De prea mulți ani, Bucureștiul în perioada de Crăciun a devenit un soi de instituționalizarea a kitsch-ului – cartierele, sufocate de „tîrguri” improvizate într-un stil de mahala, cu tarafuri de lăutari, fum de mici și brizbizuri made in China, iar străzile, un soi de loc de joacă al unor edili prinși într-o febrilă întrecere pentru căutarea și expunerea cît mai cu fală a esenței prostului gust.

Acum trei ani, în 2017, centrul Capitalei se procopsise cu niște figurine gigantice cu iz de însemne patriotarde, reprezentînd ii, clopuri, ștergare și hore gigantice, toate asezonate bineînțeles cu cele trei culori ale steagului național. Să mergi într-o promenadă pe Bulevardul Magheru era ca și cum ai fi ispășit o pedeapsă cruntă, precum personajul Alex DeLarge din Portocala mecanică. Totuși, în ciuda criticilor și a ironiilor, a existat cel puțin un om încîntat de traumaticele zorzoane – primărița de atunci, Gabriela Firea, care a motivat, asumîndu-și oroarea, prin faptul că „se intra” în Anul Centenarului, iar cei 100 de ani de la Marea Unire trebuiau astfel marcați printr-un Crăciun tradițional.

Un an mai tîrziu, centrul Capitalei fusese invadat din nou de opulență: de data aceasta niște instalații grotești pe post de îngeri, unii aproape demonici, care atîrnau amenințător pe deasupra Căii Victoriei, alții mai pămîntești, care sunau din trompetă – în fapt, păreau mai degrabă niște îngeri ambetați, care, în timp de sărbătoare, își uitau menirea și trăgeau de zor la măsea.

Topul ororilor a fost încununat anul trecut. În „cinstea” campionatului de fotbal „Euro 2020”, întregul centru fusese subjugat sportului-rege, fiind împopoțonat cu mingi de fotbal și cu trofee care – gafa gafelor – imitau nu cupa Campionatului European, ci pe aceea a Campionatului Mondial, fapt ce a atras imediat critici acide din partea mass-media.

De data aceasta, Primăria nu și-a mai asumat inițiativa, reacționînd printr-un comunicat de presă, făcut, bineînțeles, în dulcele stil arogant cu care ne obișnuise și pînă atunci: „Elementele luminoase în formă de trofeu, montate pe mai multe bulevarde din Capitală, au fost proiectate de firma care a furnizat elementele decorative și nu s-a dorit ca acestea să fie copii fidele ale trofeului decernat campioanei europene la fotbal și nici ale trofeului Cupei Mondiale. Alăturarea acestor machete în formă de trofeu cu mingile de fotbal sugerează doar ideea de trofeu sportiv, cîștigat în urma unei confruntări pe un teren de sport. Proiectul iluminatului ornamental-festiv din Capitală pentru iarna 2019 – «Euro 2020 – București, oraș gazdă» este unul de mare amploare, ținînd cont de numărul impresionant de elemente decorative luminoase montate, dar și din punctul de vedere al resursei umane folosite pentru a duce la bun sfîrșit proiectul în timp record. Din această perspectivă, proiectul de iluminat ornamental-festiv din acest an este o premieră pentru Capitala României”.

Aș spune totuși că o premieră reală pentru București mi se pare că a venit abia anul acesta, mai de voie, mai de nevoie. În primul rînd, din cauza restricțiilor sanitare, tîrgurile de prin cartiere au fost suspendate. Și încă o premieră, cea mai așteptată de altfel de bucureșteni, este că, după mulții ani de kitsch ajuns în stadiu de grotesc, luminițele din centrul Capitalei sînt decente. Nu mai aduc ode nici naționalismului, nici fotbalului, nici grandomaniei. Sînt, pentru prima oară, după mulți ani, „de sezon”, simple, acceptabile (chiar dacă, la răstimpuri, au un zvîc de naționalism, aprinzîndu-se în cele trei culori, roșu, galben și albastru).

Controversele luminițelor de Crăciun n-au lipsit nici de data asta, de vreme ce unii primari, nou aleși, au decis să renunțe total la decorarea sectoarelor de care sînt responsabili, motivînd lipsa fondurilor și, mai ales, prioritizarea nevoilor. „Mă gîndesc că, de banii aceştia, 500.000 de euro, aş putea face o grădiniţă sau o creşă sau să mai asfaltez o stradă. Mai mult, luminiţele ar fi la fel ca în anii trecuţi, am primit conceptul şi, vă spun, sînt cam de prost gust” – a declarat Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6.

Bineînțeles, nu poți mulțumi pe toată lumea – însă între opulență excesivă și austeritate severă poți găsi, totuși, o cale de mijloc. Și chiar dacă dintr-un derapaj continuu nu-ți poți reveni brusc la acea linie, semnele bune de redresare există, centrul Capitalei aducînd o speranță.

Sursa foto: adevarul.ro (Inquam Photos / Octav Ganea)