Un porc, un algoritm şi o nulitate simpatică

Cosima RUGHINIŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 733 din 8-14 martie 2018
Un porc, un algoritm şi o nulitate simpatică jpeg

În ultimele două sute de ani, împărțirea cunoașterii și puterii între oamenii-bărbați și oamenii-femei s-a echilibrat simțitor. Distincția însăși pare să nu mai fie atît de importantă și să-și piardă tăișul binar, ori-ori. Ce ne așteptăm însă de la o societate în care deciziile sînt luate, în bună parte, de inteligențe artificiale?

Algoritmii sînt tot mai importanți în producerea informațiilor, modelarea succesului, clasificarea oamenilor și selectarea candidaților finali pentru diferite roluri. Algoritmii joacă un rol în știrile pe care le citim, în prețurile și oportunitățile pe care le vedem online, în accesul la asigurări sau credite și în succesul CV-ului postat pentru un loc de muncă. De aceea, inteligențele artificiale care povestesc lumea și decid ce fel de oameni sîntem au intrat tot mai mult în vizorul atenției publice. Ei bine, veștile sînt amestecate.

Vestea proastă este că, deocamdată, algoritmii par să nu se dea înapoi de la discriminări, unele chiar grosolane față de standardele sociale curente. Conceptele de „prejudecată algoritmică“ sau „părtinire algoritmică“ sînt tot mai viu ilustrate.

În ceea ce privește algoritmii ce mediază cunoașterea lumii, boții povestitori și cenzori, sîntem actorii unei tabloidizări digitale ce nu contenește să uimească. Relatările ce stîrnesc controverse sînt productive – fie că sînt adevărate sau false, sexiste, rasiste sau violente în alt fel. Fiindcă le citim, le urîm și le iubim, ele ne implică și astfel generează prețioasele date despre noi – marfa privilegiată a mediului online. Bigotismul narativ este pe val – sau este chiar valul.

În ceea ce privește algoritmii ce ne observă, ne sortează și ne ierarhizează, situația este cam la fel de sumbră. Mi a plăcut și vă recomand prezentarea lui Joy Buolamwini de la TEDxBeaconStreet. Buolamwini se definește ca o „poetă a codului“ și, acum cîțiva ani, lucra la MIT Media Lab cu un software de recunoaștere facială. Singura mică, minusculă problemă era că… fața ei nu era recognoscibilă pentru acești algoritmi. Din perspectiva lor computațională, chipul său nu părea uman. Aceștia se antrenaseră să detecteze fețe prin seturi mari de date precum Labeled Faces in the Wild, o colecție de 13.000 de fotografii. De unde să vină problema? La o numărătoare atentă, 83% din fețele din colecție erau albe și 78% erau masculine, or, Buolamwini este o femeie de culoare. Nu e de mirare că figura sa cam ieșea din tipare. Prin urmare, poeta și-a realizat proiectul purtînd pe chip o mască albă… pentru a putea fi „recunoscută“.

Alte exemple sînt dezvăluite de Cathy O’Neil. Ea identifică niște „weapons of math destruction“: algoritmi care reproduc și întăresc inegalitățile sociale, prin ceea ce învață despre lume și deciziile pe care le impun. O’Neil arată, în discursurile sale la TED și Google și în cartea sa, tradusă recent și în română, cum se face că acești algoritmi sînt sexiști, rasiști și întăresc prejudecățile curente. O problemă sînt seturile de date pe care sînt antrenați. Algoritmii învață ce înseamnă „succesul“ și ce înseamnă „eșecul“ din exemplele disponibile – dar, desigur, succesul în lumea reală include adesea influența prejudecăților și proceselor de acumulare a avantajelor și dezavantajelor pe parcursul vieții. Aceste prejudecăți ajung să fie încorporate în deciziile algoritmice, în numele obiectivității matematice. Mai mult, deoarece aceste programe sînt protejate de drepturi de proprietate intelectuală, ele nu pot fi inspectate. Algoritmii decid adesea fără drept de apel.

Pentru a evita discriminarea, oamenii și organizațiile din ziua de azi își „înghiontesc“ sau își constrîng deciziile prin principii morale codificate în legi, căutînd echitatea împotriva prejudecăților. Algoritmii însă iau de bun ceea ce văd. Oamenii au învățat că o evaluare corectă și profitabilă a valorii necesită uneori să ignori informația, să nu știi dacă un candidat e femeie, dacă are dizabilități, dacă este de culoare sau dacă este musulman. De aceea marile orchestre realizează audiții în orb pentru a-și selecta muzicienii. Audierea soliștilor pitiți/pitite în spatele unei perdele duce la angajarea a semnificativ mai multe femei în orchestrele prestigioase, după cum observă Claudia Goldin și Cecilia Rouse în analiza lor despre „orchestrarea imparțialității“ – cu condiția să nu se dea de gol la intrarea pe scenă, prin sunetul tocurilor. Algoritmii sînt însă avizi de date și nu știu să ignore informația. Ei caută tot mai multe indicii, urmăresc toate pattern-urile detectabile – chiar dacă acestea încorporează dezavantaje și prejudecăți active de sute de ani.

