Atacul blînd al literaturii

Mihaela NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
image

Mult timp, ca elevă de liceu, n-am știut să fac diferența dintre Grigore Ureche, Miron Costin și Ion Neculce. Am găsit cîteva explicații pentru ignoranța aceasta inacceptabilă în cazul unui pasionat de literatură, cum pretindeam că sînt. Despre Neculce știam, din comentariile pe care mi le făceam singură, citind de ici și de colo, că seamănă cu Ion Creangă și îl încadrasem oarecum într-un tipar. E bine să-ți faci singur adnotările, să nu preiei doar informație dată de-a gata în teribilele cărți de eseuri, le spun mereu elevilor mei. Pierzi mai mult timp, dar compensezi prin deschiderea culturală, fără de care orice demers de analiză mi se pare impostură. În anii ’90, nu aveam cine știe ce surse, aveam, e drept, istorii ale literaturii, și chiar le studiam cu atenție. Nu (prea) citeam însă textele propriu-zise, fragmentele importante, citeam în general comentarii pe baza lor. Puteam reproduce informația rece, însă nu-i înțelegeam cu adevărat pe cronicari, nici pe pașoptiști, nici pe junimiști, nici pe interbelici. 

Nu știam că stă omul sub vremi, și nu invers. Nici că invazia lăcustelor, despre care vorbește Miron Costin, apare și la Doris Lessing, în povestirea „Atacul blînd al lăcustelor“ – literatură contemporană, altceva, domnule, altceva! –, și apare și în realitate. Am trăit și eu, nu la proporțiile zugrăvite în cronică, o invazie a lăcustelor. Îmi amintesc perfect că eram la școală (ca Miron Costin – „eram pre atuncea la școală la Baru, în Podoliia”!) și că intrau prin ferestrele mari, uitate deschise, se lipeau lăcustele de tavan, încheindu-și zborul amețit pe podea. Miroseau urît. 

Nici vorbă atunci de „iscusită zăbavă”, de întîrzierea pe text (care text?!) spre cugetare, de metacogniție. Poate că, la fel cum se întîmplă și astăzi, din pricina timpului și a presiunilor de tot felul, profesorii nu aveau cum să predea cu adevărat literatura veche. Apoi, din literatura veche nu se dădea examen, deci cronicarii nu erau importanți. Sigur că atunci aproape toată literatura studiată în școală era cam veche. 

Am ieșit din negură la cursul de literatură veche din facultate, ținut de doamna Elvira Sorohan, după ce am găsit răspunsul la cîteva întrebări. A trebuit să citesc fragmentele indicate. M-am dus la text. Unde apare, mai exact, în Istoria literaturii...lui G. Călinescu referirea asta la Miron Costin: „Nasc și în Moldova oameni!”. Cînd a trăit Miron Costin, cum a murit, cine i-a pus capăt vieții, și tot așa. Am știut, dar s-a întîmplat asta pentru că ajunsesem la text. Literatura veche mi se părea deodată interesantă. 

Încă mi se pare o grozăvie ignoranța mea de atunci, mai ales că, după ce am reușit să-i diferențiez pe cronicari (și ce diferență uriașă e între ei!), am început nu doar să recitesc constant anumite fragmente din letopisețe, dar le și aduc cu plăcere în actualitate. Predau, sper că nu spre disperarea elevilor mei, cu pasiune tot ce înseamnă literatură veche. 

Situația a fost cam aceeași în cazul altor scriitori pe care nu-i înțelegeam în liceu, fiindcă nu găsisem cheia de lectură potrivită. Nici nu aveam experiența de lectură (și de viață) care s-ar fi cerut pentru asta. Sadoveanu nu-mi plăcea, deși îl citisem. Marcel Proust mi se părea, cu trufia acelor ani tineri, absolut banal și de ocolit. Camil Petrescu, prea apropiat de Proust. Rebreanu, străin. 

Evident, îmi păstram părerile pentru mine, nu doar din timiditate, ci și pentru că, realmente, profesorii pe care i-am întîlnit în perioada aceea păreau seduși de aceste nume. Iar eu nu înțelegeam de ce sînt ei importanți, ce îi așază în canon. Studiul literaturii contemporane mergea cam tot pînă unde ajunge și astăzi, puțin după 1980, cu Marin Preda și Cel mai iubit dintre pămînteni. Desigur, știam că există Ana Blandiana și Mircea Dinescu, de exemplu, dar nu citisem, pentru admiterea la Litere, nimic din scriitorii contemporani (mă gîndesc la cei în viață), nici nu prea aveam de unde. Abia în 1990, la olimpiada națională de limba română, aflam că există Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionescu și multe alte nume importante ale culturii, ocolite de școala vremii. 

