Muzeul Eu - Muzeul Consumatorului Comunist din Timișoara

Ovidiu MIHĂIȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 829 din 9 - 15 ianuarie 2020
Muzeul Eu   Muzeul Consumatorului Comunist din Timișoara jpeg

Fiecare are un muzeu personal. Unii îl împing ca pe o roabă, alții îl cară ca pe un contrabas, cîte unul, mai relaxat, ca pe o scamă în fundul buzunarului. Colecții diferite, piese care mai de care. Pe frontispicii, proprietarii zgîrie cu egouri ascuțite numele proprii fără să uite serifele, ele asigură longevitatea și conferă aerul de monument necesar. Orarul de funcționare al acestor instituții ne-mamut depinde de masa la care fac consumație deopotrivă vizitatorii și proprietarii. În vitrinele muzeelor, bătute în cuie pe hipocamp, în ciuda faptului că sînt imuabile, se patinează artefacte imateriale recuperate, reîntregite și restaurate din praful unor cioburi de amintiri distorsionate la a căror înfrumusețare curatorii, vorba poetului, „șlefuiesc necontenit“. Alteori, adăposturile relicvelor personale și ale nostalgiilor zac într-o continuă restaurare (din lipsă de fonduri sentimentale sau de management defectuos), depozitate în magazii insalubre, îngrămădite alandala, fără număr de inventar, fără să fie cunoscute vreodată.

La intrarea în aceste instituții, asemenea obișnuitelor tanti ce vînd bilete la ghișeele muzeelor subvenționate, șed proțăpiți cei care le-au dat nume. Intrarea costă uneori o cafea, o bere, un șpriț, un timp, o poveste la schimb, o idee sau mai nimic, se practică multe categorii de tarifare, unele chiar preferențial/discreționare.

Exponatele acestor muzee ambulante diferă de la caz la necaz. Uneori transcend povestea, sar balustrada și capătă forța de a se materializa în imagini aievea acompaniate de senzații olfactive capabile să stimuleze tot soiul de papile, glande și deseori cordul. Am avut privilegiul de a fi fost vizitatorul indiscret al multor cotloane ale muzeelor prietenilor, părinților, comesenilor și aleator întîlniților. Nu am găsit vederi, pliante sau magneți, așa că am rămas doar cu esența. Ce ai trăit nu poate fi retrăit, clipa s-a scurs.

Revin însă constant în fața porții propriului muzeu cu bucuria redescoperirii mixată cu aducerea aminte și surîsul sclipirii din ochi. Cunosc toate holurile, ascunzișurile și cotloanele pe de rost. De spaimă am montat cu atenție deosebită unde infraroșii împotriva celor care forțează intrarea, doar am puse la păstrare acolo obiecte de patrimoniu personal, obiecte de cult(ul) personal(ității).

Uneori, cînd zile întregi nu pășește nici un vizitator în muzeul meu, mă pun pe șters praful. Încep cu începutul. La intrare trona amintirea inocenței mele. Între timp această piesă a fost furată. Nu am fost prins nici pînă azi. Dau cu pămătuful pe soclu, să fie curat pentru atunci cînd conducerea muzeului va fi dispusă să-i plătească prețul răscumpărării. Momentan vizitatorii mai pot admira doar o copie tocită, făcută ferfeniță de rememorarea mea recurentă. Altfel spus, admir un fals.

muzeu jpg jpeg

Apoi dau cu mopul prin beciul memoriei. Acolo se găsesc fragmente fragile din era glaciară a inexistenței mele, din inexistentul „eu“, care eram doar un gînd de împlinit în dorințele părinților mei. Atenție pe unde călcați, în colțurile la care nu ajung din cauza lipsurilor de memorie se lăfăie păianjenii în mini-hamace. Puțin mai sus, la parter, dacă urcăm pe treptele evoluției mele personale găsim expuse rămășițe ale paleoliticului copilăriei în care jucam poker cu cărți de „Păcălici“. Sînt toate acolo, fizic, materiale, pipăibile, nimicuri inestimabile, tezaurul agonisit în copilărie; diplome de șoim, inelul translucid al cravatei de pionier (bată-l Dumnezeu, așa, în treacăt), munbuții scîlciați ai copilăriei, trăncănele, țiuitori, un caleidoscop, „Maria Mirabela“, praștia, tubul, cornetele, „Piticot“, toba de tinichea, rotobilul, pistolul cu capse, tractorașe descompletate, ursulețul, aparatul foto din care țîșnește apă, elefănțelul, cărți cu zîne neprihănite, niște daci liberi din „Dacii & romanii“… „Nu te supăra, frate“, dar sînt toate acolo, pregătite să fie scoase la lumina unor ochi care sticlesc dornici să le frunzărească. Cu tot cu poveștile lor care probabil că la urma urmelor nu folosesc nimănui. Fiind o instituție modernă, oferim vizitatorilor mei posibilitatea de a trăi o experiență de tip „interactiv“. Vă pot explica procedeul prin care se confecționa o bubuitoare dintr-o cutie de „Amigo“ și puțin carbid sau cum se asambla un injector cu percutor pe bază de fosfor. Fără violență, momentan, poftiți, să urcăm la etajul unu. Aici dăm buzna în neoliticul adolescenței. Discuri cu rockăreală, postere, vederi bidimensionale cu gheișe, brichete metalice, șepci, creioane roase, beții prin parcuri, corigențe, întîia noapte de amor cu o fotografie color, Sepultura… nimic fabulos, aventuri de scarabei. Comune, dar unice. Mergem mai departe.

