„Berea noastră e mai ieftină decît apa îmbuteliată de la voi!“ Ca reacţie la campaniile de discreditare a românilor instrumentate de unii politicieni britanici, GMP Advertising a lansat o contra-campanie cu sloganul: „Why don’t you come over?“ („N-aţi vrea să veniţi pe la noi?“). S-au găsit zeci de motive, care de care mai haioase. Campania a avut un impact imediat pe reţelele de socializare din România şi s-a multiplicat apoi şi în Marea Britanie. Mesajul a ajuns chiar şi în ziarele europene importante.

Cînd şi cum v-a venit ideea unei campanii care să răspundă fobiilor exprimate de opinia publică din Marea Britanie?

Ideea a venit peste noapte. Literally, cum zic englezii. Am avut norocul unui client care a avut curaj şi flexibilitate şi am reuşit să implementăm totul în timp record. Claudiu Pandaru, Lucian Mîndruţă şi toată echipa gandul.info ar putea oricînd să lucreze în publicitate. Ştiu că nu pare, dar e un compliment. :) În noaptea de 28 ianuarie 2013 s-a lansat ideea. Posterele au fost lucrate în cîteva ore. Campania a fost on air în 24 de ore. Această viteză de reacţie a fost cred şi cheia viralităţii ei. Colegii noştri de la Webstyler au venit cu ideea de a le oferi englezilor, care vor să vină, canapele şi joburi pe un site dedicat şi, la o săptămînă de la pornirea campaniei, site-ul a fost şi el on-line.

Activismul e bine disimulat de umor. Dar există compatibilitate între umorul românesc şi cel englezesc? Rîdem la fel?

Cred că avem multe lucruri în comun, în materie de umor. Cred că ambele stiluri de umor înţeleg şi folosesc autoironia, deşi englezii au aici un ascendent clar. Uitaţi-vă la Top Gear, de cîte ori prezentatorii spun despre ei înşişi că sînt nişte bătrîni decrepiţi, fără condiţie fizică şi cu o inteligenţă mediocră. Una dintre machetele noastre îi invitau pe englezi să vină aici, în ţara unde echipa naţională nu-i va dezamăgi, pentru că jocul ei se poate doar îmbunătăţi... (S-a dovedit, din păcate, o mică profeţie.) Alta le spunea că în România nu vor trece niciodată prin stresul organizării unei olimpiade. Ambele popoare gustă umorul prin exagerare absolută: „Half of our women look like Kate, the other half, like her sister“ e din această gamă. Românii mai au însă un registru al „hazului de necaz“, un umor cu un gust amărui, pe care englezii nu cred că îl au.

Dincolo de reacţiile pe care le-a stîrnit în România şi de premiile pentru publicitate obţinute, care a fost impactul campaniei în Marea Britanie?

Cunoscuţi din Marea Britanie ne-au sunat să ne spună că sînt abordaţi de prietenii lor englezi, fie că e vorba de colegi de muncă, vecini sau pur şi simplu vînzătorul de la chioşcul de ziare din colţul străzii şi felicitaţi pentru „cheekiness“-ul iniţiativei şi umorul mesajelor. Mesajele au ajuns pe masa lui Keith Vaz, şeful comisiei laburiste de Home Affairs, care a menţionat campania şi numele ziarului în Parlamentul britanic.

Felix Tătaru este directorul GMP Advertising.