Pentru un portret în mişcare

Anca VASILIU
Publicat în Dilema Veche nr. 854 din 20 - 26 august 2020
Pentru un portret în mişcare jpeg

De o inteligenţă scînteietoare precum diamantul – comparaţia aparţine unui intelectual francez care l-a întîlnit pe Andrei Scrima în anii 1970 –, omul nu predica exerciţiul inteligenţei în virtutea cunoaşterii, ci dreapta măsură între claritate şi curaj, balansul perpetuu între introspecţie şi detaşare de sine, asumarea limitelor trăirii fără a contraria necesităţile vitale, şi o subtilă dialectică între afecţiune şi asceză interioară în raportul cu semenii. Alegerea călugăriei este însă intelectuală, în cazul lui Scrima, chiar dacă idealul lui nu era strict intelectual. Or, fascinaţia exercitată în rîndul intelectualilor, în paralel cu parţiala neînţelegere stîrnită în mediul ecleziastic ortodox, vin poate de aici. Felul lui Scrima de a trăi monastic nu putea fi decît deconcertant, pentru că el nu corespunde imaginii pe care o astfel de vocaţie o are într-o lume în care credinţa în Dumnezeu e mai degrabă pasională şi dominată de virtutea supremă a ascultării, în vreme ce luciditatea e diabolică pentru că împarte lumea şi stîrneşte opoziții acolo unde puterea instituţională impune unitatea mai presus de individ. Scrima e însă perfect coerent cu vocaţia sa monastică. El nu se va fixa niciodată comunitar şi alveolar, ci va cultiva acea formă a elanului solitar care l-a mobilizat din primul moment şi care-l va conduce către un militantism de o cu totul altă natură. Unitatea este pentru el universală, iar comunitatea pe care o realizează această unitate se situează într-o lume non-mundană, o lume dincolo-de-lume care se dezvăluie însă prin semne şi urme lăsate aici şi acum.

Deşi fondator al unei mănăstiri în munţii Libanului şi părinte spiritual al comunităţii, Scrima nu a practicat decît o formă non-comunitară a monahismului: cea a pelerinajului, a unei itineranţe care în cazul lui a avut deopotrivă aspectul dezlînat şi ţinta precisă a unei Odisei. Între Ulise şi Pelerinul rus, Scrima a ales deci calea ca expresie a unei căutări prin care trebuia să împlinească ceea ce el ştia deja: că urmează Celui care i-a deschis calea, că păşeşte pe urmele Lui precum Ulise şi Telemah păşeau pe urmele zeiţei lor, şi că drumul arată de fapt singurul mod adevărat de a fi. De ce ? A fi, pentru Scrima, însemna a fi spiritual, or nu poţi fi astfel decît asemuindu-te cu Duhul în toată fiinţa ta. Această asemănare pune omul în mişcare, căci Duhul e viaţă şi viaţa e principiul şi sursa mişcării universale. Urmînd acest model, omul devine liber de orice constrîngere, chiar şi de aceea a pregătirii de plecare. Condiţia pelerinajului este şi aceea de a deveni cîteodată brusc nevăzut. Scrima ştia însă că a fi în mişcare perpetuă, a se face nevăzut sau, dimpotrivă, a apărea tot atît de brusc în faţa cuiva este desigur o formă de libertate, dar nu este o libertate oarecare. E vorba de un dar, şi acest dar e greu de purtat. Libertatea pură de orice determinaţie, spunea el, este atunci cînd nu mai urmezi voinţa proprie, ci laşi frîul fiinţei tale în mîinile unei puteri de altă natură decît puterea lumii. Cu alte cuvinte, libertatea asumată de Scrima era pentru el actul conştient al dăruirii totale, şi deci consecinţa firească a credinţei ultime că nimic nu este o întîmplare, un accident din senin, ci totul este un eveniment la care trebuie să reacţionezi atemporal şi non-mundan deşi, inevitabil, îl percepi cu simţuri pămînteşti. Libertatea adevărată nu se măsoară cu excelenţa virtuţilor exterioare, utile desigur pînă la un anumit punct, ci se cucereşte prin virtuţile intime, cele care ţin de cultura sufletului: victoria, niciodată definitivă, asupra vanităţii, a orgoliului, a emoţiilor şi a tentaţiei neantului. A urma Duhului, pe calea deschisă de acesta, presupune a cultiva virtuţile sufletului, or sufletul are logosul în el, dar nu ascultă de literă, ci caută, întotdeauna şi pretutindeni, Duhul. Condiţia împlinirii sufletului ţine deci de capacitatea de a surprinde prezenţa Duhului în semnele şi cuvintele lumii, precum şi de posibilitatea de a interpreta, cu siguranţă de atlet şi cu precizie de geometru, formele de manifestare ale acestuia.

Pe lîngă libertatea de a fi în permanenţă pe drum şi focalizat asupra virtuţilor interioare care îi permiteau să dejoace întotdeauna şiretlicurile vanităţii acestei lumi, Scrima cultiva cu precădere discreţia şi modestia. Prin definiţie, discreţia şi modestia nu se arată; ele acţionează ascuns, sub o aură de taină, căci totul nu poate fi spus, dezvăluit, destăinuit fără riscul smintelii. El accepta neliniştea fecundă ca pe o încercare a stăpînirii de sine, arăta o nesfîrşită bucurie în mijlocul tulburărilor şi al tristeţilor, vedea ca pe o împlinire posibilitatea de a aştepta ceva mult mai mare, mai grav şi mai puternic decît tot ce se împlinise deja. Scrima repeta adesea că lumea e tulburată şi că acesta este semnul prezenţei Duhului, aşa cum un înger cobora să tulbure apa scăldătorii Bethesda atunci cînd se producea minunea unei vindecări (Ioan, 5, 4). Mai puternic decît cel care învie morţii e, spunea el, cel care descoperă şi vindecă păcatul neputinţei. Ultima sa plecare a fost la fel de bruscă precum toate cele cunoscute de cei cu care era în contact. S-a făcut dintr-o dată nevăzut, lăsînd deschisă calea.

Anca Vasiliu este istoric al filosofiei antice in cadrul Centrului Léon-Robin, CNRS-Sorbonne Université.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.