Muzeul Eu - Muzeul Consumatorului Comunist din Timișoara

Ovidiu MIHĂIȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Muzeul Eu   Muzeul Consumatorului Comunist din Timișoara jpeg

Fiecare are un muzeu personal. Unii îl împing ca pe o roabă, alții îl cară ca pe un contrabas, cîte unul, mai relaxat, ca pe o scamă în fundul buzunarului. Colecții diferite, piese care mai de care. Pe frontispicii, proprietarii zgîrie cu egouri ascuțite numele proprii fără să uite serifele, ele asigură longevitatea și conferă aerul de monument necesar. Orarul de funcționare al acestor instituții ne-mamut depinde de masa la care fac consumație deopotrivă vizitatorii și proprietarii. În vitrinele muzeelor, bătute în cuie pe hipocamp, în ciuda faptului că sînt imuabile, se patinează artefacte imateriale recuperate, reîntregite și restaurate din praful unor cioburi de amintiri distorsionate la a căror înfrumusețare curatorii, vorba poetului, „șlefuiesc necontenit“. Alteori, adăposturile relicvelor personale și ale nostalgiilor zac într-o continuă restaurare (din lipsă de fonduri sentimentale sau de management defectuos), depozitate în magazii insalubre, îngrămădite alandala, fără număr de inventar, fără să fie cunoscute vreodată.

La intrarea în aceste instituții, asemenea obișnuitelor tanti ce vînd bilete la ghișeele muzeelor subvenționate, șed proțăpiți cei care le-au dat nume. Intrarea costă uneori o cafea, o bere, un șpriț, un timp, o poveste la schimb, o idee sau mai nimic, se practică multe categorii de tarifare, unele chiar preferențial/discreționare.

Exponatele acestor muzee ambulante diferă de la caz la necaz. Uneori transcend povestea, sar balustrada și capătă forța de a se materializa în imagini aievea acompaniate de senzații olfactive capabile să stimuleze tot soiul de papile, glande și deseori cordul. Am avut privilegiul de a fi fost vizitatorul indiscret al multor cotloane ale muzeelor prietenilor, părinților, comesenilor și aleator întîlniților. Nu am găsit vederi, pliante sau magneți, așa că am rămas doar cu esența. Ce ai trăit nu poate fi retrăit, clipa s-a scurs.

Revin însă constant în fața porții propriului muzeu cu bucuria redescoperirii mixată cu aducerea aminte și surîsul sclipirii din ochi. Cunosc toate holurile, ascunzișurile și cotloanele pe de rost. De spaimă am montat cu atenție deosebită unde infraroșii împotriva celor care forțează intrarea, doar am puse la păstrare acolo obiecte de patrimoniu personal, obiecte de cult(ul) personal(ității).

Uneori, cînd zile întregi nu pășește nici un vizitator în muzeul meu, mă pun pe șters praful. Încep cu începutul. La intrare trona amintirea inocenței mele. Între timp această piesă a fost furată. Nu am fost prins nici pînă azi. Dau cu pămătuful pe soclu, să fie curat pentru atunci cînd conducerea muzeului va fi dispusă să-i plătească prețul răscumpărării. Momentan vizitatorii mai pot admira doar o copie tocită, făcută ferfeniță de rememorarea mea recurentă. Altfel spus, admir un fals.

