„Au dispărut cu totul întrebările fundamentale“ – interviu cu Ion BARBU

Publicat în Dilema Veche nr. 813 din 19-25 septembrie 2019
„Au dispărut cu totul întrebările fundamentale“ – interviu cu Ion BARBU jpeg

Dragă Ion, în ce circumstanţe l-ați cunoscut pe Ion D. Sîrbu? Şi, mai ales, ce anume v-a legat, iată, chiar şi dincolo de moarte? Ce-a însemnat în viaţa dumneavoastră?

Despre cum l-am cunoscut pe Ion D. Sîrbu am mai răspuns, să fie acum vreo zece ani, unei reviste literare. Nu vreau să mă repet, doar vreau să amintesc că drumurile noastre s-au întîlnit o singură dată, pe cînd scriitorul, la invitația fratelui meu Mihai Barbu, vizita Petrila pentru ultima dată, bîntuit de „tristețea bătrînețelor“, „că lumea e absurdă și fără de soluție, că nici cei mai învățați ai mei nu pot vedea prin ceața viitorului că înain­tăm cu spatele către ziua de mîine, că moartea mă va surprinde – ca o săgeată mută din spate – și că voi muri fără să știu ce rost am avut și cine am fost, așa cum am fost, în acest stupid colț de lume și istorie“. Se întîmpla în 1988, iar la Craiova avea să-l aștepte o stare de „mă simt bine, ca-n cer…“ Tot la Petrila am ajuns s-o cunosc, în 1994, și pe celesta sa soție, Elisabeta Sîrbu – Ave, Lizi! Nemuritorii te salută… Iar de atunci nimic nu a mai fost ca înainte.

Ce anume credeți că face din Ion D. Sîrbu un autor special în literatura noastră?

Spunea Monica Lovinescu că „odată cu lectura operei lui Ion D. Sîrbu poate începe operațiunea de re-alcătuire a poporului român“. Să dăm acestui citat puterea unei axiome și să ne întrebăm cărui autor român i s-ar mai putea aplica. Și cum „orice rîs e de jos în sus“, vorba lui Sîrbu, am încercat, aici în Petrila, traducerea ei în fapte. Această U.A.T. (unitate administrativ teritorială, cf. Dăncilei) poate fi poligonul de încercare al re-alcătuirii. Cu toate că autoritatea de aici, ca de altfel și de aiurea, nu este rezistentă prin cultură, ci la cultură.

Sînteți, de vreo două decenii, promotorul memoriei lui, alcătuind albume, muzee, instalaţii, happening-uri publice inspirate de opera lui. Cîte şi în ce fel?

Dare de seamă: Ctitoriile Casa memorială Ion D. Sîrbu & Colonia literar-artistică Petrila. Cărțile Tratat de rienologie (vol. 1 & 2), Recurs la metoda copilăriei fericite, 12 scrisori exemplare. Revista Nirvana Socială. Happening-urile „Certificatul de renaștere“, „Fifty Shades of Gary“, „Nenorocitule, nu ești decît un:“. Spectacolul de teatru non-verbal Ce mai taci, Gary?, montat la Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu“ Petroșani. Parcul minei Patria & Matria, la Exploatarea Culturală Petrila. Proiectul „Petrila, Smart City“ – un oraș îmbrăcat de jos și pînă mai jos în vorbele Sîrbului. „Sîrbu Fashion“ – o colecție de haine inteligente cu Sîrbu pe piept. Instituirea Ordinului „Oastea Domnului Ion D. Sîrbu“, cu editorul Toma Velici pe prima poziție. To be continued.

Pentru cine, cu ce scop? A meritat efortul?

Întrebarea asta parcă vine de la autoritățile locale… Întotdeauna, și ieri, și azi, sînt suspectat de vreun interes ascuns vizavi de promovarea lui Gary Sîrbu. M-au căutat la „arborele ginecologic“ să vadă dacă n-am ceva legături de familie, ori famiglie, dacă nu cumva caut să mă îmbogățesc (material, să fim bine înțeleși!), dacă nu mă cațăr pe umerii săi vînjoși ca să văd cît mai departe, sau dacă o fac pentru a-mi „trage“ zilnic selfie uri cu onor Domnia Sa. Sigur că a meritat efortul. Mă simt acum ca frații Maderspach, descoperitorii cărbunelui în Valea Jiului, oferindu-le concetățenilor mei un alt zăcămînt de o putere calorică mult mai mare. Vorba Sîrbului: „Saltul din opincă în pantof nu e periculos, e chiar obligatoriu: cu condiția să nu le amintești altora cît de urît le miros picioarele.“

Ați avut probleme cu autorităţile, dar ați avut parte şi de admiraţie pentru ce ați făcut inspirat şi în numele lui Ion D. Sîrbu. Ne puteţi povesti cele mai extreme experienţe, una neplăcută, cealaltă plăcută?

