Autenticitatea şi integritatea în comunicare: de la teorie la practică
INTEGRITÁTE, s. f. = Însușirea de a fi integru; cinste, probitate; incoruptibilitate. (DEX)
Aceasta este definiția simplă a integrității. Dar este oare simplu să demonstrezi integritate în comunicare? Și cît de importante sînt autenticitatea și integritatea într-un discurs?
Regulile jocului în comunicare sînt într-o continuă schimbare, odată cu mediul înconjurător. Viteza de transmitere și diversitatea surselor de informație cresc permanent, realizînd astfel un mediu de selecție pentru comunicarea eficientă. Azi poţi verifica sau distribui ceea ce spune cel din faţa ta în trei secunde, pe smartphone.
Oricine poate comunica, însă stabilirea unor relații de încredere şi respect, pe termen lung, devine o artă. Și atunci, care este secretul comunicării eficiente, atunci cînd vrei să transmiți un mesaj?
1) În primul rînd, autenticitatea, onestitatea absolută şi disciplina care te determină să faci ce ai spus şi să îndeplineşti promisiunile pe care le-ai făcut. Avem în popor o zicală frumoasă pe tema aceasta: „Vorbește cum ți-e vorba și poartă-te cum ți-e portul“.
2) Al doilea element esențial este mesajul cu care te asociezi ca profesionist în comunicare. Atunci cînd simți că un mesaj sau valorile pe care le comunici nu sînt în armonie cu integritatea ta ca individ, poate că nu ești în locul potrivit. Pentru a putea crește capitalul de încredere al mesajului tău, trebuie în primul rînd să crezi tu în el.
În practica de zi cu zi, cred cu tărie ca cea mai eficientă validare a integrității și a autenticității în comunicare este regăsită în programele de responsabilitate socială. Acele momente în care, pentru o acțiune de succes, discursul trebuie să urmeze faptelor și nu invers.
Să nu uităm că integritatea cere curaj, moralitate, etică, responsabilitate, asumare şi voinţă.
Ruxandra Pirojoc este director de comunicare la compania Bayer România.