Între Scylla şi Charybda

Alexandra OLIVOTTO
Publicat în Dilema Veche nr. 93 din 27 Oct 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cu toată fascinaţia pe care o resimt de la vîrste timpurii faţă de critică (literară & românească), trebuie să mărturisesc că în paralel cu ea se dezvolta şi o suspiciune: era puţin prea impresionistă pentru gustul meu. Concluzii care mă dădeau pe spate, o îngemănare constantă cu filosofia, dar şi o literaturizare a ei în proces, fraze care curgeau ca laptele şi mierea laolaltă, metaforizare masivă, dar argumentele nu erau tocmai consistente sau coerente. În timp, după ce încercasem şi eu prin liceu să fac analize care să ţină frîiele literaturii şi ale filozofiei, m-am prins că acei clasici ai criticii româneşti, citeşte interbelici, pe care îi prizam cu atîta fervoare, se aflau de fapt într-o dilemă: pe de o parte, internalizaseră complet propoziţia lui Hugo cum că "literatura reprezintă carnea, iar filosofia - oasele", pe de alta, se bazau mult pe intuiţie, în sensul că mînuiau filosofia niţel urechist în analizele lor. Mai exact, rămînînd în termenii lui Hugo, mulau oasele după carne, nu viceversa. Or, în contextul contemporan al criticii, această dilemă începe să arate, pentru tînărul critic, cam ca muncile lui Hercule. Pentru că în ecuaţie începe să intre şi asaltul criticii actuale de tip anglo-saxon. Căreia merită să-i fac un crochiu: analitică la sînge, cu precizarea cadrului politico-ideatic din primul paragraf - (post-colonialist, feminist, psihanalitic etc.), fără, nu se poate, estetic pur nu se găseşte în natură - la care se adaugă o definire a conceptelor pe care le utilizezi. În paranteză fie spus, dacă faci critică de întîmpinare, mai poţi cît de cît să eviţi acest model, imperativ în alte cazuri, de la un articol pînă la o lucrare de doctorat sau un eseu. Aşa că tînărul critic se găseşte într-o situaţie similară unui compozitor de parfumuri: îi va ieşi critica în măsura în care nimereşte proporţiile de scriituri critice. Şi nu în ultimul rînd, proporţia de tonalităţi. Oricum se va vedea acuzat, pe de o parte, că nu are argumente, pe de alta, că e motivat ideologic sau că se ascunde după concepte. La care se adaugă un factor ceva mai nou: multă atenţie acordată publicului-ţintă, a cărui ignorare e în ziua de azi o crimă de lezmaiestate. Pentru o scurtă personalizare a acestui raţionament: nu ştiu alţii cum sînt, dar eu, una, percep acest conflict de premise mult mai acut în zona criticii literare (al cărei statut e în continuare privilegiat) unde cauzează, pare-mi-se, o criză de criterii. Mai exact, fiecare trăieşte sau piere pre limba sa şi pre gustul cetitoriului. Pe de altă parte, tocmai din cauza faptului că e atît de "specială", critica literară e un tărîm binecuvîntat în care expertul îşi conservă din autoritate. Cu totul altfel stau lucrurile în zonele ceva mai de nişă, cea plastică sau cinematografică. Probabil unul dintre motivele pentru care am cotit-o către ultima este acela că, în domeniul ei, postmodernismul a avut o influenţă mai puţin radicală. Cum am văzut-o şi am citit-o eu, critica de film occidentalo-americană oferă nu o reţetă, ci dimpotrivă, mii de materializări ale modului în care poţi scrie impresionist şi analitic totodată. Proptelele pentru ultima manieră mi se par infinit mai ofertante în film decît în literatură. Plus că o critică de factură analitică te poate apropia mult mai mult de cititor, capacitatea lui de a-ţi urmări raţionamentul dînd relaţiei cu el o urmă de intimitate. Pe de altă parte, în critica de film e şi nişte curăţenie de făcut. Ironic şi mai precis, trebuie să speli rufele murdare ale criticii literare. A cărei preocupare de secole pentru text şi autor s-a tradus în cea pentru scenariu şi regizor, într-un mod abuziv şi fără fundamente reale - cel puţin în contextul actual - în critica de film. Se elaborează deseori despre conceptele mari ignorîndu-se cele mici, de la condiţiile materiale ale producţiei pînă la unghiuri de filmare şi luminaţie. Aici e nevoie de un back to the basics. Sau, în termenii unui amic care a parcurs toate stadiile de la operator la regizor, "n-o să cred niciodată un critic de film pînă nu-mi arată că ştie să ţină o cameră în mînă". O observaţie finală, apropo de ce e nevoie de partea analitică în critica de film. Momentan ne aflăm în epicentrul unui paradox. Toată lumea ştie ce este un epitet, dar se citeşte din ce în ce mai puţină literatură. Autoritatea criticului literar rezistă. Nu toată lumea ştie ce este planul american, dar se văd din ce în ce mai multe filme. Autoritatea criticului de film, ia-o de unde nu-i!