muzeu jpg jpeg

Apoi dau cu mopul prin beciul memoriei. Acolo se găsesc fragmente fragile din era glaciară a inexistenței mele, din inexistentul „eu“, care eram doar un gînd de împlinit în dorințele părinților mei. Atenție pe unde călcați, în colțurile la care nu ajung din cauza lipsurilor de memorie se lăfăie păianjenii în mini-hamace. Puțin mai sus, la parter, dacă urcăm pe treptele evoluției mele personale găsim expuse rămășițe ale paleoliticului copilăriei în care jucam poker cu cărți de „Păcălici“. Sînt toate acolo, fizic, materiale, pipăibile, nimicuri inestimabile, tezaurul agonisit în copilărie; diplome de șoim, inelul translucid al cravatei de pionier (bată-l Dumnezeu, așa, în treacăt), munbuții scîlciați ai copilăriei, trăncănele, țiuitori, un caleidoscop, „Maria Mirabela“, praștia, tubul, cornetele, „Piticot“, toba de tinichea, rotobilul, pistolul cu capse, tractorașe descompletate, ursulețul, aparatul foto din care țîșnește apă, elefănțelul, cărți cu zîne neprihănite, niște daci liberi din „Dacii & romanii“… „Nu te supăra, frate“, dar sînt toate acolo, pregătite să fie scoase la lumina unor ochi care sticlesc dornici să le frunzărească. Cu tot cu poveștile lor care probabil că la urma urmelor nu folosesc nimănui. Fiind o instituție modernă, oferim vizitatorilor mei posibilitatea de a trăi o experiență de tip „interactiv“. Vă pot explica procedeul prin care se confecționa o bubuitoare dintr-o cutie de „Amigo“ și puțin carbid sau cum se asambla un injector cu percutor pe bază de fosfor. Fără violență, momentan, poftiți, să urcăm la etajul unu. Aici dăm buzna în neoliticul adolescenței. Discuri cu rockăreală, postere, vederi bidimensionale cu gheișe, brichete metalice, șepci, creioane roase, beții prin parcuri, corigențe, întîia noapte de amor cu o fotografie color, Sepultura… nimic fabulos, aventuri de scarabei. Comune, dar unice. Mergem mai departe.

La etajul doi, etajul de cleștar, pe unde fac curat mai rar, sînt ferecate amintirile iubirilor însoțite de mirosurile primăverilor și de trilurile păsărilor în diminețile în care goneam chercheliți spre casă, de mînă. Șoapte fierbinți cu miros de alcool ieftin, zdrențe rătăcite printre cearșafuri, mucuri de țigări fără filtru, scrisori cu porcușori pătate de lacrimi, un cercel, o batistă, un șervețel cu un număr de telefon incomplet, conserva din care am mîncat împreună, caiete studențești, o inimioară de pleu, un oracol, un test de sarcină.

La etajul trei nu e nevoie de curățenie, aici păstrez fără nici o explicație, undeva la capătul holului, într-o anexă, ascunse indiscreției publicului, magaziile cu piesele de re-zis-tență neinventariate și cîteva gioar-se de amintiri din Evul Mediu al memoriei. Discreția mă obligă să nu le expun. Unele piese rămîn secrete, misterul incită. Le puteți vedea pe viu, față în față, doar pe la spate. Sau pe sub mînă, în ziua cînd e Noaptea Muzeelor.

În sfîrșit, la mansardă am amenajat, cum nu prea am putut mai bine, o secție mai îndrăzneață a instituției mele. Lipsesc țigle și croncăne ciori, (viața) bate vîntul, picură cu găleata, fiindcă nu ne permitem o reparație, așa că accesul este restricționat. Scrie citeț: „Nu intrați, pericol de accidentare!“. Aici păstrez sub strictă supraveghere amintirile false venite din viitor. Amintiri cu pretenții de a fi împlinite, trăite și consumate pentru a putea deveni ele însele amintiri reale demne de expus la etajele inferioare ale muzeului. Asta fiindcă există și un soi de nostalgie a viitorului, a posibilului, a în-tîmplabilului, a ceea ce s-ar putea să urmeze să vină. Amintiri ale unor posibile fericiri ținute artificial în viață de către aparate care pompează speranță. Îmi amintesc foarte clar cum va arăta căminul visurilor mele, cum vor flutura urechile patrupedului prin curte, cum vor țopăi ștrengarii sub cireș, cum vor fi aliniate gemurile în șpais, într-o coregrafie inertă cu etichetele la vedere, ca „tag“-urile pe care le poartă maratoniștii; „Gem caise 1994“, „Zacuscă ciuperci 2023“, „Compot cireșe 1987“. Îți mai amintești ce gust va avea? Îți vor rămîneau sîmburii între dinți să-i sugi pînă se netezesc ca rotulele genunchilor credincioșilor. Uoai, uite cum pîlpîie para focului în sobă, parcă e aceeași cu a lu’ mamaie de cînd încă mai primea pensia! Grajdul nu mai are vaci, dar parcă l-am mai văzut pe la o bunică… frigiderul ăla „Fram“ nu era acolo! Amintirile în construcție au o nevoie continuă de mărire a fondului lor. Accept donații. Atenție, se apropie ora închiderii. Vă mai așteptăm! Închideți ușa că e curent.

