„Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene în tranziţie“ - dialog

Mark THOMPSON
Publicat în Dilema Veche nr. 325 din 6 - 12 mai 2010
„Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene în tranziţie“   dialog jpeg

Cum tratează BBC dezvoltarea new media şi a noilor tehnologii?

Corporaţia britanică de radiodifuziune (BBC) a jucat un rol esenţial în a se asigura că publicul are acces la producţia audiovizuală de înaltă calitate, pe platforme digitale cu difuzare liberă. A realizat acest lucru în două moduri. În primul rînd, conducerea BBC a luat în anii ’90 o decizie strategică pe termen lung, de a investi intens în noua tehnologie şi în platformele online. Cel mai evident succes al acestei strategii a fost dezvoltarea timpurie a BBC Online pe www.bbc. co.uk. Datorită investiţiilor substanţiale şi a talentului jurnalistic, acest portal web include o gamă extraordinară de materiale şi generează un trafic imens, făcîndu-l unul dintre cele mai vizitate site-uri de conţinut (content-based) din Europa.

Din 2007, serviciul online a dat posibilitatea utilizatorilor să transmită şi să primească date în timp real (streaming), prin urmărirea sau ascultarea programelor de radio şi TV, pe computerele lor, timp de o săptămînă după difuzarea programată. Această facilitate a devenit foarte populară.

În al doilea rînd, corporaţia a colaborat îndeaproape cu parteneri din sectoare media comerciale şi necomerciale. Marea realizare a acestei abordări de colaborare o reprezintă platforma digitală numită Freeview. Funcţionînd pe trei dintre cele şase multiplex-uri britanice pentru televiziune digitală terestră, Freeview oferă toate marile posturi britanice de televiziune analogică (ITV, Channel 4 şi Five, alături de BBC), precum şi alte canale – de exemplu, Sky TV al lui Rupert Murdoch, Virgin TV al lui Richard Branson şi multe posturi mici, inclusiv cîteva canale cu reluări (arhive) şi de teleshopping.

Mai mult de trei sferturi din populaţie primesc Freeview prin dispozitive de tip set-top boxes, care au devenit atît de răspîndite, încît „trauma“ trecerii de la televiziunea analogică la cea digitală nu a fost, pînă acum, traumatică. Această trecere a început în anumite regiuni ale ţării şi urmează să se încheie în anul 2012.

În ce mod a funcţionat pentru BBC modelul bazat pe plata licenţei?

Modelul bazat pe plata licenţei TV a funcţionat foarte bine. Taxa este mare: în momentul de faţă este de 168 de euro şi aduce un venit anual de patru miliarde de euro. Există cîţiva critici gălăgioşi ai acestei reglementări, dar majoritatea pare a fi mulţumită să plătească. Studiile arată că mulţi oameni, dacă nu aproape toţi, ar fi chiar dispuşi să plătească puţin mai mult pentru serviciile BBC. Acest nivel de susţinere a publicului este de o importanţă vitală pentru BBC. Bineînţeles, există o dezbatere dacă societatea primeşte „valoare pentru bani“ din această taxă. Criticii afirmă, uneori, că cele mai populare posturi radio BBC de muzică – care au rating-uri foarte mari – ar trebui să fie transformate în societăţi comerciale.

Deşi este adevărat că aceste posturi nu furnizează „conţinut de servicii publice“ clasic, BBC ajunge la milioane de oameni, care este posibil să nu le fi folosit serviciile în alte condiţii. BBC online este important din acelaşi motiv, cu toate că bbc.co.uk nu a reuşit să ajungă un site obligatoriu de accesat pentru „nativii digitali“ mai tineri.

Ştirile imparţiale – condiţie prevăzută de lege

Cum a reuşit BBC să nu fie o instituţie publică influenţată politic?

Singurul motiv pentru care BBC a reuşit să reziste influenţei politice este faptul că toată lumea – politicieni şi publicul larg deopotrivă – acceptă importanţa independenţei BBC. Această independenţă este respectată drept o valoare culturală, protejînd astfel corporaţia.

În momente de înalt dramatism politic, precum Războiul din Suez din 1956, Războiul din Insulele Falklands din 1982 şi invazia din Irak în 2003, BBC a fost supus unei presiuni puternice de a nu critica guvernul. Această presiune nu a avut succes, de regulă. Dar asta nu înseamnă că presiunea nu va izbuti data viitoare. Tînăra generaţie – „nativii digitali“ – se formează fără prezenţa puternică a BBC în viaţa lor. Cînd vor ajunge la maturitate, vor mai privi independenţa BBC drept o valoare esenţială? Nimeni nu ştie răspunsul la această întrebare.

Sînt BBC şi conceptul de televiziune publică privite drept indispensabile?

BBC este (încă) privit ca indispensabil. Este parte a vieţii naţionale, de mai bine de 80 de ani; nimeni nu-şi poate aminti de vremurile cînd nu era acolo.

Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene aflate în tranziţie, pentru că instituţia nu poate fi separată de „ecologia“ sa culturală. Spre exemplu, există în Regatul Unit o condiţie prevăzută de lege, care precizează că ştirile difuzate trebuie să fie imparţiale. Criticii spun, uneori, că asta înseamnă că publicul este condamnat să urmărească programe de ştiri „plicticoase“, care încearcă mereu să fie „echilibrate“ – nu ca ştirile părtinitoare şi incitante din alte ţări, cum sînt pe postul Fox TV al lui Murdoch în Statele Unite. Totuşi, studiile arată că există o susţinere puternică din partea populaţiei de a păstra programele de ştiri imparţiale!

BBC ocupă un loc central în viaţa culturală britanică, deoarece principiile de servicii media publice au fost „asimilate“ în Regatul Unit. Ba chiar, principiile de servicii publice sînt populare datorită BBC. Din acest motiv, propunerile de a împărţi taxa pentru licenţa TV între diferiţi operatori reprezintă o ameninţare pentru BBC. Oamenii nu plătesc taxa deoarece cred în „servicii media publice“. Plătesc deoarece le place puţin, sau mult, din ceea ce face BBC.


Mark Thompson lucrează ca Website & Reports Editor la programul media al Institutului pentru o societate deschisă de la Londra. A nu fi confundat cu celălalt Mark Thompson care este directorul general al BBC.

a consemnat Adina POPESCU.
traducere din limba engleză  de Patricia MIHAIL.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.