O ilustrație simplă a părtinirii încorporate în datele online este oferită de algoritmii Google de autocompletare a căutărilor. Uneori autocomplete poate fi poetic – vezi versurile albe captate pe googlepoetics.com. Pentru căutări mai mundane, algoritmul pur și simplu ne propune ceea ce știam deja. Cu ocazia scrierii acestui text, am aflat din nou că bărbații sînt de pe Marte și femeile de pe Venus… cu toate consecințele aferente. (Sugestiile oferite mie de algoritmul Google autocomplete, pe 26 februarie 2018: bărbații sînt „niște porci“, via inimi frînte; femeile sînt „niște nulități simpatice“, via culmile disperării – vezi foto.)

google autocomplete barbati 20182602 jpg jpeg

Algoritmi competitivi

Un studiu realizat de Universitatea Boston și Microsoft Research în 2016 poartă titlul sugestiv „Man is to Computer Programmer as Woman is to Homemaker?“ Cercetătorii au observat că algoritmii antrenați pe colecțiile de știri învață foarte repede diviziunea de gen a muncii, pe care se grăbesc să o reproducă în prognoze și recomandări. Bărbații sînt potriviți ca doctori și directori, femeile sînt minunate ca asistente medicale și secretare; bărbații sînt foarte buni ca ingineri, femeile sînt niște casnice excelente. Dacă ne pasă și ne punem mintea, putem evita aceste părtiniri prin crearea unor seturi de date atent configurate nondiscriminatoriu în prealabil. Judecata umană și o doză bună de efort sînt necesare pentru a-i învăța pe algoritmi, ca pe copii, ce diferențe vrem să lăsăm în urmă și ce diferențe vrem să păstrăm. Sînt femeile inginer, bărbații educatori sau afro-americanii violonceliști doar niște excepții de la regulă, niște erori statistice pe care mai bine le ignorăm pentru o predicție eficientă? Sau sînt semne ale unui potențial uman pe care vrem să îl (re)descoperim și să îl însuflețim?

Vestea oarecum bună este că, destul de predictibil, algoritmii vor evolua impredictibil. Pilula amară a discriminării algoritmice actuale poate fi îndulcită de gîndul că ne aflăm în copilăria acestor creaturi. Inteligențele artificiale sînt încă naive în chestiuni psihologice, istorice sau morale. Poate, cînd vor crește mari, va fi altfel.

Totuși, algoritmii nu sînt copii și nu vor deveni oameni. Față de noi, sînt obsesivi, rapizi, neobosiți, continuu racordați la indicatori care îi validează sau îi ucid. Algoritmii muncesc tot timpul, fără oprire, cu viteze de neînchipuit. Pe zi ce trece devin tot mai competitivi – luptîndu se unul cu altul în curse digitale pentru a ajunge primul la destinație, în picosecunde. Ce va însemna pentru oameni această hipercompetiție a algoritmilor? Cînd vom fi evaluați și evaluate ca resurse umane, consumatori sau pacienți, vor produce algoritmii sexiști sau rasiști un avantaj comercial față de cei sensibili la diversitate, sau dimpotrivă?

Întrebarea este dacă algoritmii bigoți își vor servi mai bine stăpînii, mai ales marile corporații și organizații statale sau transstatale, decît algoritmii liberali. Ce tipuri și ce combinații de algoritmi vor avea un rol mai mare în maximizarea profiturilor și în gestiunea riscurilor? Va fi mai profitabil pentru corporații să creeze consumatori/consumatoare cu identități stereotipice sau consumatori nuanțați, diverși, disruptivi? Comerțul actual pare să sugereze prima opțiune: reclamele sînt unul dintre cele mai conservatoare și sexiste medii, cu reprezentări caricaturale și degradante. Este însă posibil ca algoritmii să schimbe regulile jocului, încleștați în hipercompetiții pe care încă nu le imaginăm, căutînd controverse tot mai spectaculoase, gonind spre descoperirea unor nișe și fluxuri comerciale disruptive.

Nu în ultimul rînd, contează cine sînt antrenorii și arbitrii umani ai acestor cohorte digitale. Pe cît de diverse vor fi persoanele care îi creează, îi dresează și îi evaluează, pe atît de sensibili vor fi și algoritmii la oportunitățile comerciale și de securitate ale disruperii sau osificării clișeelor.

În viitorul predictibil, un porc, un algoritm și o nulitate simpatică intră într-un bar. „Ce serviți?“, întreabă barmanul. Algoritmul îl privește amuzat: „Păi, asta e treaba ta să știi!“ 

Cosima Rughiniș este profesoară la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București. Cercetările sale examinează cunoașterile controversate ale naturii umane, precum concepțiile despre feminitate și masculinitate, teoriile despre vaccinare și homeopatia.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.