Spre individualismul luminat

Sorin CUCERAI
Publicat în Dilema Veche nr. 791 din 18-24 aprilie 2019
Spre individualismul luminat jpeg

Orice liberal crede că cea mai bună formă de organizare socială e aceea care respectă cît mai bine principiul libertăţii egale. De aici decurge bunăoară interesul pentru domnia legii sau pentru sufragiul universal. De aici decurg mai multe consecinţe. Una ar fi că, pentru liberali, democraţia nu este un scop în sine, ci cel mai bun mijloc de a apăra drepturile tuturor. Asta înseamnă că liberalii nu vor susţine orice formă de democraţie şi, în plus, că ei vor susţine democraţia doar în măsura în care ea este un bun instrument de punere în practică a principiului libertăţii egale. 

O altă consecinţă e că proprietatea privată este, pentru liberali, un instrument de protejare a libertăţii individuale. Dacă proprietatea privată nu face asta, dacă ea ajunge să fie folosită pentru a încălca principiul libertăţii egale, liberalii vor cere fărîmiţarea acelei proprietăţi pînă la punctul în care ea să nu mai constituie o ameninţare şi, simultan, să fie suficientă pentru a proteja inclusiv libertatea proprietarului ei. Atenţie însă: „fărîmiţare“ înseamnă cu totul altceva decît „desfiinţare“. Desfiinţarea proprietăţii private e interpretată de liberali ca un atac la adresa libertăţii individuale. Iată motivul pentru care liberalii susţin  politici anti-monopol, anti-cartel, anti-poziţie dominantă chiar cînd monopolul şi cartelul sînt private, şi chiar cînd poziţia dominantă e obţinută prin practici concurenţiale corecte. Puterea economică poate deveni putere politică – deci e suspectă. Prin urmare, liberalii susţin libera concurenţă exact la fel cum susţin democraţia sau proprietatea privată, adică doar în măsura în care concurenţa protejează libertatea individuală şi respectă principiul libertăţii egale. Din punctul acesta de vedere, o critică liberală a capitalismului este întotdeauna posibilă.

Spre deosebire de socialişti şi de social-democraţi, liberalii înţeleg planificarea economică drept acel set de politici care fac ca piaţa să respecte principiul libertăţii egale. În sensul acesta, liberalii n-au nici o problemă să încerce să planifice economia. Liberalii privesc instituţiile dintr-o perspectivă strict instrumentală, nu ca pe scopuri în sine. Le vor sprijini doar în măsura în care protejează libertatea individuală şi asigură o aplicare cît mai extinsă a principiului libertăţii egale. De aceea putem avea o democraţie liberală, un capitalism liberal, un stat liberal, o administrare liberală a proprietăţii private etc. Asta face ca liberalii să nu aibă atitudini dogmatice, să fie deschişi, generoşi, toleranţi şi interogativi. Noi circumstanţe pot conduce la obligaţia de a găsi noi soluţii. Iar noua soluţie le poate contrazice pe cele anterioare.

Pe de altă parte, principiul libertăţii egale presupune susţinerea celor defavorizaţi (bolnavi, şomeri, persoane cu dizabilităţi, bătrîni etc.). Pentru că şi aceste persoane trebuie să se bucure, pe cît posibil, de o libertate egală cu a celorlalţi membri ai societăţii. Pe scurt: liberalii nu se opun politicilor sociale. Dimpotrivă!

În fine, două-trei vorbe despre libertate. Liberalii înţeleg libertatea, printre altele, şi ca libertate faţă de propriile impulsuri şi dorinţe. De aici şi formula iluminiştilor scoţieni: „enlighted self-interest“, individualism luminat. Adică: o critică liberală a consumerismului contemporan e perfect posibilă. În acelaşi timp, libertatea definită în termenii aceştia face inteligibil şi interesul pe care liberalii îl acordă problemelor de mediu şi celor legate de „comerţul“ dintre generaţii. Individualismul luminat se întemeiază pe obligaţia fundamentală de a respecta libertatea celorlalţi, inclusiv a celor nenăscuţi, ceea ce presupune asigurarea pentru aceştia a unui mediu cel puţin la fel de bun precum cel din prezent. Odată spuse toate astea, mai avem de răspuns la o întrebare: unde putem găsi liberalism în România? Deloc întîmplător, liberalismul poate fi depistat mai ales în zona noilor partide: USR, PLUS, Demos – firește, în formule diferite și în combinație cu alte curente ideologice. Și în noua societate civilă, preocupată de liberalizarea democrației, de drepturile omului și de grupurile defavorizate. În partidele vechi, liberalismul e din ce în ce mai greu de găsit. 

Sorin Cucerai este publicist.

Foto: Ema Cojocaru

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.