La etajul doi, etajul de cleștar, pe unde fac curat mai rar, sînt ferecate amintirile iubirilor însoțite de mirosurile primăverilor și de trilurile păsărilor în diminețile în care goneam chercheliți spre casă, de mînă. Șoapte fierbinți cu miros de alcool ieftin, zdrențe rătăcite printre cearșafuri, mucuri de țigări fără filtru, scrisori cu porcușori pătate de lacrimi, un cercel, o batistă, un șervețel cu un număr de telefon incomplet, conserva din care am mîncat împreună, caiete studențești, o inimioară de pleu, un oracol, un test de sarcină.

La etajul trei nu e nevoie de curățenie, aici păstrez fără nici o explicație, undeva la capătul holului, într-o anexă, ascunse indiscreției publicului, magaziile cu piesele de re-zis-tență neinventariate și cîteva gioar-se de amintiri din Evul Mediu al memoriei. Discreția mă obligă să nu le expun. Unele piese rămîn secrete, misterul incită. Le puteți vedea pe viu, față în față, doar pe la spate. Sau pe sub mînă, în ziua cînd e Noaptea Muzeelor.

În sfîrșit, la mansardă am amenajat, cum nu prea am putut mai bine, o secție mai îndrăzneață a instituției mele. Lipsesc țigle și croncăne ciori, (viața) bate vîntul, picură cu găleata, fiindcă nu ne permitem o reparație, așa că accesul este restricționat. Scrie citeț: „Nu intrați, pericol de accidentare!“. Aici păstrez sub strictă supraveghere amintirile false venite din viitor. Amintiri cu pretenții de a fi împlinite, trăite și consumate pentru a putea deveni ele însele amintiri reale demne de expus la etajele inferioare ale muzeului. Asta fiindcă există și un soi de nostalgie a viitorului, a posibilului, a în-tîmplabilului, a ceea ce s-ar putea să urmeze să vină. Amintiri ale unor posibile fericiri ținute artificial în viață de către aparate care pompează speranță. Îmi amintesc foarte clar cum va arăta căminul visurilor mele, cum vor flutura urechile patrupedului prin curte, cum vor țopăi ștrengarii sub cireș, cum vor fi aliniate gemurile în șpais, într-o coregrafie inertă cu etichetele la vedere, ca „tag“-urile pe care le poartă maratoniștii; „Gem caise 1994“, „Zacuscă ciuperci 2023“, „Compot cireșe 1987“. Îți mai amintești ce gust va avea? Îți vor rămîneau sîmburii între dinți să-i sugi pînă se netezesc ca rotulele genunchilor credincioșilor. Uoai, uite cum pîlpîie para focului în sobă, parcă e aceeași cu a lu’ mamaie de cînd încă mai primea pensia! Grajdul nu mai are vaci, dar parcă l-am mai văzut pe la o bunică… frigiderul ăla „Fram“ nu era acolo! Amintirile în construcție au o nevoie continuă de mărire a fondului lor. Accept donații. Atenție, se apropie ora închiderii. Vă mai așteptăm! Închideți ușa că e curent.

P.S. Dacă atunci cînd murim revedem „în fața ochilor“ filmul vieții, atunci cînd revedem în studiourile rememorării scenele importante sau de turnură, nu facem decît să montăm, pe moviola aducerii aminte, cadru cu cadru, „the director’s cut“. O vorbă din lumea showbiz-ului spune că: „Ce se taie nu se fluieră“. În același timp, are șanse de aplauze la scenă deschisă.

Ovidiu Mihăiță este actor, co-fondator al Teatrului „Auăleu“, cel mai mic teatru din România, și al Muzeului Consumatorului Comunist din Timișoara.

Foto: Muzeului Consumatorului Comunist din Timișoara

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.