Hollywood 21: Bărbaţi în colanţi

Ioan BIG
Publicat în Dilema Veche nr. 636 din 28 aprilie - 4 mai 2016
Hollywood 21: Bărbaţi în colanţi jpeg

În ultimii ani, din Cetatea Viselor vine un iz din ce în ce mai pregnant de… matriarhat. Epoca al cărei apogeu a fost atins în anii ’80, în care bărbaţi viguroşi şi hotărîţi impresionau prin acţiunile lor şi atitudinea macho, pare a fi apus după evenimentele din 11 septembrie, cînd noţiunile de invincibilitate şi de invulnerabilitate s-au dovedit a fi baloane de săpun, iar civilizaţia occidentală a fost obligată să îşi reevalueze bărbaţii pe care contase atîtea secole pentru a o proteja… chiar dacă, recent, doar imaginar, în scop consumerist sau propagandistic, pe marile ecrane. Cu excepţia francizelor de acţiune ce continuă să funcţioneze pe o structură dominant masculină datorită unui fanbase generat de longevitate (Mission: Impossible, Fast & Furious, James Bond), în ciuda unor zvîcniri „geriatrice“, Arnold Schwarzenegger (Commando), Sylvester Stallone (Rambo), Chuck Norris (Missing in Action), Harrison Ford (Blade Runner), Kurt Russell (Escape from New York) sau Mel Gibson (Lethal Weapon) supravieţuiesc acum în conştiinţa publică doar, eventual, datorită unor accidente din categoria celor „incorecte politic“ sau a purei nostalgii cinefile. În rest, orice asociere – fie aceasta şi foarte vagă – cu misoginismul, sexismul sau cu atitudini interpretabile ca ostile la adresa diferitelor orientări sexuale este în acest moment blamabilă (cu preţul ignorării valenţelor artistice ale filmului).

Mai mult, instalarea autoritară a trend-ului „Girl Power“ în topul priorităţilor de la Hollywood, la a cărui fundaţie au pus cărămizi inclusiv Ridley Scott (Ripley/Sigourney Weaver – Alien) şi James Cameron (Sarah Connor/Linda Hamilton – The Terminator), a avut drept consecinţă promovarea în serie a unor eroine care, dincolo de conştientizarea că femeile sînt cele responsabile pentru perpetuarea speciei/naţiei/comunităţii, îşi asumă leadership-ul şi rolul de luptătoare transformînd bărbatul în marionetă uşor manipulabilă, indiferent că se referă la fragilitatea sa în viaţa cotidiană şi, ca atare, trebuie protejat (Shame, The Danish Girl), tolerat (Fading Gigolo) sau tratat cu indulgenţă suverană (Don Jon, Grown-Ups), la inferioritatea acestora în actionere (Furiosa/Charlize Theron care îl eclipsează pe Mad Max/Tom Hardy în Fury Road, autoritarele Alice/Milla Jovovich şi Selene/Kate Beckinsale în francizele Resident Evil şi, respectiv, Underworld) sau în serii destinate (pre)adolescenţilor (accentele dominatoare din comportamentul Hermionei/Emma Watson – Harry Potter şi al Bellei Swan/Kristen Stewart – Twi­light nu pot fi negate, iar Katniss/Jennifer Lawrence – Hunger Games şi Tris/Shailene Woodley – Divergent sînt adevărate războinice). Mai mult, parcă pentru a caricaturiza rolul bărbaţilor, cei mai populari dintre ei sînt trimişi în filme adaptate după benzi desenate în care, în colanţi mulaţi pe fese, fustiţe de epocă sau în boxeri viu coloraţi (în unele cazuri li se spune „armuri“), sînt lăsaţi să se joace (la propriu) cu iluzia că sînt supereroi şi că salvează umanitatea.

Păi, hai să facem o inventariere superficială a celor care au acceptat să intre entuziast în procesul de emasculare cinematografică (căci un supererou serios nu are nevoie de sex cînd are idealuri nobile): Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hems­worth, Jeremy Renner, Don Cheadle, Sebastian Stan (The Avengers, Iron Man, Captain America), Christian Bale, Tom Hardy (The Dark Knight), Henry Cavill, Ben Affleck (Batman vs Superman: Dawn of Justice), Hugh Jackman, Michael Fassbender, James McAvoy, Kevin Bacon, Nicholas Hoult, James Mars­den, Ben Foster (X-Men), Ryan Reynolds (Dead­pool), Thomas Jane, Ray Stevenson (The Punisher), Ioan Gruffud (Fantastic Four), Gerard Butler (300), Billy Crudup, Patrick Wilson, Nicolas Cage (Ghost Rider). Dacă avea Mel Brooks la dispoziţie toată această trupă, realizaţi cum ar fi arătat parodia sa Men in Tights? Dintre puţinii „arătoşi“ din garda tînără apţi pentru filme ce implică şi o oarecare acţiune fizică, au reuşit să se ţină deoparte de acest joc de-a Reginele şi Jokerii Mark Wahlberg, Jason Statham, Matthew McConaughey şi Matt Damon. Puţini. Dacă pînă şi Star Wars a devenit un film feminist odată cu apariţia lui Rey/Daisy Rid­ley, viitorul pe ecrane nu arată foarte încurajator pentru sexul considerat odată… tare (sau puternic, nu mai ştiu). Leo este cel care ne-a salvat onoarea prin inspiraţia de a se apuca să mănînce carne crudă în The Revenant. Mai bine te lupţi cu un grizzly decît cu nevasta. Gata, mă duc să revăd Bridesmaids… după ce scot puiul din cuptor.

Ioan Big este designer de evenimente speciale şi analist de cultură pop, autor al volumului Blue, Black & White: Povestea Rolling Stones (ed. RAO, 2006).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.