Conceptul de voluntariat se bazează în principal pe convingerea intrinsecă a voluntarului că el sau ea poate să ajute. Crezi şi eşti convins că există un impact ca urmare a activităţii de voluntariat în care te implici. Voluntariatul este o activitate neobligatorie, neplătită şi în beneficiul interesului public. Poate cele mai cunoscute activităţi de voluntariat din România sînt cele din domeniul social: meditaţii şi jocuri pentru copii provenind din diverse categorii defavorizate, sprijin pentru vîrstnici, construirea de case sau reabilitarea de locuinţe, igienizare şi campanii eco, organizarea de evenimente.

Un optimism crescut

Indiferent de cum privim conceptul şi practica voluntariatului, se pot observa nişte tendinţe la nivel global (care se manifestă şi în ţara noastră) cînd vine vorba despre dezvoltarea acestui domeniu: creşterea recunoaşterii importanţei voluntariatului pentru dezvoltarea comunităţilor; regîndirea activităţilor de voluntariat astfel încît să reflecte noile realităţi sociale; atenţie sporită acordată diferenţelor regionale şi culturale cu privire la cum anume este voluntariatul înţeles şi practicat; noi investiţii în dezvoltarea de programe de voluntariat bazat pe abilităţi şi voluntariat internaţional; un angajament crescut din partea companiilor de a plasa voluntariatul într-un loc central în strategiile lor de CSR.

Ne amintim cît de greu era să comunicăm în trecut, să ajungem cu diverse mesaje şi anunţuri către persoane care să se alăture unor cauze, să devină voluntari. Acum, însă, avem o explozie în ceea ce priveşte utilizatorii reţelelor sociale online care află şi doresc să se implice. Pentru că ne lăsăm convinşi să ne antrenăm în astfel de activităţi de către cei pe care îi cunoaştem şi în care avem încredere. Totodată, numărul ONG-urilor şi al instituţiilor, cît şi al companiilor care promovează voluntariatul a crescut permanent. Iar companiile sînt din ce în ce mai interesate şi mai deschise să dezvolte astfel de programe.

Un alt factor important care a ajutat mişcarea de voluntariat să ajungă şi la alt public îl constituie şi eforturile depuse de către Federaţia VOLUM, care a susţinut un nou proiect al Legii Voluntariatului în Parlament. Începînd cu 25 iulie 2014, se aplică Legea Voluntariatului 78/2014, în care au fost introduse articole privind recunoaşterea competenţelor dobîndite prin voluntariat, recunoaşterea acestora ca experienţă profesională, contract de voluntariat obligatoriu.

Despre voluntariatul sprijinit de angajator

Voluntariatul sprijinit de angajator, cunoscut mai degrabă la noi ca fiind voluntariat corporatist, este în ascensiune şi credem că politica de implicare în comunitate a multor companii conduce, treptat, la o creştere a iniţiativelor legate de activităţi de voluntariat cu implicarea angajaţilor. Nevoia de a fi mai aproape de clienţi, de a crea un mediu plăcut la muncă, de a valoriza şi de a păstra angajaţii constituie o mare deschidere către programe de voluntariat în care angajaţii vin în contact direct cu persoane care au nevoie de sprijin sau cu mediul înconjurător şi pot construi o viaţă mai bună pentru aceştia şi pentru cei din jur. Vorbim de companii mari, cu acoperire la nivel naţional, corporaţii care fie împrumută politici de CSR de la companiile internaţionale de care aparţin, fie construiesc pe cont propriu oportunităţi de voluntariat pentru angajaţii lor şi alocă diverse resurse pentru un departament dedicat. În afară de acestea, sînt iniţiative mai sporadice şi în rîndul IMM-urilor, care îşi propun cîte o acţiune pe an sau un şir de acţiuni în care toată firma este implicată. De cele mai multe ori sînt activităţi de echipă, care pot avea rol de team building, creşterea coeziunii în echipă, dezvoltarea comunicării în afara serviciului, cunoaştere.

Una dintre cele mai cunoscute activităţi de voluntariat corporatist este cea a organizaţiei Habitat pentru Umanitate, în care angajaţii se duc pe şantiere şi construiesc case pentru familii defavorizate. Persoane care nu au mai fost vreodată pe un şantier au ocazia să pună în practică abilităţi pe care le-au dobîndit în munca de zi cu zi: organizare, lucru în echipă, luarea deciziilor. United Way este o organizaţie dedicată voluntariatului corporatist care pune în contact companii cu organizaţii pentru activităţi în domenii variate de voluntariat.

Un eveniment important pe care unul dintre membrii noştri, Pro Vobis – Centrul Naţional de Voluntariat îşi propune să îl transforme într-unul de tradiţie în rîndul companiilor este Ziua Internaţională a Voluntariatului Corporatist, numită „Give and Gain“ (Dăruieşte şi Cîştigă). 

„Give and Gain“ în cifre, în 2013, înseamnă 24 de ţări, 600 de comunităţi şi 22.010 voluntari corporatişti. Se întîmplă deja de doi ani şi în Bucureşti, şi în Cluj, activităţi punctuale care marchează această zi prin înfrumuseţarea căsuţelor sociale ale copiilor orfani, pregătirea unei mese calde sau construirea unui foişor pentru vîrstnici.   

Carmen Marcu este director de comunicare la Pro Vobis.