Coada Lungă" şi Internet-ul

Dan MATEI
Publicat în Dilema Veche nr. 106 din 2 Feb 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

C u vreo 15 ani în urmă, pe vremea cînd descopeream capitalismul, mă nimeresc la Fribourg, în Elveţia. Printre alte lucruri uimitoare, văd un magazin specializat în bijuterii de lapislazuli. Şi mă gîndesc: oare cîtă lume cumpără o bijuterie de lapislazuli, într-o zi, într-un oraş de 30.000 de oameni? Am auzit că magazinul a mai rezistat vreo 2-3 ani. Mi-am adus aminte de întîmplare citind "Coada Lungă", articolul - acum faimos - redactorului-şef al revistei Wired, Chris Anderson (wired-vig. wired. com/wired /archive /12.10 /tail.html). În acest articol, Anderson schiţează o teorie economică a diversităţii gusturilor culturale, bazîndu-se pe mai multe observaţii mai vechi privind felul cum se distribuie opţiunile în sistemele neconstrînse. El subliniază oportunităţile economice ale faptului că, în fond, gusturile oamenilor urmează o distribuţie zipfiană. Lingvistul american George Kingsley Zipf a observat că utilizarea cuvintelor limbii engleze se conformează "Legii lui Zipf": într-o tabelă în care cuvintele sînt ordonate descrescător după frecvenţa lor de utilizare - statistic, deci grosier -, proporţia relativă a utilizării cuvîntului de pe poziţia N va fi aproximativ 1/N. Cu alte cuvinte, frecvenţa este (aproximativ) invers proporţională cu poziţia: cel mai frecvent cuvînt folosit (the 7%) este de două ori mai frecvent folosit decît al doilea (of 3,5%) şi cam de trei ori mai frecvent folosit decît al treilea (and 2,8%) etc. Cam aşa şi cu opţiunile pentru diverse produse culturale. În condiţii de difuzare perfecte, vînzările de carte, discuri etc. urmează o distribuţie statistică similară. În plus, Anderson susţine că vînzările însumate ale produselor cu cerere redusă pot depăşi vînzările produselor de succes, ale hit-urilor. De pildă - zice el - o librărie Barnes & Noble tipică are în stoc cam 130.000 de titluri, dar mai mult de jumătate din vînzările de carte ale lui Amazon.com provin din titluri ce nu figurează între primele 130.000 de titluri din clasamentul lor după vînzări. Multele cuvinte, titluri etc. cu frecvenţă redusă formează "Coada Lungă" (un fel de "proşti, da' mulţi"). Condiţii esenţiale: varietatea ofertei să fie cu adevărat mare, iar alegerea să fie la fel de comodă atît pentru un titlu obscur, cît şi pentru un best-seller. Ei bine, Internet-ul permite îndeplinirea acestor condiţii. Să ne gîndim: cam cîte titluri să fie disponibile în librăria din - să zicem - Buşteni? Să fie 1.000? Nu cred, dar să zicem. Deci opţiunile buştenenilor ar fi limitate la 1.000 de titluri. Dacă apelează la o librărie online , lucrurile se schimbă radical. Cum zice Anderson, Internet-ul divorţează difuzarea de geografie, deoarece canalul de distribuţie devine suficient de larg. Teoria lui Anderson susţine că diversitatea gusturilor e mai mare decît se crede, iar Internet-ul, reducînd masiv "constrîngerile lumii fizice", creează mari oportunităţi "industriilor culturale". Cu alte cuvinte, există multe nişe, iar un public mic în oraş poate fi măricel în ţară, şi mare în lumea largă. Internet-ul agregă "Coada Lungă", permiţînd accesul tuturor şi la produse nepopulare şi contracarînd cumva "discriminarea geografică". Să luăm un caz familiar de membru al "Cozii Lungi": Dilema veche. Oare cît public ar avea - de fapt - dacă s-ar găsi de cumpărat în orice punct din România (şi din lume)? Conform sitului trafic.ro, versiunea online are peste 20.000 de vizite pe lună (din care sub 60% sînt din România, iar aproape 15% sînt din SUA! În plus, vizitatorii pe web sînt - aş îndrăzni să cred - cititori mai siguri decît cumpărătorii! Pe trafic.ro, Dilema veche e acum pe poziţia 553 între siturile româneşti, i.e. pe poziţia 90 în categoria "ştiri/mass-media". Aşadar, pot paria că, dacă s-ar găsi la orice chioşc din Seattle sau din Buşteni, Dilema veche s-ar vinde cel puţin dublu. Cred că - mutatis mutandins - paradigma "Cozii Lungi" se aplică binişor şi la alte fenomene internetice, ca, de pildă, aşa-ziselor "comunităţi virtuale". Datorită Internet-ului, multe grupuri şi grupuscule, animate de cîte un interes comun, pot să se găsească şi să se coaguleze. (Epitetul "virtual" nu e chiar fericit aplicat acestor comunităţi. Conform DEX-ului, "virtual, -ă Ťadj» = care există numai ca posibilitate, fără a se produce (încă) în fapt; al cărui efect este potenţial, şi nu actual". Dar comunităţile virtuale nu sînt doar posibilităţi. Unele produc chiar lucruri foarte palpabile. De pildă, dicţionarul Dexonline - www.dexonline.ro). Din nefericire Internet-ul are şi păcate. E cam egalitarist. De pildă, un text bun e la fel de uşor/greu accesibil ca unul prost. Sau, dacă vreau să public un text pe care-l detest, am dificultăţi să-l prezint "critic". Într-un volum, mai pun o prefaţă demolatoare, un studiu introductiv ironic, ceva. Pe web nu ştiu încă să-l îmbrac într-o coajă critică. Să-l pun pe altă culoare? Să-i pun în filigran eticheta "detestabil"? Pe de altă parte, regret că nu toată intelighenţia românească consideră că publicarea online e la fel de prestigioasă precum tipărirea. A se vedea, de pildă, versiunile online ale Observatorului cultural (www.observatorcultural.ro) sau Cuvântului (www.cuvantul.ro), reviste de care îmi pasă: texte fără diacritice şi neglijent puse în pagină. Pe web merge şi aşa? În fine, în contextul lamentărilor induse de recentul "Barometru cultural" (unde se probează fapte pe care numai cine nu vroia nu le ştia), vreau să reamintesc ce spuneam tot aici, acu' cîţiva ani: am văzut pe fişa cărţii - prin '93-'94 - a Bibliotecii comunale din Copalnic-Mănăştur, Maramureş, cum că, în decurs de şase luni, şapte persoane împrumutaseră Gluma lui Kundera. Aşadar, "elita cititoare" e prezentă peste tot, chiar dacă nu e uniform distribuită. E în "Coada Lungă". Momentan, salvarea ei este Internet-ul. Poate că negustorul meu de lapislazuli de la Fribourg ar fi fost azi prosper dacă ar fi vîndut online.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.