Eleganţa & fetele de la Elegance

Serinella ZARA
25 august 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Trebuie să vă previn că Eleganţa este o temă "de dreapta"! Aşa mi-a zis redactorul-şef al revistei, aşa vă spun şi eu, dintru început, ca să n-avem probleme pe urmă, prin pagina 2. În al doilea rînd, Eleganţa este una dintre cele mai inactuale teme ale Dilemei (vechi). Şi cum ar putea fi altfel? E suficient să privim în jur - Eleganţa nu prea se mai vede pe nicăieri... Ea nu este doar stingheră, străină de spiritul acestui "dürftiger Zeit"; este, pur şi simplu, discretă pînă în punctul dispariţiei din orizontul de aşteptare. Şi chiar dacă mai există, ici şi colo, (tot mai puţini) oameni eleganţi - dintre aceia pentru care exteriorul nu e decît o extensie & o expresie a interiorului -, este absolut evident că aceştia nu sînt percepuţi decît ca o excepţie de la regula care spune că "nu mai există Eleganţă". Căci această Eleganţă - naturală, fundamentală, deloc fandosită - n-are nici o legătură cu Casele de Modă. Pe undeva, este o trădare a spiritului acestei Eleganţe să se vorbească despre ea: caracterizată de lipsa oricărei ostentaţii - în vestimentaţie ca şi în comportament -, Eleganţa nu poate fi "publicitată" asemenea unui produs oarecare. La limită, se poate spune că Eleganţa începe abia atunci cînd isteria consumului a încetat. Nu un "a fi la modă cu orice preţ" - van şi vanitos -, ci o trecere dincolo de această nevroză păstrînd esenţialul: ideea de Stil. Iar Stilul - cine n-o ştie? - este Omul. În vremurile acestea paradoxale, cînd Eleganţa a dispărut sub straturi-straturi de brand-uri, logo-uri & fast-cool-uri, cînd sîntem bombardaţi de "stilişti" de ocazie, de "relook"-ări second-hand & de diktaturi de imagine, este greu - dacă nu imposibil - să dai jos, ca pe un machiaj, toată această retorică a zorzoanelor. Ne-am dezobişnuit - de vom fi ştiut cîndva! - să considerăm că "less is more" şi ne complacem, placizi, într-o existenţă în cel mai înalt grad falsă, frenetică & finalmente frustrantă din exces de furnicăreală frou-frou... Toate aceste lucruri nu ne fac nici mai frumoşi, nici mai fericiţi. Iar Eleganţa - care înseamnă a trăi în acord cu un Stil unic - piere sufocată, bruiată, abrutizată de supermarket-urile care oferă tuturor, la grămadă, acelaşi "stil"! Recunosc, cumva contrariat, că, pentru mine, Eleganţa este puţin altceva decît spun unii & alţii. Adică, ea nu se confundă cu common sense-ul şi, deşi la origine discretă, nu se dă în lături de la gesturi extreme - atunci cînd circumstanţele extreme o cer. Şi asta pentru că, mai mult ca orice, Eleganţa nu e - nu poate fi! - ipocrită. Ea ţine de ceea ce Baudelaire numea "plăcerea aristocratică de a displăcea". Nu e "sotto voce" - vorbeşte pe acelaşi ton & nu duce mîna la gură cînd rosteşte ceva neconvenabil. Într-o polemică, a-i spune celui cu care polemizezi "amice, eşti idiot!" într-o formă fermă, expresivă & definitivă nu este o insultă, ci o probă de panaş: duelul n-ar trebui să ocolească "zgîrietura", după cum nici crudul adevăr - altminteri nu se poate numi duel, ci mimă, o maimuţăreală vătuită, un balet băltit pe muzică de salon, cu florete de pluş. Eleganţa presupune a găsi ("touché"!) punctul vulnerabil în care poţi să-ţi înţepi - sportiv - adversarul, nu a fanda şi a fenta la nesfîrşit: prea multe din dojenile celor care arbitrează conflicte miros a corectitudine politică, a "diplomaţie" mediocră & a cripto-bîrfă de bloc, în care adevărurile sînt spuse moale pe la colţuri, cu un aer complice & subînţeles, dar niciodată pe faţă, tare, cavalereşte! Există o eleganţă a sincerităţii pe care, vai, nu prea mai ştim să o gestionăm... În concluzie - la ce bun Eleganţa într-un timp şi-ntr-o ţară în care ea se confundă cu Elegance? Elegance este numele unei trupe de fete "penale" care cîntă ceva ce rimează cu manelele; sînt trupeşe, vag proletare & dau din buric. Sînt discrete ca profesionistele de pe centură & elegante ca nişte năşici din Lehliu. Iar atunci cînd, cu o ultimă aţîţătoare zvîcnire de şolduri, fătucile ies din cîntat & din clip, nu poţi decît să te iei cu mîinile de cap şi să înjuri, din rărunchi, televizorul, compozitorul, "finanţatorul", agentul & casa de discuri... Elegant ar fi să le ignori. Dar poţi? (a. l. ş.)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.