Cele mai frumoase momente au fost acelea în care am reușit să-i fac să se îndrăgostească de Sîrbu pe cîțiva mari artiști, iar aceștia, drept mulțumire, au dorit să facă o declarație de dragoste, dăruind lucrările lor Casei Memoriale Sîrbu. Îi enumăr într-o ordine aleatorie și cu teama de a nu fi pierdut vreun nume pe drum: Darius Hulea, Mihaela Șchiopu, Delia Vilhelm, Suzana Fîntînariu, Paul Mureșan, Octav Mardale, Maxim Dumitraș, Răzvan Supuran, Vasile Mureșan Murivale, Tudor Asciu, Laura Dobre, Marian Avramescu, Cătălin Zaharia, Raluca Constantin. Îmi place să cred că azi Casa Sîrbului s-a transformat în Coroana Regală a Petrilei.

Cît privește întîmplările cu autoritățile, ele sînt pe cît de eterne, pe atît de fascinante. Invitat acum zece ani la „Memorialul Sîrbu“, președintele Emil Constantinescu a înțeles să lase un semn în urma sa și a vopsit poarta cea mare a curții Sîrbului. N-a plecat pînă n-a terminat lucrarea, spre deosebire de primarele Păducel, care, după ce s-a dus presa, a șters-o și el românește, ziua ca hoții.

Dar cea mai plăcută experiență, cea mai încărcată de emoție a fost cea din casa Monicăi Lovinescu, cînd, discutînd despre Sîrbu, doamna Lovinescu mi-a spus că nu-și va ierta niciodată absența spiritului critic în unica și scurta întîlnire cu scriitorul în casa ei, în unica și scurta „evadare“ în Occident a scriitorului. Am pus atunci mîna pe telefonul meu mobil și am rugat-o să-i spună toate acestea Lizicăi Sîrbu în mod direct. A insistat să sunăm de pe telefonul ei fix, zicînd că, dacă ea a greșit, ea trebuie să plătească. Așa că am format numărul și i-am comunicat doamnei Sîrbu că sînt la Paris și că doamna Monica Lovinescu vrea să-i vorbească. Replica Lizicii a venit prompt: „Ești pe dracu’!“ Restul poveștii în volumul meu de memorii. Aștept, asemeni lui Gary, să pot spune că „nu mai am memorii, mai am doar cîteva amintiri la a căror înfrumusețare lucrez încontinuu“.

Dacă ar fi să recomandați o singură carte din opera lui cuiva care habar nu are cine a fost acest om, ce-ați recomanda şi de ce?

„Cuiva care habar nu are cine a fost acest om“ – formulare parcă făcută pentru mulți dintre consilierii petrileni… Le-am recomandat și continui s-o fac: să înceapă lectura cu ceva mai ușor pentru ei. Drept care am introdus în oraș conceptele „casă de citire“ și „ziduri de citit și băgat la cap“ – ambele în cadrul proiectului „Petrila, Smart City“. Există cîteva case și ziduri în Petrila cu rol de abecedar. Important e să nu treci pe trotuarul celălalt… Pentru „alfabeții funcționali“ aș recomanda: De ce plînge mama, Dansul ursului, Povestiri petrilene, Şoarecele B și alte povestiri… Pentru „premianți“: Adio, Europa!, Jurnalul unui jurnalist fără jurnal, Lupul și catedrala, Traversarea cortinei. „Sertarul e prea plin, frigiderul invers, totul e dialectică și devenire în revenire“, după cum bine zis-a Sîrbu.

Dacă ar fi să extrageți din opera lui o frază-cheie, s-o dați mai departe posterităţii, care ar fi aceea?

Deși ar trebui să fie săpată pe piatra mormîntului său din Craiova, fraza cerută figurează la loc de cinste pe peretele dinspre soare-apune al Casei Memoriale din Petrila. Epitaful, căci despre el e vorba, este o adresare directă către orice călător, nu neapărat către un cititor: „Trecătorule, nu mă judeca după cele ce am făcut, ci după cele ce am refuzat a le face.“

Dar dacă ar fi să-i puteţi adresa o întrebare, ce l-ați întreba?

Acum zece ani, într-un happening făcut la Petrila, un cortegiu constituit din copii – purtînd tricouri pe care scria „Neamul Sîrbuleștilor“ și ținînd în mîini pancarte cu întrebările fundamentale din limba română – pornea de la Casa Memorială Sîrbu înspre Primărie, pentru a soma primarul de atunci să semneze Certificatul de Renaștere a domnului Ion D. Sîrbu. Mobilul acțiunii îl constituia cugetarea filosofului care spunea că „au dispărut cu totul întrebările fundamentale: Ce? Cum? Cine? Unde? Cînd?“

Ajunși la primărie, am asistat la o semnătură ca de primar și un angajament din partea acestuia că se va face… totul. N-a făcut nimic, dar asta e o altă poveste. I-am înmînat pancartele cu întrebările pomenite și primarul a promis că pînă mîine va da răspunsul la toate. Încă lucrează la el, dar din opoziție acum. Așa că l-aș întreba pe Sîrbu, citîndu-l chiar pe el: De ce? Pentru cine? Cînd? Cum? Unde? Merită?

a consemnat Marius CHIVU

Foto:  Cristina Ștefan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.