Cum tratează BBC dezvoltarea new media şi a noilor tehnologii?

Corporaţia britanică de radiodifuziune (BBC) a jucat un rol esenţial în a se asigura că publicul are acces la producţia audiovizuală de înaltă calitate, pe platforme digitale cu difuzare liberă. A realizat acest lucru în două moduri. În primul rînd, conducerea BBC a luat în anii ’90 o decizie strategică pe termen lung, de a investi intens în noua tehnologie şi în platformele online. Cel mai evident succes al acestei strategii a fost dezvoltarea timpurie a BBC Online pe www.bbc. co.uk. Datorită investiţiilor substanţiale şi a talentului jurnalistic, acest portal web include o gamă extraordinară de materiale şi generează un trafic imens, făcîndu-l unul dintre cele mai vizitate site-uri de conţinut (content-based) din Europa.

Din 2007, serviciul online a dat posibilitatea utilizatorilor să transmită şi să primească date în timp real (streaming), prin urmărirea sau ascultarea programelor de radio şi TV, pe computerele lor, timp de o săptămînă după difuzarea programată. Această facilitate a devenit foarte populară.

În al doilea rînd, corporaţia a colaborat îndeaproape cu parteneri din sectoare media comerciale şi necomerciale. Marea realizare a acestei abordări de colaborare o reprezintă platforma digitală numită Freeview. Funcţionînd pe trei dintre cele şase multiplex-uri britanice pentru televiziune digitală terestră, Freeview oferă toate marile posturi britanice de televiziune analogică (ITV, Channel 4 şi Five, alături de BBC), precum şi alte canale – de exemplu, Sky TV al lui Rupert Murdoch, Virgin TV al lui Richard Branson şi multe posturi mici, inclusiv cîteva canale cu reluări (arhive) şi de teleshopping.

Mai mult de trei sferturi din populaţie primesc Freeview prin dispozitive de tip set-top boxes, care au devenit atît de răspîndite, încît „trauma“ trecerii de la televiziunea analogică la cea digitală nu a fost, pînă acum, traumatică. Această trecere a început în anumite regiuni ale ţării şi urmează să se încheie în anul 2012.

În ce mod a funcţionat pentru BBC modelul bazat pe plata licenţei?

Modelul bazat pe plata licenţei TV a funcţionat foarte bine. Taxa este mare: în momentul de faţă este de 168 de euro şi aduce un venit anual de patru miliarde de euro. Există cîţiva critici gălăgioşi ai acestei reglementări, dar majoritatea pare a fi mulţumită să plătească. Studiile arată că mulţi oameni, dacă nu aproape toţi, ar fi chiar dispuşi să plătească puţin mai mult pentru serviciile BBC. Acest nivel de susţinere a publicului este de o importanţă vitală pentru BBC. Bineînţeles, există o dezbatere dacă societatea primeşte „valoare pentru bani“ din această taxă. Criticii afirmă, uneori, că cele mai populare posturi radio BBC de muzică – care au rating-uri foarte mari – ar trebui să fie transformate în societăţi comerciale.

Deşi este adevărat că aceste posturi nu furnizează „conţinut de servicii publice“ clasic, BBC ajunge la milioane de oameni, care este posibil să nu le fi folosit serviciile în alte condiţii. BBC online este important din acelaşi motiv, cu toate că bbc.co.uk nu a reuşit să ajungă un site obligatoriu de accesat pentru „nativii digitali“ mai tineri.

Ştirile imparţiale – condiţie prevăzută de lege

Cum a reuşit BBC să nu fie o instituţie publică influenţată politic?

Singurul motiv pentru care BBC a reuşit să reziste influenţei politice este faptul că toată lumea – politicieni şi publicul larg deopotrivă – acceptă importanţa independenţei BBC. Această independenţă este respectată drept o valoare culturală, protejînd astfel corporaţia.

În momente de înalt dramatism politic, precum Războiul din Suez din 1956, Războiul din Insulele Falklands din 1982 şi invazia din Irak în 2003, BBC a fost supus unei presiuni puternice de a nu critica guvernul. Această presiune nu a avut succes, de regulă. Dar asta nu înseamnă că presiunea nu va izbuti data viitoare. Tînăra generaţie – „nativii digitali“ – se formează fără prezenţa puternică a BBC în viaţa lor. Cînd vor ajunge la maturitate, vor mai privi independenţa BBC drept o valoare esenţială? Nimeni nu ştie răspunsul la această întrebare.

Sînt BBC şi conceptul de televiziune publică privite drept indispensabile?

BBC este (încă) privit ca indispensabil. Este parte a vieţii naţionale, de mai bine de 80 de ani; nimeni nu-şi poate aminti de vremurile cînd nu era acolo.

Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene aflate în tranziţie, pentru că instituţia nu poate fi separată de „ecologia“ sa culturală. Spre exemplu, există în Regatul Unit o condiţie prevăzută de lege, care precizează că ştirile difuzate trebuie să fie imparţiale. Criticii spun, uneori, că asta înseamnă că publicul este condamnat să urmărească programe de ştiri „plicticoase“, care încearcă mereu să fie „echilibrate“ – nu ca ştirile părtinitoare şi incitante din alte ţări, cum sînt pe postul Fox TV al lui Murdoch în Statele Unite. Totuşi, studiile arată că există o susţinere puternică din partea populaţiei de a păstra programele de ştiri imparţiale!

BBC ocupă un loc central în viaţa culturală britanică, deoarece principiile de servicii media publice au fost „asimilate“ în Regatul Unit. Ba chiar, principiile de servicii publice sînt populare datorită BBC. Din acest motiv, propunerile de a împărţi taxa pentru licenţa TV între diferiţi operatori reprezintă o ameninţare pentru BBC. Oamenii nu plătesc taxa deoarece cred în „servicii media publice“. Plătesc deoarece le place puţin, sau mult, din ceea ce face BBC.


Mark Thompson lucrează ca Website & Reports Editor la programul media al Institutului pentru o societate deschisă de la Londra. A nu fi confundat cu celălalt Mark Thompson care este directorul general al BBC.

a consemnat Adina POPESCU.
traducere din limba engleză  de Patricia MIHAIL.