image
Colosul cenuşiu. Ce ascunde muntele de zgură, una dintre cele mai mari halde din România VIDEO
În vecinătatea combinatului siderurgic din Hunedoara, se află una dintre cele mai mari halde de zgură din România.
image
Un şofer a rămas fără permis şi a fost amendat după ce a sunat la 112 ca să anunţe că este şicanat în trafic
Un apel la 112 a luat o turnură neaşteptată pentru un bărbat de 37 de ani. Acesta apelase serviciul de urgenţă ca să anunţe că un şofer îl şicanează în trafic, pe raza comunei brăilene Viziru.
image
Afacere de milioane de euro lângă un radar ce comunică direct cu baza Deveselu. „Nu s-a cerut avizul MApN”
MApN a dat in judecată Consiliul Judeţean Dolj după ce a autorizat construirea unui depozit in zona radarului din localitatea Cârcea. Instalaţia militară este importantă pentru apărarea aeriană a României. În spatele afacerii stă chiar primarul din Cârcea.