P.S. Dacă atunci cînd murim revedem „în fața ochilor“ filmul vieții, atunci cînd revedem în studiourile rememorării scenele importante sau de turnură, nu facem decît să montăm, pe moviola aducerii aminte, cadru cu cadru, „the director’s cut“. O vorbă din lumea showbiz-ului spune că: „Ce se taie nu se fluieră“. În același timp, are șanse de aplauze la scenă deschisă.

Ovidiu Mihăiță este actor, co-fondator al Teatrului „Auăleu“, cel mai mic teatru din România, și al Muzeului Consumatorului Comunist din Timișoara.

Foto: Muzeului Consumatorului Comunist din Timișoara

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

simion mehedinti jpg
14 decembrie: Ziua când a murit marele savant Simion Mehedinți, părintele geografiei moderne
Pe 14 decembrie 1962 a murit geograful Simion Mehedinți, care a slujit mai multe domenii ale cunoaşterii, precum geografia, etnografia, literatura, educaţia, critica şi publicistica. Tot pe 14 decembrie s-au născut actorul și regizorul Radu Beligan și economistul Virgil Madgeanu.
scaune în culorile drapelului polonia  Marea Britanie FOTO shutterstock jpg
Marele exod al polonezilor din Marea Britanie. De ce tot mai mulți emigranți se întorc acasă
În timp ce economia Marii Britanii stagnează și standardele de viață scad vertiginos în orașele afectate de infracționalitate, servicii deficitare și costuri de trai în creștere – alimentând nemulțumirile legate de imigrația necontrolată – exodul lucrătorilor polonezi calificați.
rapid fb jpg
Lecție de fotbal primită de liderul Rapid. Giuleștenii, înfrângere lamentabilă pe teren propriu
Vișiniii rămân pe prima poziție, dar lupta pentru locul 1 se strânge.
copilul cu mintea deschisa jpg
Secretele părinților care formează copii echilibrați și independenți. „Am răbdare, hai să mai încerci o dată"
Capacitatea copilului de a fi deschis și sigur pe sine depinde de modul în care părintele îi modelează emoțiile, sunt de părere specialiștii. Cu răbdare și atenție, părintele poate transforma fragilitatea celui mic în echilibru.
600362191 25919365254337911 4613596998715247718 n jpg
Se cere demisia lui Viktor Orban în stradă. Protest cu miii de oameni în Budapesta după abuzurile comise într-un centru de detenție pentru minori
Opoziția pro-europeană ungară condusă de Peter Magyar a organizat sâmbătă seara o manifestație la Budapesta, în urma scandalului provocat de abuzurile comise într-un centru de detenție pentru minori delincvenți.
123 de detinuti au fost eliberati din belarus foto x @v pashtouki png
Belarus a eliberat 123 de deținuți după ridicarea sancțiunilor americane, printre care și un laureat al Premiului Nobel
Belarus a eliberat 123 de deținuți, inclusiv laureatul Premiului Nobel pentru Pace, Ales Bialiatski, și lidera opoziției Maria Kalesnikava, după ce SUA au ridicat sancțiunile impuse asupra exporturilor belaruse de potasiu.
cartuse jpg
Descoperire neașteptată pe șantierul unei case: aproape 450 de cartușe au fost găsite în timpul lucrărilor de construcție
Descoperire surprinzătoare sâmbătă, 13 decembrie, pe un șantier din orașul Bălan, județul Harghita. Aproape 450 de cartușe de calibru 7,92 mm au fost găsite în timpul lucrărilor de construcție a unei case.
Ionut Chirita fals preot FOTO arhiva personala jpg
Slujbe ilegale într-un lăcaș de cult din Galați: un tânăr de 23 de ani cheamă credincioșii într-o biserică neautorizată
Un tânăr de 23 de ani din Galați a stârnit controverse după ce și-a construit singur un lăcaș de cult, unde organizează slujbe religioase la care invită localnicii. În urmă cu patru ani, el a fost reținut pentru că a pretins că este preot ortodox și a cerut bani de Bobotează.
012d2490f048dc3b77a457e3e450ab4eb38 jpeg
Iarna de la vârful puterii: Ceaușeștii și vacanțele luxoase în România înghețată. Istoric: „Nici fetele lui Dej, nici copiii lui Ceaușescu nu-l mai așteptau pe Moș Crăciun“
În timp ce populația României îngheța în case şi în apartamente, elita comunistă trăia o altă iarnă – una a abundenței controlate, a ritualurilor și a fricii