La un moment dat, mi-au spus elevii că se cunoaște cînd îmi place foarte mult un scriitor, îl predau altfel, iar ei își dau seama. M-am bucurat că nu-și dau seama și ce scriitori nu-mi place să predau, sînt puțini aceia, am noroc. M-am și înspăimîntat, de vreme ce mă „citesc” așa de bine. Încă o dată, am primit confirmarea că profesorul nu oferă doar informație și formează competențe sau ce mai formează el, profesorul apare în fața clasei așa cum este ca om, cu defecte și calități, cu preferințe și idiosincrazii, nu e nici un mister la mijloc. O venerabilă doamnă profesoară mi-a șoptit la o întîlnire de promoție, cu aerul că îmi dezvăluie o taină, că în școală  „relația bate informația”. Cred că avea dreptate, e importantă relația. Eu stau de vorbă cu elevii mei, iar familiaritatea dintre noi, fără să devină vulgaritate, îmi îngăduie să înțeleg cum gîndesc ei (cam la fel cum gîndeam și eu la vîrsta lor) și cum aș putea să predau literatura ca lor să nu li se mai pară veche

Elevii mei de clasa a XI-a au citit, cîțiva singuri, alții împreună cu mine, Legenda lui Nicolae Milescu SpătarulDescriptio MoldaviaeElogiul nebunieiIstoria unei plăcinte, deși nu este neapărat materie de examen. Au descoperit că literatura (mai) veche chiar se poate citi, la fel de ușor sau de greu ca literatura contemporană, cu aceleași instrumente ale gîndirii. Și cu text în față.    

Mihaela Nicolae este profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Buzău. A fost distinsă cu titlul de profesor MERITO 2018, în cadrul unui proiect de recunoaștere a excelenței în educație.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
23 ianuarie: Ziua când s-a născut poeta dizidentă Ileana Mălăncioiu, „suflet adânc, colțuros”
Pe 23 ianuarie este și data de naștere a pictorului francez Edouard Manet, dar în aceeași dată a murit pictorul si graficianul suprarealist spaniol Salvador Dali.
geamuri jpg
De ce trebuie să pui o șosetă umplută cu orez la geam! O soluție ieftină de mare ajutor
Condensul acumulat pe ferestre poate duce la probleme serioase, cum ar fi apariția mucegaiului. Iar deși fiecare dintre noi încercăm să scăpăm de această problemă, ea este una persistentă, destul de dificil de remediat.
Ceremonia de transfer de autoritate între militarii detașamentului de luptă al Brigăzii 2 „Strike” și cei ai detașamentului din cadrul Brigăzii 1 „Bastogne”, ambele din cadrul Diviziei 101 Aeropurtate (Asalt aerian) a Armatei SUA și un exercițiu demo
Pentagonul va trimite 1.500 de militari suplimentari la granița cu Mexic
Preşedintele american Donald Trump a semnat un decret pentru desfăşurarea a 1.500 de militari suplimentari la graniţa cu Mexic.
Sebastian Burduja fb jpg
Subvenția la energie electrică și gaze, în funcție de venitul familiei, după renunțarea la plafonare. Explicațiile ministrului Energiei
Ministrul Energiei Sebastian Burduja a subliniat la Digi24 că „scenariul de bază” prevede prelungirea plafonării prețurilor la energie și gaze. În urma renunțării la plafonare, subvenționarea se va face în funcție de venitul familiei, potrivit ministrului.
MARIA CARNECI jpg
Maria Cârneci, dezvăluiri dureroase despre moartea soțului. Care a fost ultima dorință a celui pe care l-a iubit mai bine de 30 de ani și ce i-a dat fiului, în ultimele clipe: „A murit cu ochii la noi”
Maria Cârneci (71 de ani) a vorbit despre tragedia prin care a fost nevoită să treacă cu mai bine de 5 ani în urmă. Cântăreața de muzică populară și-a îngropat soțul după ce a dus o luptă crâncenă cu o boală nemiloasă.
vlad oprea primar sinaia
Primarul din Sinaia, denunţat la DNA de șeful Nordis. Ar fi primit peste 200.000 de euro pentru a elibera mai multe avize SURSE
Primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea, a intrat în atenţia procurorilor DNA în urma unui denunţ formulat de către patronul Nordis, omul de afaceri Vladimir Ciorbă, potrivit unor surse judiciare citate de News.
Dimitrie Cantemir   Portrait from Descriptio Moldaviae, 1716 (crop) jpg
Cine nu i-a lăsat pe voievozii progresiști să modernizeze Principatele. Au sfârșit omorâți de turci sau în pribegie
O serie de voievozi cu spirit „luminat” au încercat să modernizeze și să europenizeze principatele române tocmai pentru a le apropia de standardele de civilizație ale Occidentului. S-au izbit însă de conservatorismul boierimii și al Bisercii, plus de opoziția otomanilor.
Sebastian Burduja, ministrul Energiei Foto Sebastian Burduja   Facebook jpg
Burduja: „Oamenii au dat un vot de blam pentru Călin Georgescu. E un impostor”. Ce spune despre campania PNL care l-ar fi favorizat
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, este de părere că oamenii au dat un vot de blam pentru Călin Georgescu, ca urmare a greșelilor făcute de politicieni. Ministrul a mai punctat, în cazul campaniei PNL care l-ar fi favorizat pe Georgescu, că cei care au încălcat legea trebuie să răspundă.
Acces gratuit la muzeele din structura Muzeului Municipiului București, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor
Acces gratuit la muzeele din structura Muzeului Municipiului București, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor
Cu ocazia Zilei Unirii Principatelor Române toate muzeele din structura Muzeului Municipiului București vor fi deschise și se pot vizita gratuit vineri, 24 ianuarie 2025.