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

1 vergeturi jpg jpeg
Cremă de casă pentru vergeturi. Rețeta pentru o piele netedă și fermă
Fiecare femeie are propria poveste cu vergeturile. Unele sunt un suvenir al sarcinii, altele apar în perioada pubertății, iar altele rezultă din schimbări rapide în greutate.
Discuție pe chat în WhatsApp FOTO Shutterstock jpg
UE pregătește cel mai mare atac asupra intimității digitale: toate mesajele criptate ar putea fi scanate automat
În toamna lui 2025, Uniunea Europeană ar putea adopta o lege care transformă fiecare telefon într-un potențial instrument de supraveghere. Sub pretextul protejării copiilor, Bruxellesul ia în calcul obligarea platformelor să scaneze automat toate mesajele, inclusiv cele criptate end-to-end.
drona vampir  ucraina foto profimedia jpg
NATO și Ucraina își unesc forțele pentru a combate cele mai amenințătoare arme ale Rusiei
NATO și Ucraina fac echipă într-o cursă pentru a introduce sisteme de apărare ieftine, dezvoltate rapid, pentru a combate unele dintre cele mai provocatoare arme ale Rusiei: bombe cu planare și drone cu fibră optică.
femeie crema de plaja soare protectie palarie jpeg
Țara care oferă gratuit cremă de protecție solară pentru toți cetățenii. Ce fel de produse recomandă dermatologii
Olanda a lansat vara aceasta o inițiativă fără precedent: protecția solară gratuită pentru toți cetățenii, în încercarea de a combate nivelurile record de cancer de piele.
Teodor Șușman, eroul din Apuseni  Sursa Geheorghe Petrov (3) jpg
Teodor Șușman, eroul uitat al moților din Apuseni. Povestea tulburătoare a partizanului anti-comunist
Teodor Șușman a fost un personaj legendar al moților din Munții Apuseni, însă destinul său și al familiei sale au fost tragice, odată cu instaurarea regimului comunist.
apus de soare peste gaza bombardată foto profimedia jpg
Egiptul antrenează o forță palestiniană pentru a prelua controlul asupra Fâșiei Gaza
Egiptul a început să antreneze sute de palestinieni pentru a forma de forță de până la 10.000 de oameni pentru a asigura securitatea Fâșiei Gaza, în timp ce țările arabe se raliază în jurul unei viziuni comune despre o Fâșia Gaza fără Hamas, au declarat oficiali arabi, relatează WSJ.
Zodia căreia i se schimbă traiectoria în viață, imediat după Paște  Intră într o nouă etapă a vieții, iar totul se așază în favoarea ei png
Zodia care astăzi, 28 august, o să scape de o problemă uriașă. Acest nativ poate, în sfârșit, să se bucure de viață
Pentru unii nativi, viața poate părea adesea plină de provocări care par să nu se mai termine. Astăzi, 28 august, astrele aduc vești bune pentru un semn zodiacal care, în sfârșit, are șansa de a lăsa în urmă o problemă majoră
pastile de droguri  FOTO Shutterstock jpeg
De ce avem farmacii la fiecare colț de stradă? România, pacientul anxios cu geanta plină de pastile
În România, dulapul cu medicamente a devenit noua cămară. Avem farmacii la fiecare colț, frigidere pline cu siropuri și părinți care îți bagă un Nurofen în palmă la prima tuse. Pe Reddit, străinii se miră, psihologii vorbesc de anxietate colectivă, iar statisticile confirmă.
Eibenthal  O L  Eibenthal   Forumul Cehilor din România  (1) jpg
Satele întemeiate de cehi în Banatul Montan împlinesc două secole. Secretele locurilor pitorești de pe Clisura Dunării
Două secole au trecut de la întemeierea primelor sate de coloniști cehi de pe actualul teritoriu al României. Deși comunitățile lor s-au redus cu timpul, satele tradiționale cehești au devenit atracții turistice pentru pasionații de călătorii.