interviu cu Oana NĂSTASE, general manager FinActiv & Bucharest Running Club Association -
 
La Maratonul Bucureşti de anul acesta s-a depăşit recordul competiţiei. În afară de timpul în care a alergat cîştigătorul (Patrick Kimeli din Kenya), la modul general vorbind, care ar fi performanţele care merită menţionate în legătură cu această manifestare sportivă? 
 
Pentru prima dată, traseul Raiffeisen Bank Bucharest Marathon nu a mai fost format din două bucle de 21 de kilometri, ci a fost extins la 33 de kilometri, pe mai multe artere din centrul oraşului, oferind participanţilor bucuria descoperirii unor zone pitoreşti din Bucureşti. Au fost 42.195 de kilometri, a fost o desfăşurare de forţe uriaşă şi un efort din partea sponsorului oficial Raiffeisen Bank, alături de ceilalţi sponsori şi parteneri ai competiţiei, de a realiza cu succes această zi de sărbătoare a Bucureştiului: peste 11.000 de alergători, peste 15.000 în public, peste 3000 de copii, 12 puncte de divertisment pe traseu, cu cîntăreţi şi trupe, alte 12 puncte de hidratare şi alimentare, 500 de voluntari proveniţi de pe platforma voluntarinsport.ro şi de la ONG-urile partenere, peste 1000 de persoane de la forţele de ordine, poliţie, jandarmerie, pompieri, SMURD – personal specializat pentru prim ajutor. 15 ONG-uri au beneficiat de fondurile şi donaţiile alergătorilor – Raiffeisen Bank Bucharest Marathon fiind evenimentul de strîngere de fonduri cel mai mare din România, în care se adună cei mai mulţi bani, într-o singură zi, pentru cauzele asociate. 
 
A trecut deja de a opta ediţie. Care au fost, de-a lungul timpului, cele mai mari obstacole în organizarea acestui eveniment? 
 
Asociaţia Bucharest Running Club a fost prima care a demarat această mişcare de sport de masă, asociată cu caritatea şi CSR-ul, acum opt ani. Noi credem într-un stil de viaţă sănătos, în nevoia oamenilor de a-şi depăşi limitele pe toate planurile şi în dorinţa lor de a-şi creşte capacitatea fizică, psihică, intelectuală, emoţională. Valorile noastre sînt: spirit de echipă, echilibru, fairplay, emulaţie, depăşirea limitelor personale, pasiunea pentru ceea ce facem, conştiinţa şi conştienţa de sine, respect pentru mediu şi contribuţie pentru societate. Aceste valori au nevoie de mult timp şi resurse pentru a fi promovate, a organiza acţiuni şi evenimente din ce în ce mai cunoscute şi mai mari, care încep să producă schimbări în societate. Este un efort continuu şi avem nevoie de angajament pe termen lung şi parteneriate consecvente pentru a face planuri pe ani şi zeci de ani, şi a le duce la îndeplinire. 
 
Încep bucureştenii să devină mai sportivi? Există o evoluţie din acest punct de vedere? 
 
Anul acesta am lansat un studiu, alături de Quantix, care arată că sînt peste 60.000 de alergători activi în Bucureşti, creşterea este de peste 30% pe an, iar raportul bărbaţi/femei începe să se apropie de egalitate. Acum opt ani, am început cu cîteva sute de alergători şi a fost nevoie de opt ediţii pentru a ajunge la peste 11.000. Oamenii se uitau suspicioşi la alergători, cu zece ani în urmă; îi admonestau pe străzi, unii aruncau cu roşii după ei, cîinii îi lătrau sau chiar îi atacau şi nu erau piste de alergare; acum, mişcarea în aer liber se transformă într-un act firesc, ce face parte din activităţile cel puţin săptămînale ale persoanelor din mediul urban. Pentru că alergarea este sportul cel mai facil; cei mai mulţi oameni la nivel mondial care fac mişcare de întreţinere aleg alergarea. Toţi avem nevoie să ne ascultăm organismul şi să îi oferim mişcarea de care are nevoie, după 8-10 ore de muncă cu preponderenţă sedentară; în paralel, ne ascultăm conştiinţa şi ne dorim pîrghii prin care să contribuim, să oferim ceva şi comunităţii în care trăim.  
 
a consemnat Andrei MANOLESCU 
 
Foto: